Strmbrg skrev:Morello skrev:Utmärkt, då har du sannolikt inget problem du behöver lösa eller har jag missat något?
Nej det tror jag inte.
Du ville bara bli av med 25 000:-?

Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Morello skrev:Utmärkt, då har du sannolikt inget problem du behöver lösa eller har jag missat något?
Nej det tror jag inte.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Utmärkt, då har du sannolikt inget problem du behöver lösa eller har jag missat något?
Nej det tror jag inte.
Du ville bara bli av med 25 000:-?
Morello skrev:Audioapparater har typiskt sett antingen en koventionell nätdel med traf, toppvärdeslikriktning, glättning följt av linjär spänningsreglering eller likriktning av inkommande AC följt av isolerad DC/DC-omvandlare. Ingen av dessa lösningar far illa eller tappar prestanda av en lite övertoner - låt oss säga 10%.
Frågan blir: vad är det för problem man söker lösa med denna typ av apparat?
Audiobranschen måste vara helt unik i så motto att folk köper utrustning för att söka lösa problem man inte vet existerar. Det är som jag ser det helt befängt. Kan någon förklara varför tillsynes i övrigt sunda människor kan handla så här irrationellt?
petersteindl skrev:Friskt vågat hälften vunnet heter det ju.
Strmbrg skrev:Jag visste såklart att det här skulle bemötas som nonsens och dumheter.
petersteindl skrev:...Friskt vågat hälften vunnet heter det ju.
petersteindl skrev:Det verkar som det finns ett latent behov i människan att agera överförmyndare åt andra och bestämma över deras liv och leverne. Sedan tror de dessutom att de gör en tjänst åt dem de vill regera och bestämma över. De agerar som ankor som kvackar stup i kvarten.
Intressant företeelse.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:...Friskt vågat hälften vunnet heter det ju.
Mja, sakta i uppförsbackarna nu.
Det kanske inte är vunnet någonting alls. Det återstår att se.
Strmbrg skrev:Äh!
Varför lägger man pengar på öl, fester, resor och annat förgängligt?
Det går att vrida och vända på det hur man vill.
Man kunde ju ha köpt en liten statyett istället.
Eller börjat röka, eller skaffat en dyrare bostad.
Eller köpt ytterligare en exklusiv klocka... (fast då räcker inte de där pengarna särskilt långt.)
Nå, om flertalet härest redan är på det klara med att den här mojängen inte bidrar till välljudet utan enbart till kontotömning, då är det kanske meningslöst att jag delger er mina kommande lyssningsintryck.
Tänk om dess huvudsakliga verkan är aggression, irritation och hetsig debatt.
Då är det nog inte någon vidare investering.
petersteindl skrev:Det verkar som det finns ett latent behov i människan att agera överförmyndare åt andra och bestämma över deras liv och leverne. Sedan tror de dessutom att de gör en tjänst åt dem de vill regera och bestämma över. De agerar som ankor som kvackar stup i kvarten.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:...Friskt vågat hälften vunnet heter det ju.
Mja, sakta i uppförsbackarna nu.
Det kanske inte är vunnet någonting alls. Det återstår att se.
Precis! Friskt vågat - hälften vunnet, vilket i princip är samma sak som Friskt vågat - hälften förlorat.![]()
Mvh
Peter
Tell skrev:....
Själv ogillar jag att se folk slösa på jordens resurser på diverse ineffektiva sätt, för sånt påverkar oss alla i slutändan.
Äsch, jag hade ju tagit pause härifrån, bäst jag fortsätter med den för det är ju fortfarande samma loopar här inne.
Morello skrev:Tråden har helt spårat ur och kommit att handla om vad folk skall lägga pengar samt en hel del annat ovidkommande.
Några resonemang kring runt vilka problem som apparaten är tänkt att lösa lyser med frånvaro.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Tråden har helt spårat ur och kommit att handla om vad folk skall lägga pengar samt en hel del annat ovidkommande.
Några resonemang kring runt vilka problem som apparaten är tänkt att lösa lyser med frånvaro.
Jag tänker mig inte att det handlar om att lösa något problem. Åtminstone så är inte problemlösning syftet med mitt köp. Åtminstone inte om man - som jag gör just nu - betraktar "problem" som något slags fel, brist eller liknande.
Bortsett från huruvida jag apparat-vals-mässigt är ute och cyklar eller ej, så har jag i princip ett enda mål - eller snarare en enda strävansriktning - med mitt "uppgraderande":
Klarhet
Eller snarare är klarhet en metod. En metod att åstadkomma riktigt hög grad av realism-illusion.
För att återknyta till problem, eller då snarast problemlösning i betydelsen utmaning, eftersom det inte direkt kan sägas föreligga något problem.
-Hur åstadkommer jag betydligt mer klarhet än vad som är för handen i nuläget? Går det ens? Jag utgår från att det går.
Morello skrev:Vill man söka efter bättre återgivning bör man nog söka identifiera problemen/artefakterna och när bilden är klar vidtaga relevanta åtgärder.
Morello skrev:Vill man söka efter bättre återgivning bör man nog söka identifiera problemen/artefakterna och när bilden är klar vidtaga relevanta åtgärder.
Belker skrev:Tell skrev:....
Själv ogillar jag att se folk slösa på jordens resurser på diverse ineffektiva sätt, för sånt påverkar oss alla i slutändan.
Äsch, jag hade ju tagit pause härifrån, bäst jag fortsätter med den för det är ju fortfarande samma loopar här inne.
Men resa är alltså ok och slösar inte resurser? Maken till osammanhängande argumentation....
Morello skrev:Tråden har helt spårat ur och kommit att handla om vad folk skall lägga pengar samt en hel del annat ovidkommande.
sprudel skrev:Morello skrev:Vill man söka efter bättre återgivning bör man nog söka identifiera problemen/artefakterna och när bilden är klar vidtaga relevanta åtgärder.
Det är inte helt enkelt alltid.
Användare som besöker denna kategori: mrk och 42 gäster