Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor? Vore kul att se en masvis på ren respektive processad/uppskalad fil. Har Strömberg en AD omvandlare, möjligtvis? Isf kunde du spela in två filer, med och utan.
Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor? Vore kul att se en masvis på ren respektive processad/uppskalad fil. Har Strömberg en AD omvandlare, möjligtvis? Isf kunde du spela in två filer, med och utan.
RogerGustavsson skrev:Har fått ett tips om denna DAC: http://www.soekris.dk/dam1121.html
Har den ett liknande M Scaler arbetssätt?
Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor?
sprudel skrev:Conan skrev:Strmbrg skrev:Du har säkert redan upptäckt dem, men jag bifogar hursom en länk till en Watts-intervju.
Misstänker att det är mer givande att titta på den än på den där mysko ljud-demon.
https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... 2/page-656
Inget kan förändra det skitskumma att apparaten gör nåt med ljudet mellan de olika lägena som t.o.m. verkar vara hörbart genom Youtube. Då handlar det inte bara om uppsamplning som matar en i övrigt välfungerande och välkonstruerad DAC.
Kan han ha skapat en mirakulös algoritm i sin FPGA som accentuerar accenter och att tydliggörandet av dessa förstärker intrycket av djupdimension?
Strmbrg skrev:Varför det blir så, är såklart också väldigt intressant, men inte alls lika intressant som det faktum att realismen ökar och därmed musiklyssnandet.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Varför det blir så, är såklart också väldigt intressant, men inte alls lika intressant som det faktum att realismen ökar och därmed musiklyssnandet.
För oss som tycker det är lite väl dyrt så är tekniken bakom MER intressant.![]()
goat76 skrev:Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor? Vore kul att se en masvis på ren respektive processad/uppskalad fil. Har Strömberg en AD omvandlare, möjligtvis? Isf kunde du spela in två filer, med och utan.
Så du är av den bestämda uppfattningen att M Scaler processar ljudet på något vis, utesluter du alltså möjligheten att den eventuellt plockar ur mer ur materialet eller kanske rättare sagt rensar bort skräp från det befintliga spåret?
Nattlorden skrev:Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor?
Nej.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Har fått ett tips om denna DAC: http://www.soekris.dk/dam1121.html
Nej. Se de fyra episoderna med Rob Watts så får du väldigt klart för dig att en R2R-dac inte är något som helst i närheten av vad Chord gör.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Conan skrev:
Inget kan förändra det skitskumma att apparaten gör nåt med ljudet mellan de olika lägena som t.o.m. verkar vara hörbart genom Youtube. Då handlar det inte bara om uppsamplning som matar en i övrigt välfungerande och välkonstruerad DAC.
Kan han ha skapat en mirakulös algoritm i sin FPGA som accentuerar accenter och att tydliggörandet av dessa förstärker intrycket av djupdimension?
Inget mirakulöst med den alls. Den följer bara vad teorin säger att man skall göra till en högre grad än något annat gör och undviker att göra samma kompromisser som alla (?) andra gjort. Teoretiskt & tekniskt är det bara sååå snyggt implementerat.
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor? Vore kul att se en masvis på ren respektive processad/uppskalad fil. Har Strömberg en AD omvandlare, möjligtvis? Isf kunde du spela in två filer, med och utan.
Så du är av den bestämda uppfattningen att M Scaler processar ljudet på något vis, utesluter du alltså möjligheten att den eventuellt plockar ur mer ur materialet eller kanske rättare sagt rensar bort skräp från det befintliga spåret?
Jag utesluter ingenting. Men det vore ett enkelt test att göra, för att utesluta ett ting.
Strmbrg skrev:Kolla videorna med Watts och fortsätt med eventuella spekulationer därefter.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Har fått ett tips om denna DAC: http://www.soekris.dk/dam1121.html
Nej. Se de fyra episoderna med Rob Watts så får du väldigt klart för dig att en R2R-dac inte är något som helst i närheten av vad Chord gör.
Inte för att jag kan något om tekniken men tänkte på uppskalningen. Är det inte det som gör M Scaler till vad den är?
jonasp skrev:Nja. Jag är mycket tveksam till att det är bra med filter med så många tappar. Brukar ge ringningar vilket antyds i stereophiles mätningar. Skulle vilja se mer för att få en klarare uppfattning - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.
Belker skrev:Nattlorden skrev:Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor?
Nej.
Hur vet du det?
Belker skrev:Jag får se filmerna när jag har bättre bandbredd, men om inte koden är öppen är allt möjligt. Jag är lite förvånad att du, Nattlord av alla medlemmar, är så okritisk.
Belker skrev:Jag håller egentligen med dig, utifrån vad jag förstått. Men samtidigt, vi vet inte vad DSPn i just det här fallet gör.
Belker skrev:Klart det är, sett till funktion. Men den ligger på en FPGA. Det är ju för att Chord inte har råd att göra en ASIC/DSP.
Belker skrev:Det är klart att det är skillnad på en DSP/ASIC och en FPGA. FPGA är en labbruska som används tills man vet vad man behöver för silikon. Där pris och värmeutveckling inte är kritiskt kan man ju stanna vid FPGA.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster