Vilken höjd har dina diskanter från golvet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Vilken höjd har dina diskanter från golvet?

Inläggav LeifB » 2020-09-18 14:21

Max_Headroom skrev:
LeifB skrev:Finns det generella regler som anger att på vilken höjd dina diskanter ska vara från golvet?
Öronhöjd har jag läst någonstans.
Men gäller det för alla högtalare?

Öronhöjd? Blir ju olika om man halvligger eller sitter upp i soffan/fotöljen. Man kun ju inte byta högtalare bara för att man man sitter olika. Eller kan man det?

Folk som kör med Carlson OA52 då? Diskanten typ 4 dm ovanför golvet... Blir till att spisa sina wax liggande då, i romesrk stil.

Sådana som har vinklad front blir väl andra premisser?

gcs

Inläggav gcs » 2020-09-18 15:38

Mina diskanter sitter monterade i en träkula som går att rotera i alla riktningar. Verkar inte det bra?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2020-09-18 18:26

Det finns ett antal tillverkare som kört med separata boxar i "boxen" för att förskjuta elementen i akustiskt centrum i syfte att åstadkomma faslinjäritet. Dunlavy, Vandersteen mfl. Utöver de som nämnts.

Jag vet inte om det är tänkt hela vägen alla gånger. Ofta är det principer som att minimera baffelstorlek som stått över en bra spridning på diffraktionseffekterna.

Det är inte heller matchat vågfrontsmässigt hela vägen. Alltså att elementen har samma fasförhållande oavsett horisontell vinkel.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-18 18:56

Spelar höjden över golvet någon roll? Säg att man till 100 % av sin lyssning på stereon ligger ned på golvet, är det bra om diskanten då är vid golvet? Det är bara ett exempel som belyser frågan ur kanske annan synvinkel än gängse.
Vad är det man vill åskådliggöra?

Efter att ha skrivit detta så gick jag till första inlägget i tråden och mycket riktigt, det ligger i linje med TS funderingar. :D

LeifB skrev:Finns det generella regler som anger att på vilken höjd dina diskanter ska vara från golvet?

Mina diskanter är 105 cm från golvet.
Lite högre än öronen. 98 cm.

Själv siktar jag på att placera och vinkla diskantelement så att det är diskantens direktljud som får rak frekvensgång. Då kan t.ex. 15 grader Off-Axis vara lämplig, men det är diskantelementberoende. Hos TS kan faktiskt den vinkel som TS ställt in vara den vinkel med rakaste frekvensgång på direktljudet.

En annan sak är hur hörseln målar upp ljudbilden. Då kanske riktningen på direktljudet kommer in i ekvationen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-18 20:05

Ja det finns diskanter som ska ha en vinkel för rakaste frevensgång. Det brukar väl stå i manualen som följer med högtalaren.

gcs

Inläggav gcs » 2020-09-18 21:11

Om man ligger ner och lyssnar på musik då lär man knappast få någon uppfattning om djup och höjd i en ljudbild. Det bästa är nog att se till att de höga frekvenserna går någorlunda rakt in i örat. Om jag stänger av mina diskantelement som spelar i frekvensområdet
12KHz till 20KHz. Då känner jag att det saknas luft i ljudbilden trotts att jag har 2":s horn som spelar upp till 16KHz. Den högsta diskantelementet måste vara noggrant riktad i rätt höjd mot öronen. Hos mig är de vinklade eftersom de sitter 140cm från golvet.
Baselementen sitter 64cm över golvet och framför och mellan högtalarna står en 18":s aktiv subwoofer som tar hand om allt under 50Hz.

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-18 22:46

gcs skrev:Om man ligger ner och lyssnar på musik då lär man knappast få någon uppfattning om djup och höjd i en ljudbild. Det bästa är nog att se till att de höga frekvenserna går någorlunda rakt in i örat. Om jag stänger av mina diskantelement som spelar i frekvensområdet
12KHz till 20KHz. Då känner jag att det saknas luft i ljudbilden trotts att jag har 2":s horn som spelar upp till 16KHz. Den högsta diskantelementet måste vara noggrant riktad i rätt höjd mot öronen. Hos mig är de vinklade eftersom de sitter 140cm från golvet.
Baselementen sitter 64cm över golvet och framför och mellan högtalarna står en 18":s aktiv subwoofer som tar hand om allt under 50Hz.

Jo......man har uppfattning om djup/bredd/höjd om man ligger....eller lutar sig bakåt....eller står på huvudet. Balanssinnet håller reda på det.
Det funkar inte att t.ex luta sig mer bakåt om högtalarelementet som producerar registret ca 1 - 3 kHz är högre än öronhöjd (OBS! alltså oftast inte diskanten på 2 eller 3-vägare) om man vill ha perspektivet framför sig.

Allt direktljud går ju rakt till öronen oavsett om högtalarna är vinklade eller ej. Horn som har bred öppningsvinkel är oftast väldigt riktade i höjdled vilket medför att man tappar övre diskanten i direktljudet om dom inte är nedåtriktade (som i ditt fall) mot lyssnaren.

I grunden är verkligheten (hörseln) enkel och entydig - kommer ljudet t.ex uppifrån uppfattar vi det så oavsett huvudets läge. OCH, det är först och främst inte diskanten som sätter läget utan det område som är så viktigt för hörbarhet, ungefär från 1 till 3 -4 kHz.

Tur är väl det, annars skulle vi tvingas att ha huvudet i exakt samma läge för att musiken inte skulle gunga eller"stå på huvudet".
Synen funkar på samma sätt, med huvudet liggandes på sidan...hur håller du boken som du läser...

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-18 22:57

LeifB skrev:
Max_Headroom skrev:

Öronhöjd? Blir ju olika om man halvligger eller sitter upp i soffan/fotöljen. Man kun ju inte byta högtalare bara för att man man sitter olika. Eller kan man det?

Folk som kör med Carlson OA52 då? Diskanten typ 4 dm ovanför golvet... Blir till att spisa sina wax liggande då, i romesrk stil.

Sådana som har vinklad front blir väl andra premisser?

Samma princip gäller alltid för direktljud oavsett vinkel på fronten. Att t.ex rikta diskanter uppåt skapar vanligtvis mer reflekterat ljud. Allt handlar om hur loben ser ut

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-18 23:00

Jag tänkte på följande högtalare Snell type 1 som är en golvstående högtalare med diskanten placerad vid golv.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

gcs

Inläggav gcs » 2020-09-18 23:15

Om man ligger på soffan på rygg. Då kommer mitt ena öra vara riktad framåt mellan och mot högtalarna medan mitt andra öra är riktad mot soffans ryggstöd. Jo då man hör musiken men knappast stereoriktning eller djup.

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-19 09:17

gcs skrev:Om man ligger på soffan på rygg. Då kommer mitt ena öra vara riktad framåt mellan och mot högtalarna medan mitt andra öra är riktad mot soffans ryggstöd. Jo då man hör musiken men knappast stereoriktning eller djup.

Jag tror du missuppfattar....
Om du ligger ner kommer balansorganet registrera det, du kommer intuitivt förstå vad som är lodrätt och vågrätt.
Hörseln är inte riktigt lika bra på att att definiera riktning uppåt och nedåt, d v s vänster - höger eftersom du ligger ner.
Dock du kommer höra stereobredden.
Upplevelse av djup finns kvar men kan förändras av bl.a. ryggstödets dämpning.

Hela "grejen" är att det är svårt att lura hörseln på den absoluta riktningen. Kommer första vågfront från en viss punkt kommer du att höra den riktningen oavsett hur du håller huvudet. Det spelar ingen roll om du står på huvudet eller ligger ner. Blir du fokuserad/intresserad/rädd/etc av ljudet kommer du automatiskt vrida på huvudet för att dels höra riktningen bättre dels aktivera andra sinnen (t.ex synen).
Sedan kan du i sig "lära" hörseln att inte vrida på huvudet vid sterolyssning. Typisk "inlärning " är/var första gången du lyssnade med hörlurar. (jag är inte galen, dom kan inte sitta mitt i huvudet och spela...)

Gör en enkel test om du tycker att du inte hör riktning (och djup) när du ligger ner i soffan som du skriver. Be någon gå runt i rummet och klappa i händerna (eller bättre knäppa med fingrarna). Vore helt unikt om du inte upplevde riktning då.....

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-09-19 11:12

gcs skrev:Jag har horn som sitter 95cm över golvet aktivt delade från 800Hz - 16KHz. Ovanför sitter det 077 också aktivt delad i en träkula som går att vinkla mot lyssnaren. 077:an sitter 140cm över golvet.
Några reflexer är det nog inte tal om. I.a.f inte som hörs när man sitter där och lyssnar.

Jag har nog något liknande dina, alltså horn som delas vid 800 Hz och går till 16k. Fast mina är på originalhöjd, ca 65 cm över golv. Tillverkarnamnet brukar förkortas till 3 bokstäver :wink: . När jag nu inte använder mina gamla goa LS3/5a, som har diskanten, vid vettig placering enligt nedan, ca 93 cm över golvet.

Jag hävdar att basens placering (i alla tre dimensionerna) är viktigare, för att få så jämn återgivning som möjligt i rummet. Sen får man snällt vinkla fronten efter behov för att få ett jämnt direktljud vid högre frekvenser.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-19 15:47

Innan man bestämmer sig för i vilken höjd man vill ha diskanten måste man svara på en massa andra frågor. Eller det måste man inte alls men jag tycker att det är så! :mrgreen:

Hur långt från lyssnaren är högtalaren? Finns det flera rader av lyssnare eller spelar vi bara för sittande lyssnare i en soffa? Vad händer när lyssnaren reser sig upp? I vilken vinkel - eller rättare - i vilka vinklar får vi den frekvensgång som mest passar till vad vi vill göra? Hur hög riktverkan ska högtalaren ha - och i nästa steg - hur ska den stråla off-axis i vissa extrema vinklar?

Rent statistiskt kan man ju gissa att diskanterna ska sitta vid öronhöjd eller strax under. Det gör de på de flesta av de högtalare jag har konstruerat, utom en, där diskanterna hamnar långt över öronhöjd. Och jag har fnulat på en högtalare där diskanten sitter väldigt nära golvet (inte så extrem placering som Peter Snell ovan, dock).

Sen är ju nästa fråga om man verkligen bara har en diskant på högtalaren. 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-09-20 11:52

Vad blir resultatet av att polvända diskanten vid 3k i mm motsvarande längd?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-20 12:36

AndersP skrev:Vad blir resultatet av att polvända diskanten vid 3k i mm motsvarande längd?

Våglängden för 1 kHz är ung 340 mm. En hel våglängd är 360 grader. Vid halva våglängden är fasen 180 grader förskjuten d v s motfas vilket är 170 mm.

Vid 3 kHz är det 1/3 av 1 kHz d v s 170/3 = 57 mm.

Polaritetsskifte vänder dock alla frekvenser 180 grader, så det är skillnad på att fasförskjuta en signal genom att fördröja den motsvarande tid kontra att polaritetsvända. Att fördröja en diskant motsvarande, kan göras genom att t.ex. placera diskanten längre bort än mellanregistret. Dock blir det inte lika i alla riktningar.

Mvh
Peter

gcs

Inläggav gcs » 2020-09-20 14:24

jansch skrev:
gcs skrev:Om man ligger på soffan på rygg. Då kommer mitt ena öra vara riktad framåt mellan och mot högtalarna medan mitt andra öra är riktad mot soffans ryggstöd. Jo då man hör musiken men knappast stereoriktning eller djup.

Jag tror du missuppfattar....
Om du ligger ner kommer balansorganet registrera det, du kommer intuitivt förstå vad som är lodrätt och vågrätt.

Jag har nu roat mig och kontrollerat. Om jag lyssnar på musik med högtalarna bakom min rygg så kan jag inte uppfatta någon direkt stereoinformationen och än mindre djupet i stereobilden. Sedan om jag lade mig på soffan och lyssnade med ett öra mot soffans mjuka ryggstöd. Då försvann också stereoinformationen. När jag sedan hade en hårdskiva framför ryggstödet i soffan, då påverkades ljudet och blev bättre men ändå inte så bra som när man sitter normalt i soffan. Jag tycker att ljud som kommer bakifrån kommer att uppfattas från en obestämd plats i rummet.
Jag gjorde också ett annat experiment. I mina lådor där det sitter 2":s gjutna Tractrix horn samt en 077:a ovanpå monterad i en träkula. 2":s drivern går upp till 16KHz och 077 börjar vid 12KHz och upp till 20KHz. Om man nu stänger av 077 hörs det direkt men lite olika beroende på vad man
spelar för musik. Det försvinner lite luft i ljudbilden och som man kan uppfatta även när man står framför och två meter vid sidan av högtalarna. När jag lyssnar på musik, då vill jag sitta ganska nära och framför högtalarna vars diskantelement bör sitta eller i mitt fall riktas i öronhöjd för bästa ljud.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2020-09-20 15:09

158cm från taket 8)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-20 15:19

thiel skrev:158cm från taket 8)

Hur högt är det till taket ? :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-20 18:23

LeifB skrev:

160 centimeter. :D Han kör med de där Snellarna och bor lite lågt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-20 18:24

Strmbrg skrev:
LeifB skrev:

158 centimeter. :D

Från golvet?? :D :lol:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-20 18:32

LeifB skrev:
Strmbrg skrev:
LeifB skrev:Hur högt är det till taket ? :D

158 centimeter. :D

Från golvet?? :D :lol:

Javisst! Takhöjden är en å sexti och diskanten sitter ett par centimeter ovanför golvet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-21 03:19

gcs - prova det jag skrev istället, alltså någon som går runt i rummet och knäpper med fingrarna.*
När du provar med din stereo jämför du med att sitta upp. Du utsätts för placebo och du får med eventuell "brister" i hur dina högtalareelement radierar direktljud vid olika frekvenser.
Om du nödvändigtvis vill kolla via stereon - kör "tonebursts" på 1 -3 kHz i klart under 0,5sekunder och med minst 5sekunders mellanrum beroende på rummets efterklang och panorera mellan vänster/höger.

*ett annat sätt är att ha en envis fluga i rummet!
Skulle förvåna mej mycket (och även dej!!!!) om du tyckte att flugan lät som om den var på samma ställe i rummet hela tiden och dessutom att riktningen var odefinierbar och att avståndsskillnad inte märktes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi