goat76 skrev:En fråga till er som petat in svarsalternativet JA.
Ni menar alltså att det inte finns några skäl alls att dema en högtalare innan köp, det räcker med att bara titta på mätningarna för att veta exakt hur högtalaren låter och hur den presterar med en dynamisk signal bestående av musik?
Hörseln är det viktigaste mätinstrumentet, med dess förmåga att tolka musiken och avgöra om högtalaren gav en bra musikupplevelse eller ej.
Vissa saker är mikrofonen överlägsen att visa, tex.
1. Om allt spelar i fas vid delningsfrekvensen. Ska du försöka avgöra detta med hörseln önskar jag dig lycka till
2. Om högtalaren har en rak frekvensgång och om denna frekvensgång ser ungefär likadan ut vid olika vinklar mot högtalaren. Miken är ganska skoningslös om sanningen om man mäter omkring en meter ifrån, eller mindre.
Dessa mätningar korrelerar ohyggligt väl om hur det låter . Detta är svårt att ställa med örat med bättre precision än +-4 dB. I vartfall för mig. Ska det bli rakare behövs mätning.
Men...
3. Miken kan INTE avgöra varför bredbandaren som mätte lika rakt som fyrvägaren låter sämre. Det har med andra saker som IM dist och att varje element i en flervägare spelar färre frekvenser . Jag rekommenderar dig att läsa lite av det konstruktören Phil Budd delat med sig av på nätet

, innan forumet las ned.
4. Linns aktiva högtalare Akudorik exakt katalyst mäter rakt en meter ifrån högtalaren med sinussvep. Det är rakt inom +-1,5 dB 400-20000 Hz rakt framför med OM1:an som mik samt peak hold funktionen i audiotools, mätt i ett vanligt rum.
Alltså oerhört rakt och mycket rakare än de billigare linnhögtalarna. De låter också bättre.
Genelec 8330 är nästan lika raka.