Moderator: Redaktörer
RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
paa skrev:3/4 på ena sidan motsvaras av 1/4 på andra sidan, inte av 2/4, vilket är samma som mitt på väggen.
RJohan skrev:Tack för inlägget. Uppenbarligen påläst.
Det var de där 3/4 2/4 jag var ute efter. Jo, du ger uttryck för en oro jag har om hur man får subbarna att bäst jobba ihop med satteliterna v.s. placeringen av respektive högtalare, det blir ju knepigt värre om man ska köra subarna 3/4 2/4. Det är enklare med bara fullregisterhögtalare!
Nu står subbar och satteliter traditionellt nära varandra. Trots att jag är varm anhängare av att man ska ha stereo hela vägen, hör jag ingen försämring med mono under 100 Hz när jag koplar in subbarna, tvärtom hör man lite mer 'rum' från riktigt lågfrekventa ljud. Det låter på dej som det bästa är att ha subbarna nära satteliterna och betrakta dessa som kompletta fullregister när det gäller placering.
Förresten, jag använder en DEQ2496 som både analysator och EQ. Och, ja, det är en hemmabioreceiver för en futtig femhundring. Trots det används anlägget enbart till musik, hemmabio surroundbullerhäftigt 13.5 är jag helt ointresserad av
paa skrev:Nja,
1/4 är 25% in från väggen.
4/4 är 100% in från samma vägg.
Du börjar vid 0%, dvs 0/4.
Tangband skrev:paa skrev:Nja,
Jovisst, men jag tror att du förstod var jag menade ändå, väl ?
Om jag istället skriver : subbarna ska placeras vid siffran 2 och 3 och samtidigt ritar såhär:
1(hörn) - 2 (sub) - 3 (sub) - 4 (hörn)
Då hoppas jag alla förstår.
Det är samma avstånd mellan 1 och 2, som mellan 2 och 3, samt 3 och 4.
Tangband skrev:paa skrev:Nja,
Om jag istället skriver : subbarna ska placeras vid siffran 2 och 3 och samtidigt ritar såhär:
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:paa skrev:Nja,
Men eeeeh ööööh, vad är själva syftet? På vilket sätt skulle du inte excitera vissa rumsresonanser på det viset?
Du verkar nu helt snurra till det.
petersteindl skrev:Tangband skrev:paa skrev:Nja,
Detta ger 1/3 och 1/3 och 1/3 i avstånd.
hifikg skrev:Innan ni började förklara tyckte jag det verkade lätt
goat76 skrev:hifikg skrev:Innan ni började förklara tyckte jag det verkade lätt
Det beror på, är de väldigt tunga kan två starka män lyfta in dem och placera dem på lämpliga platser i rummet.
RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
Tangband skrev:Ställa subbasar i hörn är ljudmässigt absolut sämsta placeringen enligt min erfarenhet.
I-or skrev: Tidigare har det visat sig att om man bara är ute efter jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen* så är subplacering bakom/framför lyssningspositionen vanligen bäst.
rajapruk skrev:I-or skrev: Tidigare har det visat sig att om man bara är ute efter jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen* så är subplacering bakom/framför lyssningspositionen vanligen bäst.
Den meningen kan tolkas på lite olika sätt. Menar du en sub på varje sida av rummet i längsled liksom (relativt lyssningsposition)? En sub på framvägg och en sub på bakvägg tex? (vad som är framvägg och bakvägg är också otydligt, men spelar ingen roll just här)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster