Tpa3251 Aiyima A04 vs Hypex nc400 och Rotel ra1592

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Ljudmässig utvärdering av tpa3251 Aiyima A04 - klass D

Inläggav I-or » 2020-09-28 00:07

Tack för att du grävde fram det testet, mycket intressant. När det gäller IM-distorsionsplotten du visar så ska man komma ihåg att detta är mätt enligt ITU-R- eller CCIF/ITU-standard och endast visar skillnadsprodukten vid 1 kHz. Tittar man lite närmare på spektrum så ser man att den högsta (hörbara) IM-produkten ligger på ca -66 dB (0,05 %) relativt 19/20 kHz-nivån vid 10 W / 8 ohm. Inte alls illa för klass D, men en bra klass AB-förstärkare ligger på -80 dB eller bättre.

Jag tror att följande citat är det allra viktigaste: "In the future, look towards class D chipsets than can close the loop using feedback taken post-LC. The math and processing to do so must be very difficult. But you can bet the big class D chipset companies are working hard to solve this."

Klass D i den här (snorbilliga) skepnaden är inte riktigt där än, men snart så. Bruno Putzeys konstruktioner är redan där, men till ett mycket högre pris.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-28 07:58

Texas instruments har nyss kommit ut med applikations papper för post-feedback LC för tpa32xx kretsarna!
Med några få passiva komponenter kan det göras :)
Läs mer här.
https://www.ti.com/lit/an/slaa788a/slaa ... 8101543766

” LC filter extracts a continuous analog audio signal from the PWM output for the Class-D to suppress radiating EMI and ripple current in the load connected. However, since the TPA324x and TPA325x families offer such a high level of performance, the inductor used in the LC filter is the primary contributor to distortion. By feeding back the output after the inductor in PFFB, inductor and capacitor distortion can be reduced significantly. For systems where lower distortion is not a requirement, PFFB can allow for the use of a smaller and less expensive inductor or capacitor and correct for some added distortion. Since smaller inductors are usually less linear and cause higher distortion, the distortion improvement offered by PFFB can allow very good system performance even with an inductor of this type. The same can be stated for smaller and cheaper capacitors.
Figure 3 shows the performance difference between two different 10-μH inductors on the TPA3245. With PFFB, not only does the overall performance of the amplifier improve, but the performance gap between the two inductors has been reduced.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-28 16:55

Jag satt faktiskt och studerade just det dokumentet bara häromdagen. En återkopplingsslinga som inkluderar LC-filtret halverar ungefärligen THD (-6 dB), men jag skulle helst vilja se en högfrekvensminskning i THD om ytterligare 10 dB eller så.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-28 21:51

I-or skrev:Jag satt faktiskt och studerade just det dokumentet bara häromdagen. En återkopplingsslinga som inkluderar LC-filtret halverar ungefärligen THD (-6 dB), men jag skulle helst vilja se en högfrekvensminskning i THD om ytterligare 10 dB eller så.

Jag har grottat ned mig i Texas instruments LC application report :)

https://www.ti.com/lit/an/slaa701a/slaa ... le.se%252F

Det rekommenderas 10uH spolar och 1 uF kondensatorer till tpa3251 om det används 4 ohms högtalare.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-30 13:04

Med 95% säkerhet så är detta en implementering av tpa3251 som finns i en modern high-end apparat från 2020.
Uteffektchipet är BTL kopplat ( bryggat ) och ger 50 watt per kanal med låg dist i 8 ohm, 100 watt i 4 ohm enligt spec . Chipet sitter på undersidan av kortet.
Spolarna på 10 uH och kondensatorerna ( paralellkopplade 0,47 uF = omkring 1 uF ) följer exakt Texas instruments application.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-30 21:53

Nu har jag fått tillgång till 9 olika mätningar av Aiyima a04 tpa3251. :)
Det är signaturen ”rallyfinnen” på DIY forumet som mätt upp apparaten ( med det senaste gröna kretskortet )
med original ne5532 kretsar och en 19 volt 7,5 A nätdel från HP. Alltså samma sorts förstärkare som jag har.
Mätkort var ett focusrite scarlett solo.

Vet inte om jag kan visa mätningarna här, men jag kan länka till dem :) .
För att se mätningarna måste man regga sig på diy forumet.
Här finns de:
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... maybe.html

Jag kan nämna att frekvensområdet är nere -0,15 db vid 10 Hz och -0,6 dB vid 20 kHz med 8 ohms resistiv last.
Med medföljande ne5532 krets.

IMD disten med 13 och 14 kHz ton är 0.042 %, 3 V
IMD disten med 5 och 7kHz ton är 0,021 % , 3 V
THD vid 1 kHz är 0,0059 % , 3 V

Jag tror och hoppas rallyfinnen gör fler mätningar med annan IC och med högre spänning på nätdelen än 19 V. :)
Senast redigerad av Tangband 2020-09-30 22:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-30 23:39

Tangband skrev:Med 95% säkerhet så är detta en implementering av tpa3251 som finns i en modern high-end apparat från 2020.
Uteffektchipet är BTL kopplat ( bryggat ) och ger 50 watt per kanal med låg dist i 8 ohm, 100 watt i 4 ohm enligt spec . Chipet sitter på undersidan av kortet.
Spolarna på 10 uH och kondensatorerna ( paralellkopplade 0,47 uF = omkring 1 uF ) följer exakt Texas instruments application.

Vilken apparat?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-01 07:21

Ser ut som Linn Majik DSM.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-01 12:19

Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-01 14:33

Linn Majik DSM kostar ca 39 kkr. Tänk om kunderna kände till att i princip hela effektförstärkeriet sköts av en krets för 3-4 bucks...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-02 08:01

Transistorer är inte heller så dyra.
Apparater av Linn products säljs med hjälp av lyssning där kunden får bära in sina Classe´ steg i butik eller låna hem apparaten för lyssning någon dag. Deras egna öron får sedan avgöra hur det låter. Jag tycker nog det är en seriös filosofi.

Sedan spelar det nog ingen roll om fabriken i Skottland skulle hitta ett slutstegschip som var gjort av hönskit , om det skulle visa sig låta bättre. Det är även bra om det är billigt och samtidigt bra så man kan tjäna pengar. Historiskt sett ligger de teknologiskt i framkant och förkastar utan att blinka gamla teknologier om de nya låter bättre :) .
Jag ser tvärtom klass D användningen i apparaten som ett kvitto på att teknologin nu duger för seriös lyssning :) . Linn har ju varit skeptiska till klass D i över 10 år, och endast använt sämre chip från IRS i de billigaste lifestyle produkterna.

Nu påstår de att slutsteget i nya MDSM låter bättre än den äldre chakra teknologin ( current dumping= transistorer i kombination med tda 7293 ) .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-02 08:37

I-or skrev:Linn Majik DSM kostar ca 39 kkr. Tänk om kunderna kände till att i princip hela effektförstärkeriet sköts av en krets för 3-4 bucks...

Ja fast de tar ju 12000 kr för ett skivspelarlager så det höjs knappast på några ögonbryn här...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-02 09:57

Tja, det är ju allmänt accepterat att selekterade diskanter kostar en bra sudd extra när man förmodligen redan gjort jobbet vid produktionskontrollen.
En Bryston kostar ju lätt upp emot 100KKr och då är det prisvärd för att den inte upptäckts som färgande av andra personer i en annan anläggning.
Hur stor färgning skulle man upptäcka i en blindtest mot till exempel en HA apparat och hur många skulle tycka att det vore verkligen sjukt välplacerade pengar?
Så vad man tycker är dyrt och udda är ju lite lättare om man inte gillar märket. Och gillar man märket och dessutom gillar den ljudskillnad som man själv tycker sig uppleva så är det nog många som betalt lite mer för grejor än vad man först tänkte sig.

Men har man en gång använt Thorens jigg för rumble-mätning så vet man att det är ganska lätt att höra stora skillnader på skivspelarlager.
Däremot kan jag också tycka att lagret är väl dyrt men jag tycker att den faktiska förbättringen är osedvanligt stor. Hifigrunkor har blivit ganska mycket dyrare över de senaste 15 åren tyvärr och det lär väl inte bero på att marknaden växer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-02 10:07

I-or skrev:Linn Majik DSM kostar ca 39 kkr. Tänk om kunderna kände till att i princip hela effektförstärkeriet sköts av en krets för 3-4 bucks...

Högst normalt med tanke på fou, tillverkning försäljning till återförsäljare transporter och möjligen tullar och marginaler i alla led och sedan att skatten också skall betalas.
Dessutom 5 års garanti som följer produkten, alla produkter får service i vart fall upp emot 20 år hittills. Gratis support och alla produkter uppgraderingsbara.
Mycket pengar är det men även ingenjörer vill ju ha bra betalt när dom konstruerar saker.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 11:05

Nej, inte normalt annat än för High End-apparater, där priset i sig är ett försäljningsargument. Påslagen för ovanstående delar är långt mycket mindre i andra sammanhang, även för s.k. mid-fi-apparater, och tur är väl det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-02 11:09

Midfi är ju i regel kinaskrot så det är knappast jämförbart.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 12:12

Jo, procentuellt sett kan man alltid jämföra påslagen och en för en hel del s.k. hifi är påslagen också rimliga med en glidande skala mot orimliga high-end-priser. Sedan är det förstås så att påslagen alltid är högre för produkter i det högre prissegmentet, oavsett område. Premiummodeindustrin är nog överlägset värst (eller bäst ur aktieägarnas perspektiv) här med sina ohyggliga marginaler, men high-end landar ganska högt om man tittar på teknikorienterade företag. Alla företag är förstås ändå fria att välja sin prisstrategi för maximering av vinsten.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-02 13:20

Nu har den andra förstärkaren kommit :)
Även denna tillsynes i perfekt skick. Total kostnad inklusive tull och moms = 730 :-
Jag har bytt ne5532 till LM4562 , kostnad = en hundring till från audiophonics.

Jag vill även i förväg tacka Morello för att han undersöker den medföljande ne5532 för att se om den är fake eller ej .
Kretsarna är nyss postade .

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-10-02 15:30

Nu har jag väntat så länge på AVR7000 men det verkar inte komma någon ljudrapport så jag beställde en Aiyima jag med :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-02 15:48

radelius skrev:Nu har jag väntat så länge på AVR7000 men det verkar inte komma någon ljudrapport så jag beställde en Aiyima jag med :D

Ska bli kul att höra dina intryck vad du tycker :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-02 16:33

radelius skrev:Nu har jag väntat så länge på AVR7000 men det verkar inte komma någon ljudrapport så jag beställde en Aiyima jag med :D

Jag har inte startat den än....
Har för mycket annat på schemat.

Topping E30 DAc och försteg L30 har jag därför outsourcat testningen av...
Rapporterna därifrån låter lovande!

Kanske outsourcar test av dessa förstärkare med :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-02 18:42

Klart att 39 tkr är mycket pengar för en apparat, helst om man väljer att titta specifikt på komponenternas enskilda kostnader. :)

Nu är denna apparat främst en streamer med ett försteg och DAC, att den även har en inbyggd förstärkare är en funktion som inte alla kunder ens kommer nyttja. Vissa kommer köpa den som ren streamer, andra för kombinationen streamer/försteg och några kunder kommer även använda förstärkardelen utöver de andra funktionerna för en smidig komplett lösning i en och samma låda för ett smidigt litet ljudsystem. Det är faktiskt rätt få apparater på marknaden som kan konkurrera om man är ute efter ett sånt avskalat system och samtidigt bryr sig om välljud.

Som Harryup påpekar så är det få som räknar in alla de uppdateringar man får på köpet vilket förser apparaten med nya streamingtjänster, i dessa tider då nya streamingplattformar väntar runt hörnet är det viktigt att företaget bakom produkten har ambitionen att hålla den aktuell över tid. 15-20 år av kommande uppdateringar som ständigt håller den "ny", hög kvalitet och 5 års garanti.

- Försteg med analoga och digitala ingångar samt HDMI-växlare med 4 ingångar
- Streamer som samlar alla nuvarande och kommande streamingplattformar
- DAC
- Space Optimisation (rumskorrigering)
- Phonosteg
- Förstärkare
- Stabil och extremt buggfri + BRA LJUD(!) :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 18:57

Jag tänkte beställa ett par sådana här när 3255-versionen blir tillgänglig: https://www.3e-audio.com/finished-amp/tpa32xx-all-in-one-amplifier/

Man får då en inbyggd SMPS och slipper en extern dito eller linjär nätdel. Man bör dock vara medveten om att man måste modifiera apparaten något för att, för maximal ljudkvalitet, koppla förbi DSP:n som inte håller så där vansinnigt höga prestanda på ADC och DAC (blåtanden kanske man får göra något åt också).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-03 10:58

I-or skrev:Jag tänkte beställa ett par sådana här när 3255-versionen blir tillgänglig: https://www.3e-audio.com/finished-amp/tpa32xx-all-in-one-amplifier/

Man får då en inbyggd SMPS och slipper en extern dito eller linjär nätdel. Man bör dock vara medveten om att man måste modifiera apparaten något för att, för maximal ljudkvalitet, koppla förbi DSP:n som inte håller så där vansinnigt höga prestanda på ADC och DAC (blåtanden kanske man får göra något åt också).

Ja, det verkar praktiskt med allting inbyggt :) .
Jag kommer att ha en liten elektronikbox strax bakom varje Aiyima a04 tpa3251 där Allos capacitance multiplier får husera.

Just nu har jag precis kopplat in båda Aiyima a04 för aktiv drift som matas från mitt Dbx filter. Jag har inte kopplat in någon Capasitance multiplier än, utan kör strömmen direkt från mina mean well nätdelar på 24 volt 6 A.

Lyssnar lite och ställer nivåerna diskantsteg/boomersteg med hjälp av mätningar 1 meter från högtalaren med Line audios OM1 och audiotools.

Det låter bra :), och det jag fascineras mest över är att mina högtalare inte brusar alls. Det jag kan höra om jag lyssnar 5 cm från diskanten är ett mycket svagt brus. Stänger jag däremot av Dbx filtret blir det knäpp tyst. Stegen är tystare än det aktiva filtret. Uppskattningsvis kanske 10 dB.

Jag upplever också att diskantsteget ( som är alldeles nytt, aldrig lyssnat till och precis inkopplat efter bytet till lm4562 ) efter ungefär 30 minuter låter bättre ? Det blir successivt mera topp och mera rumslighet i ljudet. Jag stänger av alla stegen och lyssnar igen efter en halvtimme. Är det så att stegen låter bättre efter lite uppvärmning ? Svaret är - då jag slår igång allting igen med kalla steg så låter det precis lika bra som då jag lyssnade med uppvärmda förstärkare.

Det jag TROR att jag hörde var att komponenterna och kondensatorerna brändes in i början. Jag har upplevt detta förr.
Kanske går det inte att mäta fenomenet , kanske är det inbillning men jag tycker nog att diskantsteget lät bättre efter ungefär en halvtimmes inbränning.
Det ska bli intressant att höra om radelius kommer att höra fenomenet . :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2020-10-03 11:27

Tack för allt jobb!

Jag köpte en Aiyima a07, med 3255. Med 36 V nätdel kostade den 700 kr från Aiyimas hemsida om man vad om en rabattkod. Den har ett par RCA och en 3.5 mm ingång. Jag kan alltså både ha en airport och skivspelare, vilket fällde avgörandet. Det ”pop” som talas om på ASR är åtgärdat och denna får goda recensioner.

https://www.aiyima.com/collections/amplifier/products/amplifier-aiyima-a07-tpa3255-2-0-channel-300wx2-hifi
Oh, by jingo!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-03 12:46

CODY skrev:Tack för allt jobb!

Jag köpte en Aiyima a07, med 3255. Med 36 V nätdel kostade den 700 kr från Aiyimas hemsida om man vad om en rabattkod. Den har ett par RCA och en 3.5 mm ingång. Jag kan alltså både ha en airport och skivspelare, vilket fällde avgörandet. Det ”pop” som talas om på ASR är åtgärdat och denna får goda recensioner.

https://www.aiyima.com/collections/amplifier/products/amplifier-aiyima-a07-tpa3255-2-0-channel-300wx2-hifi

Det är ju bara kul :D .
Kul att de åtgärdat ”pop” ljudet på Aiyima a07 vid till och påslag :) .
Säkert en jättebra förstärkare. Mer effekt också än Aiyima a04 tpa 3251.
Jag ser att de har en ”no name” tpa3255 på audiophonics hemsida nu också. Den ser likadan ut som Aiyima a07. Då jag beställt från audiophonics har det tagit ungefär 7-10 dagar, istället för grejor från kina via amazon då det tagit 3-6 veckor.

Den tpa 3255 de har på audiophonics hemsida vet jag inte om de åtgärdat ”pop” ljudet på . Så beställ på egen risk, ni som funderar. Kanske är det exakt samma förstärkare som CODY beställt.
https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 14693.html

Om Aiyima a04 tpa3251
”An extraordinary amp - clear, dynamic, lively, detailed.

Paul Langley on Jun 26, 2020
I have an Aiyima AO4 which continues to astound me with it's extremely musical and detailed performance.
I am awaiting the arrival of an Aiyima AO7 which I ordered as soon as I realised what a wonderful amp the less powerful AO4 is. I will be writing another review when I have listened to the AO7 after it arrives.
I am amazed at the sound quality of the Aiyima amp I have for the retail price of the device. It is a total bargain. I expect that the AO7 will provide more of the same with perhaps some added degree of effortlessness at normal listening levels. I use 8 ohm speakers (Mission book shelf speakers) with a Fetch Box and DVD player as the sound sources. I can say that watching movies is much more pleasurable now that thanks to the Aiyima I have, at long last, the enjoyment of very clear dialogue in movies. I have had many amps in my life. I am staggered at the value for money, and the sheer listening pleasure I am now enjoying. I thank you for your very great design skills in producing such a musical device for such an affordable price.”
Senast redigerad av Tangband 2020-10-03 13:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-03 12:58

”Anti-pop” verkar finnas på denna enligt recension.
” Rapport qualité prix correct et contrairement à ce qui est annoncé par Audiophonics, l'Anti Pop est bien présent sur cet ampli )
Sinon, pour optimiser le son prévoir :.....”

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-03 13:02

Belker skrev:”Anti-pop” verkar finnas på denna enligt recension.
” Rapport qualité prix correct et contrairement à ce qui est annoncé par Audiophonics, l'Anti Pop est bien présent sur cet ampli )
Sinon, pour optimiser le son prévoir :.....”

Stämmer det så blir den högintressant för mig att driva subbasarna med ( som Crown xli1500 gör just nu )

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-03 13:28

Tråden börjar bli lång att leta i. Är det avhandlat vilken nätdel som är vettig?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-03 15:07

BDB7EBB3-520F-4711-AD07-B217633DCC61.jpeg
Belker skrev:Tråden börjar bli lång att leta i. Är det avhandlat vilken nätdel som är vettig?

Denna nätdel ( inte på bilden ) på 24 volt , 5 A från mean well har enligt en test lågt rippel .
https://www.conrad.se/p/mean-well-gst12 ... -w-1439246
Den rekommenderas av Nelson Pass.
Testet finns här:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1006/ ... 24-rpt.pdf

Jag använder själv en nätdel ( den som är på bilden ) från mean well på 24 volt 6,3 A som är lite billigare, har liknande tekniska data men saknar kontakter. Den finns här :
https://www.conrad.se/p/mean-well-lpv-1 ... dd-1371732

Angående DC-kontakter som ska sitta i förstärkaren , : man kan köpa sådana lösa på kjell&kompany, man bör även ta med sig förstärkaren för att kolla vilken kontakt som passar . Jag kommer inte ihåg om det var 2,1 mm eller 2,5 mm :) .

Jag skulle INTE köpa en billig nätdel från Kina eller USA som inte är testad och säkrad för europeiska förhållanden, dvs den måste vara CE märkt tycker jag . Grejor som är jättebilliga och som inte är godkända kan börja brinna när som helst och då gäller nog inga försäkringar. Och nätdelar som har mera rippel än 300 mV kan säkert påverka ljudet till det sämre dessutom.
Tpa 3251 har 60 dB PSRR vilket (väl?) inte är jättebra, speciellt inte om man jämför med moderna IC kretsar för lågnivåbruk. Det innebär väl också att nätdelens störningar kan påverka ljudet om nätdelen är mindre bra.

Aiyima a04 tpa 3251 har nätdelskondensatorer inuti apparaten som är specade för 35 volt. Jag skulle nog inte gå högre än 30 volt för att vara säker på lång livslängd.

Vill man ha ett rippel in i apparaten som bara är omkring 1 mV så kan man köpa en capacitance multiplier från Allo.
Jag har köpt två sådana som ska kopplas in på diskantsteget och boomersteget.
Det kan köpas här:
https://www.audiophonics.fr/en/single-b ... 11436.html
Den sänker spänningen någon volt ( 24 volt blir 23 ) och det är lite besvärligt att ha ett extra elektronikkort direkt bakom förstärkaren men jag upplevde en svag förbättring med denna med Aiyima a04 då jag testade med passiva Jbl 530 , jämfört med mean well 24 volt 6,3 A direkt in apparaten.

Allos kontakt passar INTE direkt i Aiyima a04 , utan man måste köpa en DC kontakt som passar från Kjell&kompany.
Senast redigerad av Tangband 2020-10-03 15:41, redigerad totalt 5 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi