vad ska Håkan ha för signalkälla? (läs inlägg först)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

cdspelare eller dator med bra ljudkort?

dator?!
33
57%
näh en dator har inget i konnesörsanläggning att göra!!
25
43%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-16 16:01

Morello, har du testat med VLC media player? Den spelar allt och du slipper bry dig om filformat. Nu är det ju inte säkert att det funkar med RME, men det är ju värt ett försök.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 16:02

Margaux skrev:Vilken bra tråd!

Mmm, hoppas bara Håkan tycker att det är lite halvt on-topic oclså :).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 16:14

CJNE skrev:
Margaux skrev:Vilken bra tråd!

Mmm, hoppas bara Håkan tycker att det är lite halvt on-topic oclså :).

Han deppar nog. Han har ju nu fått rekommendation att hans nya dator kan skrotas, hans nya ljudkort skall säljas vidare, att han skall byta mediaplayer, att han skall sätta ihop en ny dator med separata delar själv och ínhandla en separat DAC med omklockning och PLL.
Kanske skall han satsa på en klassisk transparant CD-spelare istället :oops:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 16:16

Självklart ska Haakan ha en riktigt CD-spelare i sin konnässöranläggning. Datorn har som bekat inget att göra i en sådan anläggning, förutom i specialfall. 8)

Mvh/Konservativa klubbens ordförande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-16 16:22

det är klart att haakan kan en ha cd-spelare till pynt
och spela musik på sin dator

profbd orförande i motvallsklubben
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 16:26

... och tillråga på allt blir han nu rekommenderad att skaffa både dator och cd-spelare. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 17:13

:D 8O :D

på tal om ot:

ot är bra sålänge det hjälper forumet att bli lite klokare på hur man ska göra för att få någorlunda bra ljud ur datorn ;)

jag tycker förövrigt också att det är en jättebra tråd :D

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 17:19

Morello skrev:Problemet med Foobar är att det är väldigt svårt att redigera/mixa inspelningar med den mjukvaran. :)

Kanske kan WaveLab 6 vara ett alternativ till Adobe Audition?
Blev nästan sugen att köpa fast jag egentligen inte har någon använding för det själv :P.

popedh

Asio

Inläggav popedh » 2006-03-16 20:05

En budgetvariant är annars att köra Asio4all som funkar på massa billiga kort, då samplas inget om och man kan plocka ut signalen digitalt i 44khz.

Nån undrade vad Asio betyder:
Audio Stream In /Out

edit... blandade in ac97,,, helt fel rätt snett..
Senast redigerad av popedh 2006-03-16 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-16 20:08

jag tycker nog han skall ha en bra dvd-spelare som cd-spelare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 20:09

CJNE skrev:
Morello skrev:Problemet med Foobar är att det är väldigt svårt att redigera/mixa inspelningar med den mjukvaran. :)

Kanske kan WaveLab 6 vara ett alternativ till Adobe Audition?
Blev nästan sugen att köpa fast jag egentligen inte har någon använding för det själv :P.

Wavelab är bra, men Sony soundforge är ett bättre alternativ, tycker jag... flera tusen billigare och minst lika bra.

Användarvisningsbild
Margaux

Re: Asio

Inläggav Margaux » 2006-03-16 20:32

popedh skrev:En budgetvariant är annars att köra Asio4all på AC97 korten, då samplas inget om och man kan plocka ut signalen digitalt i 44khz.

Audio Stream In /Out

Hur kan man få ut 44.1 kHz på kort som inte stödjer 44.1 kHz?

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 20:44

Då är jag med.

Dock är inte min uppfattning att de flesta ljudkort stödjer 44.1 kHz. Det verkar vara undantag snarare än regel.

Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas 8). Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.

EDIT: Propedh - fult att ta bort inlägget som jag svarade på :?

/Joachim

popedh

Re: Asio

Inläggav popedh » 2006-03-16 20:47

Margaux skrev:
popedh skrev:En budgetvariant är annars att köra Asio4all på AC97 korten, då samplas inget om och man kan plocka ut signalen digitalt i 44khz.

Audio Stream In /Out

Hur kan man få ut 44.1 kHz på kort som inte stödjer 44.1 kHz?

Tar tebax allt... blandade ihop massa saker här... skyller på kall öl.

Asio4all e ju bara en brygga... testade just... trodde den streamade rätt ut... men men..

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 20:48

Lugnt :D

/Joachim

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 20:51

Margaux skrev:Då är jag med.

Dock är inte min uppfattning att de flesta ljudkort stödjer 44.1 kHz. Det verkar vara undantag snarare än regel.

Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas 8). Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.

Jag tog inte bort det... jag ändrade det...
Tänkte helt fel för en gångs skull:)

Ber om ursäkt;)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 21:02

Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...

Användarvisningsbild
Margaux

Re: upp

Inläggav Margaux » 2006-03-16 21:07

popedh skrev:Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...

Så klart att det kan låta bra. Men hur vet man att den är bra gjord? Och söndertuggning genom kmixer är inte bra. Det är bara att lyssna på skillnaden mellan mina två datorer.

Izotopen är ju också signalpåverkan. Men om det görs bra utifrån ett audioperspektiv så är det ju bara positivt.

/Joachim

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 21:15

Margaux skrev:
popedh skrev:Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...

Så klart att det kan låta bra. Men hur vet man att den är bra gjord? Och söndertuggning genom kmixer är inte bra. Det är bara att lyssna på skillnaden mellan mina två datorer.

Izotopen är ju också signalpåverkan. Men om det görs bra utifrån ett audioperspektiv så är det ju bara positivt.

Izotopen är hemsk tycker jag. har visserligen bara gett den en halvtimma..... vad gör du med den?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 21:22

Margaux skrev:
Morello skrev:Har försökt att få Quicktime att fungera med RME-kortet, men det går inte. :cry: Testade till och med att inaktivera AC97 i BIOS.

Har du provat att klicka i "A/S Conv" i RME programmet?. Detta var ett tips som jag fick av RME när jag hade problem tidigare (försökte få RME kortet att spela DVD på MCE2005 datorn).

Annars är RME väldigt hjälpsamma. Skicka mejl. De svarar.

Jupp, har testat det och det fungerar inte:) Fungerar Quicktime hos dig? Missdae jag svar förut? 8)
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 21:23

popedh skrev:
Margaux skrev:

Izotopen är hemsk tycker jag. har visserligen bara gett den en halvtimma..... vad gör du med den?

När det gäller eq kan jag varmt rekomendera PLPar EQ (http://refinedaudiometrics.com) en praktikant här visade den nyligen å vi höll på att ramla av stolen när vi jämförde den med både Waves REQ och Sonalksis SV-517 som båda är svindyra och industristandard.... Den känns ren som det bästa heroin;).. inget "näsljud" eller nåt...... men den tar en satans processorkraft... huh

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 21:33

Margaux skrev:Då är jag med.

Yeah.. Har du en B77:a
Gött;)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 21:54

Nä jag har den inte(izotopen). Men dess funktion om (!) den är bra implementerad verkar bra. Vad var det som du inte tyckte om? B77:an :D Jo den e fin 8)

Morello

Jag skall prova att installera Quicktime och se om det fungerar. Kommer inte att hinna göra det ikväll. Återkommer...
Senast redigerad av Margaux 2006-03-16 22:11, redigerad totalt 2 gånger.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 21:58

Va bussigt av dig. :)

Testat för första gången min datamaskins inbyggda ljudkort - vilket första klassens junk; bara störavståndet är skrattretande. :lol: Vad är det för pajsare som gör ljudkort egentligen? Har dom ingen analog/blandsignal-skolning alls?
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 22:12

Margaux skrev:

Nä jag har den inte. Men dess funktion om (!) den är bra implementerad verkar bra. Vad var det som du inte tyckte om? B77:an :D Jo den e fin 8)

Morello

Jag skall prova att installera Quicktime och se om det fungerar. Kommer inte att hinna göra det ikväll. Återkommer...

Framförallt så tyckte vi den var rörig, och sen (som sagt vi testade den bara en halvtimme) så tyckte vi den va rätt kall och trist... vi fick ingen feeling helt enkelt...eqn lät näsa å.. jaja... skall inte döma nåt på en halvtimme.. den kanske e skitbra... men vi köpte den inte i af.

Har oxå gammal B77hs som jag alltid haft hemma ... men nu har jag en MCI JH110:a i vardagsrummet istället... till min sambos stora förskräckelse...

Men de e inte för ljudets skull utan för att kunna klippa massa skit hemma..... Det ser rätt roligt ut... en monstermaskin, stor som ett kylskåp och dolby SR rackar å skit, detta kopplat till ett par Logitech datahögtalare;)

opps nu blev det lite väl OT här;) ber om ursäkt för detta)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 22:14

ingen fara i mina trådar kommer det inga pekpinnar ;) iaf så länge jag tycker det är intressant :D

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 22:18

Haakan_W skrev:ingen fara i mina trådar kommer det inga pekpinnar ;) iaf så länge jag tycker det är intressant :D

Va bra;)

Skålar;)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-17 00:13

Margaux skrev:Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas 8). Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.

Det stämmer, jag har ett billigt (ca 400:-) kort som heter Hollywood@home som är baserat på VIA's Envy24-krets. Det finns även dyrare kort som bygger på den kretsen (bl a M-Audio Revolution 7.1), här finns en lista.

Jag håller med om att det kan finnas frågetecken kring hur mycket jitter det är, finns det något bra sätt att mäta det?

Ett annat uppslag som jag har fipplat lite med är att köra ut ljudströmmen via USB till en DAC (via I2S) och helt skippa S/PDIF-steget.
Det ska enligt vissa komma runt tillkortakommanden* i S/PDIF.

Tyvärr har det blivit något fel med bygget så det står lite still just nu, jag kanske återkommer i en annan tråd om det (behöver lite hjälp av någon elektronikkunnig).

*har själv inte några djupare kunskaper om det men det ska ha att göra med att jitter uppstår eftersom klocksignalen utvinns ur dataströmmen, låter det vettigt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 01:30

Belker skrev:Morello, har du testat med VLC media player? Den spelar allt och du slipper bry dig om filformat. Nu är det ju inte säkert att det funkar med RME, men det är ju värt ett försök.

Laddar ner den i skrivande stund. Avinstallerade just Quicktim då det visaade sig att skräpet behagade neglegera inställningar i Windows och associera MP3 till quicktime istället för Adobe Audition. Nota bene - windows var alltså inställt för att associera MP3 till Adobe! 8O Är det månne små terrorister/gangsters som jobbar på Apple? :x :evil: :evil:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 02:10

Testat VLC och den fungerar inte heller. Verkar dessutom vara ett skitprogram med kompressor, filter, EQ och allehanda djunk man inte vill ha. :evil:

Vidare bli upplösningen cirka 4 bitar eller något i den stilen. 8O 8O 8O

Inte nog med det, skiten är implementerad så att den överstyr ljudkortet om volymen vrids upp tillräckligt mycket.
Denna spelare är det sämsta skräpet hittills. :(
Senast redigerad av Morello 2006-03-17 02:17, redigerad totalt 2 gånger.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi