Måla CD-kanterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh

Re: Måla CD-kanterna?

Inläggav peterh » 2020-10-21 12:06

hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det. Det ser illa ut, sänker taket på forumet och är bara allmänt barnsligt. Om forumet vill vara vetenskapligt förankrat bör vi hålla obevisade teser för just detta tills motsatsen BEVISATS. Det är ju lika korkat att argumentera utan vetenskapligt stöd oberoende om man argumenterar för eller emot något.

Jag bryr mig föga om målning av CD-skivor, men om det är som så att det finns mätmässiga skillnader och några påstår sig höra skillnad, är det då inte rimligare att hålla det för öppet att det finns en koppling än att man helt utan andra underlag än det egna ”förnuftet” inte tror att det kan vara hörbart?

Jag är djävligt trött på detta raljanta, ogrundade avfärdande av i princip allt utom att metertjocka dämpskivor i lyssningsrummet kan ha en påverkan på ljudupplevelsen.

Det trista med obevisade påståenden för "magiska produkter" utnyttjas för att lura av personer
deras pengar. Jag blir illa berörd av skojare och lurendrejare som försöker försvara sitt skräp.
Detta gäller flera brancher, sk. hälsokostpridukter är lika illa.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-21 12:26

En granngubbe på landet blev pådyvlad svindyra brandsläckare . Tror han gav 9500 kr för två st. Motsvarande på Biltema runt 500 kr. En riktig skojare som tutade i gubben att just hans brandsläckare var anpassade speciellt för små skog/lantbruk och bla bla. Gubben köpte men tog dem på firman. Det såg allt försäljaren till att han gjorde. Ångerrätt existerade inte. Dessutom fick vi aldrig tag i säljaren. Så då gick telefonkedjan i trakten varm och alla varnades. Den stackars gubben skämdes som en hund att han blivit lurad. Åkte över med en tårta och muntrade upp han så gott jag kunde i alla fall.

Fler som blev lurade
https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... ndslackare

Att lura gamlingar, då vill man fan ta fram hagelbrakaren.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-21 13:31

Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk. Antingen läser lasern data korrekt eller inte. Det måste till en mängd information på hur mätningen gått till. Det kan inte bli det resultatet med målning av kant på CD. Att det skall behövas traggla hur data ligger på CD och hur lasern läser av data och hur data behandlas efter avläsning är faktiskt sorgligt. Allt data klockas på vägen framåt och det är klockan/oscillatorn som bestämmer i tidsdomän. Data går först in i ett minne och klockas därefter ut från minnet. Om denna utklockning av data i en CD-spelare skulle påverkas av CD-flödet av digitalkod så är CD-spelaren helt felkonstruerad. Man kan älta detta i all oändlighet.

Vad gäller att vända kontakten på elnätet så kan var och en mäta skillnaden själv. Det finns en ganska enkel förklaring.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-21 13:46

Vad då vända på kontakten? Har det att göra med att fasen vänds då? För att hum lira bra ihop med ..transformatorerna i anläggningen ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-21 14:21

Baffel skrev:Vad då vända på kontakten? Har det att göra med att fasen vänds då? För att hum lira bra ihop med ..transformatorerna i anläggningen ?

På elnätet har man dels nolla dels det man kallar fas. Fas är 230 volt växelspänning. Nollan är DC med noll volt.

I en nättransformator har man flera lager av lindningar. Primärsidan lindas sist och är således ytterst på transformatorn. Ena änden på primären kopplas till nolla och andra änden kopplas till fas. Om det yttersta lagret på primären på trafon kopplas mot nolla och de inre lagren av primären kopplas mot fas och trafon är monterad i metallåda så ligger nollan närmast lådhöljet. Det finns både kapacitiv och induktiv koppling mellan traf och låda. Antingen är nollan närmast lådan eller fas d v s 230 volt växelspänning närmast lådan. Beroende på hur signaljordsystemet är gjort så induceras olika mängd nätspänning till lådan och till signaljord. Beroende på hur man vänder stickkontakten kommer antingen noll volt induceras i lådan eller 230 volt växelspänning. I mitten på primären är det 115 volt växelspänning. Det kan ses som maximalt inducerad växelspänning. Det sker helt olika kontaminering av signaljord beroende på hur man vänder stickkontakten.

Idag har de flesta jordade stickkontakter och då jordas apparatchassiet och det problemet minskas avsevärt. Men det kan istället uppstå jordslingor eftersom man både kopplar ihop elektronikapparaters signaljordar och nätjordar. Det kan ge brumproblem.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-21 15:35

Aha det var som tusan. Kan väl mätas med en....eller?

https://www.hifiexperience.se/produkter ... YPEALw_wcB

Det låter ju som ormolja . Men det kanske det inte är alltså :) [
Ha koll på fasen - Förbättra ljudet.Denna rent förträffliga AC-sensor berättar för dig vilket av hålen som fasen sitter i vägguttag, om en kabel omges av läckande växelelektriskt fält.De rent audiofila funktionerna är att kunna fasoptimera och kunna utvärdera om en kabel verkligen är så störtät som påstås.

Fast denna mäter väl samma sak

https://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4n ... r365736000

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-21 16:11

Stereophile har bl a undersökt huruvida AudioPrism CD Stoplight påverkar jittret:

https://www.stereophile.com/reference/590jitter/index.html
Senast redigerad av Zappa 2020-10-21 16:19, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-10-21 16:18

Zappa skrev:Stereophile har undersökt huruvida AudioPrism CD Stoplight påverkar jittret:

En lång studie som slutar i "From my measurements, it is apparent that none of these CD tweaks have any effect on a player's error-correction ability or on the amount of jitter in the HF signal. However, it is beyond doubt that they increase the musicality of CDs. Just as in analog audio, there are things going on in digital audio that have not been identified, but influence sonic characteristics.
Jag vet inte om man blev så mycket klokare. Snarare förvirrad på en högre nivå.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-21 16:54

olaume skrev:
Zappa skrev:Stereophile har undersökt huruvida AudioPrism CD Stoplight påverkar jittret:

En lång studie som slutar i "From my measurements, it is apparent that none of these CD tweaks have any effect on a player's error-correction ability or on the amount of jitter in the HF signal. However, it is beyond doubt that they increase the musicality of CDs. Just as in analog audio, there are things going on in digital audio that have not been identified, but influence sonic characteristics.

Idioti. Om han i stället hade börjat med lyssningstest så hade han ju sluppit mäta och skriva en massa text. Men han tycker kanske att det är roligare att mäta än att lyssna? Han tror kanske mer på siffror än på sina öron?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-21 17:36

Det är ju just eftersom det finns så många galenskaper i hifibranschen som man blir extra skeptisk. USB-kablar för tiotusentals kronor, kvantrensare (!) att sätta på kablar, målade cd-skivor, osv. Ni får tycka jag är tråkig, men jag tänker fortsätta vara skeptisk. Vad andra gör med sina pengar är däremot inget jag vill lägga mig i.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-21 18:18

olaume skrev:

Digitaltekniken är ganska enkel. Om vi förenklar det för oss och säger att vi använder extern DAC. Då har vi som jag ser det tre saker att hålla ordning på - efterlevnad av specifikationen på överföringsstandarden, bit-innehållet och felaktigheter i timingen av utklockningen av bits (jitter eller felaktig klocka). Samtliga dessa ligger väl inom de enklare sakerna att verifiera med mätteknik. Man skulle nog kunna påstå att det är den absolut enklaste saker inom hifi att kunna vara säker på. Så får man ingen förändring av jitter och inga bitfel, så påverkar det inte ljudet. I en integrerad CD-spelare skulle man väl i rent överdrivet detektivsyfte kunna ställa frågan om ifall ströljus skulle kunna påverka andra komponenter. Det rimliga svaret på det är nej.

Det enda man med säkerhet kan säga om målningen är att man tillför marginellt med vikt till skivan, men om det osannolikt nog skulle kunna påverka uppspelningen, så kan det likfullt inte påverka några andra parametrar i överföringen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-10-21 18:26

Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?

Det är därför folk skrattar åt hifi-nördar. Många beter sig som sektmedlemmar och det är pinsamt att se.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-21 18:29

Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?

Enkelt - brist på kunskap om och hjälp med de reella problemen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-21 19:57

Nattlorden skrev:

Det är säkert en delförklaring men det finns troligen andra, mera komplexa orsaker också. Jag kanske utvecklar mina resonemang vid ett annat tillfälle, nu ska jag lyssna vidare på musik.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-21 21:50

Zappa skrev:
Nattlorden skrev:

Det är säkert en delförklaring men det finns troligen andra, mera komplexa orsaker också. Jag kanske utvecklar mina resonemang vid ett annat tillfälle, nu ska jag lyssna vidare på musik.

Smart val :)
Annars är det nog en fråga om bekvämlighet. Om jag kan dra några streck på en CD istället för att bygga om hela mitt lyssningsrum... Vill man tro så tror man.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-10-21 23:17

Almen skrev:
hifikg skrev:

Du har aldrig ägnat dig åt någon sport där teknisk utrustning används, skor t ex?

Fast nu är det ändå stora skillnader. Ett par "dyra" skor kostar typ ett par tusen kr mer än ett par normalprissatta, som i sin tur kostar kanske 500 kr mer än ett par "billiga", skillnader på ett par, tre hundra procent. Och faktum är att de flesta försäljare och sakkunniga brukar betona att skorna skall kännas sköna, och att priset inte är jätteviktigt i det avseendet.

I HiFi snackar vi motsvarande prisskillnader på hundratusentals kronor, upp till tiotusentals procent. Det är helt stört, oavsett vad du jämför med.

Onekligen tycks hifi-branschen mer än en aning skruvad, men det är väl ändå inget bra försvar för att man utan andra argument än eget tyckande nedlåta sig till att söka kväsa andras erfarenheter. Att ifrågasätta är sunt, men görs då lämpligen ur en nyfiken utgångspunkt istället för att misskreditera och sänka taket för vad som diskuteras. Om inte annat så för att behålla ett trevligare forum. Argumentera gärna med skärpa men sök stöd i vetenskap istället för sandlådebeteende.

Generellt skrivet, d.v.s. ej explicit ämnat till dig.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-21 23:38

Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.

En person med sund inställning tar till sig informationen och går vidare i livet lite klokare. Som ung ingenjör var jag kontorsgranne med en av världens största auktoriteter inom signalanalys och det var stundtals frustrerande, men väldigt lärorikt.

Es ist noch kein Meister von Himmel gefallen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-21 23:41

hcl skrev:
Almen skrev:
hifikg skrev:
Du har aldrig ägnat dig åt någon sport där teknisk utrustning används, skor t ex?

Fast nu är det ändå stora skillnader. Ett par "dyra" skor kostar typ ett par tusen kr mer än ett par normalprissatta, som i sin tur kostar kanske 500 kr mer än ett par "billiga", skillnader på ett par, tre hundra procent. Och faktum är att de flesta försäljare och sakkunniga brukar betona att skorna skall kännas sköna, och att priset inte är jätteviktigt i det avseendet.

I HiFi snackar vi motsvarande prisskillnader på hundratusentals kronor, upp till tiotusentals procent. Det är helt stört, oavsett vad du jämför med.

Onekligen tycks hifi-branschen mer än en aning skruvad, men det är väl ändå inget bra försvar för att man utan andra argument än eget tyckande nedlåta sig till att söka kväsa andras erfarenheter. Att ifrågasätta är sunt, men görs då lämpligen ur en nyfiken utgångspunkt istället för att misskreditera och sänka taket för vad som diskuteras. Om inte annat så för att behålla ett trevligare forum. Argumentera gärna med skärpa men sök stöd i vetenskap istället för sandlådebeteende.

Generellt skrivet, d.v.s. ej explicit ämnat till dig.

Fast ibland kan man väl få lita på sunt förnuft, eller? När någon kväkare påstår att en metallbit som lyfter upp strömkabeln ger ett bättre ljud tack vare att den inte hänger ner från apparaten. Till det facila priset av 4.000 kronor. Givetvis ska man ha en sådan i andra änden också, så det blir 8.000 kronor per apparat. Behöver man vara vetenskapsman för att avfärda sådant nys?

Belt hävdade att en bit tejp med texten "bad" fick en blundande lyssnare att tycka hjärtligt illa om samma anläggning som lät fantastiskt när man ändrade texten till "OK"

"IT NOW BEFORE I TEAR MY EARS OFF! What did you do? "Well, the first time nothing, the second time I wrote Reimer > O.K! with this red pen on a piece of tape and placed one on the top of each speaker, and the third time I replaced the tape with another that said... Reimer > BAD." Huh, sounded as it usually did with nothing on the speaker, sounded really great when you wrote O.K, and sound really bad when you wrote Bad. Weird."

Från artikeln "Belt Myth or Magic"

Är det inte rätt okej om någon agerar det lilla barnet och påpekar att kejsaren faktiskt går med rumpan bar?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-10-22 08:14

petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk. Antingen läser lasern data korrekt eller inte. Det måste till en mängd information på hur mätningen gått till. Det kan inte bli det resultatet med målning av kant på CD. Att det skall behövas traggla hur data ligger på CD och hur lasern läser av data och hur data behandlas efter avläsning är faktiskt sorgligt. Allt data klockas på vägen framåt och det är klockan/oscillatorn som bestämmer i tidsdomän. Data går först in i ett minne och klockas därefter ut från minnet. Om denna utklockning av data i en CD-spelare skulle påverkas av CD-flödet av digitalkod så är CD-spelaren helt felkonstruerad. Man kan älta detta i all oändlighet.

Vad gäller att vända kontakten på elnätet så kan var och en mäta skillnaden själv. Det finns en ganska enkel förklaring.

Mvh
Peter

Detta är nära nog orimligt! Det går givetvis konstruera buffertlösningar där kvaliteten på indata döljs av brus i buffertkretsen, men att hävda oändlig isolation så länge som man håller sig inom beroende domäner d.v.s. så länge som man håller sig i en och samma signalberoendedomän signal/detektor-domän (information=>[tolkning]=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>[tolkning]=>information). Det du hävdar kräver oändlig isolation, vilket inte finns inom signal/detektor-domänen utan inträder först efter att man via en [tolkning]sfunktion träder ur denna domän och åter enbart hanterar informationen oaktat med vilken signal den representerats. Att skriva informationen i form av siffror är ett exempel på ett sådant utträde. Givet att korrekt information läses ut återställs (genom tolkning]) dess integritet fullständigt (oändligt SNR d.v.s. oaktat vad informationen representerar som givetvis kan bära information och brus, men det är ju inte vad som här åsyftas). Mellan [tolkning]sfunktionerna råder ej oändlig isolation.

Den springande punkten när det gäller diskret lagrad information utgörs av variationerna/osäkerheterna i anslutning till övergångarna mellan de tidsdiskreta signaltillstånden. Hur precist representerar signalen den information den bär, d.v.s. vilket signal-brus förhållande råder (SNR) och hur ser signalens representation ut i tidsdomänen (jitter). Signalens precision påverkar kvaliteten i representationen i efterföljande steg, via detektor som krävs mellan signaldomäner (från insignal till utsignal om man så vill). I ett bra digitalt system är dessa parametrar givetivs mycket bra, men oändligt bra... knappast.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-10-22 08:17

peterh skrev:
hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det. Det ser illa ut, sänker taket på forumet och är bara allmänt barnsligt. Om forumet vill vara vetenskapligt förankrat bör vi hålla obevisade teser för just detta tills motsatsen BEVISATS. Det är ju lika korkat att argumentera utan vetenskapligt stöd oberoende om man argumenterar för eller emot något.

Jag bryr mig föga om målning av CD-skivor, men om det är som så att det finns mätmässiga skillnader och några påstår sig höra skillnad, är det då inte rimligare att hålla det för öppet att det finns en koppling än att man helt utan andra underlag än det egna ”förnuftet” inte tror att det kan vara hörbart?

Jag är djävligt trött på detta raljanta, ogrundade avfärdande av i princip allt utom att metertjocka dämpskivor i lyssningsrummet kan ha en påverkan på ljudupplevelsen.

Det trista med obevisade påståenden för "magiska produkter" utnyttjas för att lura av personer
deras pengar. Jag blir illa berörd av skojare och lurendrejare som försöker försvara sitt skräp.
Detta gäller flera brancher, sk. hälsokostpridukter är lika illa.

Jag håller verkligen med! Dock tycker jag att det borde räcka med att ifrågasätta genom att hänvisa till vetenskapen. Det är onödigt att försöka misskreditera avsändaren per se.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-22 08:28

hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det.
...//...

Ett starkt personligt behov av gruppgemenskap i syfte att skaffa sig tillfredsställelse. Oavsett om det handlar om ett benhårt fasthållande vid ett visst fotbollslag, eller en viss bestämd syn på hifi, så är gemenskapbyggande medelst nedlåtenhet ytterst patetiskt.

Vad är då egentligen syftet med ett forum som detta?
Om allt redan är klarlagt, inget nytt överhuvudtaget finns att upptäcka, och det enda som står till buds är att upprepa samma saker?
Rädda okunniga medmänniskor från felsteg och bortkastade pengar?
Ja, tjena! ”Mr Green” är så omtänksam och välmenande så du anar inte...

Jag ser inte att det återstår särskilt mycket annat syfte med deltagandet på ett sådant forum, än att just om och om igen underhålla sitt eget behov av bekräftelse via likasinnade. Ett rudimentärt socialiserande utan något somhelst intresse av nyfikenhet, resonerande och reflexion. Helt oavsett vad det må röra sig om.

Vet hut.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-22 09:11

Eller så kan man se det som ett nyktert forum där man kan spara en hel del pengar på att bli avrådd från direkt tokiga grejor. Har sett i grannforum hur de ivrigt hejar på någon som vill byta sina jormakablar mot ännu dyrare jormakablar för att sedan prova kablar med äkta träbitar runt anslutningarna, en massa pengar som sprutar iväg till lurendrejare till ingen nytta. Kanske räddar Faktiskt någon från att hamna i kabelträsket emellanåt. Själv var jag på vippen att köra min 208:a till återbruket, men googlar man på Carlsson och NAD 208 är det här man hamnar. Tack o lov.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 10:40

hifikg skrev:Eller så kan man se det som ett nyktert forum där man kan spara en hel del pengar på att bli avrådd från direkt tokiga grejor. Har sett i grannforum hur de ivrigt hejar på någon som vill byta sina jormakablar mot ännu dyrare jormakablar för att sedan prova kablar med äkta träbitar runt anslutningarna, en massa pengar som sprutar iväg till lurendrejare till ingen nytta. Kanske räddar Faktiskt någon från att hamna i kabelträsket emellanåt. Själv var jag på vippen att köra min 208:a till återbruket, men googlar man på Carlsson och NAD 208 är det här man hamnar. Tack o lov.

Klart det är bra med en sund motvikt mot alla lurendrejerier som finns i branschen, men i många fall är Faktiskt.io en extrem motvikt vilket tyvärr ofta tippat över åt det andra hållet istället vilket medför att många här är helt oemottagliga för att utveckling sker. Nya rön dyker upp och omkullkastar gammal "vetenskap", jorden är inte platt, men det hade vi kanske fortfarande trott om de gamla vetenskaperna inte ifrågasattes.

Den extrema övertygelsen hos många här om att de vet exakt hur allt fungerar gör att all nyfikenhet i många lägen är totalt icke-existerande. När t.o.m någon kan visa att de faktiskt hör en skillnad i de blindtester som de "övertygade" själva krävt men sedan inte godtas, ja då visar det att man är så extremt övertygad i sin tro och att man är helt oemottaglig för att det faktiskt kan föreligga en reell skillnad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-22 10:48

goat76 skrev:
hifikg skrev:Eller så kan man se det som ett nyktert forum där man kan spara en hel del pengar på att bli avrådd från direkt tokiga grejor. Har sett i grannforum hur de ivrigt hejar på någon som vill byta sina jormakablar mot ännu dyrare jormakablar för att sedan prova kablar med äkta träbitar runt anslutningarna, en massa pengar som sprutar iväg till lurendrejare till ingen nytta. Kanske räddar Faktiskt någon från att hamna i kabelträsket emellanåt. Själv var jag på vippen att köra min 208:a till återbruket, men googlar man på Carlsson och NAD 208 är det här man hamnar. Tack o lov.

Klart det är bra med en sund motvikt mot alla lurendrejerier som finns i branschen, men i många fall är Faktiskt.io en extrem motvikt vilket tyvärr ofta tippat över åt det andra hållet istället vilket medför att många här är helt oemottagliga för att utveckling sker. Nya rön dyker upp och omkullkastar gammal "vetenskap", jorden är inte platt, men det hade vi kanske fortfarande trott om de gamla vetenskaperna inte ifrågasattes.

Den extrema övertygelsen hos många här om att de vet exakt hur allt fungerar gör att all nyfikenhet i många lägen är totalt icke-existerande. När t.o.m någon kan visa att de faktiskt hör en skillnad i de blindtester som de "övertygade" själva krävt men sedan inte godtas, ja då visar det att man är så extremt övertygad i sin tro och att man är helt oemottaglig för att det faktiskt kan föreligga en reell skillnad.

Sån är jag. Åtminstone när det gäller kabellyftare, fånigt dyra kablar, belt-tejp, hifi-möss (fast de kan vara söta, har själv ett par hifi-hästar), magiska kristaller och en hel del därtill. Även om det inte är mina pengar så tycker jag synd om dem som går på sådana tokerier, för en o annan tycks det vara med tanke på att prylarna säljs vidare på hifitorget och då ofta pga uppgradering, jag hoppas att det beror på tillnyktring.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-22 11:00

I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.

En person med sund inställning tar till sig informationen och går vidare i livet lite klokare. Som ung ingenjör var jag kontorsgranne med en av världens största auktoriteter inom signalanalys och det var stundtals frustrerande, men väldigt lärorikt.

Experter som förmår att dela sin kunskap på ett sakligt sätt (du gör det exemplariskt), fritt från personangrepp eller nervärderande ord hyser jag stor respekt för. Även experten har varit okunnig och vet nog att det kan bli extra laddat om man som grädde på moset blir nervärderad när man saknar kunskap. Risken är då överhängande att mottagaren bara stöter bort informationen och vill försvara sig. Men experten kan naturligtvis tröttna på att upplysa de som per automatik slår dövörat till och får i längden allt svårare att behärska sig.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 11:03

hifikg skrev:
goat76 skrev:

Sån är jag. Åtminstone när det gäller kabellyftare, fånigt dyra kablar, belt-tejp, hifi-möss (fast de kan vara söta, har själv ett par hifi-hästar), magiska kristaller och en hel del därtill. Även om det inte är mina pengar så tycker jag synd om dem som går på sådana tokerier, för en o annan tycks det vara med tanke på att prylarna säljs vidare på hifitorget och då ofta pga uppgradering, jag hoppas att det beror på tillnyktring.

Inte heller jag tror på kabellyftare, dyrkablar, hifi-möss och jag är ytterst tveksam till målande av CD-kanterna.

Men saker som att den digitala överföringen/behandlingen kan ge ljudliga skillnader, att vända våra "felkonstruerade" svenska strömkontakter till rätt fas, att uppskalning ger bättre precision för D/A-omvandlingen är saker jag tror på.

P.S. Vad f-n är belt-tejp??? :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-22 11:10

goat76 skrev:Inte heller jag tror på kabellyftare, dyrkablar, hifi-möss och jag är ytterst tveksam till målande av CD-kanterna.

De där mössen ser iaf rätt coola ut tycker jag. :)
Bilagor
Vibb-Eaters-Close-up-3-Copy-800x700.jpg
Vibb-Eaters-Close-up-3-Copy-800x700.jpg (47.61 KiB) Visad 1248 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-22 11:17

Omvandlingen till analog signal och den analoga signalens vidare färd är utsatt för en massa påverkansmöjligheter, men så länge vi bara flyttar ettor och nollor lär vi inte påverka dem hörbart, så klart, för vem har någonsin lyssnat på digitalt ljud? Vända på kontakter för att slippa vibrationer i chassin har fungerat för mig, om det är hörbart är kanske mer tveksamt, men det är så enkelt och kräver ingen dyrbar utrustning så varför inte? Precis som att man kan låta bli att korsa signalkablar o strömkablar hur som helst, troligen ingen fara, men gratis och lätt att undvika + bättre ordning på kabelhärvorna.

All övrig tid ägnar jag hellre åt att lyssna på musik än att blindtesta nya prylar för att kanske, kanske, hitta små nyanser som jag hör ibland och inte ibland. Fast på senare tid har jag gjort en del galenskaper. Senast idag. Men det är inga magiska under, bara alternativa prylar och jag gör det med öppna ögon i jakten på att hitta en "skön färgning" som jag tror att jag upplevt i min ungdom.

Hifi-mössen är skitsöta o jag har jagat några i samband med presentköp, men de är inte lätta att få tag i. Det tråkiga är att de påstås vara fyllda med magisk sand med helt rätt proportioner av svartkonst. Hifi & Musik hörde stoooor skillnad när de "testade" mössen. Ändå använder de inte längre. Skumt. Själv har jag ett par hifihästar, bild finns i min presentationstråd :) (inköpta på Rusta för typ 50 kr styck)

Edit: Belt-tejp såldes av Peter Belt och påstods göra underverk med ljudet. Tejpade du högtalarna och skrev ett negativt budskap "BAD" på tejpen så lät det eländigt, men skrev du istället "OK" så lät det jättebra. Monterade du tejpen på en LP-skiva så ville du aldrig sluta spela den. Förutsatt att du satte tejpen rätt alltså. För säkerhets skull smorde man in sina säkringar med belt-olja och satte en säkerhetsnål i gardinen. På rätt ledd förstås. Vattenrören behandlades med särskilda klämmor och varenda liten pryl orsakade revolutionerande förbättringar av lyssningsupplevelsen. Jorå.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-22 11:26

hifikg skrev:Själv har jag ett par hifihästar, bild finns i min presentationstråd :) (inköpta på Rusta för typ 50 kr styck)

Själv köpte jag en mjukis giraff för ett tag sedan (kostade 300 kr), den fungerar nog som en mer eller mindre bra absorbent och dekorerar rummet fint. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-22 11:49

I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.

Fantastiskt välformulerat. Lite mer nyfikenhet, öppenhet och ödmjukhet inför discipliner man inte behärskar vore på sin plats i många trådar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi