hifikg skrev:Utan att vara expert så är jag rätt säker på att en sån där manick inte försämrar ljudet på minsta vis. Förbättrar tror jag inte på, men strmbrg befinner sig så långt upp i välljuds-sfären att en förbättring på marginalen blir både svår och kostsam att nå. När Audioconcept bjöd på special-surround-sound i Drottningholmssalen på Sheraton anade jag att det kan finnas något som låter marginellt bättre än ett par ensamma OA52, men nämnda sal var inte till salu, så där föll det projektet.
Är du säker på att det inte försämrar ? Jag har varit med om demonstrationer där ljudet blev sämre med ett externt nätfilter. En annan demonstration med nätfilter medförde sämre dynamik. En tredje demonstration i en annan anläggning i en butik medförde att förstärkaren gick sönder. Man kan inte dra alla strömrenare över en kam naturligtvis....
Varje apparat bör nog ha specialkonstruerade nättrippel-filter som tar bort de störningar som behöver tas bort.
Och om man nu inte vill mäta sig fram alls, och bara lyssna om det blev bättre:
En grundförutsättning för att verkligen veta om det blir ljudmässigt bättre är väl att jämföra med nätrippel-filtret och utan filtret.
Gärna lyssning tillsammans med ytterligare en person. Placebo-effekten är mycket stor.
Det har strmbrg skrivit att han inte är intresserad av att jämföra, vilket han ju bestämmer själv
Men det innebär ju även förstås att en uppgradering eller nedgradering i anläggningen lika gärna kan bli en försämring som en förbättring. Om man inte lyssnar och jämför alltså.
Det motsvaras väl lite som att köpa en dyr bil utan att provköra den innan.
Jag tror nog Strmbrg är medveten om det, det är ändå intressanta trådar han startar.