Pro-ject stream box ultra S2 istf dator

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Pro-ject stream box ultra S2 istf dator

Inläggav Strmbrg » 2020-07-24 19:55

Detta är en ren streamer utan DAC som jag nu har provat.
Den manövreras med en app som har access till bland annat Tidal. Jag använde apparaten med dess wifi-mottagning, ej ethernet-kabel.
Alltsammans är tämligen svajigt. Emellanåt tystnar musiken fast appen indikerar att uppspelning pågår. Då får man ladda om musiken och starta uppspelningen på nytt.
Appen har en ikon för att spara i favoriter, precis som i Tidal-appen alltså. Men det fungerar inte alls. Man måste alltså lägga in favoriten i Tidal-appen istället. Därefter starta om Pro-ject-appen för att den nya tillagda musiken skall dyka upp.

Syftet med apparaten var att jag skulle kunna spela upp musik lika enkelt som med en Chrome-cast-dongel, men med bättre kvalitet och dessutom slippa brott orsakade av att datorn ägnar sig åt annat samtidigt. Märkligt nog så slutar den emellanåt att spela när jag gör något annat på datorn TROTS att den ju inte tar signalen från datorn utan direkt från nätverket.

Sammanfattningsvis: Betydligt krångligare hantering, svajigare drift men avsevärt bättre ljud.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-07-24 22:21, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

RogerJoensson

Re: Pro-ject stream box ultra S2, krångligare än USB-kabel

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-24 20:53

Det är inte så att du har problem med ditt nätverk eller uppkoppling och huvudorsaken varken ligger i streamern eller datorn?

Jag har inte varit med om att Spotify har slutat spela hur hårt jag än pressat min dator (bl a 3D-CAD och video redigering)... Inte ens videoströmning brukar få hicka av att jag gör en massa annat samtidigt och det borde vara minst lika krävande som Tidal.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-24 22:20

Ja, uppdatering på nytt och några omstarter så VERKAR det stabilt...
Nu blir det väl ett himskans liv, men upplösningen togs några snäpp upp ytterligare jämfört med USB från datorn till MScalern.
Den här manicken matar även den MScalern via USB och tar precis som datorn sin signal över wifi. Så, i så måtto är det lika.

Användarvisningsbild
DorreN

Re: Pro-ject stream box ultra S2 istf dator

Inläggav DorreN » 2020-07-25 09:30

Just din apparat är en förfinad raspberry pi har jag för mig. Även Bryston har något liknande i sitt sortiment.

Det viktiga för mig när det gäller streaminggrejer är att det är stabilt. Man blir ju vansinnig annars. :-D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-25 09:31

DorreN skrev:Just din apparat är en förfinad raspberry pi har jag för mig. Även Bryston har något liknande i sitt sortiment.

Det viktiga för mig när det gäller streaminggrejer är att det är stabilt. Man blir ju vansinnig annars. :-D

Ja det blir man :P
Senast redigerad av Tangband 2020-07-25 09:43, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-25 09:41

Strmbrg skrev:Ja, uppdatering på nytt och några omstarter så VERKAR det stabilt...
Nu blir det väl ett himskans liv, men upplösningen togs några snäpp upp ytterligare jämfört med USB från datorn till MScalern.
Den här manicken matar även den MScalern via USB och tar precis som datorn sin signal över wifi. Så, i så måtto är det lika.

Vad tror du det beror på att du upplever pro-ject som ljudmässigt bättre ?
Snygg apparat förövrigt

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-25 11:09

Avråder alltid ifrån Wi-Fi om det gåt att köra kabel.
Det blir inte stabilt över tid.

/ Harry Up

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-25 11:15

Ja, vad tror jag att det beror på att klarhet och upplösning vinner på att jag använder denna lilla lådda?
Jättesvårt för mig som obotlig data-idiot att resonera kring. Men, en dataström till D/A-systemet som är hyfsat ren från annat än just musikfilen borde det väl rimligen bero på. Mer i detalj än så kan jag definitivt inte komma, med min "kunskapsnivå".

Om vi bortser från den vanliga placebo-förklaringen - som det självklart kan handla om - och jag istället beskriver det jag hör, så vill jag särskilt nämna en sak:
Avsevärt mycket klarare, öppnare och tydligare ljud när jag spelar på väldigt låg volym, jämfört med då jag tar signalen via USB från datorn.
Både när jag spelar från dator och från streamern så är volymkontrollen avaktiverad och styrs enbart från Hugo2:an, dvs från DAC/försteget. Tidal streamas i högsta kvalitet i båda fallen och med nivå-utjämning i läge "av".
Senast redigerad av Strmbrg 2020-07-25 11:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-25 11:17

Harryup skrev:Avråder alltid ifrån Wi-Fi om det gåt att köra kabel.

/ Harry Up

Ja, jag funderar på att skaffa en kabelanslutning. Det lär behövas en sladd på kanske 15 meter. Är det i sig en problemkälla?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-25 11:21

Inte alls.

Mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-25 11:25

Harryup skrev:Inte alls.

Mvh/Harry Up

Nu visar det sig såklart att det finns alla möjliga varianter på ethernetkablage: Cat 5, 6, 7 osv...
Spelar det någon betydelse i detta sammanhang?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-25 13:02

Cat 6 blir bra.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2020-07-25 14:04

Strmbrg skrev:
Harryup skrev:Inte alls.

Mvh/Harry Up

Nu visar det sig såklart att det finns alla möjliga varianter på ethernetkablage: Cat 5, 6, 7 osv...
Spelar det någon betydelse i detta sammanhang?

Mycket handlar också om feelgood. Supra har en CAT8 kabel på 15m som kostar 1090:-

M scaler och ultra S2 kostar ju en stor summa pengar. Väl värt feelgood. :-)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-25 15:12

Strmbrg skrev:
Harryup skrev:Avråder alltid ifrån Wi-Fi om det gåt att köra kabel.

/ Harry Up

Ja, jag funderar på att skaffa en kabelanslutning. Det lär behövas en sladd på kanske 15 meter. Är det i sig en problemkälla?

Hmmm. Varför inte köpa en "vettig streamer" (d.v.s. en bra) och slippa det mesta strulet med att spela musik direkt med en dator?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-25 21:37

Förslag?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-25 21:51

Auralic t.ex.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-25 22:45

Harryup skrev:Auralic t.ex.

Hur manövrerar man en sådan då?

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2020-07-25 23:17

Strmbrg skrev:

Det där ska du prata med AlfaGTV om. Han är typ doktor på streaming. Är aktivast på de andra två forumen du även hänger på.

Han är lika trevlig som duktig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-25 23:36

Strmbrg skrev:

Med deras egen programvara eller ännu bättre med Roon som kan styra mängder med olika leverantörers elektronik.
Den är via Roon t.ex. också kompatibel med Qobuz som är stråt vassare än Tidal många gånger. Roon kan även hantera dubbletter av samma skiva med t.ex. olika mastringar och letar själv upp massor med information om de skivor man vill spela.
mvh/Harry Up.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-26 07:28

Oj, nu blev det nog lite för mycket funktioner för min smak. :)
Om Pro-Jecten nu kommer att funka störningsfritt framöver så får det vara bra så på streamingfronten för nu.
Det är ljudkvaliteten jag är intresserad av, och den tycks ha gynnats av att skippa datorn som streamingkälla.
Såhär står det om låddan:
”... built-in client software for Qobuz, Spotify, and Tidal -- it can be used to stream music from any of those services. There’s also a Shoutcast client, for listening to Internet Radio. The little component can also function as a Roon endpoint. ..”
https://www.soundstagesimplifi.com/inde ... c-streamer
Senast redigerad av Strmbrg 2020-07-26 08:09, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-26 08:11

Strmbrg skrev:Oj, nu blev det nog lite för mycket funktioner för min smak. :)
Om Pro-Jecten nu kommer att funka störningsfritt framöver så får det vara bra så på streamingfronten för nu.
Det är ljudkvaliteten jag är intresserad av, och den tycks ha gynnats av att skippa datorn som streamingkälla.

Kul :) .
Det du beskriver är att du upplever en förbättring med en streamer istället för datorn, och det med endast digitala signaler. Om det är sant ( vilket jag inte betvivlar, det finns många fallgropar varav ett kan vara Windows beroende på inställningar ) , tror du inte att det finns ännu större förbättringar att hitta med en dyrare och (möjligen) ännu bättre apparat ? Du har ju en väldigt kostsam anläggning i övrigt där dacen från chord samt scalern kostar mer än många av oss lägger ner på en hel anläggning. Varför inte låna hem en integrerad spelare med allting inbyggt på prov ?

Eftersom du redan har ett bra försteg - om jag rörde mig i dessa prisklasser hade jag nog kollat på en begagnad Linn akurate DS eller nån Naim-spelare. Dessa två tillverkare har jobbat med streamers i många år. De kan även köras med Roon. Jag säger inte att det helt säkert blir bättre ljud än den lösning du har nu, men det vet du inte föränn du testat.

Eller så sitter du nöjd med pro-jekt. :)
Själv använder jag Yamaha wxc50 och en fristående Qnap NAS som kör minim-server. Jag upplevde själv för många år sedan en förbättring då jag gick från dator (PC) till NAS. Dels blev musikspelandet mycket stabilare utan kraschar och dels upplevde jag även en svag ljudmässig förbättring. På den tiden körde jag med en Naimspelare.

Edit: läste just att du använder Chord Hugo2 som försteg. Då antar jag att du vill ha kvar denna i anläggningen och då förstår jag pro-jekt lösningen bättre. Grattis till bättre ljud :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-26 08:52

Ja, nu är man ute och sladdar omkring på bilsemester, så jag hann bara använda apparaten några timmar innan dess.
Men som jag skrivit högre upp, så slogs jag spontant av den påtagligt större klarheten i musiken (de symfonier jag lyssnade på) på väldigt låg volym. Det kan vara inbillning såklart, så det får jag återkomma om.
Nu är jag närmast helt ointresserad av att söka efter minimala skillnader/förbättringar, vilket kan tala för att det faktiskt är en konkret skillnad.
Om det krävs noggranna, tokkoncentrerade lyssningar fram och åter under närmast vetenskapligt genomförda testsessioner för att avgöra om skillnader alls föreligger - ja då menar åtminstone jag att det visar att den skillnad man försöker finna är högst oväsentlig.
Åtminstone för den som primärt är intresserad av musiklyssnandet.
Den som är road av skillnadssökandet i sig, kan såklart ha en annan syn på detta.

Beträffande ”prismatchning” av hifi-prylar:
Pja, jag ser inte riktigt meningen med resonemanget att en förstärkare för xxkr skall matchas med en högtalare för zzkr osv. Om jag tycker att en tok-kostbar MScaler ljudmässigt motiverar priset så kanhända köper jag den.
Jag behöver inte köpa kablar för 20000kr bara för det. :)
Vissa förbättringar kostar mycket, andra - lika påtagliga - kostar mindre.
Emellanåt kan en påtaglig förbättring nås genom att byta en kostbar pryl mot en mindre kostbar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-07-27 23:44

Vanlig Cat 6 UTP i lämplig längd (inte skarva) blir nog jätte bra. Supra Cat 8an som någon nämnde är skärmad, det vill du nog undvika. Jag vet inte exakt din apparatpark, men mycketmycket troligt är det bäst utan skärm. Gå inte på kabeln och inga skarpa böjar.

Du skrev bättre ljud vid låg volym... man kan ju undra om inte datorn drog in skräp i någon förstärkare. Inte helt orimligt, men i så fall borde du nog även höra lite brus i högtalarna (om du sätter örat till).

//Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-31 08:20

Nä, brusfritt var det. Nå, nu är kabeln lagd. Jag drog den på golvsockeln och in i dörrfodren runt två dörrar (ihåiga plastfoder) för att slippa krångel med klumpiga trampskydd längs trösklarna.
Allt funkar som jag förväntar mig, dvs inget driftsstrul.
Precis som MScalern så känns det som väl mycket pengar för den lilla lådan. Dvs det borde kunna göras billigare. Vilket förvisso är en helt ogrundad och oresonerad synpunkt. Jag har sett priser på över åttatusen för prylen, men Ågrens säljer den för 5995. En hifibutik utan butik numera...
Det gäller att komma ihåg att rensa "kön" av musik om man vill byta fonogram mitt under avspisandet av ett, annars byggs kön på. Men det är ju en vanesak.

Återgå till Generellt om hifi