Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav sprudel » 2020-07-16 12:24

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:
Du ser inte någon relevans i att ge DACen en så ren digital signal som möjligt att jobba med?

Jo, men ev. läsfel försvinner liksom inte för att man uppsamplar.
Man kan inte veta vilken data som saknas, men kan ev gissa vilket värde den saknade datan skulle haft och på så sätt försöka återskapa det som saknas, men det har inte med uppsampling att göra. Det är väl något som i så fall sker redan i cd-spelaren eller vad för apparat som nu är kopplad till upscalern.

Om jag säger så här, kanske var det fel av mig att blanda in problematiken läsfel. :)

Det handlar nog mer om att filtrera bort diverse fel som jitter och dylikt och helt enkelt förbereda den digitala signalen på bästa möjliga vis, för att på så vis ge den efterföljande processen mer precission vid omvandlingen till en analog signal.

Jag kan antagligen mindre om detta än dig, jag är dock även ganska övertygad om att Linn och Chord i sin tur vet ännu mer om detta än oss två. Jag tror inte de skulle lägga en massa resurser på uppskalning ifall de inte såg några fördelar alls med detta.

Jag tror att man som amatör ska vara lite försiktig med lika amatörmässiga förenklingar/förklaringar.
En god vän som doktorerat i digital/analog signalbehandling har försökt förklara/förenkla men det landar alltid i en massa axiom. Det saknas för mycket omgivande kunskap för att jag ska bottna logiskt. Men hans hörapparater fungerar.
Rob Watts pryl fungerar tydligen också, enligt de som lyssnat.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 12:36

Jag förmodar att vi kan vara ense om att apparaten åtminstone ger ett mycket påtagligt resultat:
En väldigt lång tråd.

---

Jag begriper inte varför saker som jag inte begriper ändå kan fungera.
Hm, för exempelvis en fluga borde ju i stort sett ingenting fungera. Inte ens vederbörande själv...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 12:44

sprudel skrev:...
Rob Watts pryl fungerar tydligen också, enligt de som lyssnat.

Sakta i uppförsbackarna nu!
Med brutal och skrupelfri marknadsföring, en för dumskallar förtroendeskapande hög prissättning, ovederhäftiga lyssningstester gjorda av diverse aningslösa och prylgalna artikelförfattare på tillverkarfinansierade blaskor så kan ju vad skit somhelst höjas till skyarna utan att det finns ett uns av substans i vare sig konstruktionen eller utlåtandet.
Nej, jag är övertygad om att alltsammans är båg.
Frågan är bara vem som övertygat mig om det. Kan det vara jag själv?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-16 12:47

Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:Jo, men ev. läsfel försvinner liksom inte för att man uppsamplar.
Man kan inte veta vilken data som saknas, men kan ev gissa vilket värde den saknade datan skulle haft och på så sätt försöka återskapa det som saknas, men det har inte med uppsampling att göra. Det är väl något som i så fall sker redan i cd-spelaren eller vad för apparat som nu är kopplad till upscalern.

Om jag säger så här, kanske var det fel av mig att blanda in problematiken läsfel. :)

Det handlar nog mer om att filtrera bort diverse fel som jitter och dylikt och helt enkelt förbereda den digitala signalen på bästa möjliga vis, för att på så vis ge den efterföljande processen mer precission vid omvandlingen till en analog signal.

Jag kan antagligen mindre om detta än dig, jag är dock även ganska övertygad om att Linn och Chord i sin tur vet ännu mer om detta än oss två. Jag tror inte de skulle lägga en massa resurser på uppskalning ifall de inte såg några fördelar alls med detta.

Med all respekt. Jag föreslår att du läser på lite mer om vad apparaten ifråga gör, samt att du du lär dig mer om digital signalbehandling.

Nu framstår det mesta du skriver mer som killgissningar.

Men har jag inte varit tydlig redan från början att jag saknar tekniska kunskaper på området? Jag är ju bara artig och svarar på frågor om vad jag tror. :)

Istället för att försöka vinna enkla poäng eller bara klanka ner på de saker jag med all tydlighet påpekat att jag vet ganska lite om, så kan väl du ta och berätta varför uppsampling är helt onödigt, om du nu anser det?
Senast redigerad av goat76 2020-07-16 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 12:51

Ibland undrar jag om metoderna är intressantare än resultaten.
Ibland verkar det som att så är fallet.
Och då undrar jag varför det är så.

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Chord M Scaler borde inte fungera eftersom jag kan det h

Inläggav Kronkan » 2020-07-16 13:06

Metod är väl alltid intressant. Att veta hur något fungerar är inte dumt.

På ett strikt subjektivt och individuellt plan så kan det räcka med att man subjektivt finner att det blir bättre.

Själv ser jag bara tre olika förklaringsmodeller eventuellt i kombination.

1. Placebo

2. Apparaten gör något som gör att ljudet blir mera troget ursprunget. Minimerar fel som finns i andra apparater.

3. Apparaten gör förändringar som upplevs som förbättringar. Det kan vara flera. Dessa kan vara avsiktliga eller oavsiktliga ur konstruktörens perspektiv.

Finns det flera?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-16 13:09

Strmbrg skrev:Ibland undrar jag om metoderna är intressantare än resultaten.

Det finns olika hobbies. Ta bilar t.ex. Man kan köra bilen och gilla det. Man kan istället ha chaufför och gilla det. Man kan meka med bilmotorer och gilla det trots att man aldrig kört en bil i hela sitt liv. Man kan samla på bilar och gilla det trots att bilarna alltid står still medans man själv kör vespa. Det finns lite olika varianter.
Samma med stereo. En del lyssnar aldrig på musik utan endast på sinustoner. En del samlar apparater som pryder hyllorna och källarförråd. Vissa tycker om att skriva om apparaterna. Vissa kanske upplever säljmomentet som höjdpunkten och köper många apparater för att få nöjet att sälja dessa på blocket. Någon enstaka kanske lyssnar på musiken. Andra fyller tillvaron med muzak som ett slags täckande brus där tystnad upplevs som störande.

Det är olika typer av engagemang som man fördriver tiden med. En del vill läsa om apparater. Vissa gillar att testa kablar och ägnar kanske 45 år av sitt liv med att testa kablar.

Pick your choice.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Chord M Scaler en bluff ty jag kan det här / begriper in

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 13:13

Men hörni: Låna hem skiten nu och lyssna på den!
Alla kanske inte inger handlaren samma förtroende som jag gjorde, som ju fick ta hem apparaten utan att lämna någon somhelst säkerhet. (Nej, vi känner inte varandra.) :)
Och, finns inte fliset som behöver slantas upp i ett öppet köp, så gå samman och lägg en tiotusing var vettja!
I bästa fall så blir det ju bevisat att ens skepsis var välgrundad.

Lycka till, nu ska jag ner till båten och pytsa i några hundra liter soppa för pengar som blev över eftersom jag avstod från att köpa en CD-spelare!

:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 13:17

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:Ibland undrar jag om metoderna är intressantare än resultaten.

Det finns olika hobbies. Ta bilar t.ex. Man kan köra bilen och gilla det. Man kan istället ha chaufför och gilla det. Man kan meka med bilmotorer och gilla det trots att man aldrig kört en bil i hela sitt liv. Man kan samla på bilar och gilla det trots att bilarna alltid står still medans man själv kör vespa. Det finns lite olika varianter.
Samma med stereo. En del lyssnar aldrig på musik utan endast på sinustoner. En del samlar apparater som pryder hyllorna och källarförråd. Vissa tycker om att skriva om apparaterna. Vissa kanske upplever säljmomentet som höjdpunkten och köper många apparater för att få nöjet att sälja dessa på blocket. Någon enstaka kanske lyssnar på musiken. Andra fyller tillvaron med muzak som ett slags täckande brus där tystnad upplevs som störande.

Det är olika typer av engagemang som man fördriver tiden med. En del vill läsa om apparater. Vissa gillar att testa kablar och ägnar kanske 45 år av sitt liv med att testa kablar.

Pick your choice.

Mvh
Peter

:D
Hifi-apparater är inte primärt till för att lyssna på musik med.
Nej, de är till för att prata om.
Särskilt givande är det att prata om de apparater som man är extra skeptisk till.

Skepp samt hoj!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-16 13:18

Det är gott med soppa då man är ute med sin segelbåt, för du har väl segelbåt? :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 13:25

petersteindl skrev:Det är gott med soppa då man är ute med sin segelbåt, för du har väl segelbåt? :D

Japp! Båten har en stor öppen sittbrunn, så det finns ett rejält kapell. Det går utmärkt att segla med det om man fäller ut det på ett smart sätt.
Jag ska ner och öva nu när det inte blåser.
Bild

PS
Masten sitter inte bakochfram, den sitter på en annan båt. Huruvida rättvänd eller ej förtäljer inte bilden. Jag kollar upp det också.

PPS
Ser nu att det kan vara svårt att ta sig ut. Får nog skaffa en näckros-lie. Gärna med karbonskaft.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-16 13:38

Blir inte dynamiken sämre med motorbåt än med segelbåt eller har du eldrift med batterier?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 13:42

Inga problem! Det kompenseras med hjälp av extra dynamiska element.
Specialtrimmade sådana där ovala Kef-basar med frigolit i. Jag har monterat dem med vingmuttrar så att de lätt kan lossas och användas som ett slags flytväst i händelse av kollision med ett isberg.
Jag har inte provat funktionen, då jag fortfarande letar efter ett lämpligt isberg i farvattnen kring Sigtuna.
Därav behovet av mer soppa.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 14:34

4F276539-EA1A-4505-8812-E54B2A1A2024.jpeg
4F276539-EA1A-4505-8812-E54B2A1A2024.jpeg (965.45 KiB) Visad 5975 gånger

Ett extra segel är ordnat i händelse av uppvindar. En så kallad termik-spinnacker.
Vare sig horisontella eller vertikala vindar tycks emellertid vara i ropet för närvarande.
För att återknopa till trådämnet så kom jag just på att jag kan ta med mig Chord-prylarna hit och lyssna hur de fungerar ihop med blåtandshögtalaren som vi brukar använda när vi lyssnar på gamla ”Sommar i P1” i båten.
Vem vet? Kanske det kommer fram något i Svante Thuressons betraktelser som inte kunnat detekteras med konventionell teknik.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-07-16 16:12

Strmbrg skrev:Inga problem! Det kompenseras med hjälp av extra dynamiska element.
Specialtrimmade sådana där ovala Kef-basar med frigolit i. Jag har monterat dem med vingmuttrar så att de lätt kan lossas och användas som ett slags flytväst i händelse av kollision med ett isberg.
Jag har inte provat funktionen, då jag fortfarande letar efter ett lämpligt isberg i farvattnen kring Sigtuna.
Därav behovet av mer soppa.

:mrgreen: :mrgreen: Fyndigt!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 18:02

MacBruce skrev:
:mrgreen: :mrgreen: Fyndigt!

Vet inte det jag...
Jag tror att jag snarast bara har åstadkommit lite ormolja.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-16 18:15

Johan_Lindroos skrev:
Conan skrev:
sprudel skrev:
OK, då vet jag din inställning. Det var tydligt. :)
Varför är du engagerad i tråden?

Jag tycker det är trist när hifi-gebitet besudlas av mystik. Tål inte apparaten eller frågan lite kritik, är det stor chans att det är nåt fuffens på gång. Inte för att jag bryr mig så värst mycket, men stör det dig att jag skriver här? Varför är du förresten själv engagerad i tråden?

Vad är mystiken menar du?

Det mystiska med t.ex. shaktistenar kan väl inte kännas helt främmande? Det mystiska med uppskalaren är att den har den effekten på ljudkvaliteten som beskrivs. Även om tekniken bakom kanske inte är ren mumbo-jumbo a`la Peter Belt, så känns det osannolikt att detta skulle resultera i de dramatiska förbättringarna.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-16 18:33

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:"... makes instrumental timbre clearer, tightens bass and “dramatically” opens up the soundstage." "

Men va fan! Det är ju precis de förbättringarna jag upplevde när jag uppgraderade min gamla Linn Akurate DS till en Akurate DSM med deras senaste DAC de kallar Katalyst. Enskilda instrument har fått en tydligare separation, basen upplevs tightare och musiken presenteras med ett tydligare djup och tack vare det får alla enskilda ljudinslag att låta mer tredimensionella. Det var ett rejält lyft på dessa punkter, jag skojar inte.

Om orsaken till dessa förbättringar var uppsamplingen till 35 bit/768 kHz, den förbättrade DACen eller att jag med uppgraderingen fick med ett bättre försteg, eller om det var en kombination av allt detta låter jag vara osagt. Men som sagt, precis de där förbättringarna som nämns var det jag reagerade på mest.

Allt av det du räknar upp är bättre. Bättre dac, bättre försteg, bättre analogdel.
Lägg till separata regulatorer till alla kretsar runt hela dacen inklusive analogdel i alla steg, så inser du att det är pedantisk optimering katalyst handlar om. Uppsamplingen är troligen bara en liten del.
Senast redigerad av Tangband 2020-07-16 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-16 18:35

Morello skrev:Läste testet i s-philen igen.
Nivån sjunker med 2.8 dB (varför?) när datat passerar chord-burken. Därtill kan man bara få ut fs=192 kHz från chord-burkens SPDIF, vilket betyder att efterkommande DA-omvandlare kommer att behöva översampla datat igen.

Nivåskillnaden torde väl beror på att apparaten inte är bitkorrekt. De kanske subjektivt försökt förbättra ljudet ( genom att ändra signalen ) så det upplevs som bättre ?

Vilka andra slutsatser skulle kunna dras ?

Möjligheterna att manipulera ljudet i den digitala domänen är väl oändliga och används i studios överallt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: M Scaler är ormolja, ty jag kan allt om detta nämligen

Inläggav Nattlorden » 2020-07-16 19:05

...tråkigt med titelredigeringen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 19:35

Conan skrev:
...Även om tekniken bakom kanske inte är ren mumbo-jumbo a`la Peter Belt, så känns det osannolikt att detta skulle resultera i de dramatiska förbättringarna.

Dramatiska är kanske att överdramatisera det hela. Men ett "öppnare, klarare och mer detaljerat ljud" blir det.
Sedan är det ju självklart en fråga om graden av detta.
Och det som jag tycker är ganska påtagligt kanske någon annan tycker är ganska oväsentligt.
Alltså även om vi vore överens om det ljudmässiga.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-07-16 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: M Scaler är ormolja, ty jag kan allt om detta nämligen

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 19:37

Nattlorden skrev:...tråkigt med titelredigeringen...

Ja, det tycker jag också. Men jag försöker anpassa trådrubriken till karaktären på innehållet. Alltså så som jag ser på det.
Men okay, jag ändrar rubriken till något mer neutralt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-16 21:05

@ Tangband
Det är klart att den inte är bit korrekt. Den uppsamplar ju.
Belker skrev:
Morello skrev:Läste testet i s-philen igen.
Nivån sjunker med 2.8 dB (varför?) när datat passerar chord-burken. Därtill kan man bara få ut fs=192 kHz från chord-burkens SPDIF, vilket betyder att efterkommande DA-omvandlare kommer att behöva översampla datat igen.

Uppsampling kan orsaka digital klippning (”inter sample peak”), varför man sänker nivån för att vara på säkra sidan, antar jag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-07-16 23:25

Verkar som att några missat detta?

Morello skrev:Ser nu att jag läste fel i s-philen ang fs - JA syftade på hans ingång, inte chord-burkens utgång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Chord M Scaler

Inläggav petersteindl » 2020-07-16 23:47

Vad är problemet med apparaten? Den verkar problematisk. Den vållar tydligen oerhört mycket stora problem för de flesta på forumet. Den verkar förstöra forummedlemmarnas liv och leverne och vardag.
Det är således en farlig apparat, tydligen. Kan det vara så att djävulen bor i den? Behöver den någon form av demonisk andeutdrivning? Jag förstår inte problematiken. Kan ni förklara, ni som vet!

Har jag förstått det rätt då?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-16 23:52

sprudel skrev:Verkar som att några missat detta?

Morello skrev:Ser nu att jag läste fel i s-philen ang fs - JA syftade på hans ingång, inte chord-burkens utgång.

Varför tror du det? Jag och Tangband har bara diskuterat nivåsänkningen som Morello påpekar. Max frekvens är en annan sak. Har andra missat Morellos rättelse angående fs?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-16 23:53

petersteindl skrev:Vad är problemet med apparaten? Den verkar problematisk. Den vållar tydligen oerhört mycket stora problem för de flesta på forumet. Den verkar förstöra forummedlemmarnas liv och leverne och vardag.
Det är således en farlig apparat, tydligen. Kan det vara så att djävulen bor i den? Behöver den någon form av demonisk andeutdrivning? Jag förstår inte problematiken. Kan ni förklara, ni som vet!

Mvh
Peter

Jag tror du får vänta på svar, tydligen har en grupp forum-medlemmar farit iväg för att införskaffa sig högafflar samt ved till häx-brännar-brasan, Strmbrgs dagar är räknade...

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-07-17 00:52

Strmbrg skrev:Lägg gärna lite tid på ett lyssningstest. Helst då med en lämplig metod för testet.
Det kan ju som värst innebära att man får slanta upp femti papp för att få hem den på öppet köp.
Lägg helst 25 till på en Hugo2 så att det blir komplett.
Pengarna fås ju åter när prylarna lämnas tillbaks.

Hur svårt kan det vara?

Eller så fortsätter jag använda Oppo som källa och lägger de 50K på rummet och akustiken. Det ger är en enorm skillnad som både är hörbar i blindtest och mätbara. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 06:51

petersteindl skrev:Vad är problemet med apparaten? Den verkar problematisk. Den vållar tydligen oerhört mycket stora problem för de flesta på forumet. Den verkar förstöra forummedlemmarnas liv och leverne och vardag.

Mvh
Peter

Ingen aning om du förstått det rätt.
Hm - kan man förstå saker fel?
Jag menar - då har man ju inte förstått.
Jag tycker att det kan vara jobbigt när det dyker upp prylar som innebär något nytt, eller som åtminstone innebär något vidareutvecklat.
Särskilt om jag inte kan begripa hur eller varför det kan fungera.

För min egen del så är problemet med det där väldigt stort. Ty jag begriper väldigt lite. Det är knappt ens så att det behöver dyka upp något nytt.
Det räcker bra med det som redan finns.

För att behandla mig med konkret chockterapi så gick jag helt sonika och köpte apparaten.
Lite som med spindelfobi, liksom.

Vad tar dom för en tarantella nuförtiden, förresten?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 06:56

music4ever skrev:
Strmbrg skrev:Lägg gärna lite tid på ett lyssningstest. Helst då med en lämplig metod för testet.
Det kan ju som värst innebära att man får slanta upp femti papp för att få hem den på öppet köp.
Lägg helst 25 till på en Hugo2 så att det blir komplett.
Pengarna fås ju åter när prylarna lämnas tillbaks.

Hur svårt kan det vara?

Eller så fortsätter jag använda Oppo som källa och lägger de 50K på rummet och akustiken. Det ger är en enorm skillnad som både är hörbar i blindtest och mätbara. :)

Bra alternativ! Ännu bättre om du kan åstadkomma en påtaglig rumsförbättring till en avsevärt lägre kostnad.

Fast, jag har en liten men dock reservation mot det du skriver om blindtest:
Det tar sannolikt problematiskt lång tid att så att säga "koppla om" mellan de olika rumsakustikåtgärderna, vilket möjligen bör beaktas vid utvärdering av blindtestet.
Men med hyfsat snabba hantverkare kanske man kan vinna någon dag.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi