App dB /frekvensmätare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

App dB /frekvensmätare

Inläggav Baffel » 2020-09-14 10:24

Finns ju en del appar som mäter dB. Är de något att hänga i julgranen? Kommer de ens i närheten av en "riktig" dB mätare? Eller är mätnoggranheten för oprecis för att ens få en hum om känsligheten hos ett par högtalare?

Finns väl även appar där man kan mäta frekvensgång. Samma där. Hur precisa tror ni de blir när man använder micken i mobilen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: App dB /frekvensmätare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-14 12:27

Går möjligen att göra relativa mätningar men det är inga kalibrerade mätningar med absolutvärden man får. I regel är just uppgivna data för känslighet överdrivna. En billig hyggligt kalibrerad USB-mätmikrofon kostar ca 1200 kr och kan göra rätt ordentliga mätningar med gratisprogram som REW. "Riktiga" dB-mätare kostar mera än så. Billiga dB-mätare mäter i princip bara med filter och utan större precision.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-09-14 13:03

Tanken var att approximera , jmf med värden , angivna sådana , på de högtalare jag har . Behöver antagligen, om jag går vidare med mitt byggprojekt med panelhögtalare, komplettera med bas och diskant. Tror du jag kan bilda mig en hyfsad uppfattning om känsligheten för att , eventuellt , komplettera mellanregisterelementet genom att jämföra och testa med en dBmätarapp. Dayton thrusters är uppgivna som nästintill fullrange , det tar jag med en stor nypa salt, basen saknas nog när väl de hamnar på panelen.

Kanske räcker med en aktiv sub för mina panelhögtalare? Får se. Ska jag bygga dessa panelhögtalare med separata basar behövs element, div material och delningsfilter som dessutom i den mån det går jämnar ut frekvenskurvan för thrustrarna (om jag inte köper en EQ) . Har integrerad förstärkare så någon DSP är inte aktuellt. Då rusar byggkostnaderna iväg. Kan väl i och för sig bli kul att pyssla med. Får som sagt testa dem och se om det eventuellt duger som de är, alt något att bygga vidare på.

Här finner du spec på de fyra st jag har. Den frekvensgången går inte av för hackor , not. He he.ag smackar upp dem först och hör hur de låter.

https://www.daytonaudio.com/product/118 ... 0w-4-ohmde
Senast redigerad av Baffel 2020-09-14 13:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-14 13:11

Var ju inte mycket diskant att tala om i den grafen och jag antar att den dessutom är smalstrålande. Diskanten har ju fallit 20 dB mot mellanregistret.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-09-14 13:17

Du ser bas och diskant lär behövas. Diskanter kan jag ju ta de jag har i Tannoyerna , ev . Jag avvaktar lite . Prövar dem som de är. Skriver om det i DIY sektionen. Får återkomma framöver.

De är väl allt utom smalstrålande. De sätts upp på en panel och panelen tillsammans med thrustern blir högtalaren.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-09-14 13:53

Jag vet att DVD-ai har forskat i ämnet något, jämfört mobilapp mot vettiga mätare och kan säkert klämma ur sig ett namn om han ser detta. Annars ett PM kanske.
Jag minns inte vilken app han sa var bäst.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-14 15:00

Appen "Buller" är inte användbar, den mäter bara dB(A).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-09-14 15:10

juanth skrev:Jag vet att DVD-ai har forskat i ämnet något, jämfört mobilapp mot vettiga mätare och kan säkert klämma ur sig ett namn om han ser detta. Annars ett PM kanske.
Jag minns inte vilken app han sa var bäst.

Tackar för tips.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-09-14 15:12

RogerGustavsson skrev:Appen "Buller" är inte användbar, den mäter bara dB(A).

Då skippar jag den. Kan ju alltid tanka ned alla gratis appar som finns och mäta dem sinsemellan . Mäter de alla lika, eller ganska så lika så kanske det de kan vara något att ha.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-14 18:27

RogerGustavsson skrev:Appen "Buller" är inte användbar, den mäter bara dB(A).

Vad är det för fel på dB(A) om man vill kolla hur starkt det spelas på en mässa vs hemma t ex?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-14 20:02

Nu vill han mäta på högtalare, undersöka deras känslighet i olika register och då vill man antagligen ha med lite under 400 Hz också.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-14 20:51

Bl.a. Sound Analyzer App mäter linjärt (dBL) i tersband. Jag har även provat appar som mäter smalband (linjärt). Mikrofonerna har vanligen känslighetstoleranser om +/-2 dB och normalt är mätningarna någorlunda pålitliga mellan ca 50-100 Hz och kanske upp till 5 kHz, men variationerna mellan olika telefoner är stora. Mikrofonerna i sig har oftast -3 dB-punkten vid ca 30 Hz och +3 dB vid ca 10 kHz, men implementeringen (via hp-filtrering och kanaler/kaviteter, liksom diffraktionseffekter) begränsar pålitligheten i frekvensgången.

För låga till medelhöga frekvenser kan man ändå få en hygglig uppfattning om framför allt frekvensgång och ett hum om känslighet (absolutnivå).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-15 00:27

RogerGustavsson skrev:Nu vill han mäta på högtalare, undersöka deras känslighet i olika register och då vill man antagligen ha med lite under 400 Hz också.

Aha, så det ingår inte i A... där ser man
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-16 12:59

Jag har provat en hel del app:ar för några år sedan och den bästa visade bl.a 2,8dB för mycket vid 250Hz . Den sämsta över 7dB......
Iphone från 2015 hade jag då.

App:ar med A vägning verkar vara lite bättre men bättre än +/- 3dBA är nog ett önsketänkande.
Det största problemet är ju att är ju att man kan ju inte veta om man inte kalibrerar.

Dock, vid "hempuleri" behöver man ju inte absolutvärden för att konstruera högtalare. Då är linjäriteten viktigare och att använda brus (t.ex. tersfilter) .
Utomhus för att undvika att mäta "rummet".
Nästa "nivå" är gate;ade mätningar inomhus med mätmic. Tyvärr är dom vanliga "mätmic:arna" från Behringer etc inte så bra som man kan önska över ett par kHz.........

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-09-17 14:04

Tackar för tips. Laddar ned några appar och provar mig fram

Återgå till Teknikforum