Kul diskussion om Tidal, eller Wimp som det hette när jag testade för några år sedan. Då hade Wimp stora problem med drop outs om jag minns rätt.
Jag vill dock veta vad jag lyssnar på samt också äga fonogrammen.
Vill jag lyssna på någon för mig okänd artist, så finns det alltid youtube-klipp.
solhaga skrev:
Blindtestade med skärt och vitt brus och där hördes det skillnad.
Ett av slutstegen hade en något ljusare ton i båda fallen.
Nästa knapptryckning avslöjade att det var Trimodalen, men som synes ovan så ligger den någon dB högre över 620 Hz.
Om det är SLAPS-stegen som dalar här eller om Trimodalerna har något hyss för sig måste jag kolla upp.
Frekvensgången för SLAPS-stegen mot konstlast är helt rak, så jag får mäta upp den mot en riktig last.
Det motsvarande gäller givetvis för Trimodalen.
Jag kunde konstatera att mätningar mot konstlast gav lika frekvensgång, vilket var vad jag hade mätt tidigare.
Men jag såg att Trimodalen var fasvänd mot de andra.
solhaga skrev:
Det enda signifikanta jag kan se är att Trimodalen har en avvikande frekvenskurva över 620 Hz.
Detta visade sig som sagt att vara skit bakom spakarna. Eftersom alla stegen har samma insignal via SLAPS förförstärkare (eller mät-förförstärkaren ovan), så inverteras signalen även för Trimodalen.
SLAPS-stegen är i sig inverterande men det är inte Trimodalen, så utsläckningen mot mid-högtalaren blir helt enkelt annorlunda med det steget fasvänt.
Polaritetsbyte av Trimodalens högtalareutgångar ger att frekvensgången nu är exakt lika för alla stegen.
Varför har jag då igång mid-slutsteget?
Jo, för att jag måste använda REW med förinspelade svep, av någon anledning så fungerar inte Open Live i JRiver med REW.
Så för att REW skall veta när svepet startar så föregås svepet av en högfrekvent timingsignal; mid-steget måste alltså vara på och dess frekvenssvar blandas sålunda med DUT:ens.
Så nu har alla steg samma frekvenssvar samt att skärt och vitt brus låter lika.
solhaga skrev:
Samt att THD för alla drastiskt sjunker vid 330 Hz för att återgå en liten bit uppåt. En teori är att det har att göra med DSP:n; basen LP-filtreras vid 600 Hz @ 24 dB/oktav.
Mid-stegets utsignal blandas med DUT:ens. Mäter jag närmare baselementet så försvinner THD-dippen.
Så den genvägen fanns inte, det blir till att gå den långa vägen...