B&W 800-serie frekvensgång

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav jonasp » 2020-10-05 15:01

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Det hade varit ännu mer intressant att se flera kurvor för att se hur mycket det kan skilja mellan olika människor, jag tror man då hade fått sig en tankeställare om hur viktig eller oviktig högtalarnas frekvensgång kan vara.
För de personer med störst avvikelser kanske den optimal högtalaren borde ha en ordentligt krokig kurva, frågan är dock hur mycket våran hörsel kompenserar för sina egna avvikelser?

Egentligt inte.... du hade inte kunnat dra några slutsatser av det.... en statistisk analys som gjord här pekar däremot ut om det finns generella drag stora nog att kunna göra något med. Enda gången något annat vore intressant vore en mätning på dig själv om du skulle optimera högtalare för ensamlyssning.

Den kompenserar ingenting för att lösa det förr artens överlevnadskritiska problemet att två ljudkällor försöker låta bli att låta som om ljudet kommer från dem. :wink:

Men nu var jag ju inte intresserad av den genomsnittliga statistiken, jag hade velat se hur mycket det skiljer från det ena extrema fallet till det motsatta extrema fallet, detta just för att få se hur mycket en specialanpassad högtalares kurva hade kunnat utformas i sin frekvenskurva från extremfallet till det andra. :)

Denna fråga är mycket intressant. Jag har databasen på min burk. Om jag kan återskapa kurvan som Anders har beräknat den så ska jag se om jag kan få fram någon spridning. Problemet är dock vad vi ska definiera som maximal avvikelse, då avvikelsen är frekvensbereonde. Nåja.... jag får se om jag får fram något vettigt. Inga löften dock!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-05 15:21

Jag tolkar det som att kurvan visar differensen i frekvensgång vid ett av öronen vid excitation från höger och vänster respektive rakt fram.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-05 17:02

jonasp skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
Egentligt inte.... du hade inte kunnat dra några slutsatser av det.... en statistisk analys som gjord här pekar däremot ut om det finns generella drag stora nog att kunna göra något med. Enda gången något annat vore intressant vore en mätning på dig själv om du skulle optimera högtalare för ensamlyssning.

Den kompenserar ingenting för att lösa det förr artens överlevnadskritiska problemet att två ljudkällor försöker låta bli att låta som om ljudet kommer från dem. :wink:

Men nu var jag ju inte intresserad av den genomsnittliga statistiken, jag hade velat se hur mycket det skiljer från det ena extrema fallet till det motsatta extrema fallet, detta just för att få se hur mycket en specialanpassad högtalares kurva hade kunnat utformas i sin frekvenskurva från extremfallet till det andra. :)

Denna fråga är mycket intressant. Jag har databasen på min burk. Om jag kan återskapa kurvan som Anders har beräknat den så ska jag se om jag kan få fram någon spridning. Problemet är dock vad vi ska definiera som maximal avvikelse, då avvikelsen är frekvensbereonde. Nåja.... jag får se om jag får fram något vettigt. Inga löften dock!

Du behöver absolut inte gräva så djupt i detta för min del men det hade varit intressant att se hur stora avvikelser det som mest är på följande punkter:

- De två rent visuellt mest avvikande kurvorna utan hänsyn till var de avviker i frekvenskurvan.

- Hur stora avvikelser det är som mest i de omtalader frekvenserna 1,4 kHz och 1,7 kHz.

- Och de största avvikelserna i just det spannet av frekvensområdet där den mänskliga hörsel är som känsligast, 500 Hz - 4 kHz.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2020-10-05 17:47

jonasp skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:

Vad består databasen av? Konsthuvudmätningar med monohögtalare vs stereohögtalare? Signal? Uppställning av högtalarna/vinkel?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-05 17:51

Man kan kolla.

https://blogs.mathworks.com/deep-learning/2020/05/05/optimization-of-hrtf-models/

Bild

Bild

Detta är linjärskala på frekvensaxeln. Det intressanta är under 4 kHz och skillnaden mellan 0 grader azimuth och 30 grader.

Sök på HRTF.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-10-05 20:29

petersteindl skrev:Man kan kolla.

https://blogs.mathworks.com/deep-learning/2020/05/05/optimization-of-hrtf-models/

[ Bild ]

[ Bild ]

Detta är linjärskala på frekvensaxeln. Det intressanta är under 4 kHz och skillnaden mellan 0 grader azimuth och 30 grader.

Sök på HRTF.

Mvh
Peter

På bilderna/diagrammen du visar, är det LL och LR (skillnaden) som visas Peter?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-05 21:14

Zappa skrev:Morello, är din högtalare avsedd att placeras nära en (väldämpad) vägg eller en bit från väggen? Kan jag få se en bild på din högtalare?

Placeras med fördel en bit ut.
Bilagor
speaker-klart.jpg
speaker-klart.jpg (198.36 KiB) Visad 3748 gånger
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-05 21:37

Morello skrev:
Zappa skrev:Morello, är din högtalare avsedd att placeras nära en (väldämpad) vägg eller en bit från väggen? Kan jag få se en bild på din högtalare?

Tack för bilden! :) Högtalarna ser oerhört stabila och välbyggda ut liksom slutsteget, tjusiga! Visst är det Ino element rakt igenom? Av hur frekvensgången ser ut kan jag tänka mig att de låter allra bäst en bit från väggen. Men de hamnar ju automatiskt en bit ut pga lådans mycket generösa djup. Har du i normalfallet något under högtalarna, jag tänker närmast på Sonic Design SD-fötter.
Senast redigerad av Zappa 2020-10-05 21:49, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-05 21:42

Jag kan tänka mig att de behöver stå i alla fall 3-4 meter från bakväggen. :wink:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-05 21:44

Morello skrev:

Snygga högtalare , imponerande byggen :)
Då jag lät Dannorman göra mina Hybriddist lådor , sa jag att jag ville ha ” samma faner som Morellos högtalare” , eftersom jag strax innan hade sett dem på bild.
Det är snyggt med ek 8)
Senast redigerad av Tangband 2020-10-05 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-05 21:44

Thomas_A skrev:
Vad består databasen av? Konsthuvudmätningar med monohögtalare vs stereohögtalare? Signal? Uppställning av högtalarna/vinkel?

Här kan du läsa mer om hur det hela gick till:
https://www.ece.ucdavis.edu/cipic/files ... tabase.pdf

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-05 21:48

Zappa skrev:
Morello skrev:

Tack för bilden! :) Högtalarna ser oerhört stabila och välbyggda ut liksom slutsteget, tjusiga! Visst är det Ino element rakt igenom? Av hur frekvensgången ser ut kan jag tänka mig att de låter allra bäst en bit från bakväggen. Men de hamnar ju automatiskt en bit ut pga lådans mycket generösa djup. Har du i normalfallet något under högtalarna, jag tänker närmast på Sonic Design SD-fötter.

Dom står på SD-fötter, vilka är försänkta. Slutsteget är numera utbytt mot Sybarite Audio No1200.
Ja, det är Ino T11m (i Guru-utförande utan synliga skruvar), B88s samt W104.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-05 21:57

goat76 skrev:
Du behöver absolut inte gräva så djupt i detta för min del men det hade varit intressant att se hur stora avvikelser det som mest är på följande punkter:

- De två rent visuellt mest avvikande kurvorna utan hänsyn till var de avviker i frekvenskurvan.

- Hur stora avvikelser det är som mest i de omtalader frekvenserna 1,4 kHz och 1,7 kHz.

- Och de största avvikelserna i just det spannet av frekvensområdet där den mänskliga hörsel är som känsligast, 500 Hz - 4 kHz.

Till goat76, och er andra, jag kan inte riktigt bearbeta datan just nu då jag inte har en riktig matlab på maskinen jag sitter och jobbar med just nu, bara octave, och det duger inte riktigt. Vissa av scripten fungerar inte och jag har inte tid att gräva i detta just nu. Men ämnet är så pass intressant att jag har för avsikt att återkomma, möjligen i en egen tråd.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-05 22:05

Enkel och ren design med bra bestyckning. Har du bemödat dig med att mäta spridningen för Referenserna också?

För att återgå till stereosystemfel mm:
Man kan processa HRTF:er hur mycket som helst, men det finns ingenting som talar för att man skulle komma åt några stereosystemfel den vägen. Man får liknande problem (se ovan) vare sig man försöker ändra on-axis-frekvensgången eller spridningen. Vill man göra något verkningsfullt måste man släppa fantomprojiceringen och gå över till en centerhögtalare.

Det kan vara intressant att känna till att de uppmätta HRTF:erna (mikrofonerna placerade i öppningen av hörselgången och olika källpositioner runt huvudet) kan variera med sådär 6-7 dB mellan olika lyssnare runt 2 kHz och kanske 40-50 dB för högre frekvenser. Det är därför vanligt att man använder ett konsthuvud istället för att få någon sorts generellt giltiga HRTF:er. För en simulerad binaural hörselupplevelse i t.ex hörlurar visar det sig att man ofta kan få till hygglig virtuell lokalisering i horisontalplanet med generella HRTF:er, medan man i vertikalplanet måste använda sig av lyssnarspecifika dito. Detta är inte så konstigt när man tänker på att vertikal lokalisering helt bygger på rena frekvensgångskillnader för HRTF:erna (från ytteröronens asymmetriska form), medan den horisontella lokaliseringen tar hjälp av nivåskillnaden (ILD) och tidsskillnaden (ITD) mellan öronen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-07 07:28

Idag har audiosciencereview testat sin första B&W högtalare, 805S.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16523/

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-07 10:51

Tangband skrev:Idag har audiosciencereview testat sin första B&W högtalare, 805S.

Ja där ser man, jag är inte den enda som EQ'ar kända fel i direktljudet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-07 11:03

RJohan skrev:
Tangband skrev:Idag har audiosciencereview testat sin första B&W högtalare, 805S.

Ja där ser man, jag är inte den enda som EQ'ar kända fel i direktljudet.

Han valde iallafall att lyssna på högtalaren denna gång, vilket inte alltid är fallet med hans recensioner. :?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-07 11:07

Lyssna kan jag göra själv. Men mätningarna är intressanta, speciellt som jag på senare tid börjat intressera mej för distorsion. Alltså övertoner.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2020-10-07 13:36

Gillar den typen av produktundersökning, oberoende och utan att svalla iväg i egna känslor om att produkten trots stora brister ändå låter bra etc etc..
Mätningen förvånar mig samtidigt inte, har alltid upplevt ett tapp på information kring låga khz på 805N, och för den delen 803 och 804 också, har dock inte sett hur dessa uppför sig i mätsammanhang.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-07 14:21

Goldfinger skrev:

Gillar den typen av produktundersökning, oberoende och utan att svalla iväg i egna känslor om att produkten trots stora brister ändå låter bra etc etc..
Mätningen förvånar mig samtidigt inte, har alltid upplevt ett tapp på information kring låga khz på 805N, och för den delen 803 och 804 också, har dock inte sett hur dessa uppför sig i mätsammanhang.

Men kanske bör man börja fundera över om det inte läggs oproportionerligt mycket vikt vid hur det ser ut vid mätningar, då det nästan alltid av recensenten uppfattas låta bra trots vissa avvikelser i mätkurvorna. :)

Stereophiles recensioner tycker jag är välbalanserade och ärliga just p.g.a att själva lyssningen görs innan recensenten fått ta del av mätningarna, det gör att hans lyssningsomdöme inte färgas av "förväntanseffekter".
Bara man läser lite mellan raderna så kan man med lätthet även urskilja de sämre egenskaperna, jag tycker även skribenterna ofta är riktigt duktiga att ge en målande beskrivning av de olika ljudaspekterna de hör i den valda musiken vilket gör det lätt att värdera det mot vad jag själv uppskattar och värdesätter i ljudåtergivningen.

På audiosciensreviews forum uppstår riktigt konstiga diskussioner ibland där jämförelserna är så ingrottade i mätkurvor att personerna helt verkar glömma bort att exempelvis en liten minihögtalare aldrig kommer kunna prestera lika bra som den större bra i ett stort lyssningsrum, att en viss högtalare är gjord för en nära vägg placering eller andra specifika aspekter man bör ta hänsyn till. Därför tycker jag det är av stor vikt att mätningarna vägs upp mot en riktig lyssning i ett för högtalaren passande rum med nogrannt anpassad placering där de presterar så som de är tänkta att göra, och självklart i stereouppställning.

OBS! Detta var bara en allmän reflektion över deras tester av högtalare och har ingenting med just högtalarna från B&W att göra. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-07 15:33

goat76 skrev:Men kanske bör man börja fundera över om det inte läggs oproportionerligt mycket vikt vid hur det ser ut vid mätningar, då det nästan alltid av recensenten uppfattas låta bra trots vissa avvikelser i mätkurvorna. :)

Jag tolkar det som att deras subjektiva drick-rödvin-eller-bärs-och-tyck-metod genomgående ger urusla resultat. :wink:

Notera att min ståndpunkt är att man ska både lyssna och mäta. Att testa en hifiprodukt utan att lyssna är som att testa en bil utan att köra. Men med det sagt finns det idag ett stort utrymme för att göra testerna betydligt mer sakliga, och det tycker jag är ett problem.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-07 20:22

Jo, men har ju hört talas om fyllekalasen i LtS regi, det som kallas F/E-lyssning.
:mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-07 20:42

jonasp skrev:
goat76 skrev:Men kanske bör man börja fundera över om det inte läggs oproportionerligt mycket vikt vid hur det ser ut vid mätningar, då det nästan alltid av recensenten uppfattas låta bra trots vissa avvikelser i mätkurvorna. :)

Jag tolkar det som att deras subjektiva drick-rödvin-eller-bärs-och-tyck-metod genomgående ger urusla resultat. :wink:

Notera att min ståndpunkt är att man ska både lyssna och mäta. Att testa en hifiprodukt utan att lyssna är som att testa en bil utan att köra. Men med det sagt finns det idag ett stort utrymme för att göra testerna betydligt mer sakliga, och det tycker jag är ett problem.

Jag är absolut inte en motståndare till mätningar även om det kanske verkar så ibland. :)

Oavsett om man lagd åt att främst titta på mätningar eller läsa recensentens lyssningsintryck så vill man nog se fler än just den publikationens mätningar eller läsa fler recensenters lyssningsintryck, först när man sett fler mätningar som visar på samma resultat och/eller först när man läst flertalet lyssningsintryck som överenstämmer med varandra kan man börja konstatera att det finns en trovärdighet i det man tolkar.
Om dessa mätningar eller lyssningsintryck stämmer in väl med vad man är ute efter så kan dessa beroende på vad man är för typ av person (mätnisse eller vin-lyssnare) ge lika bra indikationer att produkten möjligtvis kan överenstämma med det man är ute efter. Oavsett vilket typ man är så blir man med tiden allt bättre på att tyda mätningar eller värdera andras lyssningsintryck med sina egna, men det är dock inte förrens man hört hifi-prylen själv som man verkligen vet hur den låter till 100%, och om mätningarna eller lyssningsintrycken överenstämmer med den egna lyssningen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-07 20:43

sprudel skrev:Jo, men har ju hört talas om fyllekalasen i LtS regi, det som kallas F/E-lyssning.

Dagen före och dagen efter-tester? :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-07 21:03

goat76 skrev:
sprudel skrev:Jo, men har ju hört talas om fyllekalasen i LtS regi, det som kallas F/E-lyssning.

Nä, lyssna först, ta en lille en, lyssna efter, hör om det blev någon skillnad, om så icke är fallet, ta ännu en lille en! :D

Man kan för övrigt konstatera att större intag av pilsner kraftigt kan försämra samstämmigheten mellan mät- och lyssningsresultat. Jag har provat. :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-07 21:45

jonasp skrev:
goat76 skrev:

Nä, lyssna först, ta en lille en, lyssna efter, hör om det blev någon skillnad, om så icke är fallet, ta ännu en lille en! :D

Man kan för övrigt konstatera att större intag av pilsner kraftigt kan försämra samstämmigheten mellan mät- och lyssningsresultat. Jag har provat. :mrgreen:

Naturligtvis, det beror ju på att man ställer in mätapparaterna fel och trycker på fel knappar.

Music is Entertainment! Maximize the Entertainment, no matter what!
Regardless of the means, only the Cause matters! All consequences are subordinate.
Laws of Physics is unconditionally surrendered under the Laws of Entertainment.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-11-13 02:15

I-or skrev:Det finns ju massor av medlemmar här på Faktiskt som har just pi60/60s. Finns det verkligen ingen som har gjort en hygglig mätning på dessa högtalare? Eller begår man någon sorts brott mot tystnadsplikten, då? 8)

Öhman var hemma hos mig idag och mätte mina pi60. Bilden nedan visar en mätning från lyssningspositionen, rummet är relativt litet (~16 kvm) men jag har akustikreglerat det en del på egen hand. Han var påtagligt imponerad av resultatet, särskilt av artikulationen i basen (däremot går inte basen superdjupt (kring 26 Hz) i mitt rum). 8)
Bilagor
Rosa brus vid lyssningsplats.jpeg
Rosa brus vid lyssningsplats.jpeg (24.59 KiB) Visad 3186 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-13 10:35

Det saknas cirka en dekad i diagrammet.

Den där mätningen gjorde inte Ingvar, antar jag? Han brukar ju mäta med gammaldags apparat och med mycket mindre glättning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-11-13 10:47

Morello skrev:Det saknas cirka en dekad i diagrammet.

Den där mätningen gjorde inte Ingvar, antar jag? Han brukar ju mäta med gammaldags apparat och med mycket mindre glättning.

... och 50dB-skala, om jag inte missminner mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-13 10:58

Ja, 50 dB (samt 25 dB) är väl att betrakta som standard för akustiska mätningar.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi