I passiva filter har alla analoga komponenter en feltolerans på +-5 % eller i vissa fall +-10%. I sällsynta fall har kondensatorerna +-1 % .
Som ett exempel kan tas den spole som sitter i serie med era baselement. Säg att den, som exempel har ett värde på 2,2 mH. Toleransen från tillverkaren är 10 %. Det innebär att spolen lika gärna kan ha ett värde på 2,42 mH eller 1,98 mH.
Detta innebär även tyvärr att delningsfrekvensen i högtalarna kan diffa med fel i storleksordningen 10 %. Ett exempel:
Teoretiskt skulle delningen med 10 % feltolerans på spolen kunna hamna mellan 2,7 kHz eller 3,3 kHz , där det optimala med en spole som vore matchad blir en delningsfrekvens på 3 kHz. Detta som ett fiktivt exempel.
Skillnaden mellan 2,7 kHz och 3,3 kHz är mycket stor . Jag kan höra klara skillnader mellan 2,7 kHz och 2,8 kHz då jag laborerar med mitt aktiva dbx filter.
Dessa skillnader upplever jag som större än om jag provar ett streamer för 3500:- eller 20000:-
Matcha komponenter i passiva delningsfilter kan man enkelt göra själv genom att köpa en induktansmätare som även kan mäta kapacitans ( kondensatorer ) och resistans ( motstånd ) .
Det bästa uppgraderings förslaget för en seriös hifientusiast finns alltså här :
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... gK49fD_BwE
Spring och köp och värm upp lödkolven.

Jag tror detta kan göra verkligt stora förbättringar för alla passiva högtalare, eftersom det i tillverkar-led sällan matchas öht i delningsfiltret. Och även om det skulle påstås att det matchas - tror ni på det ?