goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
Det hade varit ännu mer intressant att se flera kurvor för att se hur mycket det kan skilja mellan olika människor, jag tror man då hade fått sig en tankeställare om hur viktig eller oviktig högtalarnas frekvensgång kan vara.
För de personer med störst avvikelser kanske den optimal högtalaren borde ha en ordentligt krokig kurva, frågan är dock hur mycket våran hörsel kompenserar för sina egna avvikelser?
Egentligt inte.... du hade inte kunnat dra några slutsatser av det.... en statistisk analys som gjord här pekar däremot ut om det finns generella drag stora nog att kunna göra något med. Enda gången något annat vore intressant vore en mätning på dig själv om du skulle optimera högtalare för ensamlyssning.
Den kompenserar ingenting för att lösa det förr artens överlevnadskritiska problemet att två ljudkällor försöker låta bli att låta som om ljudet kommer från dem.
Men nu var jag ju inte intresserad av den genomsnittliga statistiken, jag hade velat se hur mycket det skiljer från det ena extrema fallet till det motsatta extrema fallet, detta just för att få se hur mycket en specialanpassad högtalares kurva hade kunnat utformas i sin frekvenskurva från extremfallet till det andra.
Denna fråga är mycket intressant. Jag har databasen på min burk. Om jag kan återskapa kurvan som Anders har beräknat den så ska jag se om jag kan få fram någon spridning. Problemet är dock vad vi ska definiera som maximal avvikelse, då avvikelsen är frekvensbereonde. Nåja.... jag får se om jag får fram något vettigt. Inga löften dock!