goat76 skrev:Jag är ganska säker på att jag lyssnade på allt apparaten gör och inte en enskild teknikalitet.
Enskild teknikalitet?

Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Jag är ganska säker på att jag lyssnade på allt apparaten gör och inte en enskild teknikalitet.
RogerJoensson skrev:Strmbrg skrev:Nu när ni har lyssnat på det där klippet så ligger det kanske nära tillhands att lyssna på apparaten på riktigt som nästa steg.
Ja, så länge ingen lägger upp vettiga lyssningfiler så är det nog enda alternativet.
Om man kan muta signalen vid själva växlingarna så kan man undgå att lura sig pga det som händer vid själva växlingsövergångarna, fast helst skulle jag velat spela in signalen så att jag kunde nivåanpassa och kolla upp den före lyssning.
jonasp skrev:Nattlorden skrev:jonasp skrev:Nja. Jag är mycket tveksam till att det är bra med filter med så många tappar. Brukar ge ringningar vilket antyds i stereophiles mätningar. Skulle vilja se mer för att få en klarare uppfattning - apparaten verkar lätt att detektera, ljudmässigt alltså, vilket antyder att antingen färgar den kraftigt eller så gör alla andra något väldigt tokigt. Det senare är uppenbarligen extremt osannolikt.
Jag är mycket mer tveksamt till - att som alla andra gör - rekonstruera med förringningarna bortskurna. Det finns liksom inte ens en teoretisk möjlighet till att det är rätt. Sen måste det ju självklart avslutas i ändarna av tapparna av praktiska skäl och någon effekt har självklart det med, men jämfört med att bara stympa ena halvan av sinc:en är helt horribelt - och det är vad som görs annars....
Nu tycker/tror jag du blandar ihop det en hel del - sincens ringningar klimgar ut av sig själv, jag pratar om de ringningar som tillförs av ett brant filter med många tappar.
Belker skrev:RogerJoensson skrev:1. Ja, medelålders gubbar vars hörsel i sig gör att 44.1KHz ger goda marginaler.
2. Uppsampling som gör tydlig skillnad nersamplat via Youtube. Mycket märkligt.
Om förbättringen/skillnaden finns kvar nersamplat, så vore det väl smart att processa allt (sampla upp + sampla ner) innan man ger ut det på cd-eller motsvarande.
Om det blir bättre varje gång man samplar upp och samplar ner, blir det ännu bättre om man samplar upp/ner många gånger?
Känns det verkligen logiskt att detta (youtubeklippen) handlar om uppsampling? Verkligen?
Det är därför jag fortfarande ser det som ett möjligt alternativ att M-Scaler ”re-mastrar”. Lite EQ, lite kompression/lyft av svaga ljud, lite fastrix för större ljudbild osv. Watts och hans rekonstruktionsfilter och teorier kring det behöver inte vara fel för det.
Conan skrev:sprudel skrev:Conan skrev:
Skulle vara hörseln i så fall så din 4:a borde heta:
"4. Den mänskliga hörseln har utvecklats på senare tid så att det som tidigare inte kunde höras, numera är hörbart."
Men Conan! Du utgår ju ifrån att blindtest med tvärsäkerhet diagnostiserar allt. Det är ett bra instrument för att diagnosticera skillnader men vilken upplösning har du på instrumentet?
Glöm inte heller att en icke-detektion är just det detta, en icke-detektion under de förutsättningar som gavs.
För vissa individer är resultat av upplösningen via via blindtest det ultimata resultatet, för andra som upplever sig höra skillnader trots sådana resultat så är det inte fallet. Det kan finnas skillnader som inte är säkerställda vid blindtest.
OK... vi laddar på balansvågen här. I ena vågskålen ett format med CDDA (16 bitar, 44,1 kHz samplingsfrekvens) som verkligen tangerar den mänskliga hörselns förmågor. Tillräckligt bra AD/DA-omvandlare har funnit många år där man inte kunnat höra några artefakter från det systemet. I den andra vågskålen ett gäng medelålders gubbar som nu hör skillnad på en "förbättring" av ovanstående system... och man hör dessa förändringar via Youtube med en laptop och hörlurar. Fundera på varför vågskålen skulle väga över till "förbättringen"?
Belker skrev:Det är därför jag fortfarande ser det som ett möjligt alternativ att M-Scaler ”re-mastrar”. Lite EQ, lite kompression/lyft av svaga ljud, lite fastrix för större ljudbild osv. Watts och hans rekonstruktionsfilter och teorier kring det behöver inte vara fel för det.
RogerJoensson skrev:Mja, jag är tveksam till det. Det vore ju typ bedrägeri.
Det där med hur växlingarna sker mellan lägena kunde dock gjorts annorlunda och mer rättvist för att undvika irrelevanta intryck. Nivån borde också varit möjligt att hålla lika för att kunna jämföra utan slagsida (om det nu är så att nivån är olika).
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:1. Ja, medelålders gubbar vars hörsel i sig gör att 44.1KHz ger goda marginaler.
Om förbättringen/skillnaden finns kvar nersamplat, så vore det väl smart att processa allt (sampla upp + sampla ner) innan man ger ut det på cd-eller motsvarande.
Om det blir bättre varje gång man samplar upp och samplar ner, blir det ännu bättre om man samplar upp/ner många gånger?
Känns det verkligen logiskt att detta (youtubeklippen) handlar om uppsampling? Verkligen?
För oss andra som sett intervjun med Rob Watts vet att M Scaler inte bara skalar upp signalen. Vilken typ av noise-shaping och vilka algoritmer använde du vid dina omsamplingar?
Det kan vara lämpligt att ta reda på vad apparaten gör innan man drar sina slutsatser.
Conan skrev:Belker skrev:RogerJoensson skrev:1. Ja, medelålders gubbar vars hörsel i sig gör att 44.1KHz ger goda marginaler.
Det är därför jag fortfarande ser det som ett möjligt alternativ att M-Scaler ”re-mastrar”. Lite EQ, lite kompression/lyft av svaga ljud, lite fastrix för större ljudbild osv. Watts och hans rekonstruktionsfilter och teorier kring det behöver inte vara fel för det.
Det är nog det troligaste alternativet.
Tell skrev:...Jag pallar alltså inte kolla på den där timmen eller vad det nu är med interjuv, så nån summering hade ju varit trevligt.
Strmbrg skrev:Tell skrev:...Jag pallar alltså inte kolla på den där timmen eller vad det nu är med interjuv, så nån summering hade ju varit trevligt.
Alltså, inte för att jag på något vis önskar dig härifrån. Men om du ändå fimpar lite tid med att spekulera här och lägger den tiden på åtminstone någon av de fyra intervju-delarna så kanske det ger mer för dig.
Tell skrev:Strmbrg skrev:Tell skrev:...Jag pallar alltså inte kolla på den där timmen eller vad det nu är med interjuv, så nån summering hade ju varit trevligt.
Alltså, inte för att jag på något vis önskar dig härifrån. Men om du ändå fimpar lite tid med att spekulera här och lägger den tiden på åtminstone någon av de fyra intervju-delarna så kanske det ger mer för dig.
Jag har sett en del klipp förr från tillverkare o man får inte sällan ta dom med en nypa salt. Dom är ju säljare ckså du vet, så därför tar det emot att kolla på sånt. Men om ni kan peka ut var jag bör lägga min tid så vore det uppskattat.
Tell skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:1. Ja, medelålders gubbar vars hörsel i sig gör att 44.1KHz ger goda marginaler.
För oss andra som sett intervjun med Rob Watts vet att M Scaler inte bara skalar upp signalen. Vilken typ av noise-shaping och vilka algoritmer använde du vid dina omsamplingar?
Det kan vara lämpligt att ta reda på vad apparaten gör innan man drar sina slutsatser.
Det var väl det som jag o en del andra ifrågasatte redan ifrån början, att om nu Strmbrg faktiskt hör en riktig skillnad så lär det vara nånting annat än uppskalning som pågår i den där apparaten, men då förnekade ni det.
Men ja okej, om han nu säger att det inte bara är uppskalning som prylen gör, säger han också vad exakt det är den gör eller är det hemligt? Jag pallar alltså inte kolla på den där timmen eller vad det nu är med interjuv, så nån summering hade ju varit trevligt.
sprudel skrev:Jag har noterat två personer i diskussionen som ägnat sig åt FPGA yrkesmässigt, ...
goat76 skrev:Det kommer inte att funka att återge någon kort summering av intervjun, det kommer bara skapa ytterligare missförstånd och det behöver vi knappast mer av.
Klart att den gör något mer än bara uppskalning, men troligtvis inte någon manipulation för att försköna det inspelade till något som inte fanns där från början. Själva uppskalningen görs för att öka precisionen för micro-transienter och minska gissningsleken i timingen för dessa. Noise Shaping-filter och minskning av diverse störningar görs med hjälp av att ”fasvända” bort dem om jag nu förstod den biten rätt, samt en massa annat som mina tekniska kunskaper inte räcker till. Någon får gärna rätta till något av detta ifall jag missförstått något.
goat76 skrev:Belker skrev:Det är därför jag fortfarande ser det som ett möjligt alternativ att M-Scaler ”re-mastrar”. Lite EQ, lite kompression/lyft av svaga ljud, lite fastrix för större ljudbild osv. Watts och hans rekonstruktionsfilter och teorier kring det behöver inte vara fel för det.
Belker, varför tittar du inte på den där intervjun med Rob Watts? Där förklarar han att det inte sker något alternerande av signalen, det handlar endast om att plocka ut mer information ur det befintliga spåret.
Om man någon gång har mixat musik från exempelvis ett multikanalspår, då förstår man att de förbättringar som här sker med M Scaler vad gäller djup, bredd, ökad separation och tydligare bas inte går att få genom att applicera ett universal-filter med förbestämda EQ-justeringar, samma kompression och fastrix. Det skulle vara rena turen ifall det slog in rätt för ett visst musik-material, och rena rama lottovinsten om det gav samma förbättringar på ytterligare låtar och diverse album. T.o.m varje låt på ett och samma album är en unik mix där bara ett fåtal likvärdiga inställningar fungerar att flytta över mellan låtarna, det vet alla som mixat musik med multikanalspår.
Som sagt, Linns senaste DAC-uppgradering gav liknande förbättringar, jag hade hört om det hade skett förvrängningar av tvåkanalsspåret i form av fastrix och dylikt för att försöka frambringa ett större djup i musiken.
Det är inte vad som sker här.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Det kommer inte att funka att återge någon kort summering av intervjun, det kommer bara skapa ytterligare missförstånd och det behöver vi knappast mer av.
Klart att den gör något mer än bara uppskalning, men troligtvis inte någon manipulation för att försköna det inspelade till något som inte fanns där från början. Själva uppskalningen görs för att öka precisionen för micro-transienter och minska gissningsleken i timingen för dessa. Noise Shaping-filter och minskning av diverse störningar görs med hjälp av att ”fasvända” bort dem om jag nu förstod den biten rätt, samt en massa annat som mina tekniska kunskaper inte räcker till. Någon får gärna rätta till något av detta ifall jag missförstått något.
Jag tror mest att du blir imponerad av att höra dem prata om något du inte har en susning om tekniskt.
RogerJoensson skrev:Noise shaping i efterhand kan inte reversera och ta fram något som redan gått förlorat. Man kan inte motfasa bort det som saknas om man inte har mer information än som lagrats. Transienterna är redan beskurna och man kan inte exakt veta i efterhand hur filter och A/D-omvandlare misshandlade signalen när den digitala strömmen skapades och motverka effekterna av det (olika filter beter sig olika, för-ringer eller för-ringer inte, distar olika osv, osv). Man kan göra omvandlingen så bra som som möjligt, vilket är lite bättre än det lite sämre, men det mesta som du verkar tro återskapas är redan borta. Att tro att skillnaden går att höra efter nedskalning och youtube-kompression är rent hårresande, förutsatt att det inte handlar om att förvanska signalen så att den INTE bättre representerar det som samplades. -Något jag inte tror är fallet och inte heller vill anklaga varken konstruktören eller företaget för (marknadsföringsgrejen lämnar jag därhän).
RogerJoensson skrev:En kort beskrivning är så klart intressant, men mest av värde för den som ska lyssna är demonstrationer på hur det låter och filer som gör det släpper man inte. Man kunde i alla fall släppt demo-filer i 176,4 (vs 44,1) som man kan skicka direkt till den DAC man redan använder så att man får höra förbättringen vi den nivån. Om nu skillnaderna är så stora är det väl bara att köra? Men nej. Bara prat, prat, prat.
Conan skrev:Man har kunnat bygga en AD/DA-kedja som inte kan detekteras i dubbelblinda lyssningstester i flera decennier.
Strmbrg skrev:Äh! Lägg ner snacket nu! Ingen av er förutom möjligen Sprudel kommer att skaffa den där lådan i alla fall.
goat76 skrev:Jag hade inte läst några ingående beskrivningar på hur ljudförbättringarna skulle låta innan jag lyssnade själv, men det jag hörde själv och som jag beskrivit i flertalet trådar var ett tydligare djup vilket bidrar till ett mer tredimensionellt ljud, bättre separation mellan instrument samt klart mer artikulerad bas
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag hade inte läst några ingående beskrivningar på hur ljudförbättringarna skulle låta innan jag lyssnade själv, men det jag hörde själv och som jag beskrivit i flertalet trådar var ett tydligare djup vilket bidrar till ett mer tredimensionellt ljud, bättre separation mellan instrument samt klart mer artikulerad bas
Men det är ju precis den typen av påståenden eller beskrivningar som väldigt ofta används om saker som inte kan mätas eller undersöks objektivt... Det, svärta och liknande. Det är ju standardargument. Att det även dyker upp i typ markandsföringssnack är hyggligt förutsägbart.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster