Den spektrala lutningen för brus (bifogad ljudfil)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-15 19:48

Jag är mitt uppe i ett arbete här och undrar över diverse saker. Jag använder mig av programmet -- för analys av olika typer av signaler. Just nu har jag en fil öppen --.
Jag har besvarat följande frågor för dessa signaler:

1)Är signalen periodisk eller aperiodisk
svar: den är aperiodisk för att dess tidsförlopp inte upprepar sig

2)Om signalen är aperiodisk, är den en puls eller ett brus?
svar: brus

3) För alla signaler, vilken är den spektrala lutningen?
svar: ?

Kan någon vara vänlig och enkelt förklara innebörden av den spektrala lutningen. Har visat lutningen på en del signaler utan att förstå vad det betyder.

4)Har en sådan signal ett känt namn
Svar:
Signal 1: Vitt brus
Signal 2: Rosa brus
Signal 3: Rosa brus?

5) Jämför med andra, kanske kända signaler

6) Hur låter signalen?

Vad för frågor kan man mer ställa tror ni?

Tack på förhand!

Tog bort avaktiveringen av BBCode då den ju kan vara bra att ha om man infogar just BBCode. ;)

/naqref

Edit: Bör tillägga att det är meingslöst att radera inlägg eftersom vi kan återställa dem helt. Dessutom är det spöstraff på att ta bort något någon ur admin har skrivit. :twisted:

Edit2: Eftersom ovanstående edit togs bort så förstods uppenbarligen inte innebörden av den. Ett enda ändrande av detta inlägg och framförallt den rödmarkerade texten kommer rendera en omedelbar semester.

EDIT:
Raderade länken till ljudfilen samt bortagning av länken till analys programmet som visserligen är ett freeware program och får därmed spridas. Dock vill jag ändå vara på den säkra sidan. Jag uppmanar er att återställning av den ursprungliga texten inte vore en särskilt klok idé. Förklaringen till detta finns att läsa i denna tråd.

Tack,
/Devin84
Senast redigerad av Devin84 2006-03-25 19:05, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-15 22:58

Hm, vad är det här för kurs? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-15 23:00

Svante skrev:Hm, vad är det här för kurs? :wink:

Är du ELAK nu Svante? :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-15 23:02

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Hm, vad är det här för kurs? :wink:

Är du ELAK nu Svante? :P

Moahahaha...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-15 23:13

Äkta hifi-humor à la faktiskt.se :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-16 00:00

Ja, jag ville inte vara elak mot frågeställaren, men jag ville dels veta vilken kurs det var (för visst låter det som en hemuppgift (eller, ve och fasa, hemtenta?)?) så att jag inte gör mig ovän med nån kollega när jag svarar, dels för att jag undrade i vilken kurs wavesurfer används (som ju kommer från Kåre Sjölander som jobbar hos oss).
Senast redigerad av Svante 2006-03-19 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-16 01:28

Till min förvåning har jag hittils endast upptäckt en mängd irrelevanta svar. Mitt syfte med denna tråd var att inhämta information om ovanstående ämne dels för min egen skull dels för andra. Dock har denna tråd urartad till en tämligen larvig men även respektlös diskussion!

Till Svante: Jag tänker inte dela med mig personliga uppgifter men det jag däremot kan säga är detta inte är en hemtenta.
Senast redigerad av Devin84 2006-03-20 03:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-16 01:38

Dåså, vad är det för kurs? Om vi ska göra din uppgift vill vi åtminstone få reda på vad det är för kurs :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Den spektrala lutningen för brus (bifogad ljudfil)

Inläggav Morello » 2006-03-16 02:22

svar: Aperiodisk

2)Om signalen är aperiodisk, är den en puls eller ett brus?
svar: Brus.

3) För alla signaler, vilken är den spektrala lutningen?
svar: S1=1/s S2=1 S3=1/s^2

Kan någon vara vänlig och enkelt förklara innebörden av den spektrala lutningen. Har visat lutningen på en del signaler utan att förstå vad det betyder.

Gör en FFT-analys av bruset och titta på amplitud versus frekvens. Kolla sedan på lutningen.

4)Har en sådan signal ett känt namn
Svar:
S1= Vitt brus
S2= Skärt brus
S3=Brunt brus

5) Jämför med andra, kanske kända signaler
????????????????????????

6) Hur låter signalen?
Brusigt:)

Vad för frågor kan man mer ställa tror ni?
Massor. :P

Beräkna effektivvärde som funktion av amplitudfördelning för samtliga signaler. 8) 8) 8) 8) 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-16 08:59

Ok då, under din försäkran att det inte är en hemtenta (jag är dock fortfarande nyfiken på vad det är för kurs, eller åtminstone vilken skola som använder wavesurfer)

Devin84 skrev:Jag är mitt uppe i ett arbete här och undrar över diverse saker. Jag använder mig av programmet wavesurfer för analys av olika typer av signaler. Just nu har jag en fil öppen SignalG3.
Jag har besvarat följande frågor för dessa signaler:

svar: den är aperiodisk för att dess tidsförlopp inte upprepar sig

Aperiodisk, ja

Devin84 skrev:2)Om signalen är aperiodisk, är den en puls eller ett brus?
svar: brus

Brus.

Devin84 skrev:3) För alla signaler, vilken är den spektrala lutningen?
svar: ?

1: -6 dB/oktav jämfört med vitt brus
2: 0 dB/oktav jämfört med vitt brus
3: -12 dB/oktav över c:a 1000 Hz, gissar på vitt brus filtrerat med 2:a ordn LP-filter, f0=1000Hz, Q=0,7

Man kan se lutningarna genom att göra en FFT på signalen.

Devin84 skrev:4)Har en sådan signal ett känt namn
Svar:
Signal 1: Vitt brus
Signal 2: Rosa brus
Signal 3: Rosa brus?

Mja, närmast blir det väl:
1: integrerat vitt brus
2: vitt brus
3: lågpassfiltrerat vitt brus

skärt brus lutar med -3 dB/oktav relativt vitt brus, inte -6 dB/oktav som 1:an (vilket fö är en mycket vanlig missuppfattning).

Devin84 skrev:5) Jämför med andra, kanske kända signaler

???

Devin84 skrev:6) Hur låter signalen?

Tja... brusigt? :wink: Lyssna vetja.

Det där med spektrallutning är lite lurigt eftersom man måste veta vad varje mätpunkt baseras på. Det är ju tex vanligt att man, speciellt i hörselsammanhang, mäter ljudet i oktavband. En sådan kurva kommer att luta med +3 dB/oktav jämfört med en gjord med FFT, eftersom varje punkt i FFTn baseras på en konstant bandbredd (snarare än en oktav).

Vitt brus har lutningen 0 dB/oktav om man mäter med FFT.
Skärt brus har lutningen 0 dB/oktav om man mäter med oktavband.

Så då kanske jag får retas med en liten fråga på slutet:

Vad har vitt brus för luting om man mäter med oktavband?
Och skärt brus om man mäter med FFT?

Är det du som har gjort ljudfilen?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-16 10:14

Devin84 skrev:Till min förvåning har jag hittils endast upptäckt en mängd irrelevanta svar. Mitt syfte med denna tråd var att inhämta information om ovanstående ämne dels för min egen skull dels för andra. Dock har denna tråd urartad till en tämligen larvig men även respektlös diskussion!

Jag tycker det är ganska respektlöst att förvänta sig att folk man inte ens känner omedelbart löser ens skoluppgifter. Att folk ändå gör det åt dig tycker jag visar vilket vänligt forum faktiskt.se trots allt är.

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-16 17:34

Svante skrev:Ok då, under din försäkran att det inte är en hemtenta (jag är dock fortfarande nyfiken på vad det är för kurs, eller åtminstone vilken skola som använder wavesurfer)

Nyfikenhet är inte fel min vän men ett svar på denna fråga vill jag inte ge ut.

1: -6 dB/oktav jämfört med vitt brus
2: 0 dB/oktav jämfört med vitt brus
3: -12 dB/oktav över c:a 1000 Hz, gissar på vitt brus filtrerat med 2:a ordn LP-filter, f0=1000Hz, Q=0,7

1. Brunt brus
2. Vitt brus
3. Ja håller med om att den lutar med i genomsnitt 12dB/oktav men
hur förklarar du 1000 Hz, jag får det till f0=446Hz i spektrumet.
Q= 0,7??
2:a ordningens Lågpassfiltrering??

Mja, närmast blir det väl:
1: integrerat vitt brus
2: vitt brus
3: lågpassfiltrerat vitt brus

1. Vad menas med integrerat vitt brus?
2. Ja, i och med lutningen på 0db/oktav (FFT)
3. Varför just lp-filtrerat?

[qupte]skärt brus lutar med -3 dB/oktav relativt vitt brus, inte -6 dB/oktav som 1:an (vilket fö är en mycket vanlig missuppfattning).[/uqote]

Vilket menas att skärt eller rosa brus lutar med -3dB/oktav till skillnad mot vitt brus som inte har någon lutning alls annars kan denna inte klassificeras som vitt brus, eller hur? Förklara gärna sambandet med filtreringen tack.

-6dB/oktav = Brunt brus
-12dB/oktav = ?

Tja... brusigt? :wink: Lyssna vetja.

haha din skojare denna fråga var inte menat att svara på (skrev ner alla frågorna även de jag svarat på) men det stämmer, det låter brusigt :wink:

Det där med spektrallutning är lite lurigt eftersom man måste veta vad varje mätpunkt baseras på. Det är ju tex vanligt att man, speciellt i hörselsammanhang, mäter ljudet i oktavband. En sådan kurva kommer att luta med +3 dB/oktav jämfört med en gjord med FFT, eftersom varje punkt i FFTn baseras på en konstant bandbredd (snarare än en oktav).

+3dB/oktav?

Vad har vitt brus för luting om man mäter med oktavband?

0dB/oktav

Och skärt brus om man mäter med FFT?

-3db/oktav

Är det du som har gjort ljudfilen?

Nej

Emellertid vill jag tacka för hjälpen (Svante o Morello)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-16 17:37

Devin84 skrev:
Svante skrev:Ok då, under din försäkran att det inte är en hemtenta (jag är dock fortfarande nyfiken på vad det är för kurs, eller åtminstone vilken skola som använder wavesurfer)

Nyfikenhet är inte fel min vän men ett svar på denna fråga vill jag inte ge ut.

Karolinska institutet?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-16 18:49

Audionomprogrammet rentav?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-16 20:10

Jag tycker det är ganska respektlöst att förvänta sig att folk man inte ens känner omedelbart löser ens skoluppgifter. Att folk ändå gör det åt dig tycker jag visar vilket vänligt forum faktiskt.se trots allt är.

Först och främst har jag inte tvingat någon att besvara mina frågor. Jag bedömde det som respektlöst p.g.a. att trådens allvarlighetsgrad sänktes med marginaler. Lyckligtvis, vände Morello på steken och förde denna diskussion till en högre nivå genom uppvisade av hänsyn mot frågeställaren genom att dela med sig av sina erfarenheter inom detta område. Självfallet är jag tacksam för de få seriösa svaren, vilket även framfördes i mitt föregående inlägg.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-03-17 09:13

http://www.engineersedge.com/acoustic_definitions.htm 8)

Där finns ganska enkla definitioner av olika brus-typer.

Svante: Angående FFT-analys av brus, skiljer det sig något i resultat
om man använder sig av olika fönstertyper när man tittar på spektral-
lutning?
Tänkte närmast på att exempelvis hamming fönster väl ger mest exakta
amplitud-nivåer, medans fönstertyper har andra egenskaper. :D
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 10:32

Devin84 skrev:

Först och främst har jag inte tvingat någon att besvara mina frågor. Jag bedömde det som respektlöst p.g.a. att trådens allvarlighetsgrad sänktes med marginaler. Lyckligtvis, vände Morello på steken och förde denna diskussion till en högre nivå genom uppvisade av hänsyn mot frågeställaren genom att dela med sig av sina erfarenheter inom detta område. Självfallet är jag tacksam för de få seriösa svaren, vilket även framfördes i mitt föregående inlägg.

Har du några kommentarer till de svar som givits? Stämmer det med din bild av det hela, eller har du följdfrågor?

Jag tycker inte det är respektlöst att fråga vilken skola som ger dig dylika uppgifter. Jag tycker nog din frågeställning initialt skulle innehållit förslag till lösningar som du ville ha kommentarer och synpunkter på. Nu vet man ju inte om du själv haft möjlighet att tänka till ordentligt och inlärningen kanske inte blev lika effektiv. Och det vill du väl?

Jag är övertygad om att Svante är mer än behjälplig om någon påvisar att den är genuint intresserad av att lära sig något, naturligtvis under förutsättning att det inte är i form av att lösa en hemtenta (vilket du försäkrade att det inte var i detta fallet).

Edit: Jag ser inte hans första inlägg som elakt, snarare lite insmilande och charmigt undrande. Det märktes att han blev intresserad. Hade han reagerat som den burdusa läraren skulle man kunna förvänta sig en annan typ av kommentar: Hjälp inte den här latmasken med att lösa skoluppgifter han skall undersöka/lära sig själv! ;-) (notera min lilla blinkande gubbe)

Lycka till

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-17 10:59

Wolfie skrev:http://www.engineersedge.com/acoustic_definitions.htm 8)

Där finns ganska enkla definitioner av olika brus-typer.

Svante: Angående FFT-analys av brus, skiljer det sig något i resultat
om man använder sig av olika fönstertyper när man tittar på spektral-
lutning?
Tänkte närmast på att exempelvis hamming fönster väl ger mest exakta
amplitud-nivåer, medans fönstertyper har andra egenskaper. :D

Korta svaret är "nej".

Nu finns det förstås skillnader, men de syns knappast när man har ett brus som lutar med <10 dB/oktav. Ett fall där man skulle se en tydlig skillnad är dock om man kör vitt brus genom ett nära idealt lågpassfilter. Sidloberna från analysen (som ju beror av fönstertyp)kommer då att påverka den uppmätta brantheten i flanken ovanför brytfrekvensen. Det är ju oändlig om filtret är idealt, men man kommer att mäta något annat.

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-18 16:04

Kaffekoppen skrev:
Devin84 skrev:

Har du några kommentarer till de svar som givits? Stämmer det med din bild av det hela, eller har du följdfrågor?

Jag tycker inte det är respektlöst att fråga vilken skola som ger dig dylika uppgifter. Jag tycker nog din frågeställning initialt skulle innehållit förslag till lösningar som du ville ha kommentarer och synpunkter på. Nu vet man ju inte om du själv haft möjlighet att tänka till ordentligt och inlärningen kanske inte blev lika effektiv. Och det vill du väl?

Jag är övertygad om att Svante är mer än behjälplig om någon påvisar att den är genuint intresserad av att lära sig något, naturligtvis under förutsättning att det inte är i form av att lösa en hemtenta (vilket du försäkrade att det inte var i detta fallet).

Edit: Jag ser inte hans första inlägg som elakt, snarare lite insmilande och charmigt undrande. Det märktes att han blev intresserad. Hade han reagerat som den burdusa läraren skulle man kunna förvänta sig en annan typ av kommentar: Hjälp inte den här latmasken med att lösa skoluppgifter han skall undersöka/lära sig själv! ;-) (notera min lilla blinkande gubbe)

Lycka till

Observera att detta är mitt första - och lägg där till, med stor sannolighet även mitt sista svar till er personligen. Jag ser erat inlägg som en indirekt förolämpning och detta p.g.a. att ni först och främst försvarar de som står bakom inlägg som en moderator vanligtvis skulle ha bedömt som löjliga och därtill helt enkelt raderat dessa p.g.a. dess irrelevanta och fattiga innehåll. För det andra så har jag rätten att absolut inte besvara någonting som jag anser vara privat och för det tredje så har ni ingen vetskap om min arbetsmoral och potential. Jag ställde frågor som ni ej behöver besvara, om ni inte känner för det vill säga. Emellertid så hoppas jag att detta eviga gnällande från individer som ni nått sin kulmen :roll: (notera min smiley)

Jämfört med vissa, i detta forum, har jag inte bred erfarenhet av fysik och matematik, således bestämde jag mig för att ställa dessa frågor och få relevanta svar från kunnigt folk som har en förkärlek till dessa ämnen. Emellertid kan jag konstatera att jag är genuint intresserad, om jag inte vore det så skulle jag inte ha tagit min tid och ställt följdfrågor som enligt min lärare inte är nödvändigt att ta reda på. Men min envisitet ställer inte käpparna i hjulet för hungern efter kunskap!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-03-18 19:48

Ett förtydligande om en ordvits: ELAK står för elektroakustik, som är en kurs på KTH som Svante är ansvarig för.

Den vetskap vi har om din arbetsmoral stammar helt från denna tråd, på gott och ont. Jag kan förstå att Svante inte vill medverka till potentiellt fusk och vill ha någon form av bekräftelse på att saker och ting går rätt till. Läget inom högskolan är olyckligtvis sådant att du nog får acceptera frågor om varför du vill ha hjälp*.

---

*Fusk är tyvärr ett växande problem inom högskolan och alltför många studenter vet inte var gränserna går, men det brukar lösa sig om man är ärlig. CSC-skolan på KTH, dit både Svante och jag hör, har en hederskodex som på ett ganska bra sätt behandlar ämnet.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-18 19:55

Helt otroligt hur mycket dravvel trådskaparens frågor renderat. Jag har den fullaste förståelse för vederbörandes irritation. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-18 20:18

Svante hade en fråga som gick ut på vilken kurs individen ifråga studerar på, inte vem han/hon är. Om man inte kan svara på en sådan enkel fråga så är det fuffens på G. Dvs personen behöver inte svara VEM han/hon är, bara vilken kurs det är - har man rent mjöl i påsen så är det inga problem att svara på.
Best Regards
Bamsefar

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-18 20:46

guldfisk skrev:Ett förtydligande om en ordvits: ELAK står för elektroakustik, som är en kurs på KTH som Svante är ansvarig för.

Den vetskap vi har om din arbetsmoral stammar helt från denna tråd, på gott och ont. Jag kan förstå att Svante inte vill medverka till potentiellt fusk och vill ha någon form av bekräftelse på att saker och ting går rätt till. Läget inom högskolan är olyckligtvis sådant att du nog får acceptera frågor om varför du vill ha hjälp*.

---

*Fusk är tyvärr ett växande problem inom högskolan och alltför många studenter vet inte var gränserna går, men det brukar lösa sig om man är ärlig. CSC-skolan på KTH, dit både Svante och jag hör, har en hederskodex som på ett ganska bra sätt behandlar ämnet.

Fusk?? Någonting jag själv jag starkt ogillar! Jag har under alla mina studieår aldrig anklagats för detta och här kommer ni in och anklagar mig för bedrägeri.

Jag föreslår att du sätter tand för tunga eller mer korrekt tand för fingrarna och läser mitt föregående inlägg mer noggrant innan du kritiserar folk för rent bågeri vilket jag anser vara allvarligt.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-03-18 21:03

Snälla du!
Läs mitt inlägg en gång till. Jag anklagar dig inte för fusk. Däremot förklarar jag varför man måste vara försiktig och varför du har blivit bemött på det vis du blivit.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-18 21:08

Devin84 skrev:Fusk?? Någonting jag själv jag starkt ogillar! Jag har under alla mina studieår aldrig anklagats för detta och här kommer ni in och anklagar mig för bedrägeri.

Då får du nog bättra på svenskakunskaperna. Ingen anklagar dig för fusk. De vill bara påpeka att problemet finns. Vi har haft vår beskärda del av dylika individer som försöker låta andra lösa deras uppgifter. Om det gäller dig vet vi intet. Det är därför det frågas. Att Svante är extra noga med detta som kursansvarig för Elektroakustikkursen på KTH får du nog tåla.

Morello: Den som är utan OT-skuld kasta första stenen. :mrgreen:

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-18 22:28

Naqref™ skrev:
Devin84 skrev:Fusk?? Någonting jag själv jag starkt ogillar! Jag har under alla mina studieår aldrig anklagats för detta och här kommer ni in och anklagar mig för bedrägeri.

Då får du nog bättra på svenskakunskaperna. Ingen anklagar dig för fusk. De vill bara påpeka att problemet finns. Vi har haft vår beskärda del av dylika individer som försöker låta andra lösa deras uppgifter. Om det gäller dig vet vi intet. Det är därför det frågas. Att Svante är extra noga med detta som kursansvarig för Elektroakustikkursen på KTH får du nog tåla.

Morello: Den som är utan OT-skuld kasta första stenen. :mrgreen:

Jag vill poängtera att det egentligen heter svenskkunskaperna och inte som du felaktigt skrev: "svenskakunskaperna" och f.ö. är det inget fel på mina lingvistiska kunskaper, hah jag som trodde detta var ett tekniskt forum. Hursomhelst, så är jag inte här för att leka språkpolis utan mitt syfte är att insupa information angående detta ämne och inget annat. Jag hoppas att det är förstått!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-18 22:34

Devin84,

Mitt inlägg var inte ämnat att vara elakt mot dig, bara att förklara att ingen sagt något till dig i syfte att vara elaka, syniska eller nedvärderande.

Läs igen!

Tyckte du svarade mig lite oförskämt om jag skall vara ärlig. Såg du inte ens att jag skrev "lycka till" ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-18 22:36

Devin84 skrev:Jag vill poängtera att det egentligen heter svenskkunskaperna och inte som du felaktigt skrev: "svenskakunskaperna" och f.ö. är det inget fel på mina lingvistiska kunskaper, hah jag som trodde detta var ett tekniskt forum. Hursomhelst, så är jag inte här för att leka språkpolis utan mitt syfte är att insupa information angående detta ämne och inget annat. Jag hoppas att det är förstått!

Förstod du vad Nagref sa till dig?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-19 15:06

Naqref™ skrev:Morello: Den som är utan OT-skuld kasta första stenen. :mrgreen:

OT är en sak och mer eller mindre otrevliga spekulationer från diverse håll och kanter en annan.

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 16:01

Ja, jag hade två skäl att fråga vilken kurs frågan ingick i. Det ena var att de använder ett program som skrivits på vår institution, det andra att jag ogärna hjälper till att ge direkta svar på hemtentor eller inlämningsuppgifter. Frågan såg uppenbarligen ut som en inlämningsuppgift, vilket frågeställaren också har bekräftat.

Det finns flera anledningar att jag ogärna svarar på frågor som elever ska lösa själva.

1. Det är dålig pedagogik. Att söka reda på ett svar själv och formulera det med egna ord är mycket mer effektivt för den egna inlärningen. Att få hela svaret för avskrift ger ingen inlärning. Det är därför man inte lämnar ut facit med inlämningsuppgifter. Det vore alltså en björntjänst gentemot frågeställaren att tala om de rätta svaren rakt upp och ner och med lite perspektiv på tråden ångrar jag att jag skrev så mycket som jag ändå gjorde.

2. Det är taskigt mot de andra eleverna som går och har gått samma kurs. Om den genomsnittliga eleven som går ut kursen har lärt sig mindre drar det ju ner anseendet som utbildningen får.

3. Det är taskigt mot läraren som har ansträngt sig att göra en hemuppgift vars syfte saboteras av mig.

Jag kämpar med sånt här dagligen i undervisningen. Jag tycker det är väldigt synd när man som elev vill ta genvägar när de medför att man faktiskt inte lär sig det man ska. Förklaringen är väl att man är under press att få sina studiemedelspoäng. Den frestade ska dock veta att uttrycket genväg=senväg är sannare än någonsin här. Något som kanske är än mer oroväckande är många lärares godtrogenhet i frågan, sk alternativa examinationsformer är högsta mode. Jag tror att de är en mycket farlig väg att ta om de ger möjlighet till fusk. Ett sådant system, satt under press, genererar ofrånkomligt fusk tror jag.

Och orsaken att stävja fusk är inte att vara elak, tvärtom, det är att främja inlärningen.

Observera att jag inte påstår att trådskaparen fuskar, det vet jag ju inte eftersom jag inte vet premisserna i hans kurs. Det är ju mycket möjligt att kursledaren skulle godkänna frågandet på faktiskt, det har jag ju ingen möjlighet att kontrollera. Så om nu inte trådskaparen vill tala om vilken kurs det gäller, kanske jag i alla fall kan få ett ärligt svar på detta:

Om kursledaren fick syn på ditt första inlägg, hur skulle han reagera då? Om du inte vet; skulle du vara nervös om du trodde att han hade fått ett mail om att du hade skrivit inlägget?

Bottom line: Det är inte för att vara taskig som jag tvekar att svara. Det är av omtanke om din inlärning.

Ursäkta trådskaparen för OT, eller hur man ska säga. Jag tycker iofs att det var on-topic, men jag förstår att inte du tycker det.

Nästa

Återgå till Teknikforum