Moderator: Redaktörer
JBjorkman skrev:Morello skrev:Att låna till bil är väl knappast vettigare än att låna till audio? Såväl bil som hifi tappar högst sannolikt ordentligt i värde och kostnaden är ett faktum.
Jag har bara ett lån - bostadslån. Studielånet är amorterat.
Jag ser en viss skillnad i att en (två?) bil(ar) kan vara en förutsättning för att resten av livet ska gå ihop och därmed vara värt en större ekonomisk risk än ett rent nöjesinköp. Däremot så kan lån till en "kul bil" vara att jämställa med lån till audioutrustning (var gränsen för behov/nöje går kan man alltid diskutera, vissa "behöver" en XC60). Med bilar kan man också hamna i läget där det är mer ekonomiskt att låna till ny bil än att köpa en gammal som måste repareras dyrt, det är sällan fallet i audio-sammanhang.
Men som sagt håller jag i stort med dig om att man inte lånar till bil.
music4ever skrev:Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.
music4ever skrev:Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.
nuffe skrev:...
Något impulsköp kan det kanske bli, speciellt om det kommer ett par Ino pi16s i min väg.
Henrik
Johan_Lindroos skrev:nuffe skrev:...
Något impulsköp kan det kanske bli, speciellt om det kommer ett par Ino pi16s i min väg.
Henrik
Kommer troligtvis aldrig hända, eftersom det ännu inte finns några högtalare som heter så.![]()
Du behåller pengarna m.a.o.
Men jag fattar förstås vad du menar...
Bamsefar skrev:Som Pensionär kan man även byta till ett mindre och billigare boende. +100kvm boende som pensionär tycker jag är fel. Det borde räcka med 45 till 65 kvm eller så, mer är lyx. Och säljer man sin stora bostad så uppstår säkerligen en vinst som gör att man köper den mindre bostade med cash = varför amortera när värdetillväxten sköter det automagiskt?
Conan skrev:Du förutsätter värdeökning. Om man kommer till pensionsdagen och sitter med flera miljoner i lån till en högre ränta än i dag, och boendet har minskat i värde betydligt mer än det mindre boendet så gör man..? Soc och ungkarlshotell?
Morello skrev:Hörde på radiolan imorse att antalet ärenden hos kronkalle same skuldernas belopp har ökat avsevärt senaste åren.
Jag tycker det är näst in till absurt att man bli erbjuden - per automatik - att köpa tex handkräm från apotea.se på kredit.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Hörde på radiolan imorse att antalet ärenden hos kronkalle same skuldernas belopp har ökat avsevärt senaste åren.
Jag tycker det är näst in till absurt att man bli erbjuden - per automatik - att köpa tex handkräm från apotea.se på kredit.
Inte så konstigt. Folk köper järnet på kredit och hoppas på skuldsaning, vilket många också får. Det blir några tunga år, men kan ju ha jäkla kul så länge det går att låna. Och lånen betalar man ju inte tillbaka. Gratis kul, helt enkelt.
hifikg skrev:music4ever skrev:Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.
Det KAN vara så att bilen behövs för att säkra en inkomst.
Bamsefar skrev:Conan skrev:Du förutsätter värdeökning. Om man kommer till pensionsdagen och sitter med flera miljoner i lån till en högre ränta än i dag, och boendet har minskat i värde betydligt mer än det mindre boendet så gör man..? Soc och ungkarlshotell?
Och du förutsätter att allt skall crasha och himlen ramlar ned.
music4ever skrev:hifikg skrev:music4ever skrev:Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.
Det KAN vara så att bilen behövs för att säkra en inkomst.
Och man kan köpa en bil för 30 papp och det kan man spara ihop till.
Bamsefar skrev:Som Pensionär kan man även byta till ett mindre och billigare boende. +100kvm boende som pensionär tycker jag är fel. Det borde räcka med 45 till 65 kvm eller så, mer är lyx. Och säljer man sin stora bostad så uppstår säkerligen en vinst som gör att man köper den mindre bostade med cash = varför amortera när värdetillväxten sköter det automagiskt?
Strmbrg skrev:Jag funderade på en större kontant-investering i en hifipryl nyligen. Men jag ledsnade på svårigheterna att få klarhet i vilken produkt jag skulle välja. Nät-information är ju jäkligt spretig.
Så, det blev en rejäl bunt in på sparkontot istället.
Användare som besöker denna kategori: RJohan och 12 gäster