En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Re: Nya tokigheter på gång: En strömtillsnyggare från Accuph

Inläggav Belker » 2020-10-01 19:22

hifikg skrev:
Harryup skrev:...Kan meddela att NAD 208 brinner med gul låga och här pratar vi gul låga upp genom gallret. Såg på något vis lite udda ut även om man känner till Nad 208's alternativa byggkvalité. ...

Ska inte Supras fördelardosa vara något slags skydd mot överslag, eller gäller det bara blixtnedslag kanske? Har ett par olika sådana vet att någon påstod att man skulle få en väldig massa euro i ersättning om något gick sönder, fast vad ska jag med euro till liksom!? Ingen av grendosorna påverkar ljudet i varje fall.

Grendosor hjälper tyvärr inte om man får ”flytande nolla” i elanläggningen

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-01 20:29

sprudel skrev:
hifikg skrev:Du kanske kommer att uppleva det som jag trodde att jag upplevde med jättesnoken. När den anslöts inbillade jag mig att ljudet lyfte en smula, men... det blev aldrig sämre när jag bytte "ner" mig igen. Så egentligen borde ljudet ha nått oanade nivåer. Ett blindtest redde ut förvirringen.

Men det kan du inte generalisera till att gälla ALLA kablar och skillnader i ljudupplevelser. Olika typer av kablage har olika krav på specar beroende på överföringen så visst finns det skillnader.
Man kan inte förutsätta heller att alla nätdelar i apparater är korrekt konstruerade för att eliminera effekter från nätet eller luften. Elektromagnetisk kompabilitet med ett fint ord.

Det är tragiskt att vissa tillverkare inom hifi industrin inte ens kan nå upp till de EU direktiv som har varit krav sedan många år. Man vet vilka störningar som får finnas och man vet vilka störningar man får "släppa ut. Kan inte ingenjörerna läsa och förstå basal EMC? Det värsta är väl att ju dyrare hifi utrustning desto mer hokuspokusgrejor verkar behövas för att få en fungerande produkt.

Inom all annan elektronik, framförallt inom sjukvården och avancerad mätteknik fungerar grejorna med t.ex medleverande nätsladdar eller vanliga standardsladdar.
Behövs någon gång "renad ström" av skäl för att uppfylla kalibrerade mätdata specas detta
.
Alltså, t.ex mätutrustning som har 1000-falt större frekvensomfång eller 1000-falt bättre "dynamik".......osv. än hifiutrustning. Hur kommer det sig?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-10-01 22:00

sprudel skrev:
hifikg skrev:Du kanske kommer att uppleva det som jag trodde att jag upplevde med jättesnoken. När den anslöts inbillade jag mig att ljudet lyfte en smula, men... det blev aldrig sämre när jag bytte "ner" mig igen. Så egentligen borde ljudet ha nått oanade nivåer. Ett blindtest redde ut förvirringen.

Men det kan du inte generalisera till att gälla ALLA kablar och skillnader i ljudupplevelser. Olika typer av kablage har olika krav på specar beroende på överföringen så visst finns det skillnader.
Man kan inte förutsätta heller att alla nätdelar i apparater är korrekt konstruerade för att eliminera effekter från nätet eller luften. Elektromagnetisk kompabilitet med ett fint ord.

Hur svårt är det att fjonga ihop en nätdel som är någorlunda tålig mot inkommande störningar, respektive inte släpper ut vad som helst? Jag talar då om traditionella nätdelar med trafo. Det borde ju vilket klantarsel som helst klara av tycker jag, det är ju inte direkt raketforskning...
Switchande nätdelar är en annan historia, inte något för nybörjare och amatörer, men en professionell elektronikkonstruktör skall väl åtminstine kunna se till att den inte släpper ut en massa elektro-bös på nätet? Hur kan det komma sig att en del High End-konstruktörer tydligen misslyckas med detta? Är det rena klåpare som vi har att göra med?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-01 22:56

"Fjonga ihop" var ordet :P
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-01 23:02

Det är naturligtvis som Max skriver att det för en erfaren analog-elektroniker är tämligen trivialt att konstruera en adekvat nätdel för godtycklig audioapparat. Alldeles oavsett om det är fråga om ett traditionellt aggregat med linjärregulator eller en DC/DC-omvandlare.

Givetvis måste tillämpliga regelverk med avseende på elektromagnetisk kompabilitet följas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-02 10:46

Vissa tillverkare klarar förvisso av uppgiften att meka ihop korrekt konstruerade nätdelar.
Men de verkar emellertid inte klara av att tjoffa ner det hela i själva slutsteget, utan måste knö ner den korrekt konstruerade nätdelen i en separat lådda.
I slutstegslåddan placerar de istället en inkorrekt konstruerad nätdel.

"...Sådan är kapitalismen
Otack är den armes lön
De e dom rikas paradis men
Ingen hör en fattigs bön..."

https___images.genius.com_03e1635f196eb7526149bfed24519e78.499x499x1.jpg
https___images.genius.com_03e1635f196eb7526149bfed24519e78.499x499x1.jpg (59.22 KiB) Visad 3151 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-13 21:33

Har den anlänt än? Levererar den?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-14 18:28

hifikg skrev:Har den anlänt än? Levererar den?

Näe respektive vet ej.
Är ute på tjänsteresa. Hämtar upp den på fredag.
De som lyssnat med Accuphases strömtjofräser åberopar det som jag är ute efter: Klarhet, god rumsklang etc.
Men jag är skeptisk.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Strmbrg » 2020-10-16 12:21

Nu är den installerad och stickproppen vänd för minimalt mekaniskt trafo-brum. Det är hörbart ”åt ena hållet” men ohörbart på någon meters håll ”åt det andra hållet”.
Enligt visarinstrumentet på apparaten är det knappt 1,5% THD på nätspänningen i nuläget. Enligt samma instrument är det 0% på apparatens utgång. Spänningen in svajar lite över tid mellan 230 och 225 Volt. Ur apparaten är det 230 Volt.
All min apparatur är ansluten till strömtillsnyggaren. Dess visare indikerar ett effektuttag om mellan 200 och 350 V/A beroende på ljudvolymen. Normal lyssningsnivå innebär emellertid 200 V/A och för att förbruka 350 V/A krävs att jag spelar avsevärt mycket högre än jag vill.
Den är moderat specad till att leverera max 510 V/A. Där börjar (enligt manualen) belysningen i visarinstrumentet att blinka och vid högre effektuttag släcker apparaten ner.
Jag tänker inte prova.

Jag är i skrivande stund trött, blodsockerfallen och hungrig, så kommentarer kring musikupplevelser får jag återkomma om.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-16 14:59

Jag tänker inte ägna mig åt att koppla om fram och tillbaks i syfte att jämföra musikupplevelsen med respektive utan strömtillsnyggaren.
Jämförelser av den typen intresserar mig (tyvärr för vissa kanske) inte alls. 
Jag är nämligen enbart intresserad av en riktigt god musikupplevelse och inte alls av att rangordna olika upplevelser.

Det enda som intresserar mig är huruvida det är bra. Inte alls huruvida något är bättre än något annat. Ty, relativiserar man (jämför) så riskerar man att fokusera på just ranking och skillnader och tappa fokus på om det överhuvudtaget låter bra. Det kanske bara blir en ranking av flera dåliga alternativ...
Även en "vinnare" kan ju vara ganska dålig trots att den var bättre än de andra.

Musikupplevelsen bedömer jag huvudsakligen utifrån om jag - utan att anstränga mig  - lyssnar utan att distraheras av tillkortakommanden.
Distraktioner i ljudet skall elimineras till den grad att de upphör att distrahera. Tillkortakommanden som inte distraherar kan med den målsättningen tillåtas passera. 

Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-16 18:51

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-16 20:50

Okay, så en liten kommentar kring hur det låter då da.

Eller, äsch! Jag tänker inte försöka reda ut hur det låter. Men däremot hur jag upplever musiken.

Ty, det låter inte så mycket alls, men musiken känns väldigt äkta. Ha nu i åtanke att min musiksmak endast kretsar kring "klassiskt" i diverse olika former. Mestadels storskaligt, typ symfonier, balettmusik, fiol- och pianokonserter och sådant. 
Som jag redan skrivit så tänker jag inte skriva någonting om musikupplevelsen med och utan tillsnyggaren. Inte heller ägna mig åt att koppla in och ur densamma. Nu står den där och matar samtliga apparater, så var det bra med det. Ingenting kommer heller att skrivas kring basala saker som "basådiskant". Jag tänker inte på sådant alls.

Det är ett mycket stort panorama, orkesterlokalen framstår väldigt tydligt, instrumenten känns väldigt verkliga. 
Det tycks gå att lyssna mycket och länge. Även småtråkig musik blir ganska intressant.

Man kan nog säga att tillsnyggaren gör ungefär samma saker som M Scalern: Klarheten ökar och därmed realismen.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-10-17 00:16

Jag tolkar det hela som att du upplever upplevelsen som bättre nu.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-17 01:00

Jag tolkar det som att Strmbrg inte bryr sig. Det må vara bättre eller sämre, vem bryr sig? Apparaten är på plats och är inkopplad och det är en "procedure that cannot be undone", som det står i textrutan på skärmar till datorer ibland.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-17 07:57

Som det emellanåt skrivs på det häringa forumet:
Ni ska inte tolka alls. Ni ska bara läsa texten. Läs om å läs rätt.
Lixom.
:)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-17 09:28

Strmbrg skrev:Som det emellanåt skrivs på det häringa forumet:
Ni ska inte tolka alls. Ni ska bara läsa texten. Läs om å läs rätt.
Lixom.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Som de gamla grekerna (eller vilka det nu var) brukade säga: "svinhugg slår tillbaka!"

:-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-17 09:53

Strmbrg skrev:Som om Chords M Scaler inte vore nog, så har den nyfikne token i mig, nu beställt en aktiv strömtillsnyggningsgrunka från Accuphase. När det gäller den firmans pryttlar så finns det goda skäl att handla begagnat, vilket jag gjort.
Det rör sig om en PS-510, vilket är en aktivt opererande apparat, som väl närmast kan liknas vid ett rejält mono-slutsteg i uppbyggnaden.
Den likriktar och återskapar inte växelströmmen som PS Audios liknande grunkor gör, utan den mäter inkommande ström och justerar den mot en referens istället.
Apparaten är på väg från Finland, och mer info - eller åtminstone mer text... - kommer från mitt håll så småningom. Som oftast så har jag inte lyssnat utan bara beställt. :roll: Konditionen på "min stöm i väggen" har jag heller inte analyserat. :roll: Det kan förvisso mätaren på apparatens front ge en del besked om (in/ut-spänning, in/ut-dist och vad det nu var).
unnamed.jpg

Vill du ha en pryttel till så kan du ta min....innan jag lämnar tillbaka den på loppiset där jag köpte den för några tior

viewtopic.php?f=9&t=70988

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-17 11:58

Utan att vara expert så är jag rätt säker på att en sån där manick inte försämrar ljudet på minsta vis. Förbättrar tror jag inte på, men strmbrg befinner sig så långt upp i välljuds-sfären att en förbättring på marginalen blir både svår och kostsam att nå. När Audioconcept bjöd på special-surround-sound i Drottningholmssalen på Sheraton anade jag att det kan finnas något som låter marginellt bättre än ett par ensamma OA52, men nämnda sal var inte till salu, så där föll det projektet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-17 12:07

hifikg skrev:Utan att vara expert så är jag rätt säker på att en sån där manick inte försämrar ljudet på minsta vis. Förbättrar tror jag inte på, men strmbrg befinner sig så långt upp i välljuds-sfären att en förbättring på marginalen blir både svår och kostsam att nå. När Audioconcept bjöd på special-surround-sound i Drottningholmssalen på Sheraton anade jag att det kan finnas något som låter marginellt bättre än ett par ensamma OA52, men nämnda sal var inte till salu, så där föll det projektet.

Är du säker på att det inte försämrar ? Jag har varit med om demonstrationer där ljudet blev sämre med ett externt nätfilter. En annan demonstration med nätfilter medförde sämre dynamik. En tredje demonstration i en annan anläggning i en butik medförde att förstärkaren gick sönder. Man kan inte dra alla strömrenare över en kam naturligtvis....
Varje apparat bör nog ha specialkonstruerade nättrippel-filter som tar bort de störningar som behöver tas bort.

Och om man nu inte vill mäta sig fram alls, och bara lyssna om det blev bättre:

En grundförutsättning för att verkligen veta om det blir ljudmässigt bättre är väl att jämföra med nätrippel-filtret och utan filtret.
Gärna lyssning tillsammans med ytterligare en person. Placebo-effekten är mycket stor.

Det har strmbrg skrivit att han inte är intresserad av att jämföra, vilket han ju bestämmer själv :)

Men det innebär ju även förstås att en uppgradering eller nedgradering i anläggningen lika gärna kan bli en försämring som en förbättring. Om man inte lyssnar och jämför alltså.

Det motsvaras väl lite som att köpa en dyr bil utan att provköra den innan.

Jag tror nog Strmbrg är medveten om det, det är ändå intressanta trådar han startar. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-17 12:26

Om jag skall försöka mig på att beskriva vad apparaten gör rent tekniskt så är det alltså inte alls frågan om en passiv filterkonstruktion.

Den tar in nätspänningen och jämför denna med en intern referens, som utgörs av en ren sinuston.
Därpå så korrigeras formen på inkommande signal med just den mängd korrektion som behövs för att åstadkomma en ren sinus. En equalizer enkelt uttryckt.
Det är alltså inte alls samma tillvägagångssätt som PS-Audio tillämpar. De gör om inkommande växelström till likström, vilken därefter görs om till en ren sinus.
Vilket tillvägagångssätt som är "bäst" kan jag inte säga någonting alls om.
Det jag vet är att Accuphases metod sker helt analogt och att det krävs avsevärt mindre med effekt för att "equaliza" än för att lik- och därefter växelrikta strömmen.
Yttermera så har apparaten en ytterst låg impedans på nät-utgångarna, varför interferens-effekter mellan de anslutna apparaterna minimeras.

Apropå bilar så har jag inte provkört, än mindre jämfört på snart tjugo år. Förvisso handlar det om tjänstebilar, men med femtusen mil i tjänsten per år så förmodar jag att de flesta skulle ägna en hel del tid åt att jämföra innan de bestämde sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-17 12:35

Tangband skrev:Är du säker på att det inte försämrar ?

Ja, det borde vara världens enklaste pryl att bygga utan försämring av ljudet, det e ju bara en, dyr, men ändå, grenkontakt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-17 12:41

hifikg skrev:...men strmbrg befinner sig så långt upp i välljuds-sfären....

Det vet jag ingenting om. Åtminstone vet jag ingenting om var jag "befinner mig" jämfört med er andra.
Fast jag tror att flertalet här "befinner sig" högt upp med tanke på den kunskapsnivå om vad som är väsentligt och oväsentligt, prisvärt och icke prisvärt som många här besitter. Då bör man ju ha nått rätt högt.
Förutsatt att man tillämpar sina kunskaper förstås.

Yttermera så skulle jag nog kunna tänka mig att vare sig en M Scaler eller en Accuphase PS skulle ge någon väsentlig inverkan på en "enklare anläggning". Allt det jag ägnar mig åt syftar till ökad klarhet. Vilket i sin tur syftar till ökad realism. Det krävs rimligtvis mycket högupplösande högtalare och ett icke-förgrumlande rum*) för att höra prestandan.

*) Eller högtalare av en spridningstyp som inte ställer så stora krav på rumsåtgärder.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-17 15:22

En uppgradering av filtrena till dina magnepan skulle troligtvis ge ganska stora, verkliga förbättringar .
Dessutom till ganska låg kostnad.
Detta pga följande :

Mäta spolarnas värde till magnepan högtalarna - en induktansmätare är billig i inköp.
Byt till bättre spolar med lägre resistans och linda av spolarna så att höger kanal exakt matchar den du har till vänster .
Du har nu matchat spolarna i ditt filter och det har troligen inte magnepan gjort i original.
Här kan ljudet diffa med hela dB mellan höger och vänster kanal mitt i mellanregistret och det gör en mycket större skillnad att optimera detta än att byta till bättre slutsteg eller digital - källa .

Då du köpt värsting spolar med lägre resistans än de som följde med magnepan högtalarna, så bör du även byta motståndet i serie med diskanelementet på magnepan. Du får minska resistansen på diskantmotståndet lika mycket som den nya spolen hade lägre resistans än den gamla . Detta för att frekvensgången och balansen ska bli lika som förr.
Några motstånd, bättre spolar och en induktansmätare kostar under 2000:- .

Lej bort lödningen om du inte kan själv, eller be nån vänlig forumkompis som bor i närheten att hjälpa till :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-17 16:30

Mera inspiration :

https://www.hifi-advice.com/blog/audiop ... rossovers/

Originalfiltret till magnepan 3.7 ses till höger. Som ni ser är det skit-komponenter. Elektrolyter och spolar med järnkärnor.
Det hör absolut inte hemma i en high-end anläggning. Det är jättesynd eftersom högtalarna låter jättebra. Men det kan bli bättre.

Det uppgraderade filtret är till vänster. Om jag skulle modifiera hade jag nog valt luftlindade spolar istället.

Strmbrg - om du byter ut dessa dåliga filterkomponenter mot några i bättre kvalitet så får du mycket större förbättringar än att jaga den sista % i tex förstärkeri.
Senast redigerad av Tangband 2020-10-17 16:42, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-17 16:40

Alla komponenterna som är markerat med rött bör bytas ut . De hör hemma i ett par högtalare för en tusenlapp och inte för 50 000:- .

De markerat med grönt kan vara kvar.

En strömrenare är en mygga jämfört med elefant-komponenterna i standardfiltret. För påverkan av ljudet.

Tror jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-17 16:57

Nej, det där är inte delningsfiltret i Magnepan 3.7i!

Till höger ser man det externa delningsfiltret till en 3.6, det som är ett 4:e ordningens lågpassfilter för basen och de gula kondenstatorerna är högpassfiltret för mellanregistret.
Den burken ersätts med fördel med ett aktivt delningsfilter för basen och ett passivt på linjenivå till mellanregistret. (Själv kör jag med en miniDSP tillsvidare)

Inuti själva högtalaren 3.6 sitter ytterligare ett passivt delningsfilter.

För Magnepan 3.7 och 3.7i ser delningsfiltret helt annorlunda ut. Det är seriellt delningsfilter, inte lika vanligt som parallellt filter. Det sitter vanligtvis inget motstånd i serie med diskanten men det finns möjlighet till det (även för mellanregistret). Visst skulle man vilja byta ut de där spolarna men högtalaren är ju "voiced" med dem. Byter man blir det förmodligen till att pilla en del med hela filtret. Många föredrar möjligenheten till biamping som 3.6 har.

https://www.google.se/url?sa=i&url=http ... AdAAAAABAK

62e5EY8.jpg
62e5EY8.jpg (781.89 KiB) Visad 2503 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-17 17:37

Ajaj, tack för rättelsen. :)
Om jag inte har fel igen, så har väl Strmbrg 3.7 ?

Rogergustavsson - att de skulle vara ”voiced” med spolar med järnkärnor tror jag inte på. Det enda de bidrar med är olinjäriteter och mer distorsion. Klart hörbart. Det är min erfarenhet då jag höll på med en del sånt här moddade på andra högtalare på 90-talet.

Jag tror alla skulle höra en klar förbättring vid ett byte till luftlindat med samma resistans. Originalspolarna som sitter där gör det bara av en anledning - de är billigare.

Varför hålla på och sila mygg och svälja elefanter ?
Senast redigerad av Tangband 2020-10-17 17:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-17 17:39

Tack för tipsen, men det blir inget moddande av filtren.
Imponerande att hålla reda andras varumärken! Själv gör jag det knappt om mina egna.
Ingen aning om vad ni andra spelar på. Förutom att Roger har MG3.6.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-10-17 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-17 17:41

Jag kan nog offra mig annars å köpa denna där ps510... Om den blir över....
Best Regards
Bamsefar

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-17 17:47

Rogergustavsson- tack för länken för schemat till magnepan 3.7 och 3,7 i.

I original har högtalaren en del fel i filtret . Det finns en höjning mellan 300-600 Hz på 2,3 dB. Jag skulle själv inte stå ut med de felen.
Samtidigt vet jag att högtalaren alltid låtit bra vid lyssningar.

http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/neolith/

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi