gcs skrev:Om man ligger på soffan på rygg. Då kommer mitt ena öra vara riktad framåt mellan och mot högtalarna medan mitt andra öra är riktad mot soffans ryggstöd. Jo då man hör musiken men knappast stereoriktning eller djup.
Jag tror du missuppfattar....
Om du ligger ner kommer balansorganet registrera det, du kommer intuitivt förstå vad som är lodrätt och vågrätt.
Hörseln är inte riktigt lika bra på att att definiera riktning uppåt och nedåt, d v s vänster - höger eftersom du ligger ner.
Dock du kommer höra stereobredden.
Upplevelse av djup finns kvar men kan förändras av bl.a. ryggstödets dämpning.
Hela "grejen" är att det är svårt att lura hörseln på den absoluta riktningen. Kommer första vågfront från en viss punkt kommer du att höra den riktningen oavsett hur du håller huvudet. Det spelar ingen roll om du står på huvudet eller ligger ner. Blir du fokuserad/intresserad/rädd/etc av ljudet kommer du
automatiskt vrida på huvudet för att dels höra riktningen bättre dels aktivera andra sinnen (t.ex synen).
Sedan kan du i sig "lära" hörseln att inte vrida på huvudet vid sterolyssning. Typisk "inlärning " är/var första gången du lyssnade med hörlurar. (jag är inte galen, dom kan inte sitta mitt i huvudet och spela...)
Gör en enkel test om du tycker att du inte hör riktning (och djup) när du ligger ner i soffan som du skriver. Be någon gå runt i rummet och klappa i händerna (eller bättre knäppa med fingrarna). Vore helt unikt om du inte upplevde riktning då.....