China elektronik!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: China elektronik!

Inläggav Morello » 2020-09-06 17:52

Ang. Topping så ser det inte ut som att är adekvat krypavstånd mellan fas och nolla.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-06 22:18

ErikAndersson skrev:
hifikg skrev:80-talsbyggen var grejor det... Facit till bilden ovan:

Spoiler:
Visa
På min bild är det PrimaLuna (made in China) överst och Audion Silvernight (svenskt? engelskt?) nedanför

Förstärkaren är INTE Svensk-Engelsk utan den är Fransk- Engelsk, i övrigt håller jag med om att den ser för d-lig ut.-

Trodde du var inblandad i den och därför lite svensk också. Oavsett så TROR jag att den ger (ännu) mer välljud än PrimaLuna. Särskilt om man eldar på med 300B, men jag kan ha gått på en myt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2020-09-07 08:49

hifikg skrev:
ErikAndersson skrev:
hifikg skrev:80-talsbyggen var grejor det... Facit till bilden ovan:

Spoiler:
Visa
På min bild är det PrimaLuna (made in China) överst och Audion Silvernight (svenskt? engelskt?) nedanför

Förstärkaren är INTE Svensk-Engelsk utan den är Fransk- Engelsk, i övrigt håller jag med om att den ser för d-lig ut.-

Trodde du var inblandad i den och därför lite svensk också. Oavsett så TROR jag att den ger (ännu) mer välljud än PrimaLuna. Särskilt om man eldar på med 300B, men jag kan ha gått på en myt :)

Bäde jag och nej, Jag lämnade Audion i England i mitten av nittiotalet för villaboende i Nacka. Min companion David Chessell sålde så småningom firman (inte fastigheten) till Gramne Holland vilken startade upp tillverkning av Audion förstärkare i södra Frankrike nära spanska gränsen. Han även lindade utgångstransformatorer samt drosslar efter vårat concept, Dessvärre ser förstärkarna som han tillverkar inte så roliga ut, komponenter och trådar ligger kors och och tvärs och huller om buller. Jag har vid flera tillfällen påpekat det för honom, speciellt med tanke på att han är väldigt pigg på att visa apparaten undersida på sin hemsida, men utan resultat. Naturligtvis påverkas inte ljudkvalitén av detta, men det kan ändå avskräcka vissa från köp. Utgångstransformatorerna är det inget större fel på, men med transformatorer från Lundahl förbättras dramatiskt ljudkvaliteten, detta har jag omtalat för Gramne och föreslaget att använda Lundahl trafos som option mot lämpligt pristillägg, men det rådet vill han inte heller lyssna på. Så jag har gett upp
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-07 12:21

Låter som bra tips till den som är innehavare av en sådan pjäs. Eller det kanske inte är så lätt att göra själv i efterhand?
Finns det någon Andersson-konstruktion som går att köpa som ny idag?

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2020-09-07 13:11

hifikg skrev:Låter som bra tips till den som är innehavare av en sådan pjäs. Eller det kanske inte är så lätt att göra själv i efterhand?

Det går faktiskt att göra i efterhand, men det är lite struligt. F.Ö. så bygger jag ingenting nu längre, jag har gjort mitt tycker jag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 13:30

Absolut inte - tag nu fram papper och penna och rita "Andersson die Referenz" - ett rörslutsteg om ett par, tre, fyra hundra watt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-07 13:47

ErikAndersson skrev:
hifikg skrev:Låter som bra tips till den som är innehavare av en sådan pjäs. Eller det kanske inte är så lätt att göra själv i efterhand?

Det går faktiskt att göra i efterhand, men det är lite struligt. F.Ö. så bygger jag ingenting nu längre, jag har gjort mitt tycker jag.

Åtar du dig översyn/små reparationer på sådant som du byggt ? Eller har du gått i pension totalt. Man har ju någon gång sagt till folk att de ska kontakta dig om det varit något problem med sådant som du byggt, man kanske ska sluta med det om du vill ha det lugnt. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2020-09-07 14:52

FBK skrev:
ErikAndersson skrev:

Åtar du dig översyn/små reparationer på sådant som du byggt ? Eller har du gått i pension totalt. Man har ju någon gång sagt till folk att de ska kontakta dig om det varit något problem med sådant som du byggt, man kanske ska sluta med det om du vill ha det lugnt. :)

Går mina grejor sönder? Det har jag aldrig hört någonting om (skämt). Om något händer med något av mina alster går det naturligtvis bra att kontakta mig. Annars är jag delvis involverad i Knispel förstärkaren, även om jag inte medverkar i själva tillverkingen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-08 09:22

Bra då vet man. Jag såg förresten ett begagnat gammalt försteg och slutsteg ifrån Edison nyligen, och det värmer att folk har sådana gamla grejer och använder dem.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-26 22:06

När jag tittar på kinesiska förstärkare så tycker jag dom ser gamla ut. Inte så många som har de utgångar som de numera moderna förstärkare.
Vill dom inte utvecklas? Kan dom inte?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-30 22:57

LeifB skrev:När jag tittar på kinesiska förstärkare så tycker jag dom ser gamla ut. Inte så många som har de utgångar som de numera moderna förstärkare.
Vill dom inte utvecklas? Kan dom inte?

Vad saknar du? Just nu har jag bara ett slutsteg, såna behöver inte så många in- och utgångar, men jag har haft andra pryttlar också. Nästan inga nya prylar har inbyggda grammofonförstärkare, men de flesta vill väl ändå välja en separat RIAA o finlira.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi