Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-07 19:20

Med tanke på upsamplingen blir det kanske svårt? Kanske det syns ändå?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-07 19:21

Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor? Vore kul att se en masvis på ren respektive processad/uppskalad fil. Har Strömberg en AD omvandlare, möjligtvis? Isf kunde du spela in två filer, med och utan.

Så du är av den bestämda uppfattningen att M Scaler processar ljudet på något vis, utesluter du alltså möjligheten att den eventuellt plockar ur mer ur materialet eller kanske rättare sagt rensar bort skräp från det befintliga spåret?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 19:23

Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor? Vore kul att se en masvis på ren respektive processad/uppskalad fil. Har Strömberg en AD omvandlare, möjligtvis? Isf kunde du spela in två filer, med och utan.

Dessvärre har jag ingen A/D-omvandlare. Jag har inte reflekterat över huruvida dynamiken ändras, men jag har förstått (åtminstone läst) att upplevd dynamikökning kan orsakas av kompression...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-07 19:25

Har fått ett tips om denna DAC: http://www.soekris.dk/dam1121.html
Har den ett liknande M Scaler arbetssätt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 19:26

RogerGustavsson skrev:Har fått ett tips om denna DAC: http://www.soekris.dk/dam1121.html

Nej. Se de fyra episoderna med Rob Watts så får du väldigt klart för dig att en R2R-dac inte är något som helst i närheten av vad Chord gör.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 19:27

Det som intresserar mig allra främst är att musiken framstår som mer realistisk. Det blir mer musik spelad och mer musik låter bra med den än utan den.
Varför det blir så, är såklart också väldigt intressant, men inte alls lika intressant som det faktum att realismen ökar och därmed musiklyssnandet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 19:27

Belker skrev:Är M-Scaler möjligtvis en kompressor?

Nej.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 19:30

sprudel skrev:
Conan skrev:
Strmbrg skrev:Du har säkert redan upptäckt dem, men jag bifogar hursom en länk till en Watts-intervju.
Misstänker att det är mer givande att titta på den än på den där mysko ljud-demon.

https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... 2/page-656

Inget kan förändra det skitskumma att apparaten gör nåt med ljudet mellan de olika lägena som t.o.m. verkar vara hörbart genom Youtube. Då handlar det inte bara om uppsamplning som matar en i övrigt välfungerande och välkonstruerad DAC.

Kan han ha skapat en mirakulös algoritm i sin FPGA som accentuerar accenter och att tydliggörandet av dessa förstärker intrycket av djupdimension?

Inget mirakulöst med den alls. Den följer bara vad teorin säger att man skall göra till en högre grad än något annat gör och undviker att göra samma kompromisser som alla (?) andra gjort. Teoretiskt & tekniskt är det bara sååå snyggt implementerat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 19:32

Strmbrg skrev:Varför det blir så, är såklart också väldigt intressant, men inte alls lika intressant som det faktum att realismen ökar och därmed musiklyssnandet.

För oss som tycker det är lite väl dyrt så är tekniken bakom MER intressant. 8) :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 19:38

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Varför det blir så, är såklart också väldigt intressant, men inte alls lika intressant som det faktum att realismen ökar och därmed musiklyssnandet.

För oss som tycker det är lite väl dyrt så är tekniken bakom MER intressant. 8) :wink:

Jag förstår. Ja jag tycker också att det är väl dyrt. Men även om jag begrep mig på konstruktionen så blir jag nog tvungen att slanta upp om jag vill komma åt ljudet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-07 20:15

goat76 skrev:

Så du är av den bestämda uppfattningen att M Scaler processar ljudet på något vis, utesluter du alltså möjligheten att den eventuellt plockar ur mer ur materialet eller kanske rättare sagt rensar bort skräp från det befintliga spåret?

Jag utesluter ingenting. Men det vore ett enkelt test att göra, för att utesluta ett ting.
Senast redigerad av Belker 2020-08-07 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-07 20:15

Nattlorden skrev:

Nej.

Hur vet du det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-07 20:21

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:Har fått ett tips om denna DAC: http://www.soekris.dk/dam1121.html

Nej. Se de fyra episoderna med Rob Watts så får du väldigt klart för dig att en R2R-dac inte är något som helst i närheten av vad Chord gör.

Inte för att jag kan något om tekniken men tänkte på uppskalningen. Är det inte det som gör M Scaler till vad den är?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-07 20:36

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:
Conan skrev:
Inget kan förändra det skitskumma att apparaten gör nåt med ljudet mellan de olika lägena som t.o.m. verkar vara hörbart genom Youtube. Då handlar det inte bara om uppsamplning som matar en i övrigt välfungerande och välkonstruerad DAC.

Kan han ha skapat en mirakulös algoritm i sin FPGA som accentuerar accenter och att tydliggörandet av dessa förstärker intrycket av djupdimension?

Inget mirakulöst med den alls. Den följer bara vad teorin säger att man skall göra till en högre grad än något annat gör och undviker att göra samma kompromisser som alla (?) andra gjort. Teoretiskt & tekniskt är det bara sååå snyggt implementerat.

Nja. Jag är mycket tveksam till att det är bra med filter med så många tappar. Brukar ge ringningar vilket antyds i stereophiles mätningar. Skulle vilja se mer för att få en klarare uppfattning - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 20:37

Om jag förstår Robban Watts rätt så är inte uppsamplingen på långa vägar allt den håller på med. WTA är någon krets som han snott ihop och som har en hel del med resultatet att göra. Se filmerna! De är nog mer givande än den där demovideon.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-07 20:58

Belker skrev:
goat76 skrev:

Jag utesluter ingenting. Men det vore ett enkelt test att göra, för att utesluta ett ting.

Nu har jag aldrig hört ett ljudsystem med en M Scaler i kedjan, men om förbättringarna påminner om de i Linns senaste DAC så handlar det absolut inte om något som påminner om ljudet från en kompressor.
En kompressor trycker ihop ljudet så att detaljerna kommer upp i mer liknande ljudstyrka som de starkare ljuden, men detta medför att helheten blir mer ihoptryckt. Med M Scaler tror jag ljuden istället får en tydligare plats i ljudbilden och upplevs mer tredimentionella, konturerna runt varje instrument blir skarpare och om det finns ett hyfsat djup i inspelningen så hör man det ännu tydligare.

Man upplever alltså ljudet som mer öppet vilket gör att man lättare kan ta del av alla detaljer, inte som ett komprimerat ljud där detaljerna kommer upp till ytan på bekostnad av ett mer ihoptryckt ljud.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 21:16

Kolla videorna med Watts och fortsätt med eventuella spekulationer därefter.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-07 21:48

Strmbrg skrev:Kolla videorna med Watts och fortsätt med eventuella spekulationer därefter.

Aha, jag förstod först inte vilka videos du pratade om, de var en bit ner på den där sidan. :)

Jag klistrar in dem här istället:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 22:32

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:

Inte för att jag kan något om tekniken men tänkte på uppskalningen. Är det inte det som gör M Scaler till vad den är?

Det är inte uppsamplingen som gör det, det är hur rekonstruktionen görs som är poängen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 22:37

jonasp skrev:Nja. Jag är mycket tveksam till att det är bra med filter med så många tappar. Brukar ge ringningar vilket antyds i stereophiles mätningar. Skulle vilja se mer för att få en klarare uppfattning - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.

Jag är mycket mer tveksamt till - att som alla andra gör - rekonstruera med förringningarna bortskurna. Det finns liksom inte ens en teoretisk möjlighet till att det är rätt. Sen måste det ju självklart avslutas i ändarna av tapparna av praktiska skäl och någon effekt har självklart det med, men jämfört med att bara stympa ena halvan av sinc:en är helt horribelt - och det är vad som görs annars....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 22:39

Belker skrev:
Nattlorden skrev:

Nej.

Hur vet du det?

Det är uppenbart att det inte är så om du ser och förstår filmerna, tekniken och personen.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-07 22:47

Jag får se filmerna när jag har bättre bandbredd, men om inte koden är öppen är allt möjligt. Jag är lite förvånad att du, Nattlord av alla medlemmar, är så okritisk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 22:54

Belker skrev:Jag får se filmerna när jag har bättre bandbredd, men om inte koden är öppen är allt möjligt. Jag är lite förvånad att du, Nattlord av alla medlemmar, är så okritisk.

Jag har den matematiska bakgrunden att förstå teori mot praktik ( jag vet här finns fler som kan det ). Dessutom har jag jobbat med FPGA-kretsar. Och jag anser jag mig vara rätt bra på att avgöra kvalitén på vad folk säger - och hur - i en sådan här fråga - dvs. kompetensbedömning.

Jag är inte okritisk - jag är kritisk mot att andra inte gör likadant, för jag anser det här är bättre/mer korrekt.

Bara för att samplingsteoremet säger vad man kan teoretiskt återskapa, betyder inte att halvtaskiga implementationer gör det. Detta är betydligt närmre att försöka göra det som teorin kräver att man gör.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-07 23:07

Jag håller egentligen med dig, utifrån vad jag förstått. Men samtidigt, vi vet inte vad DSPn i just det här fallet gör.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 23:09

Belker skrev:Jag håller egentligen med dig, utifrån vad jag förstått. Men samtidigt, vi vet inte vad DSPn i just det här fallet gör.

Det är ingen DSP (i gängse termer av vad en DSP är i all fall).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-07 23:26

Klart det är, sett till funktion. Men den ligger på en FPGA. Det är ju för att Chord inte har råd att göra en ASIC/DSP.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 23:40

Belker skrev:Klart det är, sett till funktion. Men den ligger på en FPGA. Det är ju för att Chord inte har råd att göra en ASIC/DSP.

Nej, för att du kan göra helt andra saker med en FPGA - speciellt vad det gäller parallellism. Naturligtvis skulle man kunna göra en "riktig" IC-krets av det i slutändan. Fördelen med en FPGA är ju att du kan ändra kodningen, det kan man inte om man tillverkat dedikerat kisel. Huruvida Chord skulle tänka sig att koda om någon gång får tiden utvisa - jag har i alla fall inte läst något om att de skulle ha gjort det hittills...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-07 23:43

+1 på Nattis.
Det är skillnad på DSP och FPGA. En DSP jobbar normalt seriellt och en FPGA parallellt. Det betyder att man kan göra en himla massa beräkningar samtidigt i en FPGA. Den jobbar normalt med lite lägre klockfrekvens men beroende på dess storlek kan man göra åtskilliga 100 ggr fler beräkningar simultant. Det är dessutom stor arkitekturskillnad mellan DSP och FPGA. I DSP programmerar man Software - I FPGA programmerar man Hardware. Så har jag förstått saken då Lilltroll förklarat.

Vad gäller den beryktade "ringningen" så kan man ju också tänka på vilken frekvens/er som ringningen är på, den man är rädd för. I Bremens DAC jobbar jag och Lilltroll med en upsampling med en multipel på 1024 ggr samt med en upplösning på 36 bitar. det blir 45,158,400 times per second. Från 48 kHz blir det 49,152 MHz d v s 49,152,000 times per second samt med 36 bitars upplösning. Vi beräknar varje mellanliggande värde där vi använder ungefär 5 miljoner taps. Vi kan få 5 000 000 taps i de digitala filtren där tidsfördröjningen totalt blir 55,36 ms d v s lite drygt 55 ms. Det blir inte mer delay på grund av den översamplingsmetod vi använder. Vi får en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund och med 48 kHz, 1,769472000 Gigasamples per sekund.
Då kan man räkna ut ungefärlig frekvensspektrum som vågigheten/ringningen hamnar på. Nollgenomgångarna ligger ju i varje sample efter upsampling.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-07 23:49

Det är klart att det är skillnad på en DSP/ASIC och en FPGA. FPGA är en labbruska som används tills man vet vad man behöver för silikon. Där pris och värmeutveckling inte är kritiskt kan man ju stanna vid FPGA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-07 23:56

Belker skrev:Det är klart att det är skillnad på en DSP/ASIC och en FPGA. FPGA är en labbruska som används tills man vet vad man behöver för silikon. Där pris och värmeutveckling inte är kritiskt kan man ju stanna vid FPGA.

Det handlar en del om kvantitet kontra pris samt om man har en bugg eller annat fel man vill åtgärda. Köper man exempelvis 200 kretsar i stöten så tror jag inte att priset blir fördelaktigt med ASIC.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi