bygga absorbenter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

bygga absorbenter

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-13 22:17

jag har lite problem med reflektioner på vägganra då jag bor i en betong bunker, klappar man så hör man tydligt att ljudet studsar.
så hade tänkt att bygga nåt som kan dämpa detta + dämpa bakom högtalarna.
jag hade tänkt att bygga en ram av 2x2" reglar och fylla med nåt och sedan klä i tyg.
vad e bäst att fylla dom med? isolering eller gamla kapade madrasser ? nåt annat?
ska man lämna en luftficka mellan vägg och absorbent eller ska den vara emot väggen?

hade även tänkt att dämpa första reflxen på sidoväggarna och bakom högtalaran.
någon som kan rekomedera material och byggsätt? andra tankar och idéer är välkommna med

Användarvisningsbild
Morgan

Re: bygga absorbenter

Inläggav Morgan » 2006-03-14 15:42

Bor man i en betongbunker så måste man vara extra medveten om att vissa av de problem man har med rummets akustiska beteende faktiskt maskerar/döljer vissa andra problem. När man åtgärdar problem 1 blir man plötsligt varse problem 2, som i själva verket låter värre är problem1, men som inte var urskiljbart i grötigheten... Är detta obegripligt?

Det handlar om speciella mönster i reflexer/efterklang. Om efterklangen är tillräckligt lång och nivåstark så kan vissa av dess mönster försvinna i kaoset. Kaos låter mindre uselt än om vissa mönster får slå igenom. Klappeko är ett sådant mönster, som låter helt avskyvärt illa för örat. Men om man staplar en jäkla massa klappekon ovanpå varandra lite slumpartat, så uppfattar man det bara som en stark efterklang, vilket är mindre hemskt att lyssna på.

Så om man börjar ta bort vissa av reflexriktningarna i ett rum, så måste man vara medveten om att detta troligen gör att det blir lättare för hörseln att urskilja de andra reflexriktningarnas bidrag till ljudet. Det hörs tydligare att dessa är fel. Man kan alltså subjektivt försämra ljudet, och då måste man fortsätta i den riktning man börjat gå. Fler akustiska åtgärder måste till för att ta bort dessa skadliga bidrag.

Jag vill därför inte komma med några rekommandationer till dig. Du har nämligen planerat att göra för få åtgärder, och det är ganska sannolikt att du inte kommer att uppleva någon förbättring alls. Eller snarare att du kommer att uppleva en stor förbättring på vissa punkter, men långsamt bli varse att allting ändå inte står rätt till... Jag rekommenderar istället att du läser igenom gamla trådar där mer genomgripande åtgärder diskuteras, och tar ställning till ifall du är redo att investera i heltäckningsmatta, dämpväggar, diffusorer, basfällor, etc...
Senast redigerad av Morgan 2006-03-14 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 15:51

Morgan har rätt. Men jag tror du kommer en bra bit på vägen. Fyll ramarna med glasfiberull, eller helst markisolering (högre densitet). Tyget du använder skall vara lättgenemsläppligt. Finns säkert mycket info i trådarna.

Utvärdera sedan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 15:56

Kaffekoppen skrev:Morgan har rätt. Men jag tror du kommer en bra bit på vägen. Fyll ramarna med glasfiberull, eller helst markisolering (högre densitet). Tyget du använder skall vara lättgenemsläppligt. Finns säkert mycket info i trådarna.

Utvärdera sedan.

klart att man igentligen ska bygga hela rummet till ett testlab för högtalare men det är inte möjligt just nu så jag får göra det jag kan
markisolering säger du? är det samma som stenull?
tyg som lätt släpper igenom luft hade jag tänkt att ha

några mer tips? jag har redan ganska mycket möbler och en matta på golvet framför högtalarna

är igentligen bara väggarna som e tomma å det är detta jag tänkt fixa nu

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 15:58

Markisolering är som stenull, men tätare. Fråga efter det.

Har inga ideer om tyg eftersom jag inte ordnat rummet så, men det borde finnas många här som kan ge tips.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 16:03

Kaffekoppen skrev:Markisolering är som stenull, men tätare. Fråga efter det.

Har inga ideer om tyg eftersom jag inte ordnat rummet så, men det borde finnas många här som kan ge tips.

ahh k, har massa snickare i släkten så dom får hjälpa mig att plocka ut nån juste isolering

men vilka placeringar kan man enkelt slänga upp dämpnin på?
jag hade tänkt: bakom högtalarna, i hörnen brevid högtalarna, reflexen ifrån sido väggarna + några st på tomma ställen på vägganra så man får bort ekot

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-03-14 16:08

adzer skrev:några mer tips? jag har redan ganska mycket möbler och en matta på golvet framför högtalarna

är igentligen bara väggarna som e tomma å det är detta jag tänkt fixa nu

När du då åtgärdat primära och sekundära sidoreflexerna och högtalarväggsreflexerna med dessa väggplattor, så har du ordnat till det så att klappekot mellan sidoväggarna i höjd med lyssnaren kommer att bli potentiellt hörbar. Likaså kommer du troligen att bli mer varse väggen bakom ditt huvud. Vettiga åtgärder att fortsätta med är då troligen att diffusera rummets bakre halva (den halva av rummet där högtalarna inte står, men där lyssnaren sitter). Bokhyllor, oregelbundna ytor av lika slag och förstås renodlade diffusorer kan användas. Gör allt vad du kan för att bryta upp alla parallella ytor så att ljudet studsar omkring mer kaotiskt.

Har du soffbord mellan dig och högtalarna? Att placera ett soffbord så att golvreflexen hindras från att nå dina öron, samtidigt som bordet har en sådan höjd att du inte får någon högtalarspegling i det, är en vettig åtgärd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 16:35

bakväggen är inga problem då jag sitter 2meter ifrån den å där hänger det draperier
golvreflexer e heller inget problem då jag inte ens ser golvet framför högtalarna pga av bordet

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-03-15 22:09

En snubbe på hififorum publicerade för ett par år sedan en liten absorbentbygge-beskrivning. Jag vet inte hur pass akustiskt korrekta de är, men de ser rätt trevliga ut i vart fall.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518
Ignorantia juris nocet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-16 00:07

molle skrev:En snubbe på hififorum publicerade för ett par år sedan en liten absorbentbygge-beskrivning. Jag vet inte hur pass akustiskt korrekta de är, men de ser rätt trevliga ut i vart fall.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

tackar, var precis nåt sånt jag var ute efter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-03-26 17:58

Jag har hört att böcker i bokhyllor inte är så dumt, akustiskt sett...? (om det nu är sant)

Du kanske kan gå till Myrorna och köpa lådvis med gamla billiga böcker. Se upp för unken lukt kanske :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-28 11:46

phloam skrev:Jag har hört att böcker i bokhyllor inte är så dumt, akustiskt sett...? (om det nu är sant)

Du kanske kan gå till Myrorna och köpa lådvis med gamla billiga böcker. Se upp för unken lukt kanske :)

Se upp för unkna böcker! Dra inte hem massa Dåsstejävski eller Lee Tållståjj - sånd blir man bara förbannad av. Frank Kaffe blir man förvirrad av ...

ÄRLIGT - kolla http://www.expandermetall.se - de tillverkar sträckmetall som man kan ha i en bur i vilken man har ett ljudabsorberande material - sten/stål-ull.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 13:20

någon som kan ge en utförlig beskrivning på hur man bygger den dämpväggen som beskrivs i molt?
har sökt men inte förstått mer än att man ska ha perforerad masonit med isolering bakom. mer info tack

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-28 13:38

Hej!

Från väggen och utåt: 9,5 cm stenull, perforerad masonit (5 mm hål 20 mm c-c), profilerade akustikskivor och slutligen valfritt genomsläppligt tyg. Mittersta delen av väggen ska vara reflekterande och saknar därför aku-skivorna. Byggbeskrivning finns i tidningen som kan beställas från LTS eller tjuvläsas på bibliotek, om man har samvete till det. :-)

Man bör veta ungefär vad man gör när man bygger en dylik vägg, samt vara beredd att vidta ytterligare åtgärder mot andra, tidigare dolda, problem som kommer att ge sig tillkänna i rummet - precis som Morgan påpekar i sitt inlägg här ovan.

Om man vill börja med något enklare för att råda bot på dålig rumsakustik föreslår jag heltäckningsmatta (eller lösa mattor över hela golvet) samt någon form av draperilösning bakom och vid sidan av högtalarna. Tjocka, gosiga soffor och mycket textilier är alltid bra, samt böcker och skivor. Med bra musik, helst! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 13:55

tackar pekka
vilka aku skivor rekomenderas?
borde köpa några molt nummer tror jag

jag e beredd att göra det som behövs (till en viss gräns då) för att få bra akustik

ska man bara ha på väggen bakom högtalarna eller ska man man fortsätta på väggen nån meter ut på sidoväggarna för att ta sidoreflexen ifrån högtalarna? eller är det bättre att diffusera på sidan och bara dämpa bakom?

ska man kompletera med någon basfälla i hörnen vid dämpväggen för att få bot på dom låga frekvenserna 100hz och neråt? tex en svanå Varitune V-4, eller fixar väggen detta?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-28 13:57

adzer skrev:ska man kompletera med någon basfälla i hörnen vid dämpväggen för att få bot på dom låga frekvenserna 100hz och neråt? tex en svanå Varitune V-4, eller fixar väggen detta?

Njae... snarare basgeneratorer. :wink: (8 st 12"-are skall jag ha där.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 14:02

Nattlorden skrev:
adzer skrev:ska man kompletera med någon basfälla i hörnen vid dämpväggen för att få bot på dom låga frekvenserna 100hz och neråt? tex en svanå Varitune V-4, eller fixar väggen detta?

Njae... snarare basgeneratorer. :wink: (8 st 12"-are skall jag ha där.)

najs, helt klart najs
men jag kommer nog bara köra på 2högtalare utan bastöd å subbar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-03-28 14:22

soundbrigade skrev:Se upp för unkna böcker! Dra inte hem massa Dåsstejävski eller Lee Tållståjj - sånd blir man bara förbannad av. Frank Kaffe blir man förvirrad av ...

Hmm, skumma boktitlar kan ju distrahera sinnena från musikupplevelsen! "Småfågelpopulationer i östra Uzbekistan" typ.... Man får vända ryggarna inåt... kanske låter bättre då? :P

Allvarligt, finns det tips på naturliga absorbenter (förutom uppenbara som mattor kanske då)? Om man nu ändå måste ha möbler utöver Anläggningen? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 14:29

lite ot: alla rekomenderar ju heltäckningsmattor men hur funkar detta med allergier?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-28 14:33

adzer skrev:lite ot: alla rekomenderar ju heltäckningsmattor men hur funkar detta med allergier?

Fungerar jättebra......tom bättre än med annat golv. Har man en textilmatta så fastnar dammet i mattan istället för åka runt i luften. Sen om det är så stor skillnad att det har nånting i praktiken att göra det törs jag inte säga......men dammsuger man en textilmatta ofta så är det inga problem, men är man allergiker så har man ju oftast den vanan redan :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-28 14:37

Allergier och heltäckningsmattor har diskuterats i rätt många omgångar.

Här är ett inlägg från mig om det:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 7055#27055
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 14:38

tackar båda 2, som asmatiker så har man blivit uppväxt med att det inte e bra

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-28 16:18

skulle nån kunna ge lite regler på var man ska absorbera å var man ska diffusera?
just högtalarna reflex på sidan av väggarna e jag lite osäker på, och sen ska man göra nåt med taket? eller räcker det men golvet?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-28 16:19

Naqref™ skrev:Allergier och heltäckningsmattor har diskuterats i rätt många omgångar.

Här är ett inlägg från mig om det:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&p=270
55#27055

Lite allergi får väl en riktig karl tåla! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-28 20:02

The_Man skrev:......men dammsuger man en textilmatta ofta så är det inga problem, men är man allergiker så har man ju oftast den vanan redan :wink:

Gör man? :oops: Jag ser till att ha mycket kabel liggande framme. Högtalar-, nätverks- och telefonsladd... så kan man plocka dammtussarna därifrån när de växt till sig och ha hyffsat rent annars... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till DIY-forum