Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.
JonasB skrev:RogerGustavsson skrev:Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.
Varför ska man undvika att lyssna via Chrome?
Såhär står det om Chromecast: https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... Chromecast
Jag tolkade inte att Tidal-appen på telefonen kan användas på samma sätt med Roon och endast trycka på ikonen.
JonasB skrev:RogerGustavsson skrev:Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.
Varför ska man undvika att lyssna via Chrome?
Såhär står det om Chromecast: https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... Chromecast
Jag tolkade inte att Tidal-appen på telefonen kan användas på samma sätt med Roon och endast trycka på ikonen.
Tangband skrev:Nån som inte håller med ?
Tangband skrev:Grabbar - Vi kan väl vara rätt överens om att det inte behövs några esoteriska apparater om ens signalkälla är Spotify premium ? Dvs en dyr streamer eller chord Dac eller scaler är helt bortkastade pengar![]()
Då duger en chromecast eller en Apple express för några hundringar.
Nån som inte håller med ?
Bill50x skrev:Tangband skrev:Nån som inte håller med ?
Inte jag. Gränssnittet för Chromecast suger och det fungerar inte heller med högre upplösning än 16/44,1 om jag förstått det rätt.
/ B
RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?
Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.
/ B
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?
Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?
/ B
Suck här också...Vi kan diskutera snålkodningsartefakter, normalisering, vattenstämpling och hörbarheten hos dessa i sida upp och sida ner, men ändå kommer det: "fast ljudkvaliteten suger ju - det kan vi väl vara överens om va!?".Jag ger upp...
JonasB skrev:Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.
FBK skrev:Conan skrev:Bill50x skrev:Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.
/ B
Suck här också...Vi kan diskutera snålkodningsartefakter, normalisering, vattenstämpling och hörbarheten hos dessa i sida upp och sida ner, men ändå kommer det: "fast ljudkvaliteten suger ju - det kan vi väl vara överens om va!?".Jag ger upp...
jag och 15 till tycker inte att Spotify suger, så vi är inte överens. Och tidal tänker jag inte ens prova då Spotify är så enkelt att hantera. Men jag använder inte Spottan i huvudanläggningen, något som jag kanske gör i framtiden.
goat76 skrev:FBK skrev:Conan skrev:
jag och 15 till tycker inte att Spotify suger, så vi är inte överens. Och tidal tänker jag inte ens prova då Spotify är så enkelt att hantera. Men jag använder inte Spottan i huvudanläggningen, något som jag kanske gör i framtiden.
När du kör Spotify i huvudanläggningen kanske du kommer upptäcka att just den streamingtjänsten har vissa brister.
RogerGustavsson skrev:Har en ljudkompis som hade problem med att Roon inte indexerade mer än 1/3 av hans egna filer. Är det något ni som kör Roon märkt av?
Harryup skrev:Nej, inte jag men Roon har ju ett forum där dom är aktiva själva också och det finns ju alltid användare som har diverse problem hela tiden. Är ju ofta beroende på skicket på datorn som folk kör Roon på i högsta grad.
goat76 skrev:När du kör Spotify i huvudanläggningen kanske du kommer upptäcka att just den streamingtjänsten har vissa brister.
goat76 skrev:JonasB skrev:Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.
Jag tror nog du bör tänka igenom hela kedjan, det finns viss risk att det i nuläget är skit in skit ut, ett par fina högtalare kan ju bara förtydliga skiten så att säga.![]()
Kanske en streamer är rätta vägen att gå för att få den smidighet, användarvänlighet och bra ljud för finlyssning du vill ha, och samtidigt slippa det omständiga. Jag har en sån lösning utan några problem.
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.
Jag tror nog du bör tänka igenom hela kedjan, det finns viss risk att det i nuläget är skit in skit ut, ett par fina högtalare kan ju bara förtydliga skiten så att säga.![]()
Kanske en streamer är rätta vägen att gå för att få den smidighet, användarvänlighet och bra ljud för finlyssning du vill ha, och samtidigt slippa det omständiga. Jag har en sån lösning utan några problem.
Men vilken streamer kan göra det jag efterfrågar med Tidal? Alltså använda Tidal-appen på mobilen och välja streamern för uppspelning likt CCA?
RogerGustavsson skrev:På vilka plattformar kan de från Linn, Naim, Devialet m.fl. köras? Kostar de något?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:På vilka plattformar kan de från Linn, Naim, Devialet m.fl. köras? Kostar de något?
Jag är lite osäker på om jag förstår din fråga, menar du om man kan använda de specifika styrprogrammen från dessa tillverkare med apparater från andra tillverkare? Det är jag osäker på.
Linn Kazoo är gratis så det är väl bara att ladda ner och testa ifall det fungerar, hur Naim och alla andras styprogram ser ut har jag ingen aning om?
Det jag menade med "en drös andra plattformar" så menade jag streamingplattformar som Qobuz, Calm Radio, Spotify m,m.
Jag menade bara att JonasB kanske borde kolla in streamers från diverse tillverkare och se om det är någon som uppfyller hans krav på användarvänlighet m,m. Kanske låna hem någon apparat och testa eller kika runt lite på diverse forum och kolla Youtubevideos där folk går igenom de styrprogram dessa apparater kommer med, kanske är det något som tilltalar honom?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster