Låter det ”högtalare” hos dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter det högtalare?

Nä, inte hos mig men hos många andra.
20
37%
Ja absolut!
6
11%
Ja, i vissa avseenden.
18
33%
Har aldrig upplevt det överhuvudtaget.
1
2%
Va-fan snackar du om?
9
17%

Antal röster : 54

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav genstruktur » 2020-06-25 23:34

Kan nog tycka att det låter lite högtalare ibland. Eller det låter ju inte som att stå på en bra livekonsert med bra ljud i alla fall :cry: . Sen kan det ju låta bra ändå, men jag får inte känslan av att vara på plats. Men på vissa skivor och filmer kan jag nästan glömma bort att jag lyssnar på ett par högtalare.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-25 23:50

Jag tycker nog frågeställningen är lite konstig för när jag sitter och lyssnar på inspelad musik så vet jag ju det hela tiden, inte sitter jag och låtsas att det är en konsert framför mig. Att lyssna på musik genom ett par högtalare förknippar man väl knappast med att gå och lyssna på ett band som spelar live, det är helt skilda saker och man har lyssnat på musik genom stereo-anläggningar precis lika mycket eller snarare mer än man lyssnat på musik live, därav är det en helt naturlig grej om än en helt annan företeelse än att lyssna live.

Är det verkligen någon här som sitter och försöker lura sig själv att de hör bandet live när de lyssnar på sin musikanläggning?
Jag gör då inte det men det hindrar inte mig från att fullt ut fördjupa mig i musiken, jag sitter ju knappast och påminner mig själv hela tiden om att det är ett par högtalare jag sitter och lyssnar på. Stereo är stereo och live är live, men båda företeelserna är fullt lika naturliga för mig. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-25 23:58

Jag har vaknat av att Sophie Zelmani har stått intill mig o jag har hört Leonard Cohen smyga runt i mitt rum så till den grad att jag hade ringt 112 om jag hittat min telefon i mörkret. Ibland ställer jag mig upp och applåderar efter ett skönt solo. För det mesta är jag ensam så ingen tittar konstigt, men det har hänt tillsammans med andra också. Mitt barnbarn sade sig t o m se skuggan av Diana Krall vid ett tillfälle, så nog kommer artisterna till mig. Hur det går till? Tja, fråga Stig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-26 00:07

Att låta sig förföras av en illusion är en konst få förunnat.
Jag är tämligen lättlurad och blir lurad hela tiden.
Jag känner mig som tjuren Ferdinand under sin korkek, Sååå lycklig
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-26 00:26

hifikg skrev:Jag har vaknat av att Sophie Zelmani har stått intill mig o jag har hört Leonard Cohen smyga runt i mitt rum så till den grad att jag hade ringt 112 om jag hittat min telefon i mörkret. Ibland ställer jag mig upp och applåderar efter ett skönt solo. För det mesta är jag ensam så ingen tittar konstigt, men det har hänt tillsammans med andra också. Mitt barnbarn sade sig t o m se skuggan av Diana Krall vid ett tillfälle, så nog kommer artisterna till mig.

Sök hjälp! (säger jag av ren avundsjuka :lol: )
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-26 00:27

Perfector skrev:Att låta sig förföras av en illusion är en konst få förunnat.
Jag är tämligen lättlurad och blir lurad hela tiden.
Jag känner mig som tjuren Ferdinand under sin korkek, Sååå lycklig

Att låta sig förföras av illusionen hoppas jag är huvudskälet till att de flesta av oss ljudnördar håller på med detta, och jag hoppas att det är musiken som står i fokus för de allra flesta.

Jag blir lite förundrad över när någon helt plötsligt lägger ner hela hifi-grejen och säger att de tappat intresset.
VA?! Har personen helt plötsligt tappat intresset för musik, eller var det kanske så att teknikintresset egentligen var större och att själva musiken bara var ett utvärderingsmaterial för anläggningen?

Jag är 100-procentigt musikintresserad, därför strävar jag efter bästa möjliga musikåtergivning. Men ifall jag endast har min iPhone och dens inbyggda högtalare till hands och är sugen på att lyssna på musik så kan jag faktiskt trots ljud-begränsningarna lyssna ändå. Låter det bra, nä inte speciellt men jag kan trots det fullt ut koncentrera mig på musiken och få en viss behållning av den iallafall. :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-06-26 00:36

goat76 skrev:Jag tycker nog frågeställningen är lite konstig för när jag sitter och lyssnar på inspelad musik så vet jag ju det hela tiden, inte sitter jag och låtsas att det är en konsert framför mig. Att lyssna på musik genom ett par högtalare förknippar man väl knappast med att gå och lyssna på ett band som spelar live, det är helt skilda saker och man har lyssnat på musik genom stereo-anläggningar precis lika mycket eller snarare mer än man lyssnat på musik live, därav är det en helt naturlig grej om än en helt annan företeelse än att lyssna live.

Är det verkligen någon här som sitter och försöker lura sig själv att de hör bandet live när de lyssnar på sin musikanläggning?
Jag gör då inte det men det hindrar inte mig från att fullt ut fördjupa mig i musiken, jag sitter ju knappast och påminner mig själv hela tiden om att det är ett par högtalare jag sitter och lyssnar på. Stereo är stereo och live är live, men båda företeelserna är fullt lika naturliga för mig. :)

+1 på det. Det märkliga är att den livemusik jag lyssnar på oftast spelas upp genom högtalaranläggningar, utan att det stör livekänslan om roddarna gjort sitt jobb. Omvänt är det minst lika vanligt att jag stör mig på att det låter högtalare och uselt PA på en konsert som hemma hos mig, kanske till och med vanligare.

Det jag främst stör mig på vid hemmalyssning är tokkomprimeringen hos inspelningen, samt när ljudbilden kollapsar till ena högtalaren så fort man flyttar öronen det minsta utanför sweetspot. Det första kan jag bara åtgärda genom urval, det andra gör jag mitt bästa för att konstruera bort.

Precis som goat76 och även Peter Steindl med andra beskriver är det aldrig snack om att en återgivning är just en återgivning för mig, men den kan likväl allt som oftast vara lika känslomässigt laddad som på riktigt. Jag röstar på ”i vissa avseenden”.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-26 01:07

goat76 skrev:Jag tycker nog frågeställningen är lite konstig för när jag sitter och lyssnar på inspelad musik så vet jag ju det hela tiden, inte sitter jag och låtsas att det är en konsert framför mig. Att lyssna på musik genom ett par högtalare förknippar man väl knappast med att gå och lyssna på ett band som spelar live, det är helt skilda saker och man har lyssnat på musik genom stereo-anläggningar precis lika mycket eller snarare mer än man lyssnat på musik live, därav är det en helt naturlig grej om än en helt annan företeelse än att lyssna live.

Jo tänker väl likadant jag med. Nu lyssnar jag ju inte på sån där "inspelad" musik, så det enda jag hör framför mig är schyssta ljud som spelar upp nån slags musikalisk känsla. Dom kommer inte från specifikt högtalarna, men det kommer från deras håll. Ibland så kommer ljud lite från utanför högtalarna, men det ser ju mest som en lycklig kombination av hur ljudet är konstruerat o hur dom frekvenserna etc råkar studsa på ett så sätt i rummet att mina öron inbillar sig att dom kommer därifrån dom nu lät.
Om det nångång skulle låta nåt man kan kalla för "högtalare" från en högtalare är den ljudet från dom är lite sämre o därmed gör att jag stör mig på fula färgningar etc. Annars har jag aldrig upplevt att en högtalare låter högtalare.
Men det här kanske är ett större problem för er som lyssnar på musik som enbart ska komma från riktiga instrument?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-26 07:21

Intressant. Samtidigt talar vi ju om ofärgad återgivning. Det vill säga: Ingen signalförändring mellan fonogrammet och höronen. Det tycker vi är viktigt.
Då kan man kanske fråga sig varför just den delen är så angelägen, när vi samtidigt accepterar att den tidigare delen aldrig kan vara ofärgad. Det vill säga oavsett mikrofonteknik så blir det en stor skillnad mellan att sitta på plats och att spela in med mikrofoner.
Invändningen att det aldrig kan vara fel att ha full koll över den del som vi kan bevara ofärgad, är såklart befogad. Men det hjälper ju inte så mycket. Eller, jo, om syftet är att optimera det som optimeras kan, så är det väsentligt. Men om syftet är något "större" än så, så hjälper det kanske inte mer än litegrann.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-26 08:32

Vi måste ha rätt olika värdering i detta. Är lite av ett önsketänkande hos många att det låter som i verkligheten. Att det låter bra i ett angränsande rum är inget jag värderar högt, jag vill inte sitta i rummet bredvid när det är levande musik heller. Med dipoler som Magnepan låter det inte heller inget vidare om man inte befinner sig framför eller bakom högtalarna. Nu har man ju lyssnat tillsammans med andra och visst är vi olika "lättlurade". En del förförs direkt även om det inspelade ljudet inte håller hög klass. När det gäller mera "producerad" musik som egentligen inte finns utan högtalare, då är det andra referensramar, det är inte återgivning av en akustisk händelse som t.ex. en symfoniorkester. I min värld låter det alltid mer eller mindre högtalare, inte bara högtalare utan egentligen lyssnar man igenom en hel radda av prylar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-26 09:43

Är inte detdär lite av förbannelsen då man själv håller på med inspelningar och inser att verkligheten är långt mycket bättre än återgivningen genom ett par högtalare, som på sin höjd kan ge en bra illusion av verkligheten ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-26 10:01

Strmbrg skrev:

Intressant. Samtidigt talar vi ju om ofärgad återgivning. Det vill säga: Ingen signalförändring mellan fonogrammet och höronen. Det tycker vi är viktigt.
Då kan man kanske fråga sig varför just den delen är så angelägen, när vi samtidigt accepterar att den tidigare delen aldrig kan vara ofärgad. Det vill säga oavsett mikrofonteknik så blir det en stor skillnad mellan att sitta på plats och att spela in med mikrofoner.
Invändningen att det aldrig kan vara fel att ha full koll över den del som vi kan bevara ofärgad, är såklart befogad. Men det hjälper ju inte så mycket. Eller, jo, om syftet är att optimera det som optimeras kan, så är det väsentligt. Men om syftet är något "större" än så, så hjälper det kanske inte mer än litegrann.

Jo, vi gillar ju att sila mygg och svälja stora dromedarer med vårat intresse :) .
Utan att tveka gör vi gärna köttfärs av oxfilén med avseende på den digitalteknik som används .
Vid akustiska inspelningar så är det väl några saker som är viktigare än apparaterna i hemmastereon, nämligen den skrivna musiken. Sedan kommer musikern och instrumentet och vid större symfoniska verk dirigenten och orkestern . Dessa är ” source first ” . Därefter kommer lokalen som samspelar med instrumenten. Spelar man in en kyrkorgel ( som jag nyss gjort ) är akustiken en del av instrumentet.

Därefter kommer mikrofoner och mikrofonteknik med 2 eller fler mikar. Detta går via xlr kablar för några hundralappar med 48 volt famtommatning ( utan tungt vatten som kabelisolering ! ) genom ett ljudkort och en A/D som sedan skickar alltsammans till en DAW ( digital audio workstation ) i en bärbar laptop, där förhoppningsvis ljudteknikern åtminstone stängt av wi-fi i datorn under själv inspelningen. Annars blir det väl köttfärs av oxfilén ? :)
Därefter sker mixning i säkert 99% av fallen där åtminstone nivåerna ställs för de individuella spåren om man använde fler än 2 mikrofoner. Det är långt ifrån nåt puristiskt tänkande som sker i de flesta fall.
Sedan ska nivåerna normaliseras digitalt och konverteras ned till en lägre standard från proffsnivån 24 bit till 16 bit.
Förhoppningsvis används ditherbrus så oxfilén bibehåller sin naturliga smak :) .
Det är denna fil som vi sedan köper i form av cd .
Att då lägga ut tiotusentals kronor på hifiapparater kan ses som enorm overkill. Trots det upplever många att det låter bättre med bättre och dyrare apparater.
Senast redigerad av Tangband 2020-06-26 10:20, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-06-26 10:12

Tangband skrev:

Är inte detdär lite av förbannelsen då man själv håller på med inspelningar och inser att verkligheten är långt mycket bättre än återgivningen genom ett par högtalare, som på sin höjd kan ge en bra illusion av verkligheten ?

Om man går och lyssnar på vaktparaden så inser man att något är fundamentalt fel med att använda ordet ofärgat i HiFi-sammanhang. Orgel i all ära men den spelas inomhus i förvisso en väldigt stor lokal med alla dessa svårigheter. Men försök få en 8" att ge en kort knuff i bröstet utomhus på en bra bits avstånd utan att man hör det som att det är en väldigt hög volym. När man lyssnar på en stereo och det känns i bröstet att det är högt så låter det också väldigt högt i alla register. När man lyssnar på levande akustisk musik så kan basen kännas utan att det låter särskilt högt och i synnerhet inte överröstar andra instrument. Har endast hör det med Bosse Hanssons horn helt sömlöst i musiken.
/Harry Up

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-26 10:14

Den eviga förbannelsen och välsignelsen.
Att bygga högtalare så man kan få intrycket av att vara där det händer.
Under alla år var mitt sätt att testa återgivningen hämtat direkt från naturen.
Jag spelade in åska som jag ju lyssnade på samtidigt och sedan spela upp hemma och se hur mycket av realismen jag kunde få fram.
Det gick så bra att min hustru trodde det var på riktig när hon stod i köket.
Ingenting slår naturen när det gäller att tillhandahålla referenser, varesig det gäller dunder eller regn och fågelkvitter.
Gör man sedan sina mikrofoner själv får man illusionen av att vara en del av ljudskapandet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-06-26 10:17

Ju mindre distortion och dynamikbegränsning/kompression, ju mindre "högt" låter högt uppspelad musik, trortycker jag. Det är en stor bedömningsgrund för mig gällande hifisystem faktiskt. Kan det spela riktigt högt utan att "låta" högt?
När man tittar på dB-mätaren i handen och blir chockad. Ja då är det riktigt bra grejer, för mig. Kanske inte så bra för hörseln dock...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-26 10:22

rajapruk skrev:Ju mindre distortion och dynamikbegränsning/kompression, ju mindre "högt" låter högt uppspelad musik, trortycker jag. Det är en stor bedömningsgrund för mig gällande hifisystem faktiskt. Kan det spela riktigt högt utan att "låta" högt?
När man tittar på dB-mätaren i handen och blir chockad. Ja då är det riktigt bra grejer. Kanske inte så bra för hörseln dock...

Håller faktiskt med dig helt 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-06-26 10:36

rajapruk skrev:Ju mindre distortion och dynamikbegränsning/kompression, ju mindre "högt" låter högt uppspelad musik, trortycker jag. Det är en stor bedömningsgrund för mig gällande hifisystem faktiskt. Kan det spela riktigt högt utan att "låta" högt?
När man tittar på dB-mätaren i handen och blir chockad. Ja då är det riktigt bra grejer, för mig. Kanske inte så bra för hörseln dock...

Absolut.
Sen för oss som gillar horn så misstänker jag att spridningen blir mera likartad mellan registren och även storleken på de strålande ytorna kan bli mera likartad om man ser till hornöppningar. Har aldrig hört Synergy-horn men skall enligt en mycket trovärdig person vara riktigt bra.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-06-26 11:03

Tangband skrev:
När man tittar på dB-mätaren i handen och blir chockad. Ja då är det riktigt bra grejer. Kanske inte så bra för hörseln dock...

Håller faktiskt med dig helt 8)

+1
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-26 11:37

Strmbrg skrev:

Med tanke på att det kan skilja väldigt mycket hur en och samma högtalare med samma elektronik kan låta väldigt olika i olika rum så inser man att rummet färgar återgivningen väldigt mycket.

Vid musikproduktion gäller precis samma sak, studio-ingenjören har först hört det verkliga ljudet och vill nu återskapa det samma. Men han har också hela tiden en lyssning i ett rum som färgar på sitt unika vis, denna färgning påverkar alla mixningsbeslut han tagit och vi vet inte hur "skev" informationen på själva fonogrammet till slut blivit för att det i just hans lyssningsrum, med just hans högtalare och övrig elektronik skulle låta så mest likt det verkliga ljudet han försöker återskapa.

Med ovanstående i tanke så borde man inse som den slutgiltiga konsumenten (om man bara tänker efter litegrann) att det är ganska meningslöst att jaga den där så kallade neutrala återgivningen mot vad som återfinns i själva datan på fonogrammet, den som redan färgats och anpassats efter den lyssning producenten hade.

Vi konsumenter har endast en referenspunkt att gå efter och det är hur musiken låter i verkligheten, och vi borde alla våga använda den referensen eftersom vi har en livslång erfarenhet av just verkligheten.
Det spelar alltså ingen som helst roll hur mycket våran egna musikanläggning färgar ifall denna färgning ger ett mer representativt ljud och överenstämmer bättre/mer med denna verklighet vi lärt oss/hört genom hela livet.

Summa summarum:
Ta fram en hel drös med erkänt bra inspelningar och lyssna och justera in/anpassa ljud-utrustningen för just ditt lyssningsrum tills genomsnittet av alla dessa goda inspelningar låter mest naturligt och mest rätt mot dina referenser från verkligheten, och strunta helt och hållet i hur eller om detta i slutändan är en perfekt exakt reproduktion av den data som återfinns på fonogrammet, för den datan har i sig inget egenvärde eftersom vi vet att det som studio-ingenjören ville återskapa var precis den verklighet vi i slutändan också vill återskapa.

--------------------------------------

Sitter just nu och råkar lyssna på en ganska fin inspelning, jag har inte funderat så mycket på om den är relaterad till det jag skrev här ovan eller om det kan ses som något referensmaterial, men den låter hyfsat naturligt iallafall med en fin rumsklang. Den är inspelad i en kyrka och de använde tydligen endast en ensam mikrofon som bandet satt i en ring runt, har dock hört att de dock körde sången genom ett PA-system för att det annars blev för lågmält.

The Trinity Session - Cowboy Junkies
https://tidal.com/browse/album/13045193

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-06-26 15:09

Verkligheten shmerkligheten.
Don’t just do something, sit there.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-06-26 18:31

Citerar några rader ur Claes W:s artikel om ljudtrycksnivåer i senaste MoLT:
"En av de största skillnaderna mellan hur inspelningar av akustiska instrument uppfattas låta brukar handla om transientdynamiken. Det faktiska maximala ljudtrycket vid anslag och tonansatser i den akustiska verkligheten uppgår inte sällan till många gånger högre ljudtrycksnivå än den som flertalet hifi-anläggningar och monitorsystem kan alstra inom sina mer eller mindre linjära arbetsområden."
Tycker det är intressant. De flesta anläggningar hänger alltså inte med i svängarna. Är elektrostater bättre i detta avseende?
Är detta något man kan mäta upp med t ex impulssvar? Alltså hur bra/dålig ens egna anläggning är vad gäller transientdynamik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-26 19:36

Fast det beror lite på hur man vill lyssna också. Ta ett trumset t.ex., inte vill jag utsättas för hur det låter på 3-4 meters håll med en hårtslående trummis. Vår hörsel är ju inte direkt anpassad för de ljudnivåerna. Fleratalet akustiska instrument saknar det där bastrycket många är ute efter. Det innebär att de kan uppfattas som ljudsvaga utan att vara det. En fiol kan fylla en konsertsal, fast möjligen får den som trakterar instrumentet hörselnedsättning på vänster öra.

Elektrostater är sällan lämpade för höga ljudtryck.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-26 19:46

Varför är alla så fixerade vid ljudvolym i tråden?
Det har ju ingenting att göra med om det låter högtalare hemma.
Balans i alla register så låter det ju musik oavsett volym, eventuellt lite skillnad på sen kvällstid när infraljud från lokal trafik lägger sig så man hör mer med mindre ljudtryck.
Jag har förmånen att höra musik utan att direkt tänka på att det står 2 högtalare och låter för jag hör musiken i hela rummet, inte bara ur två lådor med element i.
Det har väl mer med löptider mellan elementen i en låda att göra om det är homogent, eller är jag helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-26 20:29

Ute och cyklar vet jag inte, du verkar tolka frågan på ett annat sätt än många andra. Du verkar nöjd med den återgivning du har hos dig. Andra kan ha andra krav för att bli tillfreds. Några ska ha stadionnivåer för att tycka det låter som live. Jag tillhör inte dem, är mera ute efter en domesticerad ljudnivå. Trots det, ska det till lite ljudnivå för att inte bli bakgrundsmusik.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-26 23:01

RogerGustavsson skrev:Ute och cyklar vet jag inte, du verkar tolka frågan på ett annat sätt än många andra. Du verkar nöjd med den återgivning du har hos dig. Andra kan ha andra krav för att bli tillfreds. Några ska ha stadionnivåer för att tycka det låter som live. Jag tillhör inte dem, är mera ute efter en domesticerad ljudnivå. Trots det, ska det till lite ljudnivå för att inte bli bakgrundsmusik.

Njaäe, jag är tveksam.
Om det låter musik eller högtalare har inte ett dugg med volymen att göra utan med högtalarens förmåga att spela i harmoni så det låter som om nån stod i rummet och spelade.
Att höja till braknivåer gör ingen skillnad på den punkten.
Snarare tvärtom, om det låter högtalare på låg volym blir det bara värre på högre volymer.
Men, det är jag det.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2020-06-27 00:19

RogerGustavsson skrev:Fast det beror lite på hur man vill lyssna också. Ta ett trumset t.ex., inte vill jag utsättas för hur det låter på 3-4 meters håll med en hårtslående trummis. Vår hörsel är ju inte direkt anpassad för de ljudnivåerna. Fleratalet akustiska instrument saknar det där bastrycket många är ute efter. Det innebär att de kan uppfattas som ljudsvaga utan att vara det. En fiol kan fylla en konsertsal, fast möjligen får den som trakterar instrumentet hörselnedsättning på vänster öra.

Elektrostater är sällan lämpade för höga ljudtryck.

Det stämmer generellt, men för några veckor sedan besökte jag en kompis har ett par Beveridge2-W som han återuppväckt. Det finns nog några par till i landet. De är inte buggfria, med sin rödrivning med en massa 5 kV TV-rör, vilken transientåtergivning! Dessutom kan de spela betydligt starkare än några andra elektrostathögtalare jag hört. De tar inte stor plats heller, men de bör placeras likt Peters ägg fast de är liite större, Bild
perspektivet är också bra, men de är inte fria från lådljud när man drar på . På 80-talet byggde de flesta inte närmelsevis så resonansdöda höljen som är vanliga nu.

Här har ett antal rader text försvunnit, men de kommer jag inte att försöka återskapa(i kväll, i alla fall).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-27 01:07

Se där, nu visas högtalare som ligger väldigt högt upp på skalan. :) Gillar man klassiskt, Opera, stråkkvartetter, symfoniorkester eller jazz med sångare eller sångerskor eller symfonisk rock eller folkmusik eller blues eller vanlig rockmusik så är dessa ett väldigt bra alternativ. Spelar man Håkan Hellström så rekommenderas inEar hörlurar. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-27 01:14

petersteindl skrev:Se där, nu visas högtalare som ligger väldigt högt upp på skalan. :) Gillar man klassiskt, Opera, stråkkvartetter, symfoniorkester eller jazz med sångare eller sångerskor eller symfonisk rock eller folkmusik eller blues eller vanlig rockmusik så är dessa ett väldigt bra alternativ. Spelar man Håkan Hellström så rekommenderas inEar hörlurar. :)

Mvh
Peter

Gillar man Håkan Hellström rekommenderas en psykiater.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-06-27 03:01

Njae, det låter kanske inte högtalare. Men inte låter det särskilt bra. Jag har nästan slutat lyssna.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-06-27 03:29

Vad "låter högtalare" är vet jag inte. Någon skrev att när musiken inte "släpper" från högtalarna är att de "låter högtalare".
Fast jag vill hävda att en hel del musik (speciellt nyare populärmusik) är inspelade och producerade så att mycket kommer från högtalarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi