Sänka lufthastigheten med matrixstagning ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Sänka lufthastigheten med matrixstagning ?

Inläggav Tangband » 2020-09-26 21:43

Genom att använda många stag med små/många hål i verkar man kunna sänka lufthastigheten inuti en basreflexlåda = man kan använda en lägre avstämning med en något mindre låda med ett givet element om jag inte har fel i detta ?
Vilka fördelar och nackdelar har detta, ljudmässigt ?
Vad händer med lådans avstämning med en extrem matrixstagning med väldigt många små hål ?
Jag tycker mig märka att den kan sänkas med ganska många Hz jämfört med en ostagad låda och jämfört med de teoretiska värden man kan få fram i Basta! eller micka.de.
Jag håller på att experimentera lite själv just nu med detta, men undrar om någon redan konstruerat på det sättet.

Vad säger expertisen, tex i-or eller jonasp mfl ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Sänka lufthastigheten med matrixstagning ?

Inläggav jonasp » 2020-09-26 22:07

Jag är inte säker på att jag förstår frågan!

Om lådan är kraftigt stagad kommer innervolymen att krympa. Detta påverkar såklart avstämningen, men jag utgår från att när du jämför med ostagad låda så avses samma effektiva volym. Detta kan vi således bortse från. Sen skriver du att du tycker dig märka att avstämningen kan sänkas, och något om många små hål. Ja, antagligen leder dessa till resistiva förluster, vilket gör att avstämningen möjligen kan sänkas, men det betyder också att verkningsgraden minskar. Det är min bestämda uppfattning att man inte ska ha resistiva förluster mellan membran och port utan istället se till att utforma högtalarelementet så att det passar för tillämpningen genom att ändra massa, motorstyrka fjädring eller vad man nu behöver skruva på.

Jag är dock mest orolig för att jag inte förstår frågan riktigt... kan du ge exempel på hur du menar att avstämingen kan sänkas (och vad syftet är med denna sänkta avstämning)?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-09-27 07:37

Förlåt att jag ber om ursäkt - men det heter matris på svenska.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-27 10:04

Nä, så funkar det inte.
Stagningen kan få ljudet att gå längre väg men jag ser ingen vits med det då dessa fysiska mått är väsentligt mindre än våglängden (åtminstone vid resonans).
Det är alltså i grunden inte ljud i lådan utan ett dnamiskt tryck.
Det är därför lådans luft är en "fjäder" som adderas till högtalarelementets "fjäder".
I stagningen, träet har ljudet högre hastighet.

Funderar........ menar du lufthastighet eller ljudets hastighet i luft?
Ber om ursäkt om jag "skriver dej på näsan" men:
- ljudhastighet är den kedjereaktion som sker när man tvingar "luftmolekyler" att röra sig med t.ex hjälp av ett membran. Då kommer intillliggande molekyler att flytta på sig - molekylerna repellerar. Då blir det en kedjereaktion, som dominobrickor som faller mot varann. Denna kedjereaktion har olika hastighet för olika atomer/molekyler (= material/vätskor/gaser). ljudet går t.ex. fortare genom trä.

- Lufthastighet är vad det låter som! T.ex vind eller en "luftplugg" i ett basreflexrör. Basreflexrörets luft fungerar som en kolv som har en viss vikt och därför kommer i resonans med lådans luftfjäder. Nu börjar det dock bli komplext då luftpluggen även leder ljud från lådan ut i luften/lyssningsrummet. Dock, förenklat puttar luftpluggen på luftmolekylerna i rörmynningen och ljud uppstår.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-27 10:06

Jag tolkade det som lufthastigheten i porten vid max utstyrning. Det är ju den enda lufthastigheten man vill minimera, tänker jag?

jansch

Inläggav jansch » 2020-09-27 10:59

jonasp skrev:Jag tolkade det som lufthastigheten i porten vid max utstyrning. Det är ju den enda lufthastigheten man vill minimera, tänker jag?

Om man sänker luftpluggens hastighet - i praktiken amplituden - får man ju kompensera med ökad area

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-27 12:13

jonasp skrev:Jag är inte säker på att jag förstår frågan!

Om lådan är kraftigt stagad kommer innervolymen att krympa. Detta påverkar såklart avstämningen, men jag utgår från att när du jämför med ostagad låda så avses samma effektiva volym. Detta kan vi således bortse från. Sen skriver du att du tycker dig märka att avstämningen kan sänkas, och något om många små hål. Ja, antagligen leder dessa till resistiva förluster, vilket gör att avstämningen möjligen kan sänkas, men det betyder också att verkningsgraden minskar. Det är min bestämda uppfattning att man inte ska ha resistiva förluster mellan membran och port utan istället se till att utforma högtalarelementet så att det passar för tillämpningen genom att ändra massa, motorstyrka fjädring eller vad man nu behöver skruva på.

Jag är dock mest orolig för att jag inte förstår frågan riktigt... kan du ge exempel på hur du menar att avstämingen kan sänkas (och vad syftet är med denna sänkta avstämning)?

Tack Jansch och jonasp för hjälpen.
Saken är den är att jag testat att porta basunderdelen till HYBRIDDIST med ett rör som går bakåt. Jag har matrixstagning av baslådan lådan invändigt med tre 12 mm stag i hyllform, som vardera har 60 st 1 cm borrade hål i varje stag. Baselementet sitter ju längst ned i lådan och röret på samma sida av lådan, men högst upp. Ljudet från baselementet passerar de båda stagen innan det når röret. Enligt uträkning i basta och micka.de ska röret, 13,5 cm långt och 3.9 cm i diameter på insidan, med 18 liters volym ha en avstämning på ungefär 34-35 Hz. I själva verket får jag en avstämning vid 25,4 Hz då jag mäter vid porten, motsvarande att lådan skulle vara 28-30 liter stor ungefär. Jag har inget dämpmaterial i baslådan alls.
Här är röret:
https://www.monacor.com/products/compon ... -/br-45tr/

Jag förstår inte detta ....
Senast redigerad av Tangband 2020-09-27 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-27 13:13

Här en bild.
Vanligt sinussvep med iPhones egna mik alldeles i mynningen av röret

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-27 13:30

Okej. Att avstämningen skiljer sig beror nästan alltid på ändkorrektion. Ändkorrektionen är i sin tur beroende av hur nära röret är inre begränsningsytor i lådan. En inre lådvägg bidrar med flänsning.

Däremot ger jag inget för din mätning. Mät med riktig mikrofon och helst både impedans och närfält för både rör och element. Kurvan ska vara jämn, inte taggig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-27 13:31

Tillägg: det här har inget med stagning att göra. Och hur fick du det till att lufthastigheten ändrades?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-27 18:11

jonasp skrev:Okej. Att avstämningen skiljer sig beror nästan alltid på ändkorrektion. Ändkorrektionen är i sin tur beroende av hur nära röret är inre begränsningsytor i lådan. En inre lådvägg bidrar med flänsning.

Däremot ger jag inget för din mätning. Mät med riktig mikrofon och helst både impedans och närfält för både rör och element. Kurvan ska vara jämn, inte taggig.

Ok. :)
Det är 5,6 cm från den inre flänsen på röret till högtalarväggen.
Jag ska göra om mätningen med Om1 och audient iD14 istället.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-27 18:33

Rent allmänt leder själva hålen bara till ökade resistiva förluster, förutsatt att de är tillräckligt små, vilket inte är fallet här. Man får alltså ingen påverkan på ljudhastigheten och dessutom stjäl stagningen volym, som jonasp påpekar.

Om man vill få till en virtuell volymökning finns tre principiellt olika möjligheter:

1. Isotermisering. Med fibrösa material i lådan kan man erhålla en termisk utjämning, vilket leder till att man åtminstone delvis lämnar de adiabatiska förhållanden som råder i luftkaviteten. En specifik nackdel är att metoden inte är speciellt verkningsfull, med en maximal praktisk volymökning om ca 30 % och i många fall kanske endast 20 %.

2. Adsorption (ej att förväxla med absorption) m.h.a. material som t.ex. aktivt kol som kan ha mikroporer motsvarande 1000-tals kvadratmeter per gram 8O. Luften "luras" in i alla porer och den motsvarande volymökningen kan vara flera hundra procent. En svårighet är att hantera fukt som lätt "proppar igen" porerna. KEF har gjort en del forskning på området, vilken sedermera även utvecklades av bl.a. Nokia för användning i mobiltelefoner (blev aldrig någonting i praktiken, se nedan).

3. Helium som ersättare av kavitetsluften. Helium har oerhört märkliga egenskaper med negativ s.k. Joule-Thomson-koefficient, vilket innebär att gasen blir kallare när den komprimeras 8O. Volymökningen kan bli flera hundra procent, men heliumatomen är pytteliten och är därför i princip omöjlig att innesluta någon längre tid. Cerwin Vega patenterade i slutet av sjuttiotalet en teknik med helium inneslutet i en bälg för volymökning i basreflexlådor (faktiskt t.o.m. produktifierad i form av modellen S1) och diverse mer eller mindre vilda idéer om små inbyggda heliumfabriker i högtalarna för ersättning av förrymd gas har också presenterats.

Metoderna ovan fungerar ganska väl om man kan hantera deras begränsningar, problemet är bara att de i praktiken i samtliga fall leder till kraftigt ökade förluster (möjligen heliumlösningen undantagen, detta beror på bälgens utformning), vilka mer än väl prestandamässigt kostar betydligt mer än de smakar. Detta gäller såväl för slutna lådor som för basreflexdito och speciellt i basreflexfallet med dess resonanta - och därmed extra förlustkänsliga - natur är det ej att rekommendera.

(Jag är ledsen, alla isotermiseringsivrare, detta är idag ganska väl belagt forskningsmässigt.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-09-27 19:05

Jag kan inte minnas jag sett B&W skriva något om Matrix med avseende på avstämning, däremot minns jag att de valde konceptet för att 'eliminera' kabinettvibrationer. De hade byggt i flygplansalusandwich först och blivit nöjda - men priset omöjliggjorde serieproduktion, så då letade man efter ett billigare sätt att uppnå ungefär detsamma och Matrix blev deras lösning.

Om man sedan lyckades uppnå något annat sekundärt med det.... ingen aning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-27 20:32

Tack för alla kloka inlägg.
Saken är den att det låter ganska bra med den avstämning som blev, i det rum jag har. Det behövs ingen eq för basmodulerna, och det låter ungefär som slutet i samma lådvolym med LT ( + 7,5 dB elektroniskt shelving från 45 Hz och nedåt ) Däremot blev jag förvånad att avstämningen med röret blev så låg, vilket kan höras då tonen fiss i en av de lägre oktaverna ( 23 Hz ca ) kan höras.

Det stämmer ju inte med något av Basta! eller micka.de eller nåt annan simuleringsprogram med de parametrarna.

Jag ska testa en stegad sinus imorgon med fasta frekvenser 20-80 Hz för att se om avstämningen ligger där audiotools säger att den gör .
Senast redigerad av Tangband 2020-09-27 20:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-27 20:36

Jag har oftast mycket god överensstämmelse med basta, jag gissar att parametrarna helt enkelt inte riktigt stämmer. Även korrektion av röret är ofta känsligt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-27 20:40

jonasp skrev:Jag har oftast mycket god överensstämmelse med basta, jag gissar att parametrarna helt enkelt inte riktigt stämmer. Även korrektion av röret är ofta känsligt.

I mina förra större baslådor utan matrix stämde avstämningen väl med både Basta! och micka.de.
Men som sagt, måste kolla om OM1/audient iD14 ger ett annorlunda resultat.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-09-27 22:50

I-or skrev: [...]

(Jag är ledsen, alla isotermiseringsivrare, detta är idag ganska väl belagt forskningsmässigt.)

Tack — en ren njutning att läsa! :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-28 00:40

Varsågod!

Just detta är Big Business, alla vill hitta vägar för att kräma ut mer ljudtryck ur små kaviteter. Hifi är en pyttespelare i sammanhanget.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-09-28 09:24

Coolt 8) .
Funderar genast på ett slavbassystem, med innesluten helium :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-09-28 10:50

I-or skrev:(Jag är ledsen, alla isotermiseringsivrare, detta är idag ganska väl belagt forskningsmässigt.)

20-30% är väl inget att vara besviken över? kan man få 120-130 nyttoliter på en 100liters låda kan det väl säkert hitta sina goda användningar?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-28 11:22

Ja, den virtuella volymökningen är klart märkbar om än i sammanhanget begränsad* som jag skriver ovan. Problemet är förlusterna, verkningsgraden blir lidande och det blir mycket "billigare" effektmässigt om man bara ekvaliserar responsen istället.

Annorlunda uttryckt, tittar man bara på spänningskänsligheten så kan man förstås spela djupare med isotermiserande material i kaviteten. Utgår man istället från verkningsgradsresponsen, vilket är betydligt vettigare ur ett systemperspektiv, så framgår det att man p.g.a. stora poroakustiska förluster måste "elda upp" massor av effekt för att få till denna ganska beskedliga förbättring. Detta är ganska lätt att visa rent modelleringsmässigt och dessutom har en australiensare skrivit en doktorsavhandling om något hundratal sidor i just detta ämne, där han eftertryckligen visar att de poroakustiska förlusterna blir alltför stora.

Slutsatsen blir att isotermisering i praktiken är ineffektivt.

*Helium kan ge 400-1000 % ökning.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-09-29 00:24

Intressant. Nu associerade jag till Velodyne (med sina fluffria slutna lådor), och undrar vad I-or tycker om servostyrda subwoofers?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-29 12:48

All motkoppling är ju teoretiskt vacker, förstås. :D

När det gäller högtalare så är nog resurserna mer väl utnyttjade om man ökar systemets linjäritet från början och därigenom undviker alla svårigheter som uppkommer i den elektromekaniska världen (sensorbrus, sensorplacering, instabilitet, överstyrningsmarginal mm).

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-09-29 13:02

Hmmm. Om jag någon gång öppnar mina slutna aktivt drivna baslådor så kanske jag då kastar ut dämpmaterialet och mäter/korrigerar om.
Kan det ha någon påverkan på dynamisk kompression i någon form åt något håll? Det är en viktig parameter för mig.
Senast redigerad av rajapruk 2020-09-29 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-29 13:04

I-or skrev:Ja, den virtuella volymökningen är klart märkbar om än i sammanhanget begränsad* som jag skriver ovan. Problemet är förlusterna, verkningsgraden blir lidande och det blir mycket "billigare" effektmässigt om man bara ekvaliserar responsen istället.

Annorlunda uttryckt, tittar man bara på spänningskänsligheten så kan man förstås spela djupare med isotermiserande material i kaviteten. Utgår man istället från verkningsgradsresponsen, vilket är betydligt vettigare ur ett systemperspektiv, så framgår det att man p.g.a. stora poroakustiska förluster måste "elda upp" massor av effekt för att få till denna ganska beskedliga förbättring. Detta är ganska lätt att visa rent modelleringsmässigt och dessutom har en australiensare skrivit en doktorsavhandling om något hundratal sidor i just detta ämne, där han eftertryckligen visar att de poroakustiska förlusterna blir alltför stora.

Slutsatsen blir att isotermisering i praktiken är ineffektivt.

*Helium kan ge 400-1000 % ökning.

Intressant.

Vilken är din och austaliensarens uppfattning om isotermisering om man även tar in ickelinjäriteter i frågan? Jag tänker mig att man har slutna lådor med en viss volymbegränsning som man ändå tänker EQ:a. Mer ineffekt än nödvändigt är ju ibland inte bra av termiska orsaker. I alla fall mitt mål är att kunna spela starkt med så låg dist som möjligt. ”Problemet” är bara att få plats med tillräckligt många baslådor bakom filmduken och sidosystemen (med viss volym, antal element kan varieras, inga kostandsbegränsningar).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-09-29 16:40

I-or skrev: Utgår man istället från verkningsgradsresponsen, vilket är betydligt vettigare ur ett systemperspektiv,

Varför är det vettigare? De flesta är nog inte begränsade av verkningsgrad (vilket jag tolkar som volymmax), men många lider brist på djupbas.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-30 16:00

Låt mig exemplifiera för lite mer kött på benen. Förutsättningarna är:

Förstärkare
Maxspänning 40 Vrms
Maxström 15 Arms
Maxeffekt 500 Wrms

Element
Dayton Audio 15" http://www.daytonaudio.com/product/126/rss390hf-4-15-reference-hf-subwoofer-4-ohm (Resultaten varierar något, men principiellt spelar det ingen roll vilket element man väljer.)

Lådor
Sluten 60 l
Basreflex 120 l, avstämd till 20 Hz

Vi tänker oss en isotermiserad kavitet med en ganska typisk virtuell volymökning om 20 % och en likaledes ganska typisk förlustfaktor om 0,3.

För den slutna lådan tappar man med isotermisering upp till drygt 2 dB spänningskänslighet över 30 Hz, för att vinna ca 0,6 dB vid 10 Hz:

sluten isoterm 1.jpg
sluten isoterm 1.jpg (24.68 KiB) Visad 4400 gånger

För maximal ljudtrycksnivå (svarta heldragna kurvor) gäller fortfarande att vi förlorar upp till ca 2 dB över 30 Hz, för att vinna försumbara ca 0,3 dB vid 10 Hz. Om vi tittar på de streckade gröna kurvorna som visar effektgränsen, ser vi att vi dessutom måste ta ut flera gånger större effekt runt 45-60 Hz i det isotermiserade fallet:

sluten isoterm 2.jpg
sluten isoterm 2.jpg (31.25 KiB) Visad 4400 gånger

I basreflexfallet går det ännu sämre och vi tappar upp till ca 3 dB spänningskänslighet eftersom Helmholtzresonansen förlorar i effektivitet:

basref 1.jpg
basref 1.jpg (30.32 KiB) Visad 4400 gånger

Detta faktum syns även i membranförskjutningen, som inte alls får lika stor sänkning vid avstämningsfrekvensen och därmed leder till högre distorsion:

basref förskjutning.jpg
basref förskjutning.jpg (31.02 KiB) Visad 4400 gånger

När det gäller olinjäriteter oavsett lådtyp ska man känna till att strömningsmotståndet i de isotermiserande, fibrösa, materialen beror av volymflödet och här har vi en potentiell källa till distorsion. Man kan också få problem med olinjärt medsvängande fibrer även om jag inte har sett några utredningar om vilken verkan allt detta får i praktiken. Detta ska ställas mot en mindre minskning av luftolinjäriteten i kaviteten vid höga relativa volymförändringar p.g.a. den virtuella volymökningen, men med någorlunda vettiga lådvolymer är denna olinjäritet ändå relativt liten i sammanhanget (streckade rosa kurvor i den andra bilden uppifrån visar maxnivå för 3 % olinjäritet). M.a.o., inte heller här ger isotermisering några fördelar, sannolikt snarare nackdelar.

Slutsatsen är att vi med isotermisering i princip har försumbara fördelar och ganska tydliga nackdelar, även om skillnaderna knappast är dramatiska.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-30 16:30

Snyggt. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-09-30 20:18

Nya Kef LS 50 Meta har inuti lådan, bakom elementet, ett kryss med tvärhål, som skapar en enkel matris med fyra kammare, men den har inget dämpmaterial alls i lådan.
Diskanten däremot innehåller en puck bakom domen med ny sorts labyrintlösning med tvärgångar som skapar kvartsvågsabsorbenter.
Denna enhet kallas "metamaterial", för att den simulerar ett dämpmaterial som inte finns.
En del hifitestare på nätet verkar fått för sig att den enheten med metamaterial även dämpar baskonens bakåtriktade energi, men som sagt bakom baskonen är det tomt förutom den enkla kryssmatrisen.
Sedan är väggarna skiktdämpade med dämp-gucka mellan två skikt, men det skapar ju stomdämpning, inte dämpning av resonanser i kaviteten.

Info om Kef's metamaterial: https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20200930/20758.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-30 22:31

paa skrev:Nya Kef LS 50 Meta har inuti lådan, bakom elementet, ett kryss med tvärhål, som skapar en enkel matris med fyra kammare, men den har inget dämpmaterial alls i lådan.
Diskanten däremot innehåller en puck bakom domen med ny sorts labyrintlösning med tvärgångar som skapar kvartsvågsabsorbenter.
Denna enhet kallas "metamaterial", för att den simulerar ett dämpmaterial som inte finns.
En del hifitestare på nätet verkar fått för sig att den enheten med metamaterial även dämpar baskonens bakåtriktade energi, men som sagt bakom baskonen är det tomt förutom den enkla kryssmatrisen.
Sedan är väggarna skiktdämpade med dämp-gucka mellan två skikt, men det skapar ju stomdämpning, inte dämpning av resonanser i kaviteten.

Info om Kef's metamaterial: https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20200930/20758.pdf

Jag hade själv tänkt posta om detta här i tråden för några dagar sen men KEFs labyrint-lösning tar väl bara hand om frekvenser över 600 Hz, och den här tråden handlar väl om Tangband baslåda?

Men det är rätt intressant om deras labyrint verkligen funkar som de säger, tror ni det kan fungera med en liknande lösning för lägre frekvenser?

Enligt lyssningstester ska den nya KEF LS50 META låta tydligt bättre än sin föregångare, som i sin tur var väldigt populär och fortfarande är det.

Nästa

Återgå till Teknikforum