Moderator: Redaktörer
mats skrev:Så du håller inte med om nedanstående, Herr Nattlorden?
"I viss mån har han ju rätt, men han ger en vilseledande bild. (Man brukar säga att för liten kunskap kan vara farligare än ingen alls.)
"
som Jenving skrev??
Ja alltså... det är inte frågan om att det inte kan vara skillnad på kabel. Det går alltid att försämra kabel genom att ge den filterverkan på ena eller andra sättet (avrullad bas eller avrullad diskant). Att det inte går att höra skillnad på kabel gäller alltså bara bra designad kabel - dåligt designad kabel kan man höra skillnad på. Men det blir aldrig BÄTTRE än EKK, enbart lika bra. Sen går det att finna en uppsjö olikdesignade kablar som är sämre som man kan försöka dämpa bort ett dåligt ljud i anläggningen med - fast matchningen där är svår. Och med bieffekten att skulle man sedan lyckas byta ut den dåliga komponenten mot en bättre - så kan totalresultatet bli sämre då plötsligen filterverkan spelar fritt...
Tommy Jenving skrev:Det han kallar enkelkardelighet, fastän han menar enkelledare
MP skrev:EKK är oftast en 3 ledare
FK är en enkelledare
men båda kabeltyperna är enkarderliga
Nattlorden skrev:mats skrev:Så du håller inte med om nedanstående, Herr Nattlorden?
"I viss mån har han ju rätt, men han ger en vilseledande bild. (Man brukar säga att för liten kunskap kan vara farligare än ingen alls.)
"
som Jenving skrev??
Nu jobbar du på att plocka ut en specifik bit för att jag skall ha fel i ett svar som gällde större del än ett brottstycke. Skärp dig!
(Inte rätt dag att mucka med mig, jag är stressad...)
JTarnstrom skrev:Ett jävla skojigt forum, det här! Var bara tvungen att säga det.
Tärnström
Jenving skrev:
Phase shift formula: Arc tg((2 pi L -1/(2 pi C))/R)
Först och främst har Jenving glömt frekvensen i sin formel och för det andra har man missat både källimpedans och belastning, varför siffrorna enligt mitt förmenande är nonsens.
Saknad skrev:Morelle skrev:Jenving skrev:
Phase shift formula: Arc tg((2 pi L -1/(2 pi C))/R)
Först och främst har Jenving glömt frekvensen i sin formel och för det andra har man missat både källimpedans och belastning, varför siffrorna enligt mitt förmenande är nonsens.
Glömt frekvensen är en sak, men att du säger att han ska ha med källimpedans och belasting..Ja du, till skilland från andra så bygger han ju kabel, som ska passa till många högtalare och förstärkare. Är det då inte högst RIMLIGT att gör kabeln i sig så fasriktig som möjligt? Det verkar rimligt för mig, förklara gärna varför det är orimligt. Det är väl snarast orimgligt att kräva att kabeln ska vara anpassad till stärkaren och lasten? Jag menar, då fungerar ju en kabel bara till en högtalare och en förstärkare, det är väl orimligt?[/code]
RogerGustavsson skrev:Det här med kardeller är knepigt. Verkar stamma från repslagning eller nåt... En kardel är där inte lika med en ensam tråd utan en bunt med trådar.
mats skrev:
Så du menar att de är dumma som köper supra när det finns Ekk?
dawen skrev:adagio: Håller med! Det finns inga rätt och fel, det viktiga är att man själv blir nöjd
Rydberg skrev:Det där tror du ju inte ens själv pådawen skrev:adagio: Håller med! Det finns inga rätt och fel, det viktiga är att man själv blir nöjd
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster