vad ska Håkan ha för signalkälla? (läs inlägg först)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

cdspelare eller dator med bra ljudkort?

dator?!
33
57%
näh en dator har inget i konnesörsanläggning att göra!!
25
43%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 19:28

profbd skrev:foobar 2000

den var det japp :) tackar

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-15 20:42

Kör man Linux är det "Amarok" som gäller, fram för mera fri som i frihet mjukvara :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-15 20:52

Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 21:17

JohanS skrev:Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.

frågan är om den inte är i konnässörsklass? specsen ser lovande ut iaf :)

blir kanske lite mätningar också på m-audio kortet som är på väg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 21:50

Jag tycker Håkan skall gå på konserter istället och skänka sin anläggning till mig.

piP

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 21:55

Margaux skrev:
adzer skrev:finns det olika program som har olika bra ljud? man kanske borde byta ifrån winamp till nåt annat?

Jag kan inte uttala mig om winamp men J River Media Center som Bernt och jag använder stödjer s.k kernelstreaming (om man har ett ljudkort som stödjer ASIO). Det gör inte Windows Media Player. Tyvärr har jag hört att nästa WMP 11 inte heller kommer att göra detta utan helt grundar sig på den förhatliga AC97 standarden som alltså inte inte klarar världens vanligaste frekvens om 44 kHz. Allt uppsamplas till 48kHz :cry: :cry: :cry:

Testade nyss att spela upp en wav-fil i WMP och tittade samtidigt i RME's kontrollmjukvara, vilken indikerade 44,1 kHz. :) Får du samma resultat?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-15 22:05

Haakan_W skrev:
JohanS skrev:Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.

frågan är om den inte är i konnässörsklass? specsen ser lovande ut iaf :)

blir kanske lite mätningar också på m-audio kortet som är på väg

Jag är mer än nöjd iallafall 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 22:15

Vilket av RME-korten avses? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:23

Testade nyss att spela upp en wav-fil i WMP och tittade samtidigt i RME's kontrollmjukvara, vilken indikerade 44,1 kHz. Smile Får du samma resultat?

Problemen är två om jag förstått det rätt:

Det fösta är att AC97 ljudkort (99 % av alla ljudkort) inte överhuvudtaget klarar att ge ut 44,1 kHz.

Det andra är att även om man har ett kort som stödjer 44,1 kHz och lyckas få ut det (jag har lyckats) så betyder det inte att det är bitperfekt. Det manglas genom kmixer i Windows som bla ser till att du kan reglera volymen på WMP samt att även andra källor "mixas" in.

Har du samma utstyrning på signalen du får ut?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:31

M

Om du har nåt bra "fourieranalys" program så är det ju lätt och se om frekvenskurvan är identisk.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 22:38

Volymkontrollen i WMP fungerar oavsett om jag aktiverar eller inaktiverar "AC97-ljudstyrenhet" :? Ljudkortet arbetar med 44,1 kHz hela tiden enligt RME-mjukvaran. Vet inte riktigt vad jag ska ha för glädje av en FFT-analys. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:48

Det är det som problemet - din bitström går genom WMP!

Du kan reglera volymen. Alltså händer något med bitarna. De räknas om!

Hur vet du att om du sätter volymen på max så får du exakt samma utstyrning eller kanske bara 99%. Sen har du har systemljudet i datorn som mixas in.

Om man fouriertransformerar en wav in och en inspelad utsignal och jämför dessa så ser man ju lätt om signalen tappat bitar/dynamik/upplösning.

Finns säkert andra bra sätt att jämföra WAV filer. :)

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:51

Om du laddar ner J River Media Center och provar 30 dagars licensen så kan du se att du kan klicka i att köra RME kortet i ASIO mode.

Då kan du inte styra volymen från datorn :D

Hur det är med analoga signaler vet jag inte däremot.
Senast redigerad av Margaux 2006-03-15 22:53, redigerad totalt 1 gång.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 22:51

Att volymkontrollen fungerar innebär ingalunda att man måste sampla om till 48 kHz.

Har du problemed med Quicktime via DIGI96/8? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:54

Att volymkontrollen fungerar innebär ingalunda att man måste sampla om till 48 kHz.

Nä där uttryckte jag mig klumpigt. Självklart inte.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 23:21

Enligt expertis tillika Latmask som sitter brevid mig påverkas bara ljudkort på moderkort av AC97-styrenheten. :)

När jag spelar musik i Nero Showtime fungerar ej volymkontrollen i Nero,

Med risk för att bli tjatig - fungerar Quicktime tillsammans med RME96/8 på din maskin ? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 01:14

vad ska man använda för program samt på bästa sätt få alla skivor på hårddisken då?

bernt såg ut som en trevlig eq funktion på det där programmet! är det nån gratis grej eller kostar det nåt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-16 01:35

Tyska Audio har testat ett antal kort i senaste numret.
Dom fann efter mätning och lyssning att vinnare överlägset var Tascam US-122 externt usb interface för 260€.

Användarvisningsbild
ljudatervinning

Inläggav ljudatervinning » 2006-03-16 02:33

Jag använder Winamp med ASIO-plugg till ett RME Fireface när jag ska lyssna på något färdigt. Fonkar bra!
DTS och DD i wav-format går att spela då också, t.ex. de från sveriges radio (om man använder SPDIF till decodern).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 08:35

Enligt expertis tillika Latmask som sitter brevid mig påverkas bara ljudkort på moderkort av AC97-styrenheten. Smile

Fast det är ju konstigt. Hur kommer det sig att du kan reglera volymen från WMP samtidigt som du får ut systemljud. Det indikerar ju att bitströmmen passerar mixern i Windows trots att du kör med RME kortet.

EDIT: Vad jag menar är inte att det är konstigt (som jag skrev). Vad jag menar är att även om AC97 enheten inte påverkar så får man ändå inte ut bitperfekt ur RME pga att WMP ändå låter allt passera mixern. CNJE hade dessutom läst att mixern jobbade med färre bitar och ibland 48 kHz internt även om output var 44 kHz? CNJE är det rätt uppfattat?

Det fina med ASIO är att du inte ändrar ljudkortssinsällningen i Windowskontrollpanelen. Allt vanligt ljud kör man genom sitt moderkortsljudkort (systemljud, internet, m.m.). Du väljer vilket ljudkort du vill köra (dvs RME kortet) inifrån tex J River Media Center och att du vill köra det i ASIO mode. På det sättet får man 100% ickeinblandning från något annat. Vi kan kalla det kanalseparation :-)

RME har dock sagt att man kan få ut en opåverkad SP/DIF från WMP under vissa förutsättning (100% volym, mixersättningar m.m.). Fast hur skall man veta 100% att man gjort rätt?

När jag spelar musik i Nero Showtime fungerar ej volymkontrollen i Nero
Kanske stödjer Nero Showtime ASIO eller något eget motsvarande?

Med risk för att bli tjatig - fungerar Quicktime tillsammans med RME96/8 på din maskin ? Smile

Jag skall kolla upp det ikväll. Jag har inte Quicktime installerat på maskinen som RME kortet är installerat på. :)
Senast redigerad av Margaux 2006-03-16 09:14, redigerad totalt 5 gånger.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-03-16 08:38

Haakan_W skrev:bernt såg ut som en trevlig eq funktion på det där programmet! är det nån gratis grej eller kostar det nåt?

Den är mycket trevlig, man kan ställa in det hela på ett väldigt flexibelt sätt.
Kostar 250 USD men kan testas gratis ett antal dagar.
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 09:56

Givet att filterna är implementerade på ett bra sätt så kan izotopen vara ett bra alternativ till Behringer, Veldodynes EQ m.m. Gillar skarpt att man gör beräkningarna direkt i den digitala domänen och sedan AD omvandlar 1 gång.

Men har verkligen en PC tillräcklig beräkningskapacitet att göra det bra? Det brukar vara en väldans massa flops i dedikerade signalprocessorer som Sharc m.m.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:05

borde inte en pc vara bättre än dom flesta andra som man köper? för inte har väl en lös enhet lika mycket ram och processorkraft? fast det klart den behöver ju inte tänka på lika mycket saker?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 10:08

Inte säkert Håkan. Beräkningsdatorer ser inte ut som en PC med windows av en anledning, men jag tippar på att en hyffsat modern burk klarar jobbet...

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-16 10:08

Även om inte dagens datorer är optimerade på samma sätt som en DSP så har de tillräcklig beräkningskapacitet för att klara även ganska jobbiga filter. Till Linux finns finns det BruteFIR om man vill trixa med digitala FIR-filter, och detta finns att läsa i dokumentationen:

Anders Torger skrev:With a massive convolution configuration file setting up BruteFIR to run 26 filters, each 131072 taps long, each connected to its own input and output (that is 26 inputs and outputs), meaning a total of 3407872 filter taps, a 1 GHz AMD Athlon with 266 MHz DDR RAM gets about 90% processor load, and can successfully run it in real time. The sample rate was 44.1 kHz, BruteFIR was compiled with 32 bit floating point precision, and the I/O delay was set to 375 ms. The sound card used was an RME Audio Hammerfall.

Jag har ju såklart ingen aning om hur Bernts alternativ presterar, men möjligheterna finns ju iallafall.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 10:12

Margaux skrev:Vad jag menar är inte att det är konstigt (som jag skrev). Vad jag menar är att även om AC97 enheten inte påverkar så får man ändå inte ut bitperfekt ur RME pga att WMP ändå låter allt passera mixern. CNJE hade dessutom läst att mixern jobbade med färre bitar och ibland 48 kHz internt även om output var 44 kHz? CNJE är det rätt uppfattat?

Istället för att jag ska försöka beskriva det så citerar jag lite:

Wodgy @ head-fi skrev:The mixing algorithm as implemented by Microsoft has been shown in many cases to only have a signal to noise ratio of about 92dB. The problem is that CDs have 96dB (or 97.5dB for the hardcore signal processing guys) of dynamic range. Effectively, kMixer overwrites the last couple of bits of the signal with garbage, reducing CD data from 16 bit data to effectively 14 bit data.

Den jobbar alltså inte med 14 bitar men efter att det har passerat kmixer så är dynamiken i praktiken reducerad till mostvarande 14 bitar.

Inte alla ljudkort och drivare blir drabbade av omsamplingen till 48 KHz men det ska tydligen vara ganska vanligt att även ljudkort som stödjer 44.1 kHz har dåligt skrivna drivare som tvingar kmixer att sampla om fast det egentligen inte ska behövas.

En bra metod för att kontrollera om ljudtrömmen får slutbitarna manipulerade eller om den samplas om är att köra en DD/DTS PCM ljudtröm genom systemet till en receiver, om signalen går att spela upp så behöver man inte bekymra sig.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:18

en sån här dator är det jag tänkte använda iaf...men duger den inte så går det förstås å skaffa nånting bättre...vad säger ni?

http://www.vicecomputer.se/computers/in ... 526125.pdf

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 10:21

CJNE skall det vara. Sorry :oops:

Var hittar man en snutt med DD PCM ?

/Joachim

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-16 10:25

Den duger säkert, men om du ändå är i inköpartagen ( :wink: ) så kan du väl köpa en stationär dator och köra hela HTPC-prylen. Det är inte så fasligt dyrt, och så kan man ju alltid köpa till ett trevligt grafikkort, tv-kort, etc. när andan faller på.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:26

JohanS skrev:Den duger säkert, men om du ändå är i inköpartagen ( :wink: ) så kan du väl köpa en stationär dator och köra hela HTPC-prylen. Det är inte så fasligt dyrt, och så kan man ju alltid köpa till ett trevligt grafikkort, tv-kort, etc. när andan faller på.

hehe den datorn är ju splitterny iofs ;) men nog har du rätt helt klart men att börja bygga nånting sånt känns jobbigt....speciellt då man har tummen i röven när det gäller sånt

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi