Moderator: Redaktörer
I-or skrev:För övrigt anser jag att FM-radio inte på något sätt kan låta riktigt bra.
I-or skrev:Nu vet jag inte hur många här som tycker att HE-AAC i 160 kb/s är särskilt välljudande, men ungefärligen här går ljudkvalitetsgränsen även för närmast perfekt FM (se Table 10 i länkad pdf nedan). För vad som kan tolkas som hygglig FM motsvarande majoriteten av svenska FM-sändare går gränsen runt 96 kb/s (se Table 11 i länkad pdf nedan).
https://www.tubejack.nl/wp-content/uploads/2016/04/DABzweden.pdf
gcs skrev:Frekvensomfånget i en FM sändning är inte dåligt. Det handlar om 20-16,600 KHz och S/N >-50dB. Anledningen till att man inte har större frekvensomfång beror på att man måste lämna plats pilottonen på 19KHz. Det är den som gör att man kan sända stereo.
DAB sändningarna är betydligt bättre då du har ett frekvensomfång upp till 20KHz och med lägre brus eftersom det är digitalt.
Harryup skrev:Direktsändningar via en Tandberg 3001, Yamaha CT7000 eller T2 kan låta riktigt bra. Antennen är förstås viktig och hur viktig den är går ju inte att se som på en Tv.
Strmbrg skrev:Jag erinrar mig från tidigare resonemang om det upplevt fina, luftiga ljudet på P2 har förklarats med graden av dynamikbegränsning.
Hej!
Jag har en fråga angående vad ni gör med de som pratar i P2:s musikprogram eftersom det låter så jämrans illa. När jag lyssnar på musiken så låter det alldeles underbart, det är fin dynamik så att man kan dra upp volymen och få en naturlig uppspelning.
Men när sedan radioprataren kommer in måste man kasta sig på volymkontrollen och dra ned 12-15 dB, eftersom dels medelnivån är extremt höjd, och dels någon sorts EQ/kompression lagts på så att det väser och skriker i diskanten. Jättejobbigt!
Alltså:
1) Varför är det inte samma medelnivå på pratet som på musiken?
2) Varför låter diskanten så illa?
Man kan väl enkelt säga att han höll med mig om problematiken, det är en pågående diskussion på SR. I princip har man två extremer att optimera på: de som slölyssnar på musiken på låg volym och blir sura när de inte kan höra vad som sägs emellan låtarna, och de som lyssnar koncentrerat på musiken på naturlig nivå och får ont i öronen av radiopratarna.
Enligt honom ställer de pratet högre dagtid på vardagar, och lägre på kvällar och helger. Det argumentet kan jag köpa, att folk slölyssnar lite mer på dagtid, men jag påpekade också att det är många program på helger och kvällar som verkar ha vardags-inställning. Han skulle vidarebefordra synpunkterna.
Problemet blir dels att inte alla håller med lågpratsförespråkarna (varav han var en), och dels att det kanske är lite dålig styrning på direktiven för hur mycket som skall komprimeras och i vilka program.
De tekniska problemen förutom nivåhöjningen på pratet är dels FM-tekniken i sig* - man använder viss generell komprimering och en diskanthöjning/-sänkning (motsvarande pre-emphasis) som kan låta illa om man inte har full kontroll på det, och dels att trenden har gått mot närmickning i studion, med medföljande spektrumförskjutning och s-problematik.
Han jobbade för att man flyttar bort från mikrofonen och får med lite mer rumsklang, men hans idéer delas inte av alla. Många gillar det här närmickade, komprimerade, "in your face".
Summa summarum höll han med mig i det mesta, och jag gav honom alla välljudsförespråkares fulla stöd!
Kralle skrev:"Utgångspunkten, bestämd av radions chefstekniker efter att ha gjort stora lyssnarundersökningar, är att topparna på talet ska ligga 6 dB lägre än topparna på musiken. Det här gäller för samtliga program i P2 under den här tiden på dygnet. 6 dB är två hörbara steg. Min röst ska alltså ligga lägre än musiken.
Lyssnar man på Söndagsmorgon, som många gör, i en stor stereo med hög volym blir det här ändå för starkt med rösten. Kvällarnas sändningar däremot har kvar den ursprungliga dynamiken, och där ska talet vara ännu svagare jämfört med morgonen."
Almen skrev:Kralle skrev:"Utgångspunkten, bestämd av radions chefstekniker efter att ha gjort stora lyssnarundersökningar, är att topparna på talet ska ligga 6 dB lägre än topparna på musiken. Det här gäller för samtliga program i P2 under den här tiden på dygnet. 6 dB är två hörbara steg. Min röst ska alltså ligga lägre än musiken.
Lyssnar man på Söndagsmorgon, som många gör, i en stor stereo med hög volym blir det här ändå för starkt med rösten. Kvällarnas sändningar däremot har kvar den ursprungliga dynamiken, och där ska talet vara ännu svagare jämfört med morgonen."
Det blir ju problematiskt att referera toppnivån på talet till toppnivån på musiken, om talet är mycket mindre dynamiskt (både till sin natur och på grund av komprimering) än musiken.
Eller rättare sagt: klantigt att använda sig av toppnivåjämförelse när man borde använda medelnivån för det.
Per Feltzin skrev:Vill man fördjupa sig ytterligare i den här frågan rekommenderar jag starkt Anders Olséns två program under rubriken P2 Dokumentär och titeln Vad är det som låter?
Anders J skrev:Problemet är olösligt. Med rätt inställning är samtliga missnöjda, hälften tycker att talet är för starkt och hälften att det är för svagt!
Anders J skrev:Problemet är olösligt. Med rätt inställning är samtliga missnöjda, hälften tycker att talet är för starkt och hälften att det är för svagt!
Anders J skrev:På FM-nätet är det ju inte så lätt!
I-or skrev:Nu vet jag inte hur många här som tycker att HE-AAC i 160 kb/s är särskilt välljudande, men ungefärligen här går ljudkvalitetsgränsen även för närmast perfekt FM (se Table 10 i länkat JAES-paper nedan). För vad som kan tolkas som hygglig FM motsvarande majoriteten av svenska FM-sändare går gränsen runt 96 kb/s (se Table 11 i länkat JAES-paper nedan).
https://www.tubejack.nl/wp-content/uploads/2016/04/DABzweden.pdf
E skrev:Kan man inte sända 5.1? Och skaffa sig en FM-mottagare som kan ta emot detta?
Annars får de väl sända musiken i mono och så kan lyssnaren välja önskad baluns med reglaget för kanalbalans.
Eller så får slölyssnare börja slölyssna även på talet.
Användare som besöker denna kategori: nijo, RogerGustavsson och 41 gäster