Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Inläggav Bamsefar » 2020-09-22 21:49

Som Pensionär kan man även byta till ett mindre och billigare boende. +100kvm boende som pensionär tycker jag är fel. Det borde räcka med 45 till 65 kvm eller så, mer är lyx. Och säljer man sin stora bostad så uppstår säkerligen en vinst som gör att man köper den mindre bostade med cash = varför amortera när värdetillväxten sköter det automagiskt?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-22 21:50

JBjorkman skrev:
Morello skrev:Att låna till bil är väl knappast vettigare än att låna till audio? Såväl bil som hifi tappar högst sannolikt ordentligt i värde och kostnaden är ett faktum.

Jag har bara ett lån - bostadslån. Studielånet är amorterat.

Jag ser en viss skillnad i att en (två?) bil(ar) kan vara en förutsättning för att resten av livet ska gå ihop och därmed vara värt en större ekonomisk risk än ett rent nöjesinköp. Däremot så kan lån till en "kul bil" vara att jämställa med lån till audioutrustning (var gränsen för behov/nöje går kan man alltid diskutera, vissa "behöver" en XC60). Med bilar kan man också hamna i läget där det är mer ekonomiskt att låna till ny bil än att köpa en gammal som måste repareras dyrt, det är sällan fallet i audio-sammanhang.

Men som sagt håller jag i stort med dig om att man inte lånar till bil.

Jag håller med - en bruksbil i tillräckligt bra skick för att inte medföra en massa verkstadsbesök kan vara högst nödvändigt, men en ny BMW X5 med "stora motorn" ser jag som lyxkonsumtion av samma sort som audio för 250 kakor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-09-23 01:15

Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-23 07:36

music4ever skrev:Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.

Det KAN vara så att bilen behövs för att säkra en inkomst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-09-23 08:32

Oj vilken fart det blev här bara att jag sa att jag amorterar på mina bostadslån.
För att lunga alla, jag sparar betydligt mer än jag amorterar!
Sen kan man fråga sig vad ska ha slantarna till, ofta har det blivit semester resor, tyvärr inte i år.
Något impulsköp kan det kanske bli, speciellt om det kommer ett par Ino pi16s i min väg.

Henrik

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-23 09:06

music4ever skrev:Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.

Kanske det ingår HiFi i bilen? :wink: Två i en, ett riktigt Koenigsegg, eller Kinderegg.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-09-23 09:21

Då vet jag vad hade valt, om jag sparat så mycket pengar.

Henrik

Koenigsegg!!!

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-09-23 10:55

Både bilar och hifi är kul. Jag föredrar kontant på båda.
När man väl har betalat så är det ju bara nöjet som återstår.
Jag körde över 600 mil på semestern i år. Älskar att köra långt och länge.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-23 11:38

nuffe skrev:...

Något impulsköp kan det kanske bli, speciellt om det kommer ett par Ino pi16s i min väg.

Henrik

Kommer troligtvis aldrig hända, eftersom det ännu inte finns några högtalare som heter så. :wink: 8) Du behåller pengarna m.a.o.

Men jag fattar förstås vad du menar...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-23 11:42

Ja det är gott att ha lite cash i fickan om man hittar ett "fynd".
Vad är ert bästa "fynd"?
Jag hittade ett par Infinity 61i mk1 för 800kr.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-09-23 12:17

Johan_Lindroos skrev:
nuffe skrev:...

Henrik

Kommer troligtvis aldrig hända, eftersom det ännu inte finns några högtalare som heter så. :wink: 8) Du behåller pengarna m.a.o.

Men jag fattar förstås vad du menar...

Va bra, då blir frun nöjd :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-24 07:30

Bamsefar skrev:Som Pensionär kan man även byta till ett mindre och billigare boende. +100kvm boende som pensionär tycker jag är fel. Det borde räcka med 45 till 65 kvm eller så, mer är lyx. Och säljer man sin stora bostad så uppstår säkerligen en vinst som gör att man köper den mindre bostade med cash = varför amortera när värdetillväxten sköter det automagiskt?

Du förutsätter värdeökning. Om man kommer till pensionsdagen och sitter med flera miljoner i lån till en högre ränta än i dag, och boendet har minskat i värde betydligt mer än det mindre boendet så gör man..? Soc och ungkarlshotell?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-24 09:35

Conan skrev:Du förutsätter värdeökning. Om man kommer till pensionsdagen och sitter med flera miljoner i lån till en högre ränta än i dag, och boendet har minskat i värde betydligt mer än det mindre boendet så gör man..? Soc och ungkarlshotell?

Och du förutsätter att allt skall crasha och himlen ramlar ned. :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 09:50

Hörde på radiolan imorse att antalet ärenden hos kronkalle same skuldernas belopp har ökat avsevärt senaste åren.
Jag tycker det är näst in till absurt att man bli erbjuden - per automatik - att köpa tex handkräm från apotea.se på kredit.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-24 11:56

Håller helt med!

I år 640 000 ärenden hos kronofogden gällande 290 000 personer.
https://www.di.se/nyheter/allt-fler-ham ... ela-tiden/

Klarna har sagt att de lever på eftersläntrarna som får förseningsavgifter och högre ränta.

Det behöver ju inte alltid handla om äkta betalningsbekymmer kopplat till förstora köp. Det kan ju bara handla om att man missar betalningsdagen. Man hamnar ju då inte hos fogden men får belasta extra.

Själv har det ju hänt att man missar fakturor och därför låter jag serösa typ Trafikverket, kommunala avgifter m m ta betalt över autogiro.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-24 13:03

Jag håller också med.

Förr fanns det en säkerhet i att det bara var banken man lånade av, de kunde direkt se över dina inkomster och pengaflöden och utifrån det antingen bevilja lånet eller avslå.

Numera får man förslag på lån i brevlådan från alla håll och kanter, vilket lockar de ekonomiskt svagt sinnade människorna ner i fördärvet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-24 14:23

Ja det är lika hemskt som när spelmissbrukare blir bombarderad av tvreklam från spelsiter.
Försök att inte ta lån... spara först sen köp..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-24 15:01

Låt mig vara tydlig: Jag gillar INTE alla dessa låneerbjudanden som kommer med "låna 600.000" utan säkerhet och dyligt. Och precis som Morello, nej jag gillar inte att man "erbjuds" avbetalning per automatik vid köp. Det borde vara direkt kopplat till bankkort (alltså utan kredit) så att risken aldrig uppstår så att säga. För övrigt så har jag inte hört talas om större blancolån än 600.000 - men bara för att jag inte hört eller sett något annat innebär inte att det inte går att låna mera....

Rätt kredit till rätt boende - helt i min stil således.

Vilken kredit som helst till vad som helst - njae....

Och så finns det säkert någon gråzon mellan dessa...

Boende har rent historiskt visat sig vara den "bästa sedelpressen för privatpersoner" - visst kan himlen ramla ned, men med alla krediter som just nu finns (nu talar vi om systemkrediter och inte till privatpersoner) och Riksbankens intresse att köpa bostadsobligationer med mera, så finns för närvarande - över tid såklart - ingen annan väg än dyrare bostäder = stigande värde.

Med reservation för fel såklart...! 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 15:44

Problemet med höggradigt oseriösa aktörer som tex Klarna är att de vet att många av deras kunder kommer hamna hos kronkalle. Kronkalle får massa jobb som partiellt finansieras av skattebetalarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-24 17:27

Någon som har som affärsidé att kunden skall hamna i svårigheter måste väl sägas vara oseriös.

Man kan tydligen beställa godis och betala med hjälp av Klarna.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1280584

Bostadslån är något annat.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-09-24 17:57

Morello skrev:Hörde på radiolan imorse att antalet ärenden hos kronkalle same skuldernas belopp har ökat avsevärt senaste åren.
Jag tycker det är näst in till absurt att man bli erbjuden - per automatik - att köpa tex handkräm från apotea.se på kredit.

Inte så konstigt. Folk köper järnet på kredit och hoppas på skuldsaning, vilket många också får. Det blir några tunga år, men kan ju ha jäkla kul så länge det går att låna. Och lånen betalar man ju inte tillbaka. Gratis kul, helt enkelt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-24 19:04

Kom på en YouTube video som jag såg för en bra tid sedan i ämnet....

Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-24 19:05

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:Hörde på radiolan imorse att antalet ärenden hos kronkalle same skuldernas belopp har ökat avsevärt senaste åren.

Inte så konstigt. Folk köper järnet på kredit och hoppas på skuldsaning, vilket många också får. Det blir några tunga år, men kan ju ha jäkla kul så länge det går att låna. Och lånen betalar man ju inte tillbaka. Gratis kul, helt enkelt.

Aha, den där MBL-anläggningen de hade på Sheraton + ett Sheraton kanske inte är helt ouppnåeligt ändå... sms-lån, here I come!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-09-25 02:45

hifikg skrev:

Och man kan köpa en bil för 30 papp och det kan man spara ihop till.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-25 05:49

Bamsefar skrev:
Conan skrev:Du förutsätter värdeökning. Om man kommer till pensionsdagen och sitter med flera miljoner i lån till en högre ränta än i dag, och boendet har minskat i värde betydligt mer än det mindre boendet så gör man..? Soc och ungkarlshotell?

Och du förutsätter att allt skall crasha och himlen ramlar ned. :mrgreen:

Hope for the best but prepare for the worst. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-25 07:15

music4ever skrev:
hifikg skrev:

Och man kan köpa en bil för 30 papp och det kan man spara ihop till.

Kanske. Kanske inte. Om det är första jobbet och det kräver bil. Då är det å andra sidan snabbt gjort att betala av den.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-25 08:16

Att ibland låna är väl nödvändigt och till och med klokt. Men det beror ju på.

Om man följer impulser som köpbeteende och skaffar sig stora krediter så minskar ju köpkraften stegvis. Det man köper blir ju dyrare. All överkonsumtion är nog inte missbruk men i dess yttersta ände är det ett beroende.

Om man kan undvara en mindre del av lönen till ett både kortsiktigt och långsiktigt sparande kommer ju den ekonomiska friheten och köpkraften öka.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2020-09-25 20:42

Bamsefar skrev:Som Pensionär kan man även byta till ett mindre och billigare boende. +100kvm boende som pensionär tycker jag är fel. Det borde räcka med 45 till 65 kvm eller så, mer är lyx. Och säljer man sin stora bostad så uppstår säkerligen en vinst som gör att man köper den mindre bostade med cash = varför amortera när värdetillväxten sköter det automagiskt?

När man jobbar är man typ aldrig hemma, det är när man blir pensionär man behöver stort boende tänker jag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-25 20:47

Jag funderade på en större kontant-investering i en hifipryl nyligen. Men jag ledsnade på svårigheterna att få klarhet i vilken produkt jag skulle välja. Nät-information är ju jäkligt spretig.
Så, det blev en rejäl bunt in på sparkontot istället.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-25 20:48

Strmbrg skrev:Jag funderade på en större kontant-investering i en hifipryl nyligen. Men jag ledsnade på svårigheterna att få klarhet i vilken produkt jag skulle välja. Nät-information är ju jäkligt spretig.
Så, det blev en rejäl bunt in på sparkontot istället.
:)

Finns det några fler prylar att lägga till din anläggning?? Jag kan inte komma på en enda pryl som jag skulle behöva, eller ens vilja ha, till min. Möjligen ett rörigare rörsteg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi