Musikstycken för blindtest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Musikstycken för blindtest

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-15 18:34

Zappa skrev:
sammel skrev:
Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?

Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med :)

Jag har inget konto och strömningskvaliteten för mig ska visst vara "Lossless CD quality"...

Utan konto får du inte "Lossless CD quality". Står också "Normal" i listen nere till höger.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-15 18:55

I-or skrev:Telarc och DG är nog varandras motsatser när det gäller inspelningsteknik. Allt som Telarc gör bra, gör DG illa. Jag har samlat på Telarc länge och har ca 200 CD på SSD:n, samtliga inspelningar individuellt ekvaliserade för att ta hand om klangliga brister (speciellt de sista årens inspelningar var ganska risiga på det här området men jämfört med andra bolag är det generellt sett inte mycket att klaga på).

Spännande! Kan man få höra en av dig ekvaliserad inspelning jämfört med originalet? Själv har jag exempelvis experimenterat med att justera Patricia Barbers Cafe Blue med equalizer. Jag vill minnas att det var relativt försiktiga ingrepp men effekten var stor.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-15 19:00

RogerGustavsson skrev:
Zappa skrev:
sammel skrev:Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med :)

Jag har inget konto och strömningskvaliteten för mig ska visst vara "Lossless CD quality"...

Utan konto får du inte "Lossless CD quality". Står också "Normal" i listen nere till höger.

Jag lurades uppenbarligen av att Lossless CD quality var ikryssad. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-15 19:03

RogerGustavsson skrev:
Zappa skrev:
sammel skrev:Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med :)

Precis.

Jag har inte bedömt ljudkvaliten på just den skivan som diskuteras här, men utan konto är det en AAC 96 kbps stream herrarna i tråden lyssnar på vilket de inte borde bedömma Tidals kvalitet på. :)

I Zappas skärmdump ser man dessutom att det står NORMAL längst ner i högra hörnet, detta är AAC 96 kbps.
Med Tidal HIFI-konto får man kvaliten FLAC 1.4 Mbps på den skivan.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-15 19:09

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
Zappa skrev:

Precis.

Jag har inte bedömt ljudkvaliten på just den skivan som diskuteras här, men utan konto är det en AAC 96 kbps stream herrarna i tråden lyssnar på vilket de inte borde bedömma Tidals kvalitet på. :)

I Zappas skärmdump ser man dessutom att det står NORMAL längst ner i högra hörnet, detta är AAC 96 kbps.

Jag gjorde visst alldeles för många saker samtidigt. AAC 96 kbps är ordentligt snålkodat och det hördes!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-10-15 19:23

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
Zappa skrev:

Precis.

Tack RogerGustavsson och goat76 för klargörande info om kvaliten jag hade ingen aning om att det skiljde så mycket
och att låten slutade spelas efter 20 sekunder,det var dåligt, hade varit bättre med full kvalitet 20 sekunder.
Senast redigerad av sammel 2020-10-15 19:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-15 19:28

sammel skrev:Tack Roger och
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Precis.

Tack RogerGustavsson och goat76 för klargörande info om kvaliten jag hade ingen aning om att det skiljde så mycket
och att låten slutade spelas efter 20 sekunder,det var dåligt, hade varit bättre med full kvalitet 20 sekunder.

Instämmer, det hade varit lämpligt med 20 sekunder i bästa kvalitet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-15 20:20

Zappa skrev:
sammel skrev:Tack Roger och
goat76 skrev:
Precis.

Instämmer, det hade varit lämpligt med 20 sekunder i bästa kvalitet.

Jag håller med, se bara hur vilseledande det blev här vad gäller Tidals streamingkvalitet. :)

Nu när jag lyssnat så låter den inte trasigt på något vis, men den är nog limiterad en aning då den låter lite starkare än vad den annars borde ha gjort. Kollade efter CD'n på Discogs men hittar bara en version vilket betyder att versionen hos Tidal är samma master som CD-utgåvan och låter därmed identiskt med den.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-16 00:30

Kul diskussion om Tidal, eller Wimp som det hette när jag testade för några år sedan. Då hade Wimp stora problem med drop outs om jag minns rätt.
Jag vill dock veta vad jag lyssnar på samt också äga fonogrammen.
Vill jag lyssna på någon för mig okänd artist, så finns det alltid youtube-klipp.

solhaga skrev:
Blindtestade med skärt och vitt brus och där hördes det skillnad.
Ett av slutstegen hade en något ljusare ton i båda fallen.
Nästa knapptryckning avslöjade att det var Trimodalen, men som synes ovan så ligger den någon dB högre över 620 Hz.
Om det är SLAPS-stegen som dalar här eller om Trimodalerna har något hyss för sig måste jag kolla upp.
Frekvensgången för SLAPS-stegen mot konstlast är helt rak, så jag får mäta upp den mot en riktig last.
Det motsvarande gäller givetvis för Trimodalen.

Jag kunde konstatera att mätningar mot konstlast gav lika frekvensgång, vilket var vad jag hade mätt tidigare.
Men jag såg att Trimodalen var fasvänd mot de andra.

solhaga skrev:
Det enda signifikanta jag kan se är att Trimodalen har en avvikande frekvenskurva över 620 Hz.

Detta visade sig som sagt att vara skit bakom spakarna. Eftersom alla stegen har samma insignal via SLAPS förförstärkare (eller mät-förförstärkaren ovan), så inverteras signalen även för Trimodalen.
SLAPS-stegen är i sig inverterande men det är inte Trimodalen, så utsläckningen mot mid-högtalaren blir helt enkelt annorlunda med det steget fasvänt.
Polaritetsbyte av Trimodalens högtalareutgångar ger att frekvensgången nu är exakt lika för alla stegen.

Varför har jag då igång mid-slutsteget?
Jo, för att jag måste använda REW med förinspelade svep, av någon anledning så fungerar inte Open Live i JRiver med REW.
Så för att REW skall veta när svepet startar så föregås svepet av en högfrekvent timingsignal; mid-steget måste alltså vara på och dess frekvenssvar blandas sålunda med DUT:ens.

Så nu har alla steg samma frekvenssvar samt att skärt och vitt brus låter lika.

solhaga skrev:
Samt att THD för alla drastiskt sjunker vid 330 Hz för att återgå en liten bit uppåt. En teori är att det har att göra med DSP:n; basen LP-filtreras vid 600 Hz @ 24 dB/oktav.

Mid-stegets utsignal blandas med DUT:ens. Mäter jag närmare baselementet så försvinner THD-dippen.

Så den genvägen fanns inte, det blir till att gå den långa vägen...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-10-16 08:20

I-or skrev:Telarc och DG är nog varandras motsatser när det gäller inspelningsteknik. Allt som Telarc gör bra, gör DG illa. Jag har samlat på Telarc länge och har ca 200 CD på SSD:n, samtliga inspelningar individuellt ekvaliserade för att ta hand om klangliga brister (speciellt de sista årens inspelningar var ganska risiga på det här området men jämfört med andra bolag är det generellt sett inte mycket att klaga på).

Jag har bara några få Telarc-skivor, men är generellt mycket nöjd med ljudkvalitén. Eldfågeln förstås, men min favorit är nog Prokofievs Alexander Nevsky + Löjtnant Kije med André Previn och LA filharmonikerna. Men det kanske är för att jag är så löjligt förtjust i musiken.:oops:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-16 08:26

solhaga skrev:Så nu har alla steg samma frekvenssvar samt att skärt och vitt brus låter lika.
---
Så den genvägen fanns inte, det blir till att gå den långa vägen...

Attans. :) Heja, heja!!!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-16 12:52

Zappa skrev:

Spännande! Kan man få höra en av dig ekvaliserad inspelning jämfört med originalet? Själv har jag exempelvis experimenterat med att justera Patricia Barbers Cafe Blue med equalizer. Jag vill minnas att det var relativt försiktiga ingrepp men effekten var stor.

Jag har inte fingrat på originalfilerna utan använder eq i mediaspelaren, vilken går att koppla till individuella album eller låtar. På bättre inspelningar är det oftast mycket små (kanske 0,5-1 dB) men någorlunda bredbandiga ingrepp. 70- och 80-talsmusik är ofta baslös och kräver en hel del lyft från ca 60 Hz och nedåt. Klåfingriga mastrare har en tendens att dels komprimera, dels höja nivån en aning i den övre diskanten, vilket ger en onaturligt "elektronisk" klang. Undantaget överdriven kompression går det att fixa det värsta med den ganska enkla 15-bandiga grafiska eq:n och göra favoritmusiken ljudkvalitetsmässigt uthärdlig i nästan samtliga fall. Framför allt vissa liveinspelningar är direkt hemska utan omfattande korrektion.

Om vi talar om Telarcs klassiska katalog så är stora delar väldigt bra, men jag tycker att perspektivet inte alltid överensstämmer med klangen. Ibland är klangen lite avrullad som den naturligt blir längre bak i hallen, medan bredd/djup på orkestern låter som om man sitter betydligt närmare. Jag väljer då att virtuellt sitta närmare, vilket ofta kräver en höjning om en eller ett par dB vid 10-20 kHz och ibland ytterligare någon dB. Att man sedan kanske får något för mycket sena reflexer relativt direktljud/tidiga dito för denna virtuella position får man leva med. Hallen är dessutom tom, vilket ytterligare ökar efterklangstiden, men detta är som det är. De äldre inspelningarna lider p.g.a. mikrofonplaceringen ibland av lite "loudnesshäng" i klangen och behöver höjas 0,5-1 dB runt 1-2 kHz. Vissa ovanliga mikrofonval kan också ifrågasättas och här kan man behöva korrigera bort någon läskig topp vid 2 kHz. De sista inspelningarna när verksamheten var på dekis (bolaget är inte längre aktivt) är ibland totalfel i klangen och behöver lyft om sådär 6 dB i toppen (och även i botten när kardiodmikar har använts). Som tur är är dynamik och perspektiv någorlunda intakta, dock. Slutligen kan man alltid höra när inspelningarna har skett i för inspelningsteknikern bekanta lokaler och tvärtom, resultaten i det senare fallet lämnar ofta en del övrigt att önska.

Nu ska man inte ta ovanstående som någon negativ kritik eftersom Telarc är det enda bolaget med hyggligt omfattande katalog på den klassiska sidan som konsekvent har gjort bra inspelningar. Det finns inget annat "storbolag" som kommer nära ens. Närmikade violiner á la DG m.fl. låter verkligen illa!

Telarcs inspelningar av modern musik håller oftast hög klass, men varierar mer eftersom de utförts av betydligt mer blandad personal och i olika studior.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-16 13:03

MichaelG skrev:

Jag har bara några få Telarc-skivor, men är generellt mycket nöjd med ljudkvalitén. Eldfågeln förstås, men min favorit är nog Prokofievs Alexander Nevsky + Löjtnant Kije med André Previn och LA filharmonikerna. Men det kanske är för att jag är så löjligt förtjust i musiken.:oops:

Alexander Nevsky / Löjtnant Kijé gillar jag också. Ljudkvalitetsmässigt är den mycket bra, men en hårsmån "kall" i klangen eftersom mellanregistret ligger några tiondels dB lågt och lågbasen några dB eller så. Detta beror antagligen på att inspelningen är gjord med LA Philharmonic som Telarc inte arbetade speciellt mycket med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-16 13:29

I-or skrev:Jag har inte fingrat på originalfilerna utan använder eq i mediaspelaren, vilken går att koppla till individuella album eller låtar. På bättre inspelningar är det oftast mycket små (kanske 0,5-1 dB) men någorlunda bredbandiga ingrepp. 70- och 80-talsmusik är ofta baslös och kräver en hel del lyft från ca 60 Hz och nedåt. Klåfingriga mastrare har en tendens att dels komprimera, dels höja nivån en aning i den övre diskanten, vilket ger en onaturligt "elektronisk" klang. Undantaget överdriven kompression går det att fixa det värsta med den ganska enkla 15-bandiga grafiska eq:n och göra favoritmusiken ljudkvalitetsmässigt uthärdlig i nästan samtliga fall. Framför allt vissa liveinspelningar är direkt hemska utan omfattande korrektion.

Jo, att 70- och 80-talsmusik ofta är "baslös" är bekant. En del skylls på att många studior använde fett klingade monitorer. När mera neutrala B&W började användas verkar det som at basnivån blev annorlunda, att man fick mera bas på produktionerna. Det finns t.o.m. återutgivningar där den tunna basen är åtgärdad. Normalt brukar återutgivningar ha blivit komprimerade men det gäller inte alltid.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-16 13:41

I-or skrev:
Zappa skrev:

Jag har inte fingrat på originalfilerna utan använder eq i mediaspelaren, vilken går att koppla till individuella album eller låtar. På bättre inspelningar är det oftast mycket små (kanske 0,5-1 dB) men någorlunda bredbandiga ingrepp.

Det är även min slutsats, dvs att bra inspelningar kan bli bättre av små, bredbandiga korrektioner. Kompression är ett otyg som jag försöker undvika om det går, men omåttligt många inspelningar (samt ljud och instrument i DAW:er) är som bekant förpestade.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-16 14:29

Ja, alla som är intresserade av ljudkvalitet och gärna diskuterar minimala/obefintliga skillnader från allehanda produkter bör prova att ekvalisera nivån med någon dB eller så här eller där (med en bandbredd om kanske en halv till en oktav) och fullständigt förbluffas över hur stor skillnad det faktiskt gör.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-11-07 12:22

I-or skrev:Ja, alla som är intresserade av ljudkvalitet och gärna diskuterar minimala/obefintliga skillnader från allehanda produkter bör prova att ekvalisera nivån med någon dB eller så här eller där (med en bandbredd om kanske en halv till en oktav) och fullständigt förbluffas över hur stor skillnad det faktiskt gör.

Går dessa justeringar att tagga?
Det vill säga (spelare med) sparad EQ per fonogram.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-07 14:39

Japp, jag använder MusicBee, men detta går sannolikt att göra i en del andra mediaspelare också. Eventuellt får man utnyttja möjligheten till olika eq-inställningar för olika genrer och bara skapa nya "genre"-inställningar per album eller låt. Detta är bästa sättet att göra det i MusicBee eftersom man då lätt kan koppla in/ur eq:n även om man inställningsmässigt har möjlighet att koppla en eq-fil i låtens inställningar. "Nackdelen" med att skapa nya genrer är förstås att man då inte kan sortera låtarna på just genre, vilket jag ändå aldrig gör. Man kan också editera eq-filerna i en texteditor om man vill justera per kanal eller i mindre steg.

En fullständig parametrisk equalizer är förstås att föredra (Equalizer APO i mitt fall) och här kan man verkligen fixa alla klangliga dumheter om andan faller på, dock får man förstås ingen autokoppling till album eller låt.

Som jag har varit inne på tidigare är de klangliga förändringar man kan få till med ekvalisering oftast ett par tiopotenser gånger viktigare ljudkvalitetsmässigt än skillnader mellan olika elektronik.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-11-07 19:26

Såsom Lektor Carl Munthe gjorde med andra ord (cirka 14 minuter in).

JRiver har detta också, det kallas DSP Preset och kan knytas per låt.
Man får förstås göra ett lämpligt antal DSP Presets på förhand.

Bild

En nackdel är att följande uppspelade låtar då får samma DSP Preset om de inte har en DSP Preset angiven, så man måste börja med att sätta alla låtar till en default DSP Preset.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-07 20:13

Min musik ligger också torrt och fuktfritt. :D

Jag kollade just och har tydligen orkat med ca 400 olika eq-inställningar till dags dato.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 22:21

Det kanske beror litegrann på vad syftet med blindtestet är, men ska man inte lyssna på sådan musik man tycker om?
Det kanske kan bli knivigt förvisso, för vissa, om blindtestandet utförs på flera personer samtidigt. Åtminstone om de har väsensskild smak.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-07 22:38

Strmbrg skrev:Det kanske beror litegrann på vad syftet med blindtestet är, men ska man inte lyssna på sådan musik man tycker om?
Det kanske kan bli knivigt förvisso, för vissa, om blindtestandet utförs på flera personer samtidigt. Åtminstone om de har väsensskild smak.

Nej, man skall använda lagom dålig musik vid tester. Inte SÅ dåliga att man MÅSTE stänga av, men inte så bra att man sitter och lyssnar på musiken istället och det som skulle blivit en test av ljud uratar till en lång lyssnings session utan några egentliga resultat av något man inte visste redan innan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 22:43

Max_Headroom skrev:
Strmbrg skrev:Det kanske beror litegrann på vad syftet med blindtestet är, men ska man inte lyssna på sådan musik man tycker om?

Nej, man skall använda lagom dålig musik vid tester. Inte SÅ dåliga att man MÅSTE stänga av, men inte så bra att man sitter och lyssnar på musiken istället och det som skulle blivit en test av ljud uratar till en lång lyssnings session utan några egentliga resultat av något man inte visste redan innan.

Tänkte'nte på de'...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 14:19

För mina öron funkar rosa brus väldigt bra för att detektera frekvensavvikelser i jämförelsetester - blinda, eller oblinda.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-11-09 18:49

Gjorde blindtester med brus , ingen skillnad mellan slutstegen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi