Moderator: Redaktörer
pingvinen skrev:Enda jag köpt på avbetalning är mitt hus. Till HiFi och annat är det spara först och köp sedan. Eftersom jag alltid sparat först, så finns det sparade pengar så vill jag köpa något kan jag alltid göra det "cash". Nu har den mesta HiFin varit inom rimliga prisnivåer, några tusenlappar då och då. Det största enskilda köpet var för några år sedan runt 20 000 kr. Relativt sett värre var det nog i min ungdom när prylar köptes för någon tusenlapp stycket, vilket var mycket pengar på den tiden när man gick på gymnasiet.
Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.
Bamsefar skrev:pingvinen skrev:Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.
I sak helt rätt, men vad sparar du till om jag får fråga? Eller enbart pengar på hög?
nuffe skrev:pingvinen skrev:Enda jag köpt på avbetalning är mitt hus. Till HiFi och annat är det spara först och köp sedan. Eftersom jag alltid sparat först, så finns det sparade pengar så vill jag köpa något kan jag alltid göra det "cash". Nu har den mesta HiFin varit inom rimliga prisnivåer, några tusenlappar då och då. Det största enskilda köpet var för några år sedan runt 20 000 kr. Relativt sett värre var det nog i min ungdom när prylar köptes för någon tusenlapp stycket, vilket var mycket pengar på den tiden när man gick på gymnasiet.
Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.
Nej du är inte ensam! Har alltid köpt mina prylar kontant och dessutom, med några få undantag, begagnat.
Henrik
PS Tillhör dessutom dem som amorterar på bostadslånen
pingvinen skrev:Jag hävdar också att amortera inte är att spara. Om jag tar ut 100 kr från banken och amorterar 100 kr på lånet, har jag då sparat 100 kr? Naturligtvis blir det en besparing av räntekostnaden, men det brukar inte vara det som syftas på när amortering framförs som ett sparande till mig själv.
LeifB skrev:Jo det beror på lånets storlek och hur gammal man är.
Vi säger att man har 500000 kr i lån med en ränta på dryga en procent.
Bill50x skrev:LeifB skrev:Jo det beror på lånets storlek och hur gammal man är.
Vi säger att man har 500000 kr i lån med en ränta på dryga en procent.
Bor man i en hyggligt stor ort så räcker en halv mille ingenstans. Men även om man lånar det tiodubbla så är väl en amortering snarare att se som en försäkring mot framtida räntehöjningar. 1%-nivån kommer inte att vara för evigt och redan vid 3-4 % i ränta så blir vinsten betydlig att man betat av lånet lite.
/ B
Bamsefar skrev:... Och under denna tid som du tror dig buffert spara, så kom ihåg, banken kommer inte höja lånen när du har det för snålt ställt helt plötsligt eftersom du inte har någon sparbuffert att ta av....
LeifB skrev:Det tråkiga är om inte värdeökningen fortsätter som den har gjort länge nu så kommer många att få leva med en skuld de aldrig kommer ur. Bostadbubbla kan komma.
Räntan stiger och värdet halveras.
Tror ni att det är många som räknar med det??
Kronkan skrev:Den stora risken är ju att inte har något sparande alls. Amorteringar ju idag hopplöst långsamt sätt att skaffa sig en liten förmögenhet på. I vissa lägen kan man dock inte undvika amortering enligt gällande regelbok.
Så det som återstår är ju aktier/fonder. Detta kan ju vara högst riskabelt genom att det blir värderingsbubblor.
pingvinen skrev:Bankerna lånar bara ut pengar till de som inte skulle behöva låna pengar.
LeifB skrev:pingvinen skrev:Bankerna lånar bara ut pengar till de som inte skulle behöva låna pengar.
Inte hela sanningen men de har en fördel.
Lättare att låna om man redan har pengar..
pingvinen skrev:LeifB skrev:pingvinen skrev:Bankerna lånar bara ut pengar till de som inte skulle behöva låna pengar.
Inte hela sanningen men de har en fördel.
Lättare att låna om man redan har pengar..
Ja, och banken vinner alltid (Så jag är skeptiskt till att satsa allt på rött som TS skrev. Eller svart. Eller säkra med 50/50)
Morello skrev:Att låna till bil är väl knappast vettigare än att låna till audio? Såväl bil som hifi tappar högst sannolikt ordentligt i värde och kostnaden är ett faktum.
Jag har bara ett lån - bostadslån. Studielånet är amorterat.
Morello skrev:Att låna till bil är väl knappast vettigare än att låna till audio? Såväl bil som hifi tappar högst sannolikt ordentligt i värde och kostnaden är ett faktum.
Jag har bara ett lån - bostadslån. Studielånet är amorterat.
JBjorkman skrev: Kan man inte kontrollera intäcktssidan får man sikta in sig på utgifterna, och vi har därmed som mål att äga vårt boende och vara helt skuldfria dagen vi går i pension. Om vi inte kan ha en dräglig tillvaro under de förutsättningarna så ligger problemet på en högre samhällelig nivå.
Conan skrev:JBjorkman skrev: Kan man inte kontrollera intäcktssidan får man sikta in sig på utgifterna, och vi har därmed som mål att äga vårt boende och vara helt skuldfria dagen vi går i pension. Om vi inte kan ha en dräglig tillvaro under de förutsättningarna så ligger problemet på en högre samhällelig nivå.
Det där är en känsla jag också har och jobbar efter. Den dagen man går i pension ska boendet vara betalt. Säkert kan man ifrågasätta den planen med historik och sannolikhetsteorier på hur börsen utvecklas och att det vore smartare att spara i akter och fonder, men är man skuldfri på boendet så borde ingen kunna kicka ut en därifrån i alla fall nästan oavsett hur låg pensionen blir. Ryggen fri och en viss handlingsfrihet har man då hur än bostadsmarknaden, börsen och allt annat ser ut. Skulle i.o.f.s. vilja ha en liten guldtacka under madrassen också. Nästan helt säker på att man sover bättre då...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster