Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Jag placerade mina subbar under de bägge framhögtalarna för att få elementen nära varandra.
Mina delas uppåt vid 100Hz med digitala filter.
petersteindl skrev:
The Fletcher–Munson curves are one of many sets of equal-loudness contours for the human ear, determined experimentally by Harvey Fletcher and Wilden A. Munson, and reported in a 1933 paper entitled "Loudness, its definition, measurement and calculation" in the Journal of the Acoustical Society of America. Their studies have been superseded and incorporated into newer standards. The definitive curves are those defined in the international standard ISO 226:2003, which are based on a review of modern determinations made in various countries.
Även detta inlägg har jag försökt att hålla på en konstruktiv nivå med förklaringar och hänvisningar på ämnets fundamenta.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Jag placerade mina subbar under de bägge framhögtalarna för att få elementen nära varandra.
Jo, jag menar bägge hörnen fram.
Om jag hade subbar som delades såpass högt så hade jag gjort som dig och placerat dem så nära frontarna som möjligt då det vid 100 Hz är lättare att höra var den står.
Mina frontar går ganska djupt med förstärkningen från rummet så crossover för subben ligger någonstans runt 35-40 Hz, så jag kan inte riktningsbestämma ljudet alls. Men som du tidigare sa så kanske jag först märker av en jämnare spridning då jag lägger till en till sub, jag vill dock inte ha mer bas än vad jag redan har.
Kronkan skrev:Alltså man behöver för att i grunden förstå hörandet förstå både att vi förnimmer världen rent fysiskt och också förstå att det senare sker en avancerad kognitiv process. Samt som Peter påvisar att det finns genuina svårigheter i att återge inspelade saker på ett helt korrekt sätt.
Jag har idag inga egna svårigheter att leva operfekt. Men man kan som strävansmål ha en hygglig uthärdlig återgivning.
Tangband skrev:goat76 skrev:Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Om jag hade subbar som delades såpass högt så hade jag gjort som dig och placerat dem så nära frontarna som möjligt då det vid 100 Hz är lättare att höra var den står.
Mina frontar går ganska djupt med förstärkningen från rummet så crossover för subben ligger någonstans runt 35-40 Hz, så jag kan inte riktningsbestämma ljudet alls. Men som du tidigare sa så kanske jag först märker av en jämnare spridning då jag lägger till en till sub, jag vill dock inte ha mer bas än vad jag redan har.
Goat76- har du testat att plugga dina Majik 140 , eller är det så du kör just nu ? Jag är rätt säker att ljudet skulle bli ännu bättre integrerat om du pluggar topparna så de blir slutna. Rels subbar är främst gjorda för ofiltrerade slutna toppar ( eftersom de kör med 12/dB okt filter ). Men självklart bör man testa och välja det som låter bäst.
Minst problem med integreringen får man nog, precis som Harryup skriver, om man sätter subbasarna direkt under topparna.* Alltså vid den ljudmässigt optimala placeringen av topparna. Det är därför klimax 350 låter bättre än akudorik med separata subbasar, för att ta ett exempel på Linn-språk
* man går då miste om cancelleringseffekterna av rumsproblem som tex 4 subbasar utplacerade i rummet skulle ge.
Kronkan skrev: För mig är det med stor svårighet jag läser och söker förstå. Viss förförståelse har jag dock.
goat76 skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:
Goat76- har du testat att plugga dina Majik 140 , eller är det så du kör just nu ? Jag är rätt säker att ljudet skulle bli ännu bättre integrerat om du pluggar topparna så de blir slutna. Rels subbar är främst gjorda för ofiltrerade slutna toppar ( eftersom de kör med 12/dB okt filter ). Men självklart bör man testa och välja det som låter bäst.
Minst problem med integreringen får man nog, precis som Harryup skriver, om man sätter subbasarna direkt under topparna.* Alltså vid den ljudmässigt optimala placeringen av topparna. Det är därför klimax 350 låter bättre än akudorik med separata subbasar, för att ta ett exempel på Linn-språk
* man går då miste om cancelleringseffekterna av rumsproblem som tex 4 subbasar utplacerade i rummet skulle ge.
RELs Subwoofers är inte gjorda för slutna toppar, de är gjorda för alla typer av högtalare. De tycker väl bara att det låter bättre så som de gjort, och att det vid så låga nivåer, där deras subbar tar vid, inte är så kritiskt avgörande vilken branthet filtret använder. Att ha korrekt branthet är mer avgörande för ett delat system. RELs subbar är inte gjorda för ett sånt system.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
RELs Subwoofers är inte gjorda för slutna toppar, de är gjorda för alla typer av högtalare. De tycker väl bara att det låter bättre så som de gjort, och att det vid så låga nivåer, där deras subbar tar vid, inte är så kritiskt avgörande vilken branthet filtret använder. Att ha korrekt branthet är mer avgörande för ett delat system. RELs subbar är inte gjorda för ett sånt system.
Fast ditt system är ju redan ett delat system ? Akustiskt sett. Ett system som akustiskt delar av omkring 24 dB/okt nedanför basreflexrörets resonansfrekvens i dina majik140. Kör du istället med sluten låda och pluggar dina toppar blir avrullningen i dina Majik 140 omkring 12 dB istället, vid en något högre frekvens.
Bara ett tipsvälj det som låter bäst.
Att Rel skulle passa till alla olika sorters högtalare på ett perfekt sätt utan att erbjuda olika branthet på delningen ser jag mer som reklam
goat76 skrev:Kronkan skrev:Alltså man behöver för att i grunden förstå hörandet förstå både att vi förnimmer världen rent fysiskt och också förstå att det senare sker en avancerad kognitiv process. Samt som Peter påvisar att det finns genuina svårigheter i att återge inspelade saker på ett helt korrekt sätt.
Jag har idag inga egna svårigheter att leva operfekt. Men man kan som strävansmål ha en hygglig uthärdlig återgivning.
I grunden är det väldigt enkelt att återge inspelade saker på ett helt korrekt sätt. Vid återgivning av en stereoproduktion så är det korrekta sättet två högtalare i stereouppställning, vid återgivning av en 5.1-produktion är det korrekta sättet 2 fronthögtalare, en center, två surroundhögtalare och Subwoofer(s).
Sen kan man tycka att stereoåtergivningen i sig har stora brister och försöka lösa dessa likt det sätt Peter försöker göra med sin center-lösning, men eftersom materialet är framtaget för 2 högtalare i stereouppställning så kommer resultatet variera mellan olika programmaterial, vissa produktioner kommer subjektivt låta bättre medans andra kommer låta subjektivt sämre.
Återgivning i stereo är operfekt för vår hörsel men fortfarande det enda korrekta sättet att återge programmaterial framtaget för just stereoåtergivning.
Wiki skrev:A hypothesis is a proposed explanation for a phenomenon. For a hypothesis to be a scientific hypothesis, the scientific method requires that one can test it. Scientists generally base scientific hypotheses on previous observations that cannot satisfactorily be explained with the available scientific theories. Even though the words "hypothesis" and "theory" are often used synonymously, a scientific hypothesis is not the same as a scientific theory. A working hypothesis is a provisionally accepted hypothesis proposed for further research, in a process beginning with an educated guess or thought.
JM skrev:Kronkan skrev: För mig är det med stor svårighet jag läser och söker förstå. Viss förförståelse har jag dock.
Peter har en teknisk bakgrund och är en ambitiös amatör i den psykologiska dimensionen. Jag förstår inte heller alltid. Peter har nog inte heller förstått allt han försöker förmedla inom mitt område. Men med en positiv dialog utan påståenden typ rätt eller fel kommer vi sannolikt nå en större förståelse inom detta spännande område.
JM
JM skrev:Kronkan skrev: För mig är det med stor svårighet jag läser och söker förstå. Viss förförståelse har jag dock.
Peter har en teknisk bakgrund och är en ambitiös amatör i den psykologiska dimensionen. Jag förstår inte heller alltid. Peter har nog inte heller förstått allt han försöker förmedla inom mitt område. Men med en positiv dialog utan påståenden typ rätt eller fel kommer vi sannolikt nå en större förståelse inom detta spännande område.
JM
JM skrev:petersteindl skrev:
The Fletcher–Munson curves are one of many sets of equal-loudness contours for the human ear, determined experimentally by Harvey Fletcher and Wilden A. Munson, and reported in a 1933 paper entitled "Loudness, its definition, measurement and calculation" in the Journal of the Acoustical Society of America. Their studies have been superseded and incorporated into newer standards. The definitive curves are those defined in the international standard ISO 226:2003, which are based on a review of modern determinations made in various countries.
Även detta inlägg har jag försökt att hålla på en konstruktiv nivå med förklaringar och hänvisningar på ämnets fundamenta.
Mvh
Peter
. . .
Peter här har du Fletcher och Munsons original artikel från 1933 du refererat till.
Loudness, Its Definition, Measurement and Calculation
https://pdfs.semanticscholar.org/c05b/b ... 7c957c.pdf
I första meningen beskriver ingenjörerna på Bell tydligt att "loudness" är psykologisk variabel. Trots detta finns ingen korrekt beskrivning av den psykologiska delen av försöket. Tex korrekt beskrivning av försökspersonerna map hörselstatus, ålder, kön, antal mm saknas. Hörlurar används av okänd typ. Idag vet vi att samma hörlur kan ge upp till 20 dB skillnader i upplevd "loudness" mellan individer.
Deras försöksupplägg har med åren förfinas och upprepas enligt psykologiska kriterier ett flertal gånger. Isophon kurvorna har korrigeras ett flertal gånger för att slutligen uppfylla den psykologiska dimensionens kriterier och därefter antagit som ISO standard.
I dag hade Fletcher och Munsons artikel från 1933 refuserats och skickats tillbaka av alla större etablerade vetenskapliga tidskrifter inom medicin och psykologi pga allvarliga felaktigheter i den psykologiska delen av försöket.
Fletcher och Munson var inga dumskallar. Hur kunde det bli så här?
Sannolikt saknades kunskap om olika datatypers begränsningar.
Varför fortsätter denna okunskap än idag.
Tex LTS lyssningstest, bygger på psykologiska bedömningar, har liknande begränsningar pga okunskap. En forskningsrapport där LTS lyssningstest beskrivs skulle utan tvekan refuseras på den psykologiska delen i en etablerad vetenskaplig tidskrift inom medicin eller psykologi. Lyssningstestet mäter inte alltid det de utger sig att mäta.
Subjektiva bedömningars begränsningar är än i dag ett svart hål i de kursplaner för "psykoakustiska" kurser jag kollat. Förhoppningsvis finns undantag.
Jag har läst många studier där författarna kallar sig "psyko-akustiker". I stort sätt alla har en ingenjörsbakgrund. Psykologer och läkare lyser med sin frånvaro.
Ingenjörer/psykoakustiker refererar ofta studier som blind studier. Läkare och psykologer använder i stort sett aldrig begreppet blind studier utan dubbelblind eller trippelblind studier. Sannolikt uttryck för olika kompetens inom området subjektiva bedömningar.
Några ingenjörer vilka har visat viss kompetens inom subjektiv bedömning är Toole och Olive i USA samt hos Lookis forskargrupp i Finland. Sannolikt finns fler.
Lösningen är att ingenjörsutbildningen och forskarutbildningen inom teknisk fakultet måste inkludera ett psykologiskt vetenskapligt tankesätt där subjektiva bedömningar förekommer för att skapa respekt för andras kompetens, förstå begränsningar och styrkor inom egna kompetensområdet.
Kunskap om kompetensoptimering och respekt för varandras olika kompetens är ledstjärnan.
JM
Wiki skrev:Harvey Fletcher (September 11, 1884 – July 23, 1981) was an American physicist. Known as the "father of stereophonic sound," he is credited with the invention of the 2-A audiometer and an early electronic hearing aid. He was an investigator into the nature of speech and hearing, and made contributions in acoustics, electrical engineering, speech, medicine, music, atomic physics, sound pictures, and education.
Fletcher's contributions to of speech perception are among his best-known work. He showed that speech features are usually spread over a wide frequency range, and developed the articulation index to approximately quantify the quality of a speech channel.
He also developed the concepts of equal-loudness contours (commonly known as Fletcher–Munson curves), loudness scaling and summation, and the critical band. At Bell Labs, he oversaw research in electrical sound recording, including the first successful stereophonic recordings, the first live stereo sound transmission, and the production of the first vinyl recording. All of this was done with the help of the conductor of the Philadelphia Orchestra, Leopold Stokowski between 1931–32. Some of his other accomplishments include the production of the first functional hearing aid, the 2-A audiometer, and the artificial larynx.
Fletcher was elected an honorary fellow of the Acoustical Society of America in 1949, the second person to receive this honor after Thomas Edison, 20 years earlier.
He was president of the American Society for Hard of Hearing, an honorary member of the American Otological Society and an honorary member of the Audio Engineering Society. In 1924 he was awarded the Louis E. Levy Medal by the Franklin Institute for physical measurements of audition. He was president of the American Physical Society. He was the first president of Acoustical Society of America (1929–31). In 1937 he was elected vice-president of the American Association for the Advancement of Science. He was a member of the National Academy of Sciences. He was also a member of the National Hearing Division Committee of Medical Sciences.
matssvensson skrev:Jag ska läsa Blauert och hoppas kunna bygga på mina grundkunskaper med några insikter till. Jag är inte rädd för att läsa äldre böcker, framförallt i och med att det är grundläggande insikter jag är på jakt efter. Då brukar inte åldern utan innehållet spela större roll.
Toole har jag redan läst grundligt. Moore känner jag inte till. Vilken skulle det vara och vad tillför den för dimensioner?
mvh, mats
petersteindl skrev:JM skrev:Peter du glömde att svara på frågan.
JM
Jag hänvisade till Licklider och Brian C. J. Moore om du vill ha svar. Det var mitt svar. Pitch ligger på neuronnivå och ett utförligt och korrekt svar blir mycket långt.
Att tillskriva värdet på en tonhöjd på ett ljud är generellt sett som att specificera frekvensen från en ren ton som har samma subjektiva tonhöjd som ljudet ifråga. Detta kan inte förklaras med enbart BM basilarmembranet och tonotopisk organisation som tillhör det man kallar Place Theory. Man kan ta bort grundtonen från ett harmoniskt ljud och även de första övertonerna och fortfarande endast höra betydligt mer högfrekvent ljud än den rena tonen men fortfarande tycka att de har samma tonhöjd. Man kan även höra tonhöjd med brus som signal. Om man t.ex. klipper brus i intervall som är lika långa där ena delen är brus och andra delen är tystnad. Applicerar man brus- tystnad - brus - tystnad - brus - tystnad osv 100 ggr per sekund så upplevs en tonhöjd liknande 100 Hz ren ton. Man kan till och med filtrera bort 100 Hz från bruset och fortfarande uppleva tonhöjd på 100 HzDå har man tamejfan varken grundton eller distinkta harmoniska övertoner som input.
Men tonhöjd hörs ändå som kan relateras till en ren frekvens som inte ens existerar i ljudvågen i bruset. Detta fenomen kan förklaras med Temporal Theory. Den rena tonen ger upphov till tonhöjd enl place Theory medans det repetitiva ljudet ger upphov till tonhöjd enligt Temporal Theory och dessa båda konvergerar till samma tonhöjd.
Då blir frågan, hur kommer det sig? Det står i böckernaLäs och lär. Lickliders duplexteori som lägger ihop båda teorierna ger förklaring. Jag har inte sett den motbevisas trots att det var 65 år sedan duplexteorin skrevs.
petersteindl skrev:Tonhöjd = Det attribut hos en hörselupplevelse som bestämmer hur ljud kan rangordnas på en musikalisk skala. Tonhöjden relaterar till repetitionsgraden av vågformen hos ljudvågor.
Vid tonhöjdsvariationer uppnås en upplevelse av melodi.
Tag detta klippta brus och variera repetitionsfrekvensen där du hela tiden har filtrerat bort grundtonen relaterat till repetitionsfrekvensen men bibehåller resten av bruset och varierar repetetionsfrekvensen inom t.ex. 100 ggr/sekund till 250 ggr/sekund så uppstår melodi d v s varierande tonhöjd utan att tonerna ens finns med. Om detta funkar om man filtrerar bort både grundtonen + samtliga övertoner relaterat till repetitionsfrekvensen vet jag inte.Det får Svante prova.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Om man t.ex. klipper brus i intervall som är lika långa där ena delen är brus och andra delen är tystnad. Applicerar man brus- tystnad - brus - tystnad - brus - tystnad osv 100 ggr per sekund så upplevs en tonhöjd liknande 100 Hz ren ton. Man kan till och med filtrera bort 100 Hz från bruset och fortfarande uppleva tonhöjd på 100 HzDå har man tamejfan varken grundton eller distinkta harmoniska övertoner som input.
![]()
JM skrev:Det är svårt att subjektivt bedöma ljud på ett mer objektivt sätt.
Neuropsykologiska mätmetoder.
Det är tom extremt svårt, dyrt, tidskrävande, försökspersonskrävande mm.
Kausalsamband går inte att påvisa mellan subjektivt upplevda skillnader mha av psykologiska test. Endast sannolika skillnader går att påvisa utifrån given signifikansnivå.
Nästan inga psykologiskt påvisade ljudperceptionsskillnader håller vid närmare granskningar.
Neurofysiologiska mätmetoder.
Neurofysiologiska mätmetoder kan i vissa fall påvisa ljudskillnader i hjärnan mer objektivt. Här finns flera nya mättekniker med potential att ge mer kvantifierbara mätresultat.
Personligen genomförde jag en rad neurofysiologiska studier på 1980-90 talet där jag registrerade annihilationer i hjärnan. Kraftigt förenklat sprutade jag in ett radioaktivt ämne i patienter med bestrålade hjärntumörer för att avgöra om det fanns resttumör eller ej. Det radioaktiva ämnet föll sönder under avgivande av antimateria - positroner. Positronerna annihilerade med vanliga elektroner under avgivande av 2 motsatta gammastrålar. All massa i positronen och elektronen överfördes till gammastrålning.
Vanligen registrerade vi relativvärden med i sällsynta fall registrerades absolutvärden (komplicerat).
Nu kommer en uppsjö med nya neurofysiologiska mätmetoder med möjlighet att undgå vissa subjektiva psykologiska mätproblem och erhålla mer objektiva ljudbedömningar.
Hade jag mer tid och pengar ser jag stor möjligheter att skapa bättre/billigare mer objektiva/säkra neurofysiologiska mätmetoder än dagens osäkra psykologiska mätningar.
JM
JM skrev:Det är svårt att subjektivt bedöma ljud på ett mer objektivt sätt.
Neuropsykologiska mätmetoder.
Det är tom extremt svårt, dyrt, tidskrävande, försökspersonskrävande mm.
Kausalsamband går inte att påvisa mellan subjektivt upplevda skillnader mha av psykologiska test. Endast sannolika skillnader går att påvisa utifrån given signifikansnivå.
Nästan inga psykologiskt påvisade ljudperceptionsskillnader håller vid närmare granskningar.
Neurofysiologiska mätmetoder.
Neurofysiologiska mätmetoder kan i vissa fall påvisa skillnader i hjärnan mer objektivt. Här finns flera nya mättekniker med potential att ge mer kvantifierbara mätresultat.
Personligen genomförde jag en rad neurofysiologiska studier på 1980-90 talet där jag registrerade annihilationer i hjärnan. Kraftigt förenklat sprutade jag in ett radioaktivt ämne i patienter med bestrålade hjärntumörer för att avgöra om det fanns resttumör eller ej. Det radioaktiva ämnet föll sönder under avgivande av antimateria - positroner. Positronerna annihilerade med vanliga elektroner under avgivande av 2 motsatta gammastrålar. All massa i positronen och elektronen överfördes till gammastrålning.
Vanligen registrerade vi relativvärden med i sällsynta fall registrerades absolutvärden (komplicerat).
Nu kommer en uppsjö med nya neurofysiologiska mätmetoder med möjlighet att undgå vissa subjektiva mätproblem och erhålla mer objektiva ljudbedömningar.
Hade jag mer tid och pengar ser jag stor möjligheter att skapa bättre/billigare mer objektiva/säkra neurofysiologiska mätmetoder än dagens osäkra psykologiska mätningar.
JM
Kronkan skrev:JM
Du blandar ihop olika frågeställningar samt har delvis också helt fel.
Du blandar dels in det subjektiva på helt fel sätt. I princip har varje människa en unik perception genom att minnen och inre referenser finns. Du kan ju också ha ett ljudideal som avviker från andra. Det är inte heller säkert att en fullständig neutral och opåverkad återgivning uppskattas av alla som kan tycka att andra ljudideal låter mera välbehagligt och till och med mera realistiskt.
Detta har ju inget med att utvecklade däggdjur ät utrustade med en skalle och två öron. Jag tror mig kunna förstå varför elefanter kan kommunicera med infraljud men på ett mera komplicerat sätt vet jag inget om elefantens subjektiva upplevande. Alltså hur och vad hör den, vilka känslor och andra kognitiva processer skapas av ljud som vi knappt kan höra än mindre bestämma riktningen till.
Det här med att tro att man mäter vad som händer i hjärnan kan aldrig skapa en förståelse av människan som subjekt. Du kan möjligtvis förstå hur den kognitiva processen är.
Den yttre världen är mätbar och bildar grunden för perceptionen genom att det skapas sinnesförnimmelser. Jag kan veta hur lång en våglängd är o s v.
Kronkan skrev:JM
Du blandar ihop olika frågeställningar samt har delvis också helt fel.
Du blandar dels in det subjektiva på helt fel sätt. I princip har varje människa en unik perception genom att minnen och inre referenser finns. Du kan ju också ha ett ljudideal som avviker från andra. Det är inte heller säkert att en fullständig neutral och opåverkad återgivning uppskattas av alla som kan tycka att andra ljudideal låter mera välbehagligt och till och med mera realistiskt.
Detta har ju inget med att utvecklade däggdjur ät utrustade med en skalle och två öron. Jag tror mig kunna förstå varför elefanter kan kommunicera med infraljud men på ett mera komplicerat sätt vet jag inget om elefantens subjektiva upplevande. Alltså hur och vad hör den, vilka känslor och andra kognitiva processer skapas av ljud som vi knappt kan höra än mindre bestämma riktningen till.
Det här med att tro att man mäter vad som händer i hjärnan kan aldrig skapa en förståelse av människan som subjekt. Du kan möjligtvis förstå hur den kognitiva processen är.
Den yttre världen är mätbar och bildar grunden för perceptionen genom att det skapas sinnesförnimmelser. Jag kan veta hur lång en våglängd är o s v.
petersteindl skrev:Påstående 9: Återgivning i stereo är operfekt för vår hörsel Detta är om möjligt ett korrekt påstående men måste förtydligas och speciellt om det skall klassas som fakta och inte bara svammel. Som det nu står så är det en hypotes. Uppspelning i stereo med 2 högtalare är ej perfekt för vår hörsel om återgivning avses. Utvidgas det till att återges med uppspelning via 3 högtalare varav 1 är center och med Bremen 3D algoritm så blir uppspelningen närmare perfekt för vår hörsel än med 2 högtalare om återgivning önskas.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Påstående 9: Återgivning i stereo är operfekt för vår hörsel Detta är om möjligt ett korrekt påstående men måste förtydligas och speciellt om det skall klassas som fakta och inte bara svammel. Som det nu står så är det en hypotes. Uppspelning i stereo med 2 högtalare är ej perfekt för vår hörsel om återgivning avses. Utvidgas det till att återges med uppspelning via 3 högtalare varav 1 är center och med Bremen 3D algoritm så blir uppspelningen närmare perfekt för vår hörsel än med 2 högtalare om återgivning önskas.
Peter, kan du svara på följande utan att rikta in dig mot mig som person eller komma med påståenden att jag skulle ha någon slags agenda mot dig och dina ägg?
Fungerar Bremen 3D algoritm lika bra för alla typer av musikproduktioner oavsett hur de är producerade, oavsett genre, oavsett hur allt panorerats i mixen eller vilka stereo-effekter som använts?
Orsaken till frågan är att jag endast sett dig tala om inspelningar du kallar puristiska. Orsaken till mitt intresse av svaret på frågan är att jag lyssnar på diverse musik som är producerade på diverse olika vis. Det finns ingen agenda.
shifts skrev:petersteindl: Din demo av Bremen 3D8 tillsammans med centerprototyp på Sheraton (tror jag det var?) är fortfarande den bästa 3D8-lyssningen jag bjudits på, det var verkligen en fantastisk upplevelse. De ytterligare fyra lyssningstillfällen jag varit på har också varit mycket trevliga, men inte riktigt nått upp till den fantastiska nivån.
Slutsats: Din center gör mycket gott tillsammans med den dedikerade elektroniken.
matssvensson skrev: . . .
För att komplicera tanken, vad kan man säga om fantomprojicering när man sitter/ligger off-axis och inte längre har näsan riktad vinkelrätt mot högtalarplanet? Jag kan ändå uppleva en form av stereobild/bredd/projicering hemma hos mig när jag ligger i soffan. Det borde ju förvirra alla hörselsystem bortom allt förnuft. Kan det vara en loungeeffekt av bredstrålande högtalare och/eller diffusfält?
Mitt starkaste ljudminne av naturlig rumslig projicering var ditt Sheraton rum på HEM-mässan, oavsett var jag satt i det rummet. Mäktigt. Ibland kan jag uppleva något i närheten här hemma också, när jag är på bra humör.
mvh, mats
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Jag har ett sådant system sedan länge och det kan utvecklas mer och jag vill ha detta i den digitala domänen. Vi har en sådan DAC med dsp men den skall utvecklas mer för att bli med 12-16 kanaler och digitala delningsfilter. Då kan man även tidskorrigera, faskorrigera och rumskorrigera.
Jag har demat detta på Sheraton år 2011 och/eller 2012, om jag minns rätt, och alla i rummet hade samma ljudbild. Mig veterligen finns det ingen annan som har något liknande.
Jag hoppas systemet en gång kommer se dagens ljus och finnas tillgängligt på marknaden.
Med vänlig hälsning
Peter
Fast på Sheraton fick vi inte veta att det fanns en center, även om många skymtade den. På direkt fråga om den var ansluten svävade du på svaret, eller undvek frågan
Det var inte inkopplat hela tiden. Min intention var att undersöka om någon i publiken kunde höra att det kom ljud från en centerhögtalare. Dessutom var det så att centerhögtalare var tabu hos många. Inte ens i hemmabio var det rumsrent att använda centerhögtalare eftersom man ansåg att en center förstörde ljudet. De kopplade istället 4.1 då det var 5.1.
Då ville jag genom en blindtest ta reda på om någon hörde centerhögtalaren. Det var mellan 600-800 personer under mässdagarna som lyssnade och inte en enda kunde höra att det kom ljud från en centerhögtalare. Med min algoritm fås en helt sömlös integration från vänster till höger med center i mitten. Då skall man också veta att centerhögtalaren jag använde var en första prototyp som togs fram kring år 2009 och den är betydligt sämre än äggen, Bremen 3D8. Ändå ger 3 högtalare L+C+R magnituder bättre stereoåtergivning än att använda 2 högtalare L+R. I båda fallen är det vanliga 2-kanals stereoskivor som spelas d v s input till systemet är vanlig stereo. Output efter Bremen 3D är 3 kanaler, men kan även vara 5 kanaler som extraheras i ett matris-system. Systemet är helt transparent d v s inget läggs till eller dras ifrån oberoende hur insignalen ser ut. Först räknade Naq på detta och fann att det var så. Därefter har även lilltroll räknat och fann samma resultat, nämligen total transparens.
På mässan fick jag ett entydigt svar på min hypotes. För att få svar som är vetenskapligt användbart så var det tvunget att ske i form av blindtest och jag har även kravet att försökspersonerna inte ens skall veta att test pågår.
Vissa gick även fram till centerhögtalaren men hörde inte om den var inkopplad eller ej. Det var endast en enda person som lyckades höra att det kom ljud från centerhögtalaren och han var tvungen att böja sig ner och sätta huvudet 30 cm från diskanterna på centerhögtalaren för att lyckas höra att det kom ljud därifrån trots att centern spelar lika starkt som höger och vänster fronthögtalare. Det visar på en helt sömlös integration.
Jag har även spelat Bremen 3D systemet hos Peter Lyngdorf i Danmark och då var det med Steinway-Lyngdorf egna högtalare och då är det 3 likadana högtalare placerade på samma vägg. Det gav ett bättre resultat då centerhögtalaren är lika som övriga. Där lärde jag mig att stereoeffekten upprätthålls så länge lyssnaren befinner sig mellan höger högtalare och vänster högtalare. Eftersom jag har dessa högtalare på varsin sidovägg hemma och så även på Sheraton så består stereoeffekten helt från höger sidovägg till vänster sidovägg och centerhögtalaren är på främre vägg, d v s stereo bibehålls med sådan högtalarplacering i hela rummet.
Mvh
Peter
Adhoc skrev:I bilden med det rutade papperet i inlägget styles/solarwind/imageset/icon_post_target.gif så är det Bremen-äggen som högtalare på sidoväggarna med centern vid frontväggen plus den "magiska elektroniklådan". Om bilden visar idealet, faller konceptet med andra traditionella fyrkantiga lådhögtalare med annan spridning än äggen? 2-vägs sidohögtalare med bas + ensam wave guide med spridning t.ex. 90x40 grader för högre frekvenser, skulle dom kunna fungera OK tillsammans med den "magiska elektroniklådan"?
goat76 skrev:Jag är ganska tveksam ifall man som slutkonsument/lyssnare kan uppnå någon genomgående positiv effekt av att bara skruva upp ett visst frekvensområde med någon enstaka dB, och på så vis "lösa" stereosystem-felet. Det kommer ge olika effekt beroende på program-materialet, vad det består av och hur det i studion är utformat.
Om man exempelvis tar den absolut vanligaste placeringen av högtalare i studios, en liksidig triangel med öppningsvinkel på 30 grader, så har mixaren av musiken antingen eller antingen inte valt att med EQ forma de centralt fantomprojicera inslagen tills det låter så som han vill ha det. Kanske har han utan att nödvändigtvis veta att det är just orsakat av stereosystem-felet som han valde att med EQ korrigera ljudet omkring just det frekvansområdet, eller så behövdes det inte för att de musikaliska inslagen som panorerades till de centrala delarna i mixen redan hade så pass mycket energi just i det frekvensområdet, vilket säkert kan variera med 10-20 dB beroende på vilka musikaliska inslag som panorerats centralt för den specifika mixen.
Är den här kompensationen ett specifikt problem främst för inspelningar gjorda med få mikrofoner, där man under produktionen inte haft möjlighet att göra några specifika åtgärder för de ljudinslag som "råkar" befinna sig just centralt i ljudbilden?
Vi som "slutlyssnare" kan väl inte veta ifall den lilla korrigeringen på någon/några dB kommer ge den effekt vi är ute efter, då korrigeringen kommer ge olika resultat beroende på hur olika programmaterial har utformats.
Ifall en specifik produktion redan innehåller mycket energi i just det frekvensområdet så kan väl den där korrigeringen lika gärna ge en icke önskvärd förstärkning. Och som sagt så borde det variera med program-materialet.
OM det hade funnits en tydligare standard för hur högtalare både i studio och hemmamiljö alltid bör placeras när det kommer till öppningsvinkel, och OM detta var ett problem som folk i studiovärlden var mer varse om så hade denna kompensation kunna vara en fungerande standard, och studioprogrammen hade det kunnat finnas en automatisk kompenserade funktion för allt som panoreras i och omkring mitt-panorering med avtagande effekt mot sidorna.
Berätta gärna vad det är jag missat eller inte förstått?
Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 32 gäster