Dac-test och Spotify Connect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav JonasB » 2020-08-24 15:45

Nu blir man ju lite sugen på att testa Tidal igen. Någon som vet om det går att kasta Tidal direkt till en Chromecast audio utan att Chromecastaren samplar om (som Chromecast "video" gör)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-24 17:37

Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-08-24 17:50

RogerGustavsson skrev:Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.

Varför ska man undvika att lyssna via Chrome?
Såhär står det om Chromecast: https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... Chromecast
Jag tolkade inte att Tidal-appen på telefonen kan användas på samma sätt med Roon och endast trycka på ikonen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-24 18:07

JonasB skrev:
RogerGustavsson skrev:Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.

Såhär står det om Chromecast: https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... Chromecast
Jag tolkade inte att Tidal-appen på telefonen kan användas på samma sätt med Roon och endast trycka på ikonen.

Det står hur man gör för att det ska komma ljud. Men det står inget om ljudet kommer ut från datorn som det är lagrat (bitidentiskt (d v s FLAC avkodat till vanlig PCM)).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-24 18:34

JonasB skrev:

Google Cast och Chrome gör det mesta fel verkar det som, https://www.audiosciencereview.com/foru ... tput.4544/

Det är digital utgång från Chromecast Audio som gäller om man vill ha bra ljud.

Personligen har jag aldrig använt mobilen till Tidal. Föredrar större skärm.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-08-25 09:15

Jag har kollat lite på Roons hemsida men förstår inte riktigt.
Funkar det med ett abonnemang, en CCA och mobilapp? Eller måste jag ändå ha en dator igång?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-25 10:12

Roon kräver en server som bygger databasen för dina egna rippade skivor, sen kan du lägga till abonnemang för Tidal och Qobuz i Roon och då kommer du nå skivorna som om dom vore dina egna. Du behöver någon form av Endpoint kopplad till stereon om det inte går att köra över nätverk direkt till din apparat. Roon har en serverlicens så du kan ansluta hur många telefoner, paddor, Sonos, Squeezeboxar, , Chrome Castar, Apple och Pc som helst till Roon och spela upp lokalt eller styra en Endpoint med hjälp av telefon eller padda t.ex. för att spela upp genom din stereo.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-25 12:43

Har en ljudkompis som hade problem med att Roon inte indexerade mer än 1/3 av hans egna filer. Är det något ni som kör Roon märkt av?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-25 16:24

Nej, inte jag men Roon har ju ett forum där dom är aktiva själva också och det finns ju alltid användare som har diverse problem hela tiden. Är ju ofta beroende på skicket på datorn som folk kör Roon på i högsta grad.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-25 17:57

Grabbar - Vi kan väl vara rätt överens om att det inte behövs några esoteriska apparater om ens signalkälla är Spotify premium ? Dvs en dyr streamer eller chord Dac eller scaler är helt bortkastade pengar :)

Då duger en chromecast eller en Apple express för några hundringar.

Nån som inte håller med ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-08-25 18:02

Tangband skrev:Nån som inte håller med ?

Inte jag. Gränssnittet för Chromecast suger och det fungerar inte heller med högre upplösning än 16/44,1 om jag förstått det rätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-25 19:07

Tangband skrev:Grabbar - Vi kan väl vara rätt överens om att det inte behövs några esoteriska apparater om ens signalkälla är Spotify premium ? Dvs en dyr streamer eller chord Dac eller scaler är helt bortkastade pengar :)

Då duger en chromecast eller en Apple express för några hundringar.

Nån som inte håller med ?

Lägg på AppleTv också. Alla dessa duger lätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-25 19:33

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Nån som inte håller med ?

Inte jag. Gränssnittet för Chromecast suger och det fungerar inte heller med högre upplösning än 16/44,1 om jag förstått det rätt.

/ B

Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-08-25 19:45

RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?

Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-08-25 19:46

Suck! För några år sedan efterfrågade jag samma funktion som Spotify Connect erbjuder i dag och nu önskar jag samma funktion med högre kvalitet. Antar att det finns inom ett par år. Att man alltid ska vara före sin tid :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-25 19:54

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?

Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.

/ B

Suck här också...Vi kan diskutera snålkodningsartefakter, normalisering, vattenstämpling och hörbarheten hos dessa i sida upp och sida ner, men ändå kommer det: "fast ljudkvaliteten suger ju - det kan vi väl vara överens om va!?". :? Jag ger upp... :|

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-25 20:09

När det gäller streaming så är det ju att man får det man får ifrån leverantören. Är lite som att diskutera ljudåtergivningen ifrån olika CD-spelare och fortsätta att bara se till mastringar. Som kund kan man inte välja att få bättre upplösningen ifrån Spotify än det som man får, samma gäller ju om man inte gillar ljudet ifrån en CD-skiva medans man märker att faktiskt så låter masterbandet bättre. Spelar ju ingen roll vad som är tekniskt möjligt då när man spelar så kan man inte påverka den bakomliggande tekniken. Är ju flera i tråden som uttalar sig för att de uppfattar en skillnad mellan att spela Spotify jämfört med Tidal på samma utrustning.
Vad är problemet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-25 20:17

Bill50x skrev:

/ B

Chromecast Audio stöder 24/96.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-08-25 20:41

Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-26 09:28

Conan skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Suck här också...Vi kan diskutera snålkodningsartefakter, normalisering, vattenstämpling och hörbarheten hos dessa i sida upp och sida ner, men ändå kommer det: "fast ljudkvaliteten suger ju - det kan vi väl vara överens om va!?". :? Jag ger upp... :|

jag och 15 till tycker inte att Spotify suger, så vi är inte överens. Och tidal tänker jag inte ens prova då Spotify är så enkelt att hantera. Men jag använder inte Spottan i huvudanläggningen, något som jag kanske gör i framtiden.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-26 09:36

JonasB skrev:Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.

Jag tror nog du bör tänka igenom hela kedjan, det finns viss risk att det i nuläget är skit in skit ut, ett par fina högtalare kan ju bara förtydliga skiten så att säga. :)

Kanske en streamer är rätta vägen att gå för att få den smidighet, användarvänlighet och bra ljud för finlyssning du vill ha, och samtidigt slippa det omständiga. Jag har en sån lösning utan några problem.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-26 09:37

FBK skrev:
Conan skrev:
Bill50x skrev:Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.

/ B

jag och 15 till tycker inte att Spotify suger, så vi är inte överens. Och tidal tänker jag inte ens prova då Spotify är så enkelt att hantera. Men jag använder inte Spottan i huvudanläggningen, något som jag kanske gör i framtiden.

När du kör Spotify i huvudanläggningen kanske du kommer upptäcka att just den streamingtjänsten har vissa brister.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-26 13:01

goat76 skrev:
FBK skrev:
Conan skrev:

När du kör Spotify i huvudanläggningen kanske du kommer upptäcka att just den streamingtjänsten har vissa brister.

Visste att detta skulle koma upp :wink: Och du har rätt i den mån att då kan man jämföra emot CD så får man se var man står då. Men hur det låter i min datoranläggning har jag inga synpunkter på utan jag tycker att det låter bra, men den är inge budget variant heller utan det är grejer som låter riktigt bra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-08-26 13:54

RogerGustavsson skrev:Har en ljudkompis som hade problem med att Roon inte indexerade mer än 1/3 av hans egna filer. Är det något ni som kör Roon märkt av?

Harryup skrev:Nej, inte jag men Roon har ju ett forum där dom är aktiva själva också och det finns ju alltid användare som har diverse problem hela tiden. Är ju ofta beroende på skicket på datorn som folk kör Roon på i högsta grad.

Jag har märkt att ROON vid de senaste uppgraderingarna när man lagt till fler ock fler funktioner blivit tyngre och tyngre för hårdvaran att hantera :|
Min server, Som för två år sedan inte hade några problem att hantera ROON går numera på knäna :(
Men den uppfyller inte heller ROON´s krav spec på långa vägar :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-08-26 15:55

goat76 skrev:När du kör Spotify i huvudanläggningen kanske du kommer upptäcka att just den streamingtjänsten har vissa brister.

Tidigare när jag körde Spotify via app i min PC och in i förstärkaren, så tyckte jag att även om det inte direkt lät illa så var det ändå något som saknades. Jag tröttnade ganska snabbt på att lyssna på musik via Spotify och när jag lyssnade på CD så infann sig en känsla av befrielse och att "så här ska det ju låta!".

Men sedan en tid tillbaka så kör jag Spotify via NVidia Shield och in i förstärkaren och då känner jag inte direkt att något saknas. Jag kan ibland lyssna flera timmar i sträck och blir inte lyssningstrött. När jag lyssnar på CD får jag inte en känsla av att det direkt skiljer sig från Spotify. Jag har inte jämfört samma alster rätt av utan det är bara mitt allmänna intryck att skillnaden mellan Spotify och CD inte längre är störande stor.

Men det ska också påpekas att det finns väldigt mycket musik på Spotify som låter väldigt illa, generellt på grund av att det är illa komprimerat. Men eftersom det som är riktigt välinspelat låter bra, så är det väl inte tekniken som brister tänker jag.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-08-26 16:40

goat76 skrev:
JonasB skrev:Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.

Jag tror nog du bör tänka igenom hela kedjan, det finns viss risk att det i nuläget är skit in skit ut, ett par fina högtalare kan ju bara förtydliga skiten så att säga. :)

Kanske en streamer är rätta vägen att gå för att få den smidighet, användarvänlighet och bra ljud för finlyssning du vill ha, och samtidigt slippa det omständiga. Jag har en sån lösning utan några problem.

Men vilken streamer kan göra det jag efterfrågar med Tidal? Alltså använda Tidal-appen på mobilen och välja streamern för uppspelning likt CCA?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-26 17:42

JonasB skrev:
goat76 skrev:

Men vilken streamer kan göra det jag efterfrågar med Tidal? Alltså använda Tidal-appen på mobilen och välja streamern för uppspelning likt CCA?

Men varför är det så viktigt för dig att just använda Tidals egna app, räcker det inte med att du hittar en lösning som är smidig, användarvänlig och inbjuder till spontanlyssning?

Exempelvis så är Linn Kazoo smidigt, användarvänligt och inbjuder till spontanlyssning, inte bara för musik från Tidal utan även för radiokanaler genom TuneIn, egna musikfiler från NAS och en drös andra plattformar, och allt med ett och samma lättanvända gränssnitt. Jag är hyfsat säker på att andra aktörer som Naim, Devialet m fl. även de har smidig och välfungerande mjukvara med enkelt handhavande för att hitta och spela upp önskad musik med några fåtal knapptryck.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-26 19:08

På vilka plattformar kan de från Linn, Naim, Devialet m.fl. köras? Kostar de något?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-26 20:25

RogerGustavsson skrev:På vilka plattformar kan de från Linn, Naim, Devialet m.fl. köras? Kostar de något?

Jag är lite osäker på om jag förstår din fråga, menar du om man kan använda de specifika styrprogrammen från dessa tillverkare med apparater från andra tillverkare? Det är jag osäker på.
Linn Kazoo är gratis så det är väl bara att ladda ner och testa ifall det fungerar, hur Naim och alla andras styprogram ser ut har jag ingen aning om?
Det jag menade med "en drös andra plattformar" så menade jag streamingplattformar som Qobuz, Calm Radio, Spotify m,m.

Jag menade bara att JonasB kanske borde kolla in streamers från diverse tillverkare och se om det är någon som uppfyller hans krav på användarvänlighet m,m. Kanske låna hem någon apparat och testa eller kika runt lite på diverse forum och kolla Youtubevideos där folk går igenom de styrprogram dessa apparater kommer med, kanske är det något som tilltalar honom? :)

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-08-26 23:09

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:På vilka plattformar kan de från Linn, Naim, Devialet m.fl. köras? Kostar de något?

Jag är lite osäker på om jag förstår din fråga, menar du om man kan använda de specifika styrprogrammen från dessa tillverkare med apparater från andra tillverkare? Det är jag osäker på.
Linn Kazoo är gratis så det är väl bara att ladda ner och testa ifall det fungerar, hur Naim och alla andras styprogram ser ut har jag ingen aning om?
Det jag menade med "en drös andra plattformar" så menade jag streamingplattformar som Qobuz, Calm Radio, Spotify m,m.

Jag menade bara att JonasB kanske borde kolla in streamers från diverse tillverkare och se om det är någon som uppfyller hans krav på användarvänlighet m,m. Kanske låna hem någon apparat och testa eller kika runt lite på diverse forum och kolla Youtubevideos där folk går igenom de styrprogram dessa apparater kommer med, kanske är det något som tilltalar honom? :)

Bra förslag! Jag är lite skeptisk eftersom jag har svårt att tro att tillverkare av mediaspelare kan göra det bättre/lika "bra" som själva streamingtjänstföretagen. Heos var inget att hänga i granen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi