profbd skrev:foobar 2000
den var det japp

Moderator: Redaktörer
JohanS skrev:Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.
Margaux skrev:adzer skrev:finns det olika program som har olika bra ljud? man kanske borde byta ifrån winamp till nåt annat?
Jag kan inte uttala mig om winamp men J River Media Center som Bernt och jag använder stödjer s.k kernelstreaming (om man har ett ljudkort som stödjer ASIO). Det gör inte Windows Media Player. Tyvärr har jag hört att nästa WMP 11 inte heller kommer att göra detta utan helt grundar sig på den förhatliga AC97 standarden som alltså inte inte klarar världens vanligaste frekvens om 44 kHz. Allt uppsamplas till 48kHz![]()
![]()
Haakan_W skrev:JohanS skrev:Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.
frågan är om den inte är i konnässörsklass? specsen ser lovande ut iaf![]()
blir kanske lite mätningar också på m-audio kortet som är på väg
Testade nyss att spela upp en wav-fil i WMP och tittade samtidigt i RME's kontrollmjukvara, vilken indikerade 44,1 kHz. Smile Får du samma resultat?
Enligt expertis tillika Latmask som sitter brevid mig påverkas bara ljudkort på moderkort av AC97-styrenheten. Smile
Kanske stödjer Nero Showtime ASIO eller något eget motsvarande?När jag spelar musik i Nero Showtime fungerar ej volymkontrollen i Nero
Med risk för att bli tjatig - fungerar Quicktime tillsammans med RME96/8 på din maskin ? Smile
Haakan_W skrev:bernt såg ut som en trevlig eq funktion på det där programmet! är det nån gratis grej eller kostar det nåt?
Anders Torger skrev:With a massive convolution configuration file setting up BruteFIR to run 26 filters, each 131072 taps long, each connected to its own input and output (that is 26 inputs and outputs), meaning a total of 3407872 filter taps, a 1 GHz AMD Athlon with 266 MHz DDR RAM gets about 90% processor load, and can successfully run it in real time. The sample rate was 44.1 kHz, BruteFIR was compiled with 32 bit floating point precision, and the I/O delay was set to 375 ms. The sound card used was an RME Audio Hammerfall.
Margaux skrev:Vad jag menar är inte att det är konstigt (som jag skrev). Vad jag menar är att även om AC97 enheten inte påverkar så får man ändå inte ut bitperfekt ur RME pga att WMP ändå låter allt passera mixern. CNJE hade dessutom läst att mixern jobbade med färre bitar och ibland 48 kHz internt även om output var 44 kHz? CNJE är det rätt uppfattat?
Wodgy @ head-fi skrev:The mixing algorithm as implemented by Microsoft has been shown in many cases to only have a signal to noise ratio of about 92dB. The problem is that CDs have 96dB (or 97.5dB for the hardcore signal processing guys) of dynamic range. Effectively, kMixer overwrites the last couple of bits of the signal with garbage, reducing CD data from 16 bit data to effectively 14 bit data.
JohanS skrev:Den duger säkert, men om du ändå är i inköpartagen () så kan du väl köpa en stationär dator och köra hela HTPC-prylen. Det är inte så fasligt dyrt, och så kan man ju alltid köpa till ett trevligt grafikkort, tv-kort, etc. när andan faller på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster