jonasp skrev:MacBruce skrev:Jag har sett en installation med en tyristoriserad strömriktare, där motorns bromsenergi kördes direkt ut på nätet — utan drosslar. Där kunde faktiskt flera perioder "försvinna" ibland, och ibland kunde halvperioder "fasvändas". Flott nog (för den tiden) sköttes hastighetsregleringen av en PDP10-dator, som hade det som enda uppgift.

Hur nära (elektriskt) var detta monster kopplat till andra konsumenter? Samtliga extremfall jag har sett var på isolerade nät, således drivna av dieselgeneratorer. (Båtar, oljeriggar)
Det var nog ett isolerat "industrinät" — närmaste granne var ett aluminiumsmältverk. De brukade skylla på varandra, när det var några problem på elnätet... Den här gången talade dock underhållschefen själv om, att det var deras fel. "Vår" elinstallatör upptäckte symptomen, då vår styrning hade problem med en synkroniseringsfunktion som var låst till nätfrekvensen. Han hyrde då ett svindyrt, registrerande instrument för att dokumentera problemet och det registrerade också "spikar" på uppåt 4 kV mellan nolla och skyddsjord i vår "installationspunkt"...
Vi som sysslade med själva styrningen (till en "flygande" såg) åkte hem och bad dem återkomma när de hade kommit till rätta med problemen. Underhållschefen muttrade sedan "det blev dyrt", men jag vet inte hur de löste det.
Ack ja, det var "roligare" förr, på 80-talet.

På en annan industri installerade vi en styrning, där bl.a punktsvetsning ingick. "På plats" fick vi veta, att vår futtiga ordersignal för svetsning aktiverade en helvulusisk massa svets-tänger, vilka tillsammans drog 60 kA. (!) Matningsledningarna var c:a 10 cm i diameter. Man kunde knappt rubba dem för hand, men vid svetsning slog de ihop med en skarp smäll. I denna miljö skulle vi alltså installera en stackars mikroprocessor med bl.a en LCD-display som presentationsenhet. Inte minst till vår egen förvåning fungerade styrningen utan mankemang, men en av våra tekniker fick sitt kreditkort raderat...
Industrin låg dock i närheten av ett villaområde, och därifrån kom klagomål om TV-störningar, så man tvingades dela upp svetsningen i fyra moment.