Hur fan fotograferar folk

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Hur fan fotograferar folk

Inläggav Almen » 2020-10-07 08:27

Baffel skrev:
Nattlorden skrev:Skall det vara stage:ade bilder med en massa apelsiner ovanpå högtalarna istället eller? 8)

Eller så här?
[ Bild ]

Släpa ut högtalarna och ställa dem ute direkt på marken . Tjena.

"Lätt fuktskada undertill, annars fräscha."
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-07 10:27

Jag gissar att folk använder så kallade smart-telefoner vid fotografering och aldrig verifierar kvaliteten genom att titta på en riktig bildskärm.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-07 11:10

Morello skrev:Jag gissar att folk använder så kallade smart-telefoner vid fotografering och aldrig verifierar kvaliteten genom att titta på en riktig bildskärm.

Snabbt o lätt o sakerna blir sålda, det e ju inte som att styla en östermalmsvåning för att pressa ut den sista miljonen.
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2020-10-07 11:21

hifikg skrev:
Morello skrev:Jag gissar att folk använder så kallade smart-telefoner vid fotografering och aldrig verifierar kvaliteten genom att titta på en riktig bildskärm.

Snabbt o lätt o sakerna blir sålda, det e ju inte som att styla en östermalmsvåning för att pressa ut den sista miljonen.

Jag har två kompisar som inte längre kan försörja sig på att vara fotografer tros över 20 års erfarenhet och trots att de var tidigare etablerade fotografer. En jobbade mest med matfoto o den andra med kändisbilder. Båda beskyller smarttelefonerna för arbetsbristen.
"Alla är nu fotografer och är på rätt ställe".
Hur går går det för dig hifikg?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-07 11:43

JM skrev:Jag har två kompisar som inte längre kan försörja sig på att vara fotografer tros över 20 års erfarenhet och trots att de var tidigare etablerade fotografer.

Den tekniska utvecklingen förändrar ständigt behovet av vissa yrkesgrupper. Isutkörare tex, för att inte tala om hela den grafiska branschen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-07 11:51

Fotografer behövs dock även idag - smarttelefoner behövs ej. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-07 11:52

I en vanlig smart telefon går det alldeles utmärkt att bedöma kvaliteten på en bild. Trots allt handlar det om bildkomposition och beskärning, det förra fixar man när man tar bilden, det andra fixar man i efterhand. Vill man kolla detaljer är det bara att dra upp storleken på bilden och göra en detaljstudie. Det är snarare slapphet och inkompetens som sätter gränserna :-)

/ B

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-07 13:01

Stör mig normalt inte på hur annonserna är fotade,(finns större saker att störa sig på) men när det är grejer som man gärna ser baksidan på för att få veta vilka reglage som finns tex på subbar så bör man fota det också.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-07 13:18

FBK skrev:Stör mig normalt inte på hur annonserna är fotade,(finns större saker att störa sig på) men när det är grejer som man gärna ser baksidan på för att få veta vilka reglage som finns tex på subbar så bör man fota det också.

En sak som jag stör mig på litegrann är när det i beskrivningen står att det finns en liten repa eller stötskada, och sen har man inte tagit ett foto av detta. Låt folk få se denna skada så att de kan bedömma själva om denna defekt är acceptabel eller inte, för dem.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-07 13:25

Nattlorden skrev:Skall det vara stage:ade bilder med en massa apelsiner ovanpå högtalarna istället eller? 8)

Eller så här?
[ Bild ]

Nej, nej, NEJ! En kudde med TRE äpplen på skall det vara! (Man haver välan beskådat heminrednings-program på täve). ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-07 13:33

hifikg skrev:Och det här var bilden till annonsen för 245:an. Den gick åt o jag fick alla pengar tillbaka på den efter tio års innehav o körande :)
Det gäller att inte visa för mycket ibland!

Förnuftigt — om den på nära håll såg ut som min 245:a, då plåten var i dödsryckningarna...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-07 14:20

hifikg skrev:

Inget problem att sälja snabbt. Jag kan sälja de där kvarts mille Wison högtalarna på fem minuter.

Prissänkt från 249 000 kr till 1000 kr. Passa på. :D

Tell

Inläggav Tell » 2020-10-07 18:43

Bara för du inte klarar av att ta en bra bild eller ens se hur den ser ut på en smartphone-skärm så betyder det inte att andra inte klarar det ;) Dessutom har många smartphones (med undantag för storleken) mycket bättre bildkvalitet än dom flesta datorskärmar.
Att bilderna blir dåliga beror istället på att folk helt enkelt är dåliga på att ta bilder, inte svårare än så.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-07 19:03

goat76 skrev:
FBK skrev:Stör mig normalt inte på hur annonserna är fotade,(finns större saker att störa sig på) men när det är grejer som man gärna ser baksidan på för att få veta vilka reglage som finns tex på subbar så bör man fota det också.

En sak som jag stör mig på litegrann är när det i beskrivningen står att det finns en liten repa eller stötskada, och sen har man inte tagit ett foto av detta. Låt folk få se denna skada så att de kan bedömma själva om denna defekt är acceptabel eller inte, för dem.

Håller helt med om detta!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-07 20:58

Tell skrev:

Bara för du inte klarar av att ta en bra bild eller ens se hur den ser ut på en smartphone-skärm så betyder det inte att andra inte klarar det ;) Dessutom har många smartphones (med undantag för storleken) mycket bättre bildkvalitet än dom flesta datorskärmar.
Att bilderna blir dåliga beror istället på att folk helt enkelt är dåliga på att ta bilder, inte svårare än så.

Så här:
https://www.blocket.se/annons/skane/peugeot_504_cabriolet_1973_pininfarina_2_0_l/92348039

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-07 21:00

Belker skrev:
Tell skrev:

Så här:
https://www.blocket.se/annons/skane/peugeot_504_cabriolet_1973_pininfarina_2_0_l/92348039

Arrrrgh min hjärna ruttnar av att se detta!!!! 8O :lol:

Tell

Inläggav Tell » 2020-10-07 21:28

Haha, lyckat! Dom har inte ens försök fota så bara själva bilden på skärmen kommer med, fifan!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-07 22:13

Belker skrev:
Tell skrev:

Så här:

Nu blev jag sugen på en Peugeot igen... 20 år sen jag blev av med den förra!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-07 23:24

MacBruce skrev:
hifikg skrev:Och det här var bilden till annonsen för 245:an. Den gick åt o jag fick alla pengar tillbaka på den efter tio års innehav o körande :)
Det gäller att inte visa för mycket ibland!

Förnuftigt — om den på nära håll såg ut som min 245:a, då plåten var i dödsryckningarna...

Nejdå, den var riktigt fin, hade drabbats av något jordfel som jag inte orkade ta itu med. Mötte bilen ett par dagar senare o då lyste alla lampor o blinkers, bromsljus o annat skoj fungerade. Antagligen något busenkelt o köparen blev nöjd. Men en 240 e ju liksom en 240, alla vet hur den ser ut. Eller visste då. Nu börjar de bli sällsynta.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-10-08 00:11

IMG_5013.jpeg
IMG_5013.jpeg (24.04 KiB) Visad 1541 gånger
IMG_5017.jpeg
IMG_5017.jpeg (69.24 KiB) Visad 1541 gånger

Hahaa, jag fick med repan och skulle på den andra bilden sudda ut bakgrunden lite men så blev det klon istället.

Jag kvalar alltså in som dubbelidiot?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-08 07:02

Nääää... intressant fjärrkontroll!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-08 10:25

Jag kan nog tycka att om man tar dåliga bilder (som givetvis får avgöras av den potentiella köparen om så är fallet) så skall man max kunna få 40% av det som man ursprungligen begärde.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-08 10:30

Tell skrev:Haha, lyckat! Dom har inte ens försök fota så bara själva bilden på skärmen kommer med, fifan!

Ju fler smarttelefoner som nyttjas vid "fotograferingen", desto bättre bilder. :mrgreen:

Helt sanslöst då man faktiskt försöker sälja en ganska dyr och unik bil.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-08 14:11

Typexempel på porträtt-läge som många använder generellt, även när det skulle fungerat så mycket bättre med landskaps-läge.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-08 16:55

JM skrev:
hifikg skrev:

Jag har två kompisar som inte längre kan försörja sig på att vara fotografer tros över 20 års erfarenhet och trots att de var tidigare etablerade fotografer. En jobbade mest med matfoto o den andra med kändisbilder. Båda beskyller smarttelefonerna för arbetsbristen.
"Alla är nu fotografer och är på rätt ställe".
Hur går går det för dig hifikg?

JM

Som väl är så står jag på flera ben o har aldrig varit helt beroende av något av dem, men visst blev det en lugnare sommar, inga bröllop o en samarbetspartner drog i backen direkt efter uppstart. Annars hade jag nog haft en hel del att göra, men värst för henne, en ung tjej som drog igång ett event-företag o investerade massor i både prylar o lokal precis i slutet av förra året :(

En fördel är att jag mer sällan behöver möblera om lyssningsrummet o kan luta mig tillbaka o njuta av god musik ännu oftare än vanligt. Så småningom tänker jag nog göra om min studio till ett rent lyssningsrum, då kan jag inreda det hemtrevligare o ha en bättre ordning med lite färre prylar runt lyssningsplatsen.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-11-21 11:05

Någon som är sugen på billjud?
Bilagor
Screenshot_20201121-093820_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201121-093820_Samsung Internet.jpg (338.42 KiB) Visad 1221 gånger

Föregående

Återgå till Generellt om hifi