En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Nya tokigheter på gång: En strömtillsnyggare från Accuph

Inläggav Almen » 2020-09-30 12:45

Strmbrg skrev:
Morello skrev:Utmärkt, då har du sannolikt inget problem du behöver lösa eller har jag missat något?

Nej det tror jag inte.

Du ville bara bli av med 25 000:-? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 13:24

Almen skrev:
Strmbrg skrev:
Morello skrev:Utmärkt, då har du sannolikt inget problem du behöver lösa eller har jag missat något?

Nej det tror jag inte.

Du ville bara bli av med 25 000:-? :)

Ja, det var i sig ett problem att lösa.
Men nu är jag inte bara ute efter att lösa problem (dessvärre), utan det finns andra drivkrafter dessutom.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-09-30 13:35

Morello skrev:Audioapparater har typiskt sett antingen en koventionell nätdel med traf, toppvärdeslikriktning, glättning följt av linjär spänningsreglering eller likriktning av inkommande AC följt av isolerad DC/DC-omvandlare. Ingen av dessa lösningar far illa eller tappar prestanda av en lite övertoner - låt oss säga 10%.

Frågan blir: vad är det för problem man söker lösa med denna typ av apparat?
Audiobranschen måste vara helt unik i så motto att folk köper utrustning för att söka lösa problem man inte vet existerar. Det är som jag ser det helt befängt. Kan någon förklara varför tillsynes i övrigt sunda människor kan handla så här irrationellt?

Problemet man försöker lösa är nivån på bankkontot hos säljaren. Genom att sänka nivån på kundens bankkonto och höja den hos säljaren uppnår säljaren en 7-jäkla salighet.

Hifi är som New Age, där folk också lägger stora summor på rent nonsens. Problemet inom Hifi'n är att hela banchen har gått i dass och att det seriösa (som finns) för en undanskymd tillvaro. Och folk som kanske egentligen skulle tycka det var kul med lite bättre ljudkvalitet till sina heta wax hålle borta för att hela branchen är så skruvad. Man vill helt enkelt inte ens gå in i en HifI butik.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 14:56

Ha-ha etc.

Jag visste såklart att det här skulle bemötas som nonsens och dumheter.
Det var lite därför som jag valde att berätta om köpet här på Faktiskt först. :)
Ska väl lägga upp motsvarande tråd på några andra forum också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-30 15:11

Det skall bli intressant att se huruvida du anser att strömtillsnyggaren förbättrar ditt ljud. Friskt vågat hälften vunnet heter det ju.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2020-09-30 15:20

Varför lägger du pengar på så här dyra o totalt onödiga ting istället för kanske nån fin resa eller kanske skänker till nån cancerforskning eller vadsomhelst? Sån här kapitalförstöring är så jävla onödig så det gör ont att se på. Det här är just det som ger hifibranchen dåligt rykte, precis som Morello o andra är inne på.
Men visst, kör på du om du känner det ger dig glädje i livet o att du känner att det är värt hela månadslöner ;) Släng också på några nordost-kablar, kabellyftare o hifistenar medans du ändå håller på för ultimata livsglädjen!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-09-30 16:16

Heja Strmbrg, snygg låda på min ära. Om den inte gör något bra/hyss så är den i alla fall snygg som få. :D

petersteindl skrev:Friskt vågat hälften vunnet heter det ju.

"…hälften brunnet" trodde jag det var i hifikretsar liknande den vi befinner oss i. :roll:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-09-30 16:20

Anser mig vara förhållandevis ormoljeresistent, men förstår ändå inte varför detta upprör andra så till den grad att skänka pengar till cancerforksning osv kommer in i argumentationen. Satan i gatan vad det finns onödigt att bränna ner slantar i inom nästan alla områden som rör fritidsintressen. Flera av dem kan nog många argumentera för som helt ormliga där vi alla kan motivera nyttan åtminstone för oss själva.

Får sådan jäkla lust att haka på Strmbrg och skaffa någon dyr strömpryl bara för att se folk gå upp i spinn.

Ingen har väl än så länge hävdat att detta är en mirakelmedicin, utan än så länge är det bara ett inköp – inget annat. Finns ju inte så mycket att spinna loss om liksom. Hänger på andra hififorum som är mer öppna för det jag tycker är ormolja, men det går bra att hänga där också. Man kan välja andra ämnen att prata om bara.
Senast redigerad av shifts 2020-09-30 16:21, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 16:20

Äh!
Varför lägger man pengar på öl, fester, resor och annat förgängligt?
Det går att vrida och vända på det hur man vill.
Man kunde ju ha köpt en liten statyett istället.
Eller börjat röka, eller skaffat en dyrare bostad.
Eller köpt ytterligare en exklusiv klocka... (fast då räcker inte de där pengarna särskilt långt.)

Nå, om flertalet härest redan är på det klara med att den här mojängen inte bidrar till välljudet utan enbart till kontotömning, då är det kanske meningslöst att jag delger er mina kommande lyssningsintryck.
Tänk om dess huvudsakliga verkan är aggression, irritation och hetsig debatt.
Då är det nog inte någon vidare investering.

:)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-30 16:21

Strmbrg skrev:Jag visste såklart att det här skulle bemötas som nonsens och dumheter.

If it walks like a duck and it quacks like a duck... 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-30 16:45

Det verkar som det finns ett latent behov i människan att agera överförmyndare åt andra och bestämma över deras liv och leverne. Sedan tror de dessutom att de gör en tjänst åt dem de vill regera och bestämma över. De agerar som ankor som kvackar stup i kvarten.

Intressant företeelse.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 16:59

petersteindl skrev:...Friskt vågat hälften vunnet heter det ju.

Mja, sakta i uppförsbackarna nu.
Det kanske inte är vunnet någonting alls. Det återstår att se.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 17:07

petersteindl skrev:Det verkar som det finns ett latent behov i människan att agera överförmyndare åt andra och bestämma över deras liv och leverne. Sedan tror de dessutom att de gör en tjänst åt dem de vill regera och bestämma över. De agerar som ankor som kvackar stup i kvarten.

Intressant företeelse.

Mvh
Peter

Det där är en intressant företeelse. Verkligen. Och då alldeles oavsett vad det gäller.
Se bara på de meningslösa debatter som förs mellan politiska meningsmotståndare. Vad är syftet? Egentligen alltså. Att få en rödluva att tänka som en blåhatt och tvärtom? Lycka te...

Men vi håller oss väl kvar här i ljudåtergivningens lilla plaskdamm.
Företeelsen kan nog bero på en viss grad av konfrontatorisk läggning.
Eller såklart på ren omtänksamhet. Det som talar för just det, är den vänliga ton som de genuint omtänksamma kommentarerna brukar kläs i.

Nu är jag inte varken konfrontatoriskt eller prestigefullt lagd.
Möjligen korkat lagd, förvisso. Ibland kan det vara rätt spännande, om inte annat...
Inget behov föreligger från min sida vare sig av att bråka, på-näsan-skriva eller att ha rätt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-30 17:46

Strmbrg skrev:

Precis! Friskt vågat - hälften vunnet, vilket i princip är samma sak som Friskt vågat - hälften förlorat. :)

Mvh
Peter

Tell

Inläggav Tell » 2020-09-30 17:49

Strmbrg skrev:Äh!
Varför lägger man pengar på öl, fester, resor och annat förgängligt?
Det går att vrida och vända på det hur man vill.
Man kunde ju ha köpt en liten statyett istället.
Eller börjat röka, eller skaffat en dyrare bostad.
Eller köpt ytterligare en exklusiv klocka... (fast då räcker inte de där pengarna särskilt långt.)

Nå, om flertalet härest redan är på det klara med att den här mojängen inte bidrar till välljudet utan enbart till kontotömning, då är det kanske meningslöst att jag delger er mina kommande lyssningsintryck.
Tänk om dess huvudsakliga verkan är aggression, irritation och hetsig debatt.
Då är det nog inte någon vidare investering.

Pja, öl, fester o resor brukar innebära socialt umgänge och intressanta upplevelser vilket oftast är trevligt. Exklusiva klockor, rökning eller strömrenare är ju bara ett hål imo.

petersteindl skrev:Det verkar som det finns ett latent behov i människan att agera överförmyndare åt andra och bestämma över deras liv och leverne. Sedan tror de dessutom att de gör en tjänst åt dem de vill regera och bestämma över. De agerar som ankor som kvackar stup i kvarten.

Själv ogillar jag att se folk slösa på jordens resurser på diverse ineffektiva sätt, för sånt påverkar oss alla i slutändan.

Äsch, jag hade ju tagit pause härifrån, bäst jag fortsätter med den för det är ju fortfarande samma loopar här inne.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-30 17:58

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:

Precis! Friskt vågat - hälften vunnet, vilket i princip är samma sak som Friskt vågat - hälften förlorat. :)

Mvh
Peter

Friskt lött, hälften brunnet är min devis! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 18:18

Ja, det är ju bäst att man liksom hör sig för och försöker stämma av vad som är acceptabla och vad som är oacceptabla företeelser att lägga pengar på. Det finns uppenbarligen några som vet hur det ligger till med den saken. Eller som åtminstone har den moraliskt riktiga synen på detsamma.

I min uppväxt så fick jag veta att det där med förstärkare och högtalare och sådant bara var dumheter att lägga pengar på.
Jag fick nämligen veta att det förhåller sig sålunda, att man inte hör någon skillnad. Och då gällde det att en bordsradio kopplad till en liten grammofon duger precis lika bra som en dyr Luxor allt-i-ett-anläggning för ohemula 1500 kronor.
Jag fick veta att det ligger till på det viset av min far.

Av min mor fick jag veta att det är väldigt dumt att vara kräsen och ha en exklusiv smak. Lite oavsett vad det gäller. Det går precis lika bra med apelsinsaft som dyr Coca Cola. Och man kan inte se någon skillnad på en skjorta för 39,90 och en för hemska 99 kronor. Det är samma sak, fick jag veta.

Det är alldeles onödigt att köpa en dyr kamera för utbytbara objektiv, för sexhundra kronor. Man kan ta samma bilder med den enkla som man redan har. Man ser ingen skillnad, och ser man mot förmodan någon skillnad, så är det inget att bry sig om.
Så låg det till bara.

Det jag har lärt mig under årens lopp är att saker helt enkelt ligger till på vissa sätt, några har fel och andra har rätt.
Att överhuvudtaget ägna sig åt hifi-anläggningar kanske även det är dumt, omoraliskt, irrationellt, egoistiskt. Det finns alltid bättre alternativ.

"Hur kan man lägga tio tusen kronor på en stereoanläggning? Lite ljud bara... Rena vansinnet!"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-30 19:54

Tell skrev:....
Själv ogillar jag att se folk slösa på jordens resurser på diverse ineffektiva sätt, för sånt påverkar oss alla i slutändan.

Äsch, jag hade ju tagit pause härifrån, bäst jag fortsätter med den för det är ju fortfarande samma loopar här inne.

Men resa är alltså ok och slösar inte resurser? Maken till osammanhängande argumentation....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 20:10

Ja, det var ganska osammanhängande. Det tänkte jag inte på innan Belker skrev det... :)

Nå.
Det väsentliga är nog inte huruvida saker hänger samman eller ej.
Det väsentliga är att intaga en position, utifrån en attityd, fäkta för denna och fokusera på att samla diskussionspoäng. Gärna med metoden "kommentera andra" snarare än att delge egna tankar.

Ett alternativ kan vara att man lägger sitt huvudsakliga fokus på att just delge sina egna tankar, erfarenheter och resonemang. Och därmed lägger ganska lite fokus på att kommentera andra.
Agera och ta initiativ, eller re-agera och kommentera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-30 20:34

Tråden har helt spårat ur och kommit att handla om vad folk skall lägga pengar samt en hel del annat ovidkommande.
Några resonemang kring runt vilka problem som apparaten är tänkt att lösa lyser med frånvaro.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 20:47

Morello skrev:Tråden har helt spårat ur och kommit att handla om vad folk skall lägga pengar samt en hel del annat ovidkommande.
Några resonemang kring runt vilka problem som apparaten är tänkt att lösa lyser med frånvaro.

Jag tänker mig inte att det handlar om att lösa något problem. Åtminstone så är inte problemlösning syftet med mitt köp. Åtminstone inte om man - som jag gör just nu - betraktar "problem" som något slags fel, brist eller liknande.

Bortsett från huruvida jag apparat-vals-mässigt är ute och cyklar eller ej, så har jag i princip ett enda mål - eller snarare en enda strävansriktning - med mitt "uppgraderande":
Klarhet
Eller snarare är klarhet en metod. En metod att åstadkomma riktigt hög grad av realism-illusion.

För att återknyta till problem, eller då snarast problemlösning i betydelsen utmaning, eftersom det inte direkt kan sägas föreligga något problem.
-Hur åstadkommer jag betydligt mer klarhet än vad som är för handen i nuläget? Går det ens? Jag utgår från att det går.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-30 20:56

Vill man söka efter bättre återgivning bör man nog söka identifiera problemen/artefakterna och när bilden är klar vidtaga relevanta åtgärder.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-30 20:58

Strmbrg skrev:
Morello skrev:Tråden har helt spårat ur och kommit att handla om vad folk skall lägga pengar samt en hel del annat ovidkommande.

Jag tänker mig inte att det handlar om att lösa något problem. Åtminstone så är inte problemlösning syftet med mitt köp. Åtminstone inte om man - som jag gör just nu - betraktar "problem" som något slags fel, brist eller liknande.

Bortsett från huruvida jag apparat-vals-mässigt är ute och cyklar eller ej, så har jag i princip ett enda mål - eller snarare en enda strävansriktning - med mitt "uppgraderande":
Klarhet
Eller snarare är klarhet en metod. En metod att åstadkomma riktigt hög grad av realism-illusion.

För att återknyta till problem, eller då snarast problemlösning i betydelsen utmaning, eftersom det inte direkt kan sägas föreligga något problem.
-Hur åstadkommer jag betydligt mer klarhet än vad som är för handen i nuläget? Går det ens? Jag utgår från att det går.

Jo, och fungerar det så är enda vägen att få klarhet i det att lyssna.
Därefter kommer en alternativ diskussion om vad som är mål respektive medel, men den kan du högaktningsfullt skita i. :)
Behovet att ventilera sina egna nojor offentligt på andras bekostnad är tydligen stort i vissa fall.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-30 21:02

Morello skrev:Vill man söka efter bättre återgivning bör man nog söka identifiera problemen/artefakterna och när bilden är klar vidtaga relevanta åtgärder.

Det är inte helt enkelt alltid. En smärre anomali kanske inte uppmärksammas förrän den hamnar i belysningen av en mer optimerad framställning.
Man kan leva i tron att det är bra, och vara nöjd med det. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 21:07

Morello skrev:Vill man söka efter bättre återgivning bör man nog söka identifiera problemen/artefakterna och när bilden är klar vidtaga relevanta åtgärder.

Så talar en kompetent och strukturerad tekniker. Men inte en inkompetent och ostrukturerad otekniker.

Tell

Inläggav Tell » 2020-09-30 21:08

Belker skrev:
Tell skrev:....

Men resa är alltså ok och slösar inte resurser? Maken till osammanhängande argumentation....

Äh vafan, du fattar vad jag menar. Klart det inte är helt svartvit så, o att resande definitivt har sitt pris. Men en resa kan åtminstone ge en redig upplevelse på en väldans massa olika sätt, medans såna här ormoljeköp not so much. Göder väl iofs företagen o kapitalismen rätt bra, så nån vinnare finns det väl såklart :\

Det är väl det som är grejen, att det kommer fortsätta lysa min sin frånvaro. Inte första gången såna här trådar dyker upp. Blörg..

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-30 21:13

Jag föreslår att redaktionen inför en lite vassare censur.
Ingen vore gladare än jag om det inte gick att få trådar som denna publicerade.
Ty, då kunde jag ju ägna mig åt andra aktiviteter än att irritera mina medmänniskor.
Och då skulle ju även de bli gladare.
Kanske ännu gladare än jag till och med.

Då kunde jag ju surfa runt mer på neetet och köpa märkliga saker istället för att skräpa ner här.
:D

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-09-30 22:37

Jag hoppas du tycker att det blir bättre med den inkopplad. Det torde vara det viktigaste.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-30 22:39

Klart att man får testa om man vill och som du säger, prylarna går faktiskt att sälja vidare om de inte gör någon hörbar skillnad. Att hålla igång konsumtionen är väl inget otyg i sig, om alla bara sitter stilla i sina våningar o räknar pengar kommer aktiviteten i samhället stanna av, så va f-n, live and let live. Så småningom skaffar du ett par OA52 o sitter nöjd :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-30 22:41

sprudel skrev:

Det är inte helt enkelt alltid. :)

Helt riktigt, vilket tarvar lite bättre metoder än att på måfå byta och/eller komplettera utrustningen.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi