vad ska Håkan ha för signalkälla? (läs inlägg först)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

cdspelare eller dator med bra ljudkort?

dator?!
33
57%
näh en dator har inget i konnesörsanläggning att göra!!
25
43%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

vad ska Håkan ha för signalkälla? (läs inlägg först)

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 18:26

jag har en asus a3500d (tror jag den heter) bärbar dator över, som dessutom har väldigt låg ljudnivå... satt å tänkte om jag kanske skulle köra den som signal källa med lämplig ljudkort (förslag mottages gärna på externa ljudkort) istället för att köpa en ny cd/dvd spelare...

vad tycker ni om den iden?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-03-14 18:33

Kanske smidigt att ha sina skivor på en hårddisk men jag tycker det verkar trist att inte få fippla med sina skivor. Travar med skivor på bordet efter en stund i soffan är ju en del av upplevelsen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 18:37

rexq skrev:Kanske smidigt att ha sina skivor på en hårddisk men jag tycker det verkar trist att inte få fippla med sina skivor. Travar med skivor på bordet efter en stund i soffan är ju en del av upplevelsen.

bara jag som skulle uppskatta att slippa det ?:)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 18:41

Haakan_W skrev:
rexq skrev:Kanske smidigt att ha sina skivor på en hårddisk men jag tycker det verkar trist att inte få fippla med sina skivor. Travar med skivor på bordet efter en stund i soffan är ju en del av upplevelsen.

bara jag som skulle uppskatta att slippa det ?:)

Nope.....ett bra ljudkort till dator är en aldeles utmärkt ide tycker jag....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-14 18:50

en server undangömd någonstans samt en mediaspelare
cd-spelare tillhör det förgångna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 18:57

Åtminstone kommer CD att höra till det förgångna...

Nu vet jag itne hur stor disk som finns på den ASUS-maskinen, men om den kan anses tillräckligt stor skulle ett externt ljudkort vara en trevlig lösning som föreslagits.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 19:00

Kaffekoppen skrev:Åtminstone kommer CD att höra till det förgångna...

Nu vet jag itne hur stor disk som finns på den ASUS-maskinen, men om den kan anses tillräckligt stor skulle ett externt ljudkort vara en trevlig lösning som föreslagits.

finns ju trådlöst nätverk så man kan ju komma åt allt lagringutrymme man har.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 19:01

precis trådlöst nätverk kommer finnas i kåken så det spelar ingen roll att disken bara är 40gb

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 19:05

nä köp du ett ljudkort, dom kostar inte en förmögenhet, Blir du inte riktigt nöjd med ljudkvaliten så får du väl kanske tänka på en cd-spelare då, men smidigheten att komma åt hur mycket musik som helst bara genom att trycka på lite knappar är värt mycket

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 19:09

kravet är att ljudet ska vara i kvalitet med dom bästa cdspelarna...annars blir det inget

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-14 19:19

Hänger det inte också på hur väl inläst skivan blir då du lägger in den i hårddisken?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 19:23

kör men en dator med ett bra ljudkort och kör digital kabel tlll stärkaren så få man riktigt bra ljud
jag skulle aldrig gå tillbaka till cd, dvd, video osv när man väl börjat köra htpc

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 19:26

adzer skrev:kör men en dator med ett bra ljudkort och kör digital kabel tlll stärkaren så få man riktigt bra ljud
jag skulle aldrig gå tillbaka till cd, dvd, video osv när man väl börjat köra htpc

alltså kriterierna är att den max får vara nåt litet steg efter dom bättre cdspelarna....alltså för att säga "riktigt bra ljud" kräver ju en del kunskap från dina sida, dvs att du kanske testat den mot dom bättre spelarna som finns....

jag tror jag skulle vara nöjd om datorn kunde prestera som en 668 ungefär

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 19:30

Haakan_W skrev:
adzer skrev:kör men en dator med ett bra ljudkort och kör digital kabel tlll stärkaren så få man riktigt bra ljud

alltså kriterierna är att den max får vara nåt litet steg efter dom bättre cdspelarna....alltså för att säga "riktigt bra ljud" kräver ju en del kunskap från dina sida, dvs att du kanske testat den mot dom bättre spelarna som finns....

jag tror jag skulle vara nöjd om datorn kunde prestera som en 668 ungefär

det är ju min åsikt att det är riktigt bra ljud, har inte gjort några a/b tester emot high-end cd spelare dock, men ljudet är tillräckligt bra för att man inte ska orka vela med skivor

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-14 20:36

En hårddisk är en bättre "drive" än vilken CD-spelare som helst.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-14 20:40

Många high-end CD-spelare använder sig ju av DVD eller CD-rom transporter...

När man rippar en CD till hårddisk är det ju digitalt hela vägen, ingen påverkan från en eventuell "dålig" CD-läsare alltså. Har du sedan ett vettigt ljudkort (Vad som helst som inte är Creative eller nyare Realtek AC'97) så är det ju klart. Sen, i och med tillgång till närmast oändligt med mjukvara, så kan du leka med allt från enkel re-sampling till parametrisk EQ till full impulskorrekt rumskorrigering. Det är i min mening den ultimata ljudkällan!

M-Audio Audiophile USB ska vara ett bra och ganska billigt externt ljudkort, med riktiga RCA-kontakter och digitala utgångar också.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-14 20:44

Använd digitalutgången och koppla till stereon, där signalen D/A-omvandlas . Det bästa av två världar, så länge du kan hålla datorn tyst iaf.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-14 21:03

Själv använder jag ett ljudkort i PC Card-format från Digigram, VxPocket V2 tillsammans med mina bärbara. Är inte speciellt billigt men brukar finnas begagnat. Är ett "profskort" och har inte en massa funktioner inbyggda och tar lite kraft från datorn. Info: http://www.digigram.com/products/getinfo.htm?prod_key=9000
Jag använder det även för inspelning från analoga källor. Dock klarar inte kortet mikrofoner med låg utnivå utan extra förstärkning och fantommatning saknas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 21:25

Kontentan: kör du med ett bra ljudkort och digitalt till stärkaren avgörs ljudkvalitén mestadels av dennes inbyggda D/A...

Låter det lockande?

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-03-14 21:40

Själv har jag gått å grunnat i ett år nästan om jag ska investera i en sån här http://www.xitel.com/product_phfl.htm. Verkar inte så dumt......

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 21:50

Kaffekoppen skrev:Kontentan: kör du med ett bra ljudkort och digitalt till stärkaren avgörs ljudkvalitén mestadels av dennes inbyggda D/A...

Låter det lockande?

otroligt lockande...så då skulle man kunna tänka sig kanske ett sånt där m-audio kort samt en benchmark dac? det vore nog ganska fint :)

spelar ljudkortet någon roll om man kör digitalt eller skulle m-audio duga?

finns det nån annan rolig pryl man kan koppla in så man kan använda fjärr?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-14 22:03

Jag kör ett ljudkort för 399:- optiskt till min Marantz, har en Denon DCD-715 com cd-spelare, kör jag både digitalt hör jag ingen skillnad, kör jag Denon analogt låter datorn väldigt mycket bättre!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:08

beställde just ett sånt där m-audio kort :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-14 22:11

Haakan_W skrev:kravet är att ljudet ska vara i kvalitet med dom bästa cdspelarna...annars blir det inget

Titta på RME's externa kort om du ska ha till en laptop. :) Glöm junket för 995 kr på SIBA. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:14

Morello skrev:
Haakan_W skrev:kravet är att ljudet ska vara i kvalitet med dom bästa cdspelarna...annars blir det inget

Titta på RME's externa kort om du ska ha till en laptop. :) Glöm junket för 995 kr på SIBA. :)

jag tar gärna lite konkreta tips för senaste jag kollade så hade jag ingen aning om vad jag skulle kolla på :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-14 22:18

From med ikväll kör jag med två datorer kopplade till en gemensam stor hårddisk.

Min Mediacenter-2005 dator har ett AC97 ljudkort vilket alltid omsamplar till 48kHz. Tyvärr är detta defakto standard på 99 % av alla inbyggda ljudkort som är integrerade med moderkortet. Det funkar bra för DD och DTS men är alltså inte välljudande. Obegripligt och en katastrof faktiskt.

Nytt from med idag (okej igår) är min Audiofila dator som jag kör J River Mediacenter på (för övrigt överlägset MCE2005 på många punkter). Denna dator används endast för att spela upp musik och är en gammal liten IBM häck på 1 GHz som jag köpte för 800 på blocket. Däremot kostade ljudkortet c:a 3000 kr. Kortet är ett RME Digi 96/8 Pad. Detta är ett av de absolut bästa korten som överhuvudtaget går att få tag på. Naturligtvis kör jag det i ASIO mode vilket innbär att det går helt utanför Windows och körs med kernelstreaming. Det har dessutom stabila klockor m.m. Ljudet från analoga utsignaler skall också vara väldigt bra även om jag inte hört dem än.

Ljudet är signifikant bättre på den audiofila datorn än "MCE datorn". Jag har inte blindtestat än men jag skull bli förvåndad om jag hör skillnad på ljudet från datorn (kopplad via SP/DIF) till min processor eller ljudet från min TAG McLaren DVD32R (som kostade 35 000). Observera att jag dock rippat min filer i EAC till WAV (och en del FLAC). Detta är väsentligt och är en viktig del av processen.

Framtiden är nu och är hårddisk!
Senast redigerad av Margaux 2006-03-14 22:24, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:20

härligt :) ska testa lite med m-audio kortet och blir jag lite små imponerad tänkte jag testa lite dyrare kort...å då vet jag vem jag ska snacka med....

men går det inte å fjärrstyra sånt här?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-14 22:21

Jag kör HTPC i biorummet. Där har jag digitalt till D/A´n i Marantzen.
Svårt att avgöra ljudkvaliten. Ska nog ta och blindtesta laptopen mot min Pioneer någon dag, både digitalt och analogt :? Lurigt med nivåerna. Orkar nog inte göra något seriösare test med nåvimatchat inom 0,1 db, men något ska jag nog få till. Hmm, kan bli intressant.
/Jonas

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-14 22:29

Såg Morellos inslag när jag skrivit 8)

Jo det går att fjärrstyra väldigt enkelt från allt som kan köra operativen Windows eller Windowsmobile. Sök på Margaux och netremote... 8)

Fast lite kan jag ju visa i repris:

Bild
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:34

ok fint då är ju dom största problemen lösta...men det kortet du hade är ju inte externt tyvärr....finns det nån extern motsvarighet?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi