Tpa3251 Aiyima A04 vs Hypex nc400 och Rotel ra1592

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: Ljudmässig utvärdering av tpa3251 Aiyima A04 - klass D

Inläggav hcl » 2020-08-29 09:08

Morello skrev:Jag tycker nivån i den tråden är på tok för låg.´

Operationsförstärkare med JFET- resp bipolär ingång är väsensskilda på några olika punkter, men det är inte något man kan beskriva med subjektiva vinprovaranekdoter.

Menar du att de skillnader som finns inte är hörbara eller att de inte kan beskrivas med annan nomenklatur än den sprungen ur klassiska mätmetoder?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-29 09:13

Tangband skrev:Har även köpt en Capacitance multiplier från Allo för 350 :- inklusive moms och frakt från audiophonics.
https://www.audiophonics.fr/en/single-b ... 11436.html
Denna kommer att kopplas mellan den switchade nätdelen, ripplet från försörjningen sägs bli lägre än 5 mv, och kortet motsvarar en kondensator på 1000000 :) uf med avseende på rippel-reducering.
Detta är INTE en regulator.

Capacitance multiplier kortet klarar 30 volt in och ger då omkring 29 volt ut ( ställbart )

Strmberg : jag har nyss fått leveranstiden klart för förstärkaren: mellan 8/9 - 11/9 kommer förstärkaren och då ska den testas grundligt , ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-29 13:21

Perfa!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-05 17:47

Första steget på raketen för Ayiama a04 har kommit från Allo. En capacitance multiplier som motsvarar en miljon uF i kondensatorbank och som enligt uppgift sänker ripplet från switchade nätdelar.
Ska till en början testa att sätta detta kort på diskantsteget tpa 3116 D2 för att se om det blir nån skillnad.
Det matas redan från en nätdel från mean well på 19 volt 4,7 A gjord för medicinskt bruk.
https://www.meanwelldirect.co.uk/wp-con ... 1957_3.pdf

Mera info från Allo här : https://www.allo.com/marketing/brochure ... ochure.pdf

Tpa 3251 är ungefär 5 dagar bort.

Bilden visar reduceringen av rippel med allo:s capacitance multiplier vid 1 A in i kortet och 1 A ut ur kortet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-05 18:58

Men det ser ju ut som en helt vanlig spänningsregulator. Vad är grejen liksom?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-05 19:05

Johan_Lindroos skrev:Men det ser ju ut som en helt vanlig spänningsregulator. Vad är grejen liksom?

Nej, jag trodde det först också , men det som ser ut som en regulator är en transistor. Morello förklarade för mig vad det var i denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=70708
Morello skrev:
”Man tager tex en bipolär trissa och kopplar inkommande kraft på kollektor och tar kraften på emittern. Mellan bas och jord sätter man en konding som förspännes med ett motstånd från konding till inkommande kraft. Kondensatorn ser en faktor hfe större ut sett från emittern.”
————
Allo använder denna teknik i sin VOLT + amp som nyss testades i audiosciencereview.

Transistorn gör att förstärkaren ser en kapacitans på mångdubbelt mera än som finns på kortet. Fråga mig inte hur det går till, men det brukar användas till klass A slutsteg.

Här finns mer info:

https://sound-au.com/project15.htm

We can now design for nominal mains voltage (say 220V AC), and with very simple circuitry, provide a filter which will dissipate no more than about 4 Watts in normal use - regardless of mains voltage. Figure 2 shows the basic configuration of a capacitance-multiplier filter, where the capacitance appearing at the base of the output device is effectively multiplied by the gain of the device - thus a 1,000µF capacitor appears (electrically) to be a 1 Farad (yes, 1,000,000µF) cap, assuming a gain of 1000 in the output device.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-05 19:37

Man undrar ju lite vad haken är? Annars hade ju denna krets suttit ”över allt”. Eller är det en ny helt fantastisk trissa som utvecklats och plötsligt möjliggjort detta (känns inte troligt sisådär 70 år sen senast).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-05 19:45

Belker skrev:Man undrar ju lite vad haken är? Annars hade ju denna krets suttit ”över allt”. Eller är det en ny helt fantastisk trissa som utvecklats och plötsligt möjliggjort detta (känns inte troligt sisådär 70 år sen senast).

Som jag hittills förstått det är en sån här krets vanlig till klass A förstärkare och har funnits ett tag, men rationaliserats bort på senare tid pga besparingar och ”tillräckligt bra ” mentalitet.
https://www.allo.com/marketing/brochure ... ochure.pdf

Haken är väl att man tappar någon volt. Stoppar man in 30 volt ( som jag kommer att göra ) får jag ut 29 volt.

Mera info finns här :
https://www.electronics-notes.com/artic ... ircuit.php

Patentet kom möjligen 2001, tekniken utvecklades av Leonel Enriquez, så det är kanske en relativt ny teknik som det verkar.
https://patents.google.com/patent/US20030006809A1/en

Edit: tekniken finns beskriven redan 1969 : https://sound-au.com/tcaas/jlhcapmult.htm

”The power supply for the original 1969 JLH design included a form of capacitance multiplier to reduce the amount of voltage ripple on the supply rail. The capacitance multiplier circuit has been developed further, by Rod Elliott of Elliot Sound Products, ”
Senast redigerad av Tangband 2020-09-05 20:33, redigerad totalt 4 gånger.

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-05 20:17

Belker skrev:Man undrar ju lite vad haken är? Annars hade ju denna krets suttit ”över allt”. Eller är det en ny helt fantastisk trissa som utvecklats och plötsligt möjliggjort detta (känns inte troligt sisådär 70 år sen senast).

Det finns ingen "hake".
Utvecklar man elektronik finns det inget skäl att stoppa in något som normalt inte behövs.
Om man t.ex. konstruerar med Opamp:ar eller klass AB slutsteg undertrycker designen spänningsvariationer. I t.ex klass AB brukar sluttransistorerna jobba med oreglerad spänning medan förstegen ofta har någon form av reglering.
Billigt och effektivt för OPampar är t.ex keramiska kondensatorer direkt anslutna mellan spänning och jord så nära kretsen som möjligt. Att mata kretskortet med "ren" spänning är inte en ersättning för dessa - när spänningen då når OPkretsarrna är den inte längre "ren" pga av reaktans i ledningsbanor på kortet.

Visserligen är alltid "ren" spänning en bra grund men rätt balans (kravspec) är oftast det optimala.
Jämför med en bil: Perfekt fjädring/stötdämpning och ofjädrade stolar är inte optimalt - eller tvärt om. Bra stolar och ok hjulupphängning är optimalt även ur ett ekonomiskt perspektiv.

Detta kan man fördjupa genom att titta på olika frekvensband och vad som då gör valet om var man reglerar/åtgärdar men det lämnar vi till en annan gång....

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-05 20:53

Ok! Den här kretsen sitter alltså på alla klass d med switchad nätdel? Om man med alla menar produkter ämnade för hifi. Alibabakort för 10 dollar fattar jag att man inte bemödar sig med.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-05 20:58

Belker skrev:Ok! Den här kretsen sitter alltså på alla klass d med switchad nätdel? Om man med alla menar produkter ämnade för hifi. Alibabakort för 10 dollar fattar jag att man inte bemödar sig med.

Nej, jag har hittills bara sett Allo:s produkter använda en sådan krets till klass D med switchade nätdelar.
Men jag vet inte hur ICE eller Hypex gjort med sina nätdelar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-05 21:13

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:Men det ser ju ut som en helt vanlig spänningsregulator. Vad är grejen liksom?

Nej, jag trodde det först också , men det som ser ut som en regulator är en transistor. Morello förklarade för mig vad det var i denna tråd:
Morello skrev:
”Man tager tex en bipolär trissa och kopplar inkommande kraft på kollektor och tar kraften på emittern. Mellan bas och jord sätter man en konding som förspännes med ett motstånd från konding till inkommande kraft. Kondensatorn ser en faktor hfe större ut sett från emittern.”
————
Allo använder denna teknik i sin VOLT + amp som nyss testades i audiosciencereview.

Transistorn gör att förstärkaren ser en kapacitans på mångdubbelt mera än som finns på kortet. Fråga mig inte hur det går till, men det brukar användas till klass A slutsteg.

Här finns mer info:

We can now design for nominal mains voltage (say 220V AC), and with very simple circuitry, provide a filter which will dissipate no more than about 4 Watts in normal use - regardless of mains voltage. Figure 2 shows the basic configuration of a capacitance-multiplier filter, where the capacitance appearing at the base of the output device is effectively multiplied by the gain of the device - thus a 1,000µF capacitor appears (electrically) to be a 1 Farad (yes, 1,000,000µF) cap, assuming a gain of 1000 in the output device.

Jo, det är en vanlig seriespänningsregulator, kopplad med bipolär transistor, precis som Morello skriver. Den är beskriven som att utimpedansen är 1000 ggr lägre än inimpedansen. Impedans på ingång är en kondensator på 1000 uF. Multiplicerat med 1000 så blir det 1 F.

Man skulle även kunna ha ett återkopplat system med mycket hög förstärkning d v s uppemot 1 miljon ggr. Blir mer problem med stabilitet men det går också att lösa.

Sånt hade jag i mina slutsteg på 90-talet. Sådan typ av koppling hade jag med triodrör (6080) i mitt rörförsteg på 80-talets mitt. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-05 23:32

Belker skrev:Ok! Den här kretsen sitter alltså på alla klass d med switchad nätdel? Om man med alla menar produkter ämnade för hifi. Alibabakort för 10 dollar fattar jag att man inte bemödar sig med.

Nä, det finns många sätt att stabilisera en spänning, oavsett om man menar stabil utgångsspänningeller rippel i alla former.
Även icke switchade nätdelar har problem med högfrekventa "rester" som t.ex. kommer från att likriktardioderna går från spärr till ledande. Ju bättre dioder desto mer högfrekvent "skräp".
Dilemmat med klass D slutsteg är att lasten som drabbar nätdelen är kraftigt pulserande "transienter" till skillnad från ett klass AB slutsteg som beter sig mycket snällare mot nätdelen.

Det blir lite "lurigt" att visa en vacker utspänning från en nätdel om man inte visar hur den beter sig med den last denskall klara av. DESSUTOM om man inte visar hur lasten (t.ex. slutsteget) eventuellt påverkas vid drift.

En nackdel med aktiva lösningar där t.ex. halvledare (transistorer i alla former) är inblandae är att dom inte är lika snabba som t.ex. keramiska kondensatorer av bra kvalitet..... enkelt uttryckt...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-06 00:07

Ok, så kretsen är gjord för tangbands specifika tillämpning, inte en mirakelkur som det lät som (i mina öron).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-06 07:15

petersteindl skrev:
Tangband skrev:

Morello skrev:
————

Här finns mer info:

Jo, det är en vanlig seriespänningsregulator, kopplad med bipolär transistor, precis som Morello skriver. Den är beskriven som att utimpedansen är 1000 ggr lägre än inimpedansen. Impedans på ingång är en kondensator på 1000 uF. Multiplicerat med 1000 så blir det 1 F.

Man skulle även kunna ha ett återkopplat system med mycket hög förstärkning d v s uppemot 1 miljon ggr. Blir mer problem med stabilitet men det går också att lösa.

Sånt hade jag i mina slutsteg på 90-talet. Sådan typ av koppling hade jag med triodrör (6080) i mitt rörförsteg på 80-talets mitt. :)

Mvh
Peter

Aha :) , det var intressant information.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-06 07:16

jansch skrev:

Nä, det finns många sätt att stabilisera en spänning, oavsett om man menar stabil utgångsspänningeller rippel i alla former.
Även icke switchade nätdelar har problem med högfrekventa "rester" som t.ex. kommer från att likriktardioderna går från spärr till ledande. Ju bättre dioder desto mer högfrekvent "skräp".
Dilemmat med klass D slutsteg är att lasten som drabbar nätdelen är kraftigt pulserande "transienter" till skillnad från ett klass AB slutsteg som beter sig mycket snällare mot nätdelen.

Det blir lite "lurigt" att visa en vacker utspänning från en nätdel om man inte visar hur den beter sig med den last denskall klara av. DESSUTOM om man inte visar hur lasten (t.ex. slutsteget) eventuellt påverkas vid drift.

En nackdel med aktiva lösningar där t.ex. halvledare (transistorer i alla former) är inblandae är att dom inte är lika snabba som t.ex. keramiska kondensatorer av bra kvalitet..... enkelt uttryckt...

Tack Jansch för intressanta inlägg, väldigt lärorikt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-06 07:38

Morello skrev:För den som vill lära sig mer på djupet rekommenderas boken "small signal audio", författad av Douglas Self. I den finns även en ambitiös genomgång av de vanligaste audiooperationsförstärkarna med mätdata och kommentarer.

https://www.bokus.com/bok/9780415709736 ... io-design/

Nu har jag köpt denna bok, tack för tipset.

Sidan 123 :
”It has taken an unbelievably long time – nearly 30 years – for a better audio op-amp than the 5532 to come along, but at last it has happened. The LM4562 is superior in just about every parameter.”

Kul, ska testa LM4562 och opa1612 som ju är en nyare krets för att se om det går att höra nån skillnad.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-07 16:19

41EF53A1-0A3B-4552-954C-50D52A85F5FB.jpeg
Nu blir det verkstad :D - förstärkaren kom idag :) .

Otroligt hög kvalitet på lådan som är i aluminium. Volymratten är dock av plast. Guldplätterade kontakter på baksidan.
Har monterat upp passiva Jbl 530 på stativ och ställer in Yamaha wxc50 på läge ”player” , samma läge som LTS testade dacen i wxc50. Det innebär att den digitala volymregleringen i yamahan kopplas bort och volymen får istället styras av Aiyima a04 tpa 3251, som just nu bli matad med 24 volt 6,3 A switchad nätdel från mean well.

Då jag slår igång förstärkaren är det knäpp tyst. Har de skickat en trasig förstärkare? Nej , detta är den första förstärkare som jag haft hemma som är knäpp tyst fast volymratten är uppdragen. Inte ens då jag lyssnar 1 dm från jbl 530 kan jag höra något brus. Det enda jag hör är suset från lägenhetens ventilationsanläggning ! Otroligt :) .

Förstärkaren tpa3251 är uppskattningsvis minst 20 dB tystare än tpa 3116 och Crown xli1500 om dessa drivs fullregister. Detta innebär inget stort problem. Jag hör inget brus från lyssningsplatsen med någon av förstärkarna .

Uppställningen är alltså : Yamaha wxc50 med bortkopplad volymkontroll - Aiyima a04 tpa 3251 - passiva Jbl 530.

Nu ska denna förstärkare jämföras med musik kritiskt under några timmar mot:

1. Mina moddade förstärkare med tpa 3116 d2 som även dessa är gjorda av Aiyima.
2. Crown xli1500, ett klass A/B steg på 350 watt i 8 ohm.
Senast redigerad av Tangband 2020-09-07 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 16:59

Tangband skrev:ett S/N på -111 dB

Med risk för att bli tjatig - SNR måste specificeras med referensnivå, bandbredd och eventuella vägningsfilter måste anges annars är siffran nonsens. Dessutom är det helt orimligt med ett negativt SNR.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-07 21:01

Siffran SNR >111 dB A vägt ( inte -111 som jag felaktigt skrev ) är från Texas instruments spec på chipet, osäkert vilken referensnivå de använt.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa32 ... le.se%252F
Lyssning pågår just nu, jag väntar lite med åsikter eftersom det först måste lyssnas ett antal timmar .
Den förstärkare som har klart lägst grundbrus är Aiyima a04 tpa 3251, med eller utan Allos Capacitance multiplier inkopplad.
Senast redigerad av Tangband 2020-09-07 21:22, redigerad totalt 4 gånger.

tomasgbg

Inläggav tomasgbg » 2020-09-07 21:07

Tangband skrev:Lyssning pågår .
Den förstärkare som har klart lägst grundbrus är Aiyima a04 tpa 3251, med eller utan Allos Capacitance multiplier inkopplad.

Några första lyssnings intryck jämfört med 3116d2 kretsen förutom att den är tystast?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 21:32

Tangband skrev:Siffran SNR >111 dB A vägt ( inte -111 som jag felaktigt skrev ) är från Texas instruments spec på chipet, osäkert vilken referensnivå de använt.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa32 ... le.se%252F
Lyssning pågår just nu, jag väntar lite med åsikter eftersom det först måste lyssnas ett antal timmar .

Det står explicit att siffran relaterar till nivån där kretsen lämnar 1 % THD vid 1 kHz med 36 volts matning. Det gäller alltså kretsen under de omständigheter som som gällde vid testet. Det betyder inte att varje implementation med denna krets uppvisar samma SNR.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 21:34

Tangband skrev:
Morello skrev:För den som vill lära sig mer på djupet rekommenderas boken "small signal audio", författad av Douglas Self. I den finns även en ambitiös genomgång av de vanligaste audiooperationsförstärkarna med mätdata och kommentarer.

https://www.bokus.com/bok/9780415709736 ... io-design/

Nu har jag köpt denna bok, tack för tipset.

Sidan 123 :
”It has taken an unbelievably long time – nearly 30 years – for a better audio op-amp than the 5532 to come along, but at last it has happened. The LM4562 is superior in just about every parameter.”

Kul, ska testa LM4562 och opa1612 som ju är en nyare krets för att se om det går att höra nån skillnad.

Jag upptäckte kretsen ganska nyligen tack vare Self, men har hunnit implementera den i allt från hifi till militärelektronik. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-07 23:05

Tangband!
Förstärkaren tpa3251 är uppskattningsvis minst 20 dB tystare än tpa 3116 och Crown xli1500 om dessa drivs fullregister. Detta innebär inget stort problem. Jag hör inget brus från lyssningsplatsen med någon av förstärkarna .

Du har alltså ett Crown steg. Har letat info om dem, men inte hittat något matnyttigt. 20 db låter mycket, är det stärkaren eller fläktarna eller båda som låter så pass mycket ? Och hur har du upplevt det allmänt ljudmässigt ? starka sidor, svagare sidor? Har sneglat på deras Klass D också, vet du något om dem ? Men jag vågade mig inte på att köpa så det blev ett Emotiva BasX A-150 i datorstereon.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-08 12:17

FBK skrev:Tangband!

Du har alltså ett Crown steg. Har letat info om dem, men inte hittat något matnyttigt. 20 db låter mycket, är det stärkaren eller fläktarna eller båda som låter så pass mycket ? Och hur har du upplevt det allmänt ljudmässigt ? starka sidor, svagare sidor? Har sneglat på deras Klass D också, vet du något om dem ? Men jag vågade mig inte på att köpa så det blev ett Emotiva BasX A-150 i datorstereon.

Crown xli 1500 klass A/B tycker jag låter lite bättre än mina förra t amp 150 mkII som även de var klass A/B steg. Mina Tpa 3116D2 klass D låter i sin tur en smula bättre än Crown i alla register, så länge man inte spelar högt. Lite klarare, tydligare , mer distinkt bas , bättre diskant, bättre upplösning i mellanregistret. Lite större ljudbild, lite mer dynamiskt. En svag skillnad sammantaget, men klart hörbar.
Därmed inte sagt att Crown xli1500 är ett speciellt dåligt steg. Jag driver subbasarna med det i stereo upp till 80 Hz.

Jag har en vän som haft Crown xls 1500 som är ett klass D steg på 400 watt och jag tror att det steget möjligen lät lite tydligare än mitt Crown xli1500. Men jag har bara lyssnat i en helt annan anläggning så det är troligen omöjligt att veta säkert. En nackdel med Crown xls stegen i klass D är att de har en A/D omvandlare på ingången som inte kan kopplas bort.

Bruset i Crown xli 1500 ( klass A/B ) är ganska lågt och inget jag stör sig på från lyssningsplats. Inget brum heller.
Däremot finns det fläktar på baksidan som går hela tiden. Jag har steget i en Ikeabänk med stängd lucka och suset från fläkten kan ändå höras svagt från 3 meters avstånd. Suset från crowns fläktar är mycket tystare än behringers klass D steg.
Senast redigerad av Tangband 2020-09-08 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-08 12:28

tomasgbg skrev:
Tangband skrev:Lyssning pågår .

Några första lyssnings intryck jämfört med 3116d2 kretsen förutom att den är tystast?

Måste vänta med utlåtande , har precis jämfört Crown xli1500 med Aiyima 3251 så där vet jag vad jag tycker :) . Nästa steg blir att jämföra med tpa 3116 D2. Jobbet kommer emellan nu till onsdag kväll då det finns fler möjligheter för lyssning.
Det är också viktigt tror jag att alla komponenter inklusive kondensatorerna blir inkörda så jag lämnar förstärkaren påslagen .

Det tredje steget blir även att byta IC:s i förstärkaren mot LM4562 och även testa opa1612.
Sedan kommer ordentligt utlåtande om förstärkaren. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-08 12:29

Tangband skrev:
FBK skrev:Tangband!

Crown xli 1500 klass A/B tycker jag låter lite bättre än mina förra t amp 150 mkII som även de var klass A/B steg. Mina Tpa 3116D2 klass D låter i sin tur en smula bättre än Crown i alla register, så länge man inte spelar högt. Lite klarare, tydligare , mer distinkt bas , bättre diskant, bättre upplösning i mellanregistret. Lite större ljudbild, lite mer dynamiskt. En svag skillnad sammantaget, men klart hörbar.
Därmed inte sagt att Crown xli1500 är ett speciellt dåligt steg. Jag driver subbasarna med det i stereo upp till 80 Hz.

Jag har en vän som haft Crown xls 1500 som är ett klass D steg och jag tror att det steget möjligen lät lite tydligare än mitt Crown xli1500. Men jag har bara lyssnat i en helt annan anläggning så det är troligen omöjligt att veta säkert. En nackdel med Crown xls stegen i klass D är att de har en A/D omvandlare på ingången som inte kan kopplas bort.

Bruset i Crown xli 1500 ( klass A/B ) är ganska lågt och inget jag stör sig på från lyssningsplats. Inget brum heller.
Däremot finns det fläktar på baksidan som går hela tiden. Jag har steget i en Ikeabänk med stängd lucka och suset från fläkten kan ändå höras svagt från 3 meters avstånd. Suset från crowns fläktar är mycket tystare än behringers klass D steg.

Stort tack för infon Tangband, det var mycket matnyttigt! :) Men dessa fläktar :roll: Ja det finns tysta fläktar att köpa om det nu finns några som passar i dessa steg, jag är totalt okunnig när det gäller sådant så då får jag ta till hjälp i så fall. Men vi får se om jag köper något i framtiden. Fick ju tag i ett Emotiva som låter bra i förhållande till vad det kostade nytt. 4800kr
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-08 17:30

Byte av IC till lm4562 istället för ne5532.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-08 19:24

Intressant!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-09 00:11

And the verdict is. . . .
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi