Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Jag har vaknat av att Sophie Zelmani har stått intill mig o jag har hört Leonard Cohen smyga runt i mitt rum så till den grad att jag hade ringt 112 om jag hittat min telefon i mörkret. Ibland ställer jag mig upp och applåderar efter ett skönt solo. För det mesta är jag ensam så ingen tittar konstigt, men det har hänt tillsammans med andra också. Mitt barnbarn sade sig t o m se skuggan av Diana Krall vid ett tillfälle, så nog kommer artisterna till mig.
Perfector skrev:Att låta sig förföras av en illusion är en konst få förunnat.
Jag är tämligen lättlurad och blir lurad hela tiden.
Jag känner mig som tjuren Ferdinand under sin korkek, Sååå lycklig
goat76 skrev:Jag tycker nog frågeställningen är lite konstig för när jag sitter och lyssnar på inspelad musik så vet jag ju det hela tiden, inte sitter jag och låtsas att det är en konsert framför mig. Att lyssna på musik genom ett par högtalare förknippar man väl knappast med att gå och lyssna på ett band som spelar live, det är helt skilda saker och man har lyssnat på musik genom stereo-anläggningar precis lika mycket eller snarare mer än man lyssnat på musik live, därav är det en helt naturlig grej om än en helt annan företeelse än att lyssna live.
Är det verkligen någon här som sitter och försöker lura sig själv att de hör bandet live när de lyssnar på sin musikanläggning?
Jag gör då inte det men det hindrar inte mig från att fullt ut fördjupa mig i musiken, jag sitter ju knappast och påminner mig själv hela tiden om att det är ett par högtalare jag sitter och lyssnar på. Stereo är stereo och live är live, men båda företeelserna är fullt lika naturliga för mig.
goat76 skrev:Jag tycker nog frågeställningen är lite konstig för när jag sitter och lyssnar på inspelad musik så vet jag ju det hela tiden, inte sitter jag och låtsas att det är en konsert framför mig. Att lyssna på musik genom ett par högtalare förknippar man väl knappast med att gå och lyssna på ett band som spelar live, det är helt skilda saker och man har lyssnat på musik genom stereo-anläggningar precis lika mycket eller snarare mer än man lyssnat på musik live, därav är det en helt naturlig grej om än en helt annan företeelse än att lyssna live.
Är det verkligen någon här som sitter och försöker lura sig själv att de hör bandet live när de lyssnar på sin musikanläggning?
Jag gör då inte det men det hindrar inte mig från att fullt ut fördjupa mig i musiken, jag sitter ju knappast och påminner mig själv hela tiden om att det är ett par högtalare jag sitter och lyssnar på. Stereo är stereo och live är live, men båda företeelserna är fullt lika naturliga för mig.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Jag tycker nog frågeställningen är lite konstig för när jag sitter och lyssnar på inspelad musik så vet jag ju det hela tiden, inte sitter jag och låtsas att det är en konsert framför mig. Att lyssna på musik genom ett par högtalare förknippar man väl knappast med att gå och lyssna på ett band som spelar live, det är helt skilda saker och man har lyssnat på musik genom stereo-anläggningar precis lika mycket eller snarare mer än man lyssnat på musik live, därav är det en helt naturlig grej om än en helt annan företeelse än att lyssna live.
Intressant. Samtidigt talar vi ju om ofärgad återgivning. Det vill säga: Ingen signalförändring mellan fonogrammet och höronen. Det tycker vi är viktigt.
Då kan man kanske fråga sig varför just den delen är så angelägen, när vi samtidigt accepterar att den tidigare delen aldrig kan vara ofärgad. Det vill säga oavsett mikrofonteknik så blir det en stor skillnad mellan att sitta på plats och att spela in med mikrofoner.
Invändningen att det aldrig kan vara fel att ha full koll över den del som vi kan bevara ofärgad, är såklart befogad. Men det hjälper ju inte så mycket. Eller, jo, om syftet är att optimera det som optimeras kan, så är det väsentligt. Men om syftet är något "större" än så, så hjälper det kanske inte mer än litegrann.
Tangband skrev:goat76 skrev:Jag tycker nog frågeställningen är lite konstig för när jag sitter och lyssnar på inspelad musik så vet jag ju det hela tiden, inte sitter jag och låtsas att det är en konsert framför mig. Att lyssna på musik genom ett par högtalare förknippar man väl knappast med att gå och lyssna på ett band som spelar live, det är helt skilda saker och man har lyssnat på musik genom stereo-anläggningar precis lika mycket eller snarare mer än man lyssnat på musik live, därav är det en helt naturlig grej om än en helt annan företeelse än att lyssna live.
Är inte detdär lite av förbannelsen då man själv håller på med inspelningar och inser att verkligheten är långt mycket bättre än återgivningen genom ett par högtalare, som på sin höjd kan ge en bra illusion av verkligheten ?
rajapruk skrev:Ju mindre distortion och dynamikbegränsning/kompression, ju mindre "högt" låter högt uppspelad musik, trortycker jag. Det är en stor bedömningsgrund för mig gällande hifisystem faktiskt. Kan det spela riktigt högt utan att "låta" högt?
När man tittar på dB-mätaren i handen och blir chockad. Ja då är det riktigt bra grejer. Kanske inte så bra för hörseln dock...
rajapruk skrev:Ju mindre distortion och dynamikbegränsning/kompression, ju mindre "högt" låter högt uppspelad musik, trortycker jag. Det är en stor bedömningsgrund för mig gällande hifisystem faktiskt. Kan det spela riktigt högt utan att "låta" högt?
När man tittar på dB-mätaren i handen och blir chockad. Ja då är det riktigt bra grejer, för mig. Kanske inte så bra för hörseln dock...
Tangband skrev:rajapruk skrev:Ju mindre distortion och dynamikbegränsning/kompression, ju mindre "högt" låter högt uppspelad musik, trortycker jag. Det är en stor bedömningsgrund för mig gällande hifisystem faktiskt. Kan det spela riktigt högt utan att "låta" högt?
När man tittar på dB-mätaren i handen och blir chockad. Ja då är det riktigt bra grejer. Kanske inte så bra för hörseln dock...
Håller faktiskt med dig helt
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Jag tycker nog frågeställningen är lite konstig för när jag sitter och lyssnar på inspelad musik så vet jag ju det hela tiden, inte sitter jag och låtsas att det är en konsert framför mig. Att lyssna på musik genom ett par högtalare förknippar man väl knappast med att gå och lyssna på ett band som spelar live, det är helt skilda saker och man har lyssnat på musik genom stereo-anläggningar precis lika mycket eller snarare mer än man lyssnat på musik live, därav är det en helt naturlig grej om än en helt annan företeelse än att lyssna live.
Intressant. Samtidigt talar vi ju om ofärgad återgivning. Det vill säga: Ingen signalförändring mellan fonogrammet och höronen. Det tycker vi är viktigt.
Då kan man kanske fråga sig varför just den delen är så angelägen, när vi samtidigt accepterar att den tidigare delen aldrig kan vara ofärgad. Det vill säga oavsett mikrofonteknik så blir det en stor skillnad mellan att sitta på plats och att spela in med mikrofoner.
Invändningen att det aldrig kan vara fel att ha full koll över den del som vi kan bevara ofärgad, är såklart befogad. Men det hjälper ju inte så mycket. Eller, jo, om syftet är att optimera det som optimeras kan, så är det väsentligt. Men om syftet är något "större" än så, så hjälper det kanske inte mer än litegrann.
RogerGustavsson skrev:Ute och cyklar vet jag inte, du verkar tolka frågan på ett annat sätt än många andra. Du verkar nöjd med den återgivning du har hos dig. Andra kan ha andra krav för att bli tillfreds. Några ska ha stadionnivåer för att tycka det låter som live. Jag tillhör inte dem, är mera ute efter en domesticerad ljudnivå. Trots det, ska det till lite ljudnivå för att inte bli bakgrundsmusik.
RogerGustavsson skrev:Fast det beror lite på hur man vill lyssna också. Ta ett trumset t.ex., inte vill jag utsättas för hur det låter på 3-4 meters håll med en hårtslående trummis. Vår hörsel är ju inte direkt anpassad för de ljudnivåerna. Fleratalet akustiska instrument saknar det där bastrycket många är ute efter. Det innebär att de kan uppfattas som ljudsvaga utan att vara det. En fiol kan fylla en konsertsal, fast möjligen får den som trakterar instrumentet hörselnedsättning på vänster öra.
Elektrostater är sällan lämpade för höga ljudtryck.
petersteindl skrev:Se där, nu visas högtalare som ligger väldigt högt upp på skalan.Gillar man klassiskt, Opera, stråkkvartetter, symfoniorkester eller jazz med sångare eller sångerskor eller symfonisk rock eller folkmusik eller blues eller vanlig rockmusik så är dessa ett väldigt bra alternativ. Spelar man Håkan Hellström så rekommenderas inEar hörlurar.
![]()
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster