Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Ikväll ska jag mäta på Tangbands 5532 - har roat mig en massa akustiska mätningar senaste dagarna.
Har tillverkaren redovisat distorsion med respektive operationsförstärkare eller är det bara hänvisning till det sedvanliga, anekdotiska pladdret som tyvärr är mer eller mindre allena rådande i denna bransch?
Om det hade varit Aiyima själva som tillverkade och tjänade pengar på försäljningen av dessa operationsförstärkare så hade jag förstått dina krav på mätningar lite bättre, men nu är det inte så det ligger till.
Tillverkaren har ju gått ut och sagt att apparaten i fråga presterar bättre med en specifik OP, så jo, det kan man nog kräva tycker jag.
gflar skrev:Kan det låta annorlunda utan att det syns på mätningar?
radelius skrev:Jag fick min Aiyima igår och drog igång den med en lite för klen nätdel. Har beställt en Meanwell RSP-200-36 från Conrad. dvs 200W 36V, nedregleringsbar till 32V.
Därefter lite kvalificerad lyssning och i med OPA1642, i mina öron bättre än det mesta. Det är min universal OP om det inte redan tidigare har framgått. Som jag tolkar det så sitter den på ingången som buffert dvs en tämligen okritisk koppling vad avser typ av OP så länge den inte är toksnabb
Morello skrev:Jo, om det de facto låter bättre (eller sämre), så föreligger en teknisk skillnad, vilken går att mäta.
Morello skrev:Koppling: in->icke-inverterande steg 0 dB ->inverterande steg 0 dB->ut
Signalnivå: +14dBu
Bandbredd 80 kHz
Lastimpedans: 600 ohm
Källimpedans: 25 ohm
De övre kurvorna är 5532(tangband) samt 5532 och den undre är LM4562.
Ni drar era egna slutsatser.
Tangband skrev:Morello skrev:Koppling: in->icke-inverterande steg 0 dB ->inverterande steg 0 dB->ut
Bandbredd 80 kHz
Tusen tack !
Ja, kurvorna visar väl att den medföljande ne5532 INTE är fejk utan är en äkta ne5532 krets.
Imponerande låga nivåer för distorsion.
Detta är även det resultat som Rallyfinnen på diy-forumet nyss mätt fram med sina ne5532 kretsar.
Så ne5532 i Aiyima a04 är alltså en helt normal ne5532 krets som håller bra prestanda.
Men detta förklarar inte den rätt stora förbättring i ljudkvalitet jag subjektivt upplever med bytet till lm4562.
Tangband skrev:Det skulle möjligen (kanske) kunna vara ett inbränningsproblem i början i förstärkaren då jag bytte till lm4562 bara efter ett par timmar ? Om det stämmer skulle det kanske låta likadant om ne5532 och lm4562 efter mer än 10 timmars lyssnande ? Nu spekulerar jag vilt och saknar den kunskap som krävs för att förstå detta...
Tangband skrev:Här är kommentarer från diy forumet och mätningarna där nyss.
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ybe-4.html
”I measured distortion comparing the delivered 5532 vs genuine 5532 vs 4562, there is basically no difference. I could se a few dB's difference on some harmonics low down, and that is within measurement tolerance I would say. I used one channel as reference with the delivered OP-amp, and swapped op-amps on the other channel.
Tested with a regulated 24V bench supply, and it does seem that lowering the voltage from 24V while watching the FFT raises the distortion a bit (more difference than changing op-amps).”
goat76 skrev:Tangband skrev:Här är kommentarer från diy forumet och mätningarna där nyss.
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ybe-4.html
”I measured distortion comparing the delivered 5532 vs genuine 5532 vs 4562, there is basically no difference. I could se a few dB's difference on some harmonics low down, and that is within measurement tolerance I would say. I used one channel as reference with the delivered OP-amp, and swapped op-amps on the other channel.
Tested with a regulated 24V bench supply, and it does seem that lowering the voltage from 24V while watching the FFT raises the distortion a bit (more difference than changing op-amps).”
Är det du som är Audientid14 och Morello som är Rallyfinnen?
Morello skrev:Koppling: in->icke-inverterande steg 0 dB ->inverterande steg 0 dB->ut
Bandbredd 80 kHz
petersteindl skrev:Har någon provat OPA1656?
Tangband skrev:petersteindl skrev:Har någon provat OPA1656?
Jo, många på diy forumet har rapporterat nästan enhälligt ( av de som testat med opa1656 i förstärkaren vilket verkar vara ett 10-tal personer ) att förstärkaren låter allra bäst med den kretsen.
Jag tror att det där med att ha en utbytbar sockel i förstärkaren gör den till ett väldigt intressant diskussionsunderlag på olika forum = den säljer bättre.
Smart av Aiyima samtidigt som det där med hifi blir kul för de som gillar att hålla på med sånt här.
solhaga skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:Har någon provat OPA1656?
Jo, många på diy forumet har rapporterat nästan enhälligt ( av de som testat med opa1656 i förstärkaren vilket verkar vara ett 10-tal personer ) att förstärkaren låter allra bäst med den kretsen.
Jag tror att det där med att ha en utbytbar sockel i förstärkaren gör den till ett väldigt intressant diskussionsunderlag på olika forum = den säljer bättre.
Smart av Aiyima samtidigt som det där med hifi blir kul för de som gillar att hålla på med sånt här.
Bättre än OPA1612?
goat76 skrev:Tangband skrev:Det skulle möjligen (kanske) kunna vara ett inbränningsproblem i början i förstärkaren då jag bytte till lm4562 bara efter ett par timmar ? Om det stämmer skulle det kanske låta likadant om ne5532 och lm4562 efter mer än 10 timmars lyssnande ? Nu spekulerar jag vilt och saknar den kunskap som krävs för att förstå detta...
Nu är det väl så att forumets ledande gestalter inte heller tror på inbränning så...
Tangband skrev:solhaga skrev:Tangband skrev:
Bättre än OPA1612?
Av det jag läst vet jag inte om det gjorts nån direkt jämförelsen med opa1612 vs opa1656 i Aiyima förstärkaren.
Jag har jämfört lm4562 och opa1612 i diskant-slutsteget och där kunde jag inte höra nån skillnad alls.
mp3flac skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Det skulle möjligen (kanske) kunna vara ett inbränningsproblem i början i förstärkaren då jag bytte till lm4562 bara efter ett par timmar ? Om det stämmer skulle det kanske låta likadant om ne5532 och lm4562 efter mer än 10 timmars lyssnande ? Nu spekulerar jag vilt och saknar den kunskap som krävs för att förstå detta...
Nu är det väl så att forumets ledande gestalter inte heller tror på inbränning så...
Paul McGann grundaren av PS Audio menar att inbränning är nödvändigt på deras monoblock Stellar M700 som bygger på Klass D moduler från ICEpower. Han menar att dom är osäljbara om dom inte får spelas in. Innan dom säljs så spelas dom 72 tim på PS Audio. Förklaringen som Paul McGann kommer med är bara spekulationer men han tror det beror på kondensatorerna. Tycker Paul McGann har sunda åsikter.
https://www.youtube.com/watch?v=lJFnlDTtsBA&t=23s
goat76 skrev:Tangband skrev:Det skulle möjligen (kanske) kunna vara ett inbränningsproblem i början i förstärkaren då jag bytte till lm4562 bara efter ett par timmar ? Om det stämmer skulle det kanske låta likadant om ne5532 och lm4562 efter mer än 10 timmars lyssnande ? Nu spekulerar jag vilt och saknar den kunskap som krävs för att förstå detta...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Skrote och 29 gäster