Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:tomsk skrev:En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst.
Likställer du möjligen dynamik med hög ljudnivå? Lindroos har redan beskrivit hur lite skillnad det blir i ljudnivå mellan de där stegen. Dynamik är skillnaden mellan svagt och starkt och det är en bristvara i nästan alla nya fonogram.
jockewe skrev:tomsk skrev:jockewe skrev:Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim
Ok tack för tipsen och återkopplingen
Kan man inte bygga rca kontakten. ,??
Mvh Tomas
Nej du kan endast brygga XLR och det är en VÄLDIGT noggrann procedur där du ska mäta kabeln noga innan du kopplar in!
läs här"As for bridging the CA-5200, you would need to create yourself a custom input cable. This is a XLR cable but with signal pins 2 & 3 reversed. You need one reversed cable and one standard cable to make this work. Keep in mind that you cannot use the single ended inputs to bridge the CA-5200. These cables are to be used between the preamp and the CA-5200 XLR inputs.
*
As for the outputs of the CA-5200, you will need to link both ground posts of each amplifier pair used for bridging. So the 2 black (-) posts need to be linked with a big gauge wire. The output to the speaker will be the 2 red (+) posts. The standard cable output channel will represent the (+) of the speaker. The reverse cable output channel will represent the (-) of the speaker.
*
For example using CH1 & 2 bridged.
*
CH1 black post (-)ß(tied together)àCH2 black post (-)
Standard cable CH1 red post (+)à(+) of speaker
Reversed cable CH2 red post (+)à(-) of speaker
*
Make sure not connect any common grounds to the negative speaker terminal as this will not be a ground, it will be the negative phase (live). Connecting a ground here could possibly blow the amplifier as you would be shorting it. I thought I had a diagram documented for this but we don’t. It is not common practice to bridge Delta I series amplifiers and not recommended."
Och här :BRIDGING PROCEDURE
1. Ensure that the amplifier(s)/Pre-amp/Processor are OFF and disconnected from all power supplies
2. Using a good gauge speaker cable (preferably 10 gauge or better) connect the amplifier’s negative outputs of the 2 channels that you want to bridge.
3. Take the LEFT speaker cable and connect the positive end to Channel 1 and the negative end to Channel 2.
4. Repeat as necessary for the other channels/ amplifiers
5. Using the XLR “Y” cable, connect the MALE NON-inverted end to the amplifier’s CH1 XLR input, and the MALE INVERTED to the amplifier’s CH2 XLR input.
6. Repeat as necessary for the other channels/amplifiers.
7. Take the female end of the XLR “Y” cable and connect it to the LEFT XLR output on your Pre-amp/ Processor.
8. Repeat as necessary, connecting the female end of the XLR “Y” cable to the appropriate input on your Pre-amp/ Processor for the other channels/amplifiers.
Note on Bridging Delta Multichannel Amplifiers:
When bridging multi channel Delta amplifiers the best sound is delivered by bridging the channels that are physically closest to each other (channel 1 with channel 4; channel 3 with channel 5).
Om du är osäker på detta så gör det INTE! Det blir bara en smäll och sedan blir du ledsen!
Angående centerkanal så kommer du inte att bli glad om inte diskanterna har ungefär samma klang, detta sagt så vill du också ha en naturlig
klang på röster så det kan inte vara för basfattig center. Jag hade en Matrix HTM (samma diskant element som 801 matrix series3) men den var för "tunn"
i längden så jag bytte till en HTM1 Nautilus. Resultatet är inte längre lika omärkliga panoreringar som tidigare men fylliga vackra röster så länge de håller sig i centern.
Efter denna "upplevelse" kan jag inte rekommendera att blanda högtalare.
FBK skrev:tomsk skrev:FBK skrev:+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]
Konstigt vad dom är nämligen för classe med.....
Dessutom hade du lagt in bild på marantz mm8077????
Dessutom är mm8077 spelat till 150 W 8 ohm 180 6 ohm
Vad säger det att titta på bilder???
Som vanligt så tror många...
Marantz levererar inte osv...
Fullt möjligt att det är så men skulle vilja ha mera FAKTA att det är så..![]()
INGEN har hittills visat ngn strömmkub eller liknande.
Varför dumt att prata med olika källor?????
Är väl mera tveksamt att bara inhämta info från ett vist håll.
Jag har sett syrömkuben på classe.
Därför ställde jag frågorna om skydskretsar.
Använder mm8077 bara till fronterna.
Och ja jag kommer köpa ca5200.
Och ja jag tycker det är rimligt att ifrågasätta.
Verkar råda olika meningar om hur svårdrivna dessa är.
INGEN har svarat på objektiva frågor hur andra högtalare beter sig
Som man ropar får man svar i skogen, och du verkar inte tro på vad någon säger. När du växt in i denna hobby så räcker ofta bilder för att man ska kunna se skillnader på hur olika slutsteg är uppbyggt. Och du kommer bli överraskad över skillnaderna mellan Marantz och Classe, var så säker.
jonasp skrev:Tomsk, jag uppmanar dig att tänka igenom vad du skriver och läsa dina inlägg innan du postar dem. Nu ser det mest ut som en blandning mellan fyllesvammel och insinuationer.
sprudel skrev:Är du ett troll?
hifikg skrev:jonasp skrev:Tomsk, jag uppmanar dig att tänka igenom vad du skriver och läsa dina inlägg innan du postar dem. Nu ser det mest ut som en blandning mellan fyllesvammel och insinuationer.
Google Translate?
jockewe skrev:Om en person uttrycker sig sämre och onyanserat PÅKALLAR det inte att alla andra ska börja kasta sand i sandlådan eller?
Varför inte hjälpa till om man kan och VILL och bara släppa det man inte kan göra något åt? (som t.ex. helt ovidkommande åsikter om diverse saker)
Jag kände hur taket nu hamnade på 1,5 meter helt i onödan. Skärpning!
/J
tomsk skrev:Tack för alla tips
Nu har jag vart och hämtat classe ca5200.
Jag ska ha en shoutout mellan marantz och classe så ska jag se vad JAG tycker ...
Angående att påstå att mina inlägg liknar fyllesvamel för att sedan säga att JAG insinuera. Är ju betänkligt...
Man skulle kunna tolka just det påståendet om fyllesvamel för just insinuation......
Men nog om det.
Ja jag skulle absolut kunnat läst igenom mina tidigare inlägg INNAN jag postat dom och tagit bort aoutokorrekt i telefonen...och ber om ursäkt för den slappheten.
Men att dömma en person pga verbal färdighet framstår som lite mindre genomtänkt...
Ta tex Sthepen Hawkins .. kanske inte korrekt artikulerat men hjärnan var det inget fel på.
..och nej jag jämför mig inte med honom bara en princip
Om jag nu inte blir blockad då det med stor klarhet och i röd text framgår att jag varnats...
Personligen är jag undrande om man inte kritiskt får ifrågasätta "vedertagna sanningar "
Just den frågeställningen skulle jag kunna utveckla men avböjer för den har ringa betydelse för rubriken i tråden...
Vet inte om jag tycket jag struntat i råd som vissa gett mig när jag inskagfadr detta steg.....
Slutsteget uppburit i lägenheten.. ja något är det som väger kan man konstatera
Mvh Tomas
sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
FBK skrev:Triggerhappy skrev:Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
Håller med.
Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
Instämmer. Bedrövligt låg. Killen behöver något som kan lämna ordentligt med kräm och en del förslag har varit rena skämten. Men han verkar hitta något i en annan tråd som låter som ett klart vettigt alternativ.
Varför jag har lagt Classe överst i min grupp är att de brukar kunna lämna ordentligt med kräm i lägre impedanser, något som denna högtalare behöver. Tror jag läst någon test där de skrev att de aldrig hade sett en sådan perfekt mätning av något slutsteg och det var ett nyare Classe på 2x200 Watt om jag minns rätt.
sprudel skrev:Är du ett troll?
jonasp skrev:Jag tror det är läge för ett par förtydligande.
Nej, du är inte varnad. Det ska betydligt mer till för att du ska bli blockad/varnad.
Däremot uppmanade jag dig att skriva tydligare. De två inläggen som det reagerades på (det trillade in rapporter) var oerhört svåra att förstå och påminde mest om raljerande - dina föregående inlägg var mycket tydligare så uppenbarligen kan du formulera dig när du vill eller lägger tiden. Åtminstone undertecknad dömer dig inte efter verbal färdighet men några av inläggen är väldigt svårtydda. Jag eller någon annan kan naturligtvis inte tvinga dig att skriva tydligare men om du vill göra dig själv förstådd är det något som rekommenderas starkt.![]()
Sen angående autokorrektion i telefon så kom det in något i tidigare inlägg med Bremen och ägg och dryg som jag inte tror telefonen hittade på?
För övrigt välkomnar vi ifrågasättande. Det är lite därför faktiskt kom till, en gång i tiden. Välkommen till faktiskt.io.
goat76 skrev:Nu blir det intressant att höra vad du tycker om det nygamla slutsteget.
Hoppas nu det gör det du vill uppnå, om inte så är det säkert lätt att sälja vidare utan någon eller med minimal förlust då det trots allt är ett respektabelt och känt slutsteg. Samma gäller högtalarna. https://hifitorget.se/visa_annons.php/b ... 107300.htm
tomsk skrev:FBK skrev:Triggerhappy skrev:
Håller med.
Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
Instämmer. Bedrövligt låg. Killen behöver något som kan lämna ordentligt med kräm och en del förslag har varit rena skämten. Men han verkar hitta något i en annan tråd som låter som ett klart vettigt alternativ.
Varför jag har lagt Classe överst i min grupp är att de brukar kunna lämna ordentligt med kräm i lägre impedanser, något som denna högtalare behöver. Tror jag läst någon test där de skrev att de aldrig hade sett en sådan perfekt mätning av något slutsteg och det var ett nyare Classe på 2x200 Watt om jag minns rätt.
Om jag kommer ihåg rätt så var det i typ hemmabiotidningen eller hifi tidningen.
Jag har nu köpt ett classe ca 5200
Så att jag inte lyssnat på dig samt andra kan jag tyvärr inte till fullo hålla med om
Mvh Tomas
Johan_Lindroos skrev:tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....
Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern
Hej Tomsk!
Av svaren att döma som du har fått i diverse trådar så tycker jag att du har fått väldigt olika svar. Jag tycker inte riktigt att du fått hjälp riktigt. Jag kan tänka mig att det beror dels lite på att folk som i allmänhet skriver på nätet missförstår och tolkar lite olika, samt i vissa fall fattas det helt enkelt kunskap om sakernas tillstånd. Jag tror även det kan tänkas bero på att du skriver på ett sätt som gör det svårt att förstå dig, det saknas ord, blir fel ord, meningsbyggnadsproblem, o.dyl. Alltså inget konstigt att det blir missuppfattningar således.
Men men, skulle du kanske kunna ta det lite från början egentligen?
1) Är det något du tycker att ditt nuvarande Marantz-slutsteg saknar idag vad gäller:
1A) Ljudkvalitet? Om så är fallet, i så fall vad?
1B) Uteffekt? D.v.s. spelar du så pass starkt att det klipper? Om du inte vet så frågar jag istället: Spelar du i allmänhet väldigt starkt, eller mer "lagom"?
2) Vad är det som gör att du lätt spenderar uppåt 30 000 kr på ett annat slutsteg som du egentligen inte vet om du behöver?
Angående ditt nuvarande slutsteg så ger det ungefär 100 watt i 8 ohm innan det börjar klippa lite, och runt 150 watt vid 1% distorsion. Du behöver förstå att med ett slutsteg på 200 watt i 8 ohm så ger det bara 3 dB mer ljudtryck vilket är... inte mycket mer, bara lite! Med 400 watt så blir det 6 dB starkare än idag vilket kan ses som "nästan dubbelt men inte riktigt". Jag skulle tro att du i praktiken sällan eller nästan aldrig spelar med mer än några fåtal watt. Därför kanske du inte behöver ett större slutsteg alls!! Det ser bara mer fett ut i hyllan med ett värstingsteg och din känsla av att det är jättebra blir tillfredsställd.
Sedan har jag sett att ditt slutsteg ger liiiite mer brus på de balanserade ingångarna så det kan vara bättre att du kör med de obalanserade ingångarna istället.
Ett annat tips: skit i att glo på effektkuber eller lyssna på de som babblar om sådana, då de inte talar om hur det låter och knappt ens i praktiken då en vanlig förstärkare sällan drivs till klippning, och då spelar det väldigt liten roll hur en effektkub ser ut. Högtalaren får den ström den behöver helt enkelt när man spelar svagare än klippning. Även om kuben ser ut som skit behöver det inte innebära något som är fel på ljudet.
En annan sak som jag är väldigt kritisk till är att jag har hört Classé-steg (med den nya runda designen) som hade inbyggda fläktar som faktiskt var väldigt störande rent bullermässigt. Du kan se det som att signal/brusförhållandet blir extremt dåligt. Då måste du antingen ha slutsteget i ett annat rum eller göra en speciell ljuddämpande låda som ändå kan ventileras. Såååååå...! Om jag vore du skulle jag vid eventuell provlyssning spela starkt så att steget blir ordentligt varmt och sedan lyssna hur mycket det bullrar. Somliga Classésteg kanske inte har fläktar, så det råder jag dig till att undersöka noga innan eventuellt köp. Personligen har jag inget slutsteg med fläktar för det vill jag inte ha helt enkelt i mitt lyssningsrum. Där ska det vara tyst förutom musiken då.
Här finns en hyfsat bra mätrapport på ditt slutsteg:
https://www.soundandvision.com/content/ ... s-measures
Personligen tycker jag INTE att du ska byta såvida du inte har starka skäl för det. Förvisso kan man byta slutsteg på känslomässiga grunder också, eller andra skäl. (det har jag själv gjort flera gånger med inte bara ljudrelaterade saker) Jag menar bara att det KOMMER INTE att vara någon uppenbar förbättring genom att spendera över 30 000 kr på ett annat slutsteg. Låt ingen internetpelle få dig att tro den saken! Jag tycker mig ha sett en viss sund skepticism hos dig, den tycker jag att du ska behålla. Tro inte vad som helst av vem som helst. Lita på din magkänsla kan ibland vara bra, som jag ändå ser att du resonerar i vissa inlägg. Behåll dit steg va-f-n!![]()
Sedan om pengarna bränner i din ficka och du behöver lämna bort dem är ju ditt eget val och din egen fria vilja såklart!
xeizo skrev:För musikproduktion använder jag inte HiFi alls, då använder jag närfältsmonitorer eller lurar eftersom det blir mest lättjobbat. Jag har MÅNGA lurar för olika ändamål, HD600 ovan var bara ett exempel men dom kan låta extremt bra med rätt förutsättningar.
goat76 skrev:xeizo skrev:För musikproduktion använder jag inte HiFi alls, då använder jag närfältsmonitorer eller lurar eftersom det blir mest lättjobbat. Jag har MÅNGA lurar för olika ändamål, HD600 ovan var bara ett exempel men dom kan låta extremt bra med rätt förutsättningar.
xeizo, går dina musikproduktioner att lyssna på någonstans?
xeizo skrev:goat76 skrev:xeizo skrev:För musikproduktion använder jag inte HiFi alls, då använder jag närfältsmonitorer eller lurar eftersom det blir mest lättjobbat. Jag har MÅNGA lurar för olika ändamål, HD600 ovan var bara ett exempel men dom kan låta extremt bra med rätt förutsättningar.
xeizo, går dina musikproduktioner att lyssna på någonstans?
Jag säger till när det blir aktuellt!
Skaffade precis en sån här, har tröttnat lite på att hålla på med en dator. Tror det blir snabbare från ax till limpa, nu pratar vi demonivå och inte komersiell standard.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster