Måla CD-kanterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: Måla CD-kanterna?

Inläggav hcl » 2020-10-25 19:07

Morello skrev:
I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.

En person med sund inställning tar till sig informationen och går vidare i livet lite klokare. Som ung ingenjör var jag kontorsgranne med en av världens största auktoriteter inom signalanalys och det var stundtals frustrerande, men väldigt lärorikt.

Es ist noch kein Meister von Himmel gefallen.

Fantastiskt välformulerat. Lite mer nyfikenhet, öppenhet och ödmjukhet inför discipliner man inte behärskar vore på sin plats i många trådar.

D.v.s. alla bör föregå med en öppen och ödmjuk inställning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-25 19:12

hcl skrev:
Morello skrev:
I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.

En person med sund inställning tar till sig informationen och går vidare i livet lite klokare. Som ung ingenjör var jag kontorsgranne med en av världens största auktoriteter inom signalanalys och det var stundtals frustrerande, men väldigt lärorikt.

Es ist noch kein Meister von Himmel gefallen.

Fantastiskt välformulerat. Lite mer nyfikenhet, öppenhet och ödmjukhet inför discipliner man inte behärskar vore på sin plats i många trådar.

D.v.s. alla bör föregå med en öppen och ödmjuk inställning.

Det tycker jag, men en o annan gliring får man stå ut med om man kommer dragande med den typ av voodoo som är populär i andra fora och bara gynnar branschens mörkermän. Kan de inte bara sätta sig ner o lyssna istället :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-10-25 19:52

Jag kanske borde inleda med att jag inte ens provat att måla CD-kanterna och känner inget behov heller. P.s.s. som det stora flertalet gör även jag bedömningen att det inte har någon inverkan på kvaliteten på de data som via avläsning i dator och så småningom lagras på en lokal nätverksdisk (NAS), men ...

petersteindl skrev:
hcl skrev:...Det går givetvis konstruera buffertlösningar där kvaliteten på indata döljs av brus i buffertkretsen, men att hävda oändlig isolation så länge som man håller sig inom beroende domäner d.v.s. så länge som man håller sig i en och samma signalberoendedomän signal/detektor-domän (information=>[tolkning]=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>[tolkning]=>information). Det du hävdar kräver oändlig isolation, vilket inte finns inom signal/detektor-domänen utan inträder först efter att man via en [tolkning]sfunktion träder ur denna domän och åter enbart hanterar informationen oaktat med vilken signal den representerats. Att skriva informationen i form av siffror är ett exempel på ett sådant utträde. Givet att korrekt information läses ut återställs (genom tolkning]) dess integritet fullständigt (oändligt SNR d.v.s. oaktat vad informationen representerar som givetvis kan bära information och brus, men det är ju inte vad som här åsyftas). Mellan [tolkning]sfunktionerna råder ej oändlig isolation.

Den springande punkten när det gäller diskret lagrad information utgörs av variationerna/osäkerheterna i anslutning till övergångarna mellan de tidsdiskreta signaltillstånden. Hur precist representerar signalen den information den bär, d.v.s. vilket signal-brus förhållande råder (SNR) och hur ser signalens representation ut i tidsdomänen (jitter). Signalens precision påverkar kvaliteten i representationen i efterföljande steg, via detektor som krävs mellan signaldomäner (från insignal till utsignal om man så vill). I ett bra digitalt system är dessa parametrar givetivs mycket bra, men oändligt bra... knappast.

Vet inte vad du vill ha sagt??

Vad jag ville påpeka var bara att isolationen i digitala buffertsteg inte är oändlig.

petersteindl skrev:Vet du hur kodformatet ser ut som är lagrat i en CD-skiva? Vet du vad lasern läser?

Ungefär...

petersteindl skrev:För att en påverkan skall kunna ske där en parameter X påverkar A så måste det finnas något fysikaliskt samband dem emellan.

Det var detta fysikaliska samband jag ovan betecknade "signal/detektor-domänen". Menar du att det inte finns något fysikaliskt samband mellan data på en CD och den digitala elektriska dataströmmen som alstras då dessa data läses ut och propageras via något digitalt gränssnitt (t.ex. S/PDIF)?

petersteindl skrev:Jitter uppstår i det specifika ögonblick då en digital tidsdiskret kod omvandlas till analog tidskontinuerlig signal. På CD-skivan finns inte jitter. Koden är paketerad på sådant sätt att jitter inte finns med i ekvationen.

Man kan få avläsningsfel på bitnivå, men det är något helt annat än jitter. Antingen packas den skrivna koden korrekt eller inte. Om koden är korrekt skriven i CD-skivan så gäller samma vid uppaketering. Det handlar bara om att läsa paketerad kod. Någon timing finns inte på denna nivå. Det är först i efterföljande steg som man kan prata om timing och då är det oscillatorn som bestämmer timingen. Det är till och med så att oscillatorns frekvensnoggrannhet bestämmer frekvensen i musiken.

Att måla kanten på CD-skivor var en företeelse som några gjorde på 80-talet då mediet var nytt.

På CD-skivor fanns även programvara och brännbara CD användes som lagringsmedium för sparade filer, vad det än vara må. Om lasern läste dessa skivor så lästes 100 % korrekt, annars var det oläsbart och filen var korrupt. Tror du att du kan påverka detta genom att måla kanten? I så fall så har man åtgärdat bitfel. Men det är ju inte bitfel det handlar om. Och timingfel eller ens timing finns inte i det lagrade mediet. Du kan bränna en CD med dubbla hastigheten eller 4ggr eller 8 ggr eller 16 ggr hastigheten. Du kan även läsa av CD med högre rotationshastighet på CD, men då måste informationen läsas in i ett större minne. Timing sätts sedan av oscillatorn som klockar ut signalen med korrekt klockfrekvens. I PCM-format är det ordklockan som ger timing. Hur bitarnas timing ser ut inom varje ord är inte så väsentligt så länge som man undviker det som kallas slip.

...

I början på CD-perioden så var aluminiumskiktet inte heltäckande, utan det var små hål i skiktet som man kunde se igenom om man höll CD-skivorna mot en lampa. Beroende på mängden hål så kunde man mäta antalet korrigeringar/beräkningar som behövdes för att räkna ut mängden kontrollkoder som användes för att beräkna rätt värde på varje kodad bit i musikkoden.

Det ändrar inte timing, men om felen var för många så kunde CD-skivan inte läsas och CD-spelaren sa ifrån.

Nu kunde man även göra samma mätning efter att ha grönmålat skivans kant och det gav ingen skillnad.

Det är CD-tillverkarna som sysslade med sådana tester och vissa CD-spelare hade sådan kontrollmöjlighet inbyggd i chipen. Då kunde man avläsa antalet fel per tidsenhet som fanns i CD-skivorna. Nu är det så att det finns en hel del kontrollbitar i CD-formatet så att korrekt bitar kan beräknas ur kontrollkoderna. Det handlar inte om interpolering utan det handlar om att fullt korrekt kod återställs. Annars skulle man inte kunna lagra data på CD.

Så, grönmålning eller ej är för mig irrelevant för avläsning av lagrad kod på CD. Jitterminsknig fixas på helt annat sätt.

Mvh
Peter

Kanske borde jag även påpeka att jag inte menade att skjuta in mig direkt mot jitter, även om man normalt inte kan anta fullständig isolation även när det gäller det.

Notera även att jag i mitt resonemang inte heller gör något antagande avs. huruvida avläsningsvariationer vid CD-läsning leder till en mätbar effekt i en välkonstruerad apparat. Jag ville bara påpeka att isolationen inte är oändlig, om än (som nog de flesta också håller med om är) tämligen god.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-25 21:59

Dagens skivjakt renderade en hög med grönmålade kompaktskivor - jag tvättade bort möget innan jag provlyssnade. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-10-25 22:24

Vill helst inte skriva i denna tråd, då det råder så mycket skitsnack av okunniga. men vågar mig på lite.

Peter, det verkar som om du bara vill använda ordet jitter till det som hifivärlden benämt jitter. Jag pratade inte om det, för det är ju på analoga sidan efter dac. Vi snackade ju om läsa cd skivor. Jag antog då att vi inte snackade om analoga audio signaler. Vid digitala signaler så finns jitter och är något viktigt att hantera. Gäller t.ex. usb, ethernet, minnen (tex sram och dram)... och så även cd-skivor, eller hur? Jag är inte på djupet insatt, men inget du eller någon annan skrivit ger en indikation på att jitter inte skulle finnas. OBS, jag pratar inte om hifi-jitter eller påverkan av analog audio signal (som evetuellt skulle finnas senare i kedjan. Det är som gropar i skivan, som på något vis tolkas som två nivåer (etta eller nolla). Har jag fel i detta så faller allt, för då är det kanske någon analog modulation - men det tror jag inte. Dessa gropar varierar lite i storlek och detta är jitter. Likväl som en digital signal (etta/nolla) från en IC varierar, p.g.a. bl.a. stigtid och last. Om jittret är alltför stort kan datat bli feltolkat. Söker man på t.ex. usb jitter eye, så gissar jag man kan se/läsa lite om kraven för usb.

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 00:49

Michael skrev:Vill helst inte skriva i denna tråd, då det råder så mycket skitsnack av okunniga. men vågar mig på lite.

Peter, det verkar som om du bara vill använda ordet jitter till det som hifivärlden benämt jitter. Jag pratade inte om det, för det är ju på analoga sidan efter dac. Vi snackade ju om läsa cd skivor. Jag antog då att vi inte snackade om analoga audio signaler. Vid digitala signaler så finns jitter och är något viktigt att hantera. Gäller t.ex. usb, ethernet, minnen (tex sram och dram)... och så även cd-skivor, eller hur? Jag är inte på djupet insatt, men inget du eller någon annan skrivit ger en indikation på att jitter inte skulle finnas.

OBS, jag pratar inte om hifi-jitter eller påverkan av analog audio signal (som evetuellt skulle finnas senare i kedjan. Det är som gropar i skivan, som på något vis tolkas som två nivåer (etta eller nolla). Har jag fel i detta så faller allt, för då är det kanske någon analog modulation - men det tror jag inte. Dessa gropar varierar lite i storlek och detta är jitter. Likväl som en digital signal (etta/nolla) från en IC varierar, p.g.a. bl.a. stigtid och last. Om jittret är alltför stort kan datat bli feltolkat. Söker man på t.ex. usb jitter eye, så gissar jag man kan se/läsa lite om kraven för usb.

//Michael

Mina kompisar som jobbat på Ericsson och utvecklat telefonisystem på systemnivå hävdar med emfas att på digitalsidan finns inget jitter. Han förkastar det i sin helhet. Antingen har man tidsfel som ger slip eller bitfel och då är det inget jitter, eller så är tidsfelen inom de ramar så inget bitfel uppstår och då är det inget jitter. Antingen finns ett fel eller också inte.

Jag ser saken så här:
1. Säg att du har en digital kod på ett minne A.
2. Säg att du överför denna digitala kod från minne A till minne B helt utan bitfel och med intakt kontrollkod.
3. Säg att du sedan överför denna digitala kod från minne B till minne C helt utan bitfel och med intakt kontrollkod.
4. Säg att du därefter överför denna digitala kod från minne C till minne D helt utan bitfel och med intakt kontrollkod.
5. Säg att du därefter överför denna digitala kod från minne D till DAC helt utan bitfel och med intakt kontrollkod.

Då ser jag att allt som hänt från minne A till minne D som helt betydelselöst och totalt jitterfritt, ja totalt utan att tidsdomänen ens varit involverad.
På den digitala sidan kan man till och med säga att mellan de olika minnena råder fullständig isolation. Om minne A är tömt och tom på information medan informationen finns i minne D och hälften i minne C spelar ingen roll.
Du kan välja att överföra denna digitala kod från minne A eller B eller C eller D till DAC helt utan bitfel och med intakt kontrollkod. Det är vilket som. Det spelar ingen roll. Inget tidsfel existerar oavsett vilket minne du väljer att läsa ifrån. Koden är intakt.

Däremot, om man skall omvandla koden till den analoga domänen så måste man enligt mitt förmenande se till att inget annat än den rena intakta koden är med i processen. Inget HF, inget brus och en ren jitterfri oscillator som läser in signalen till D/A-chipet.

Man kan i den digitala domänen få tidsfel som överskrider vissa uppsatta tidsgränser som inte får överskridas. Man kan kalla detta för ett maximalt jitter eller maximalt tidsfel. Man kan också se det som ett sammansatt problem av time delay + "jitter".

På CD-skivan som minne har man dessutom stor redundans och är egentligen inte beroende av klockfrekvens. Informationen är kors och tvärs än hit än dit och i konstiga format. Huvudsaken är att data är intakt och i rätt ordningsföljd i nästa minne som är någon krets i CD-driven. När Oscillatorn tar vid och klockar ut dessa databits så finns det just där en klockning som tidsreferens och utifrån denna referens och antalet bitar som skall läsas per tidsenhet så kan man definiera ett slags maximalt tidsfel för att undvika bitfel.

Har man ingen oscillator som bestämmer utklockning av utdata så går det inte att specificera något jitter. Man kan däremot specificera maximalt tidsfel i processen under förutsättning att man specificerar i vilken modifierad realtid man måste hålla sig inom. Tidsfelen får se ut hur som helst bara de håller sig inom ramarna så att bitfel inte uppnås. Felet blir bitfel, inte jitterfel. Jitterfel omvandlas till olinjäritet i den analoga domänen.

Själv strävar jag enkom noll jitter i omslagsögonblicket från digital tidsdiskret kod till analog tidskontinuerlig kod/signal. I det ögonblicket skall brus på jord vara noll och inga störningar finnas, vad det än vara må.

Så, isolation måste till mellan digital domän/jordsystem och analog domän/jord.

På den digitala sidan råder 100 % isolation så länge det är noll bitfel.

Till skillnad från många andra så ser jag helst att jitter vid omvandlingen håller sig under 1 ps picosekund. Sedan bryr jag mig inte om vad andra anser vara hörbart. Det är för mig irrelevant info. Jag kör mitt race fullt ut.

Nu till din text jag markerat i blått. I CDn har man det som kallas 8 to 14 modulation.

Wiki skrev:Eight-to-fourteen modulation (EFM) is a data encoding technique – formally, a line code – used by compact discs (CD), laserdiscs (LD) and pre-Hi-MD MiniDiscs.

The use of EFM produces a disc that is highly resilient to handling and solves the engineering challenge in a very efficient manner.

Under EFM rules, the data to be stored is first broken into eight-bit blocks (bytes). Each eight-bit block is translated into a corresponding fourteen-bit codeword using a lookup table.

The 14-bit words are chosen such that binary ones are always separated by a minimum of two and a maximum of ten binary zeroes.
This is because bits are encoded with NRZI encoding, or modulo-2 integration, so that a binary one (1) is stored on the disc as a change from a land to a pit or a pit to a land, while a binary zero (0) is indicated by no change.

A sequence 0011 would be changed into 1101 or its inverse 0010 depending on the previous pit written.
If there are two consecutive zeroes between two ones, then the written sequence will have three consecutive zeros (or ones), for example, 010010 will translate into 100011 (or 011100). The EFM sequence 000100010010000100 will translate into 111000011100000111 (or its inverse)

Because EFM ensures that there are at least two zeroes between every two ones, it is guaranteed that every pit and land is at least three bit-clock cycles long.
This property is very useful since it reduces the demands on the optical pickup used in the playback mechanism.
The ten consecutive-zero maximum ensures worst-case clock recovery in the player.

EFM requires three merging bits between adjacent fourteen-bit codewords. Although they are not needed for decoding, they ensure that consecutive codewords can be concatenated without violating the specified minimum and maximum runlength constraint. They are also selected to maintain DC balance of the encoded sequence. Thus, in the final analysis, seventeen bits of disc space are needed to encode eight bits of data

I princip är detta den enda tidsfaktorn man behöver veta: "The ten consecutive-zero maximum ensures worst-case clock recovery in the player."

Det som du skriver ser jag om möjligt som eventuellt bitfel och inte jitter, om jag förstått saken rätt, av det du skriver. Kontrollkoden kommer inte att stämma.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 00:59

hcl skrev:Jag kanske borde inleda med att jag inte ens provat att måla CD-kanterna och känner inget behov heller. P.s.s. som det stora flertalet gör även jag bedömningen att det inte har någon inverkan på kvaliteten på de data som via avläsning i dator och så småningom lagras på en lokal nätverksdisk (NAS), men ...

petersteindl skrev:
hcl skrev:...Det går givetvis konstruera buffertlösningar där kvaliteten på indata döljs av brus i buffertkretsen, men att hävda oändlig isolation så länge som man håller sig inom beroende domäner d.v.s. så länge som man håller sig i en och samma signalberoendedomän signal/detektor-domän (information=>[tolkning]=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>[tolkning]=>information). Det du hävdar kräver oändlig isolation, vilket inte finns inom signal/detektor-domänen utan inträder först efter att man via en [tolkning]sfunktion träder ur denna domän och åter enbart hanterar informationen oaktat med vilken signal den representerats. Att skriva informationen i form av siffror är ett exempel på ett sådant utträde. Givet att korrekt information läses ut återställs (genom tolkning]) dess integritet fullständigt (oändligt SNR d.v.s. oaktat vad informationen representerar som givetvis kan bära information och brus, men det är ju inte vad som här åsyftas). Mellan [tolkning]sfunktionerna råder ej oändlig isolation.

Den springande punkten när det gäller diskret lagrad information utgörs av variationerna/osäkerheterna i anslutning till övergångarna mellan de tidsdiskreta signaltillstånden. Hur precist representerar signalen den information den bär, d.v.s. vilket signal-brus förhållande råder (SNR) och hur ser signalens representation ut i tidsdomänen (jitter). Signalens precision påverkar kvaliteten i representationen i efterföljande steg, via detektor som krävs mellan signaldomäner (från insignal till utsignal om man så vill). I ett bra digitalt system är dessa parametrar givetivs mycket bra, men oändligt bra... knappast.

Vet inte vad du vill ha sagt??

Vad jag ville påpeka var bara att isolationen i digitala buffertsteg inte är oändlig.

petersteindl skrev:Vet du hur kodformatet ser ut som är lagrat i en CD-skiva? Vet du vad lasern läser?

Ungefär...

petersteindl skrev:För att en påverkan skall kunna ske där en parameter X påverkar A så måste det finnas något fysikaliskt samband dem emellan.

Det var detta fysikaliska samband jag ovan betecknade "signal/detektor-domänen". Menar du att det inte finns något fysikaliskt samband mellan data på en CD och den digitala elektriska dataströmmen som alstras då dessa data läses ut och propageras via något digitalt gränssnitt (t.ex. S/PDIF)?

petersteindl skrev:Jitter uppstår i det specifika ögonblick då en digital tidsdiskret kod omvandlas till analog tidskontinuerlig signal. På CD-skivan finns inte jitter. Koden är paketerad på sådant sätt att jitter inte finns med i ekvationen.

Man kan få avläsningsfel på bitnivå, men det är något helt annat än jitter. Antingen packas den skrivna koden korrekt eller inte. Om koden är korrekt skriven i CD-skivan så gäller samma vid uppaketering. Det handlar bara om att läsa paketerad kod. Någon timing finns inte på denna nivå. Det är först i efterföljande steg som man kan prata om timing och då är det oscillatorn som bestämmer timingen. Det är till och med så att oscillatorns frekvensnoggrannhet bestämmer frekvensen i musiken.

Att måla kanten på CD-skivor var en företeelse som några gjorde på 80-talet då mediet var nytt.

På CD-skivor fanns även programvara och brännbara CD användes som lagringsmedium för sparade filer, vad det än vara må. Om lasern läste dessa skivor så lästes 100 % korrekt, annars var det oläsbart och filen var korrupt. Tror du att du kan påverka detta genom att måla kanten? I så fall så har man åtgärdat bitfel. Men det är ju inte bitfel det handlar om. Och timingfel eller ens timing finns inte i det lagrade mediet. Du kan bränna en CD med dubbla hastigheten eller 4ggr eller 8 ggr eller 16 ggr hastigheten. Du kan även läsa av CD med högre rotationshastighet på CD, men då måste informationen läsas in i ett större minne. Timing sätts sedan av oscillatorn som klockar ut signalen med korrekt klockfrekvens. I PCM-format är det ordklockan som ger timing. Hur bitarnas timing ser ut inom varje ord är inte så väsentligt så länge som man undviker det som kallas slip.

...

I början på CD-perioden så var aluminiumskiktet inte heltäckande, utan det var små hål i skiktet som man kunde se igenom om man höll CD-skivorna mot en lampa. Beroende på mängden hål så kunde man mäta antalet korrigeringar/beräkningar som behövdes för att räkna ut mängden kontrollkoder som användes för att beräkna rätt värde på varje kodad bit i musikkoden.

Det ändrar inte timing, men om felen var för många så kunde CD-skivan inte läsas och CD-spelaren sa ifrån.

Nu kunde man även göra samma mätning efter att ha grönmålat skivans kant och det gav ingen skillnad.

Det är CD-tillverkarna som sysslade med sådana tester och vissa CD-spelare hade sådan kontrollmöjlighet inbyggd i chipen. Då kunde man avläsa antalet fel per tidsenhet som fanns i CD-skivorna. Nu är det så att det finns en hel del kontrollbitar i CD-formatet så att korrekt bitar kan beräknas ur kontrollkoderna. Det handlar inte om interpolering utan det handlar om att fullt korrekt kod återställs. Annars skulle man inte kunna lagra data på CD.

Så, grönmålning eller ej är för mig irrelevant för avläsning av lagrad kod på CD. Jitterminsknig fixas på helt annat sätt.

Mvh
Peter

Kanske borde jag även påpeka att jag inte menade att skjuta in mig direkt mot jitter, även om man normalt inte kan anta fullständig isolation även när det gäller det.

Notera även att jag i mitt resonemang inte heller gör något antagande avs. huruvida avläsningsvariationer vid CD-läsning leder till en mätbar effekt i en välkonstruerad apparat. Jag ville bara påpeka att isolationen inte är oändlig, om än (som nog de flesta också håller med om är) tämligen god.

Hej Hcl, läs mitt svar till Michael. Jag nämner även isolation där med tanke på ditt inlägg.

Ja, jag menar faktiskt att det inte finns något fysikaliskt samband mellan data lagrat och läst på en CD och den digitala elektriska dataströmmen som alstras i efterföljande minneskrets då dessa data genom oscillatorn läses ut ur efterföljande minneskrets och därefter propageras via något digitalt gränssnitt (t.ex. S/PDIF). Detta gäller så länge det inte är bitfel.

Man skulle kunna tänka sig att det finns någon form av återkoppling efter påföljande minneskrets tillbaka till lasern, men något sådant har jag aldrig hört talas om. Är koden utan bitfel så behövs inget sådant. Finns bitfel så kan det korrigeras i första korrektionskrets eller interpoleras om första kretsen inte kan ta hand om felet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-10-26 08:45

petersteindl skrev:Hej Hcl, läs mitt svar till Michael. Jag nämner även isolation där med tanke på ditt inlägg.

Ja, jag menar faktiskt att det inte finns något fysikaliskt samband mellan data lagrat och läst på en CD och den digitala elektriska dataströmmen som alstras i efterföljande minneskrets då dessa data genom oscillatorn läses ut ur efterföljande minneskrets och därefter propageras via något digitalt gränssnitt (t.ex. S/PDIF). Detta gäller så länge det inte är bitfel.

Man skulle kunna tänka sig att det finns någon form av återkoppling efter påföljande minneskrets tillbaka till lasern, men något sådant har jag aldrig hört talas om. Är koden utan bitfel så behövs inget sådant. Finns bitfel så kan det korrigeras i första korrektionskrets eller interpoleras om första kretsen inte kan ta hand om felet.

Mvh
Peter

Hmm. Konsekvensen av detta är att det enda som spelar roll i en digital buffertkrets (minne) är hur utläsningsdelen realiseras, så länge som data kan levereras utan bitfel. Det rör sig således om två steg (inläsning till bufferten och utläsning från bufferten) där prestanda på den första delen är nära nog noll medan det andra steget är idealt i den mening att oberoende av hur data lagras så ger det andra steget (utläsningssteget) en ideal signal. Poängen med digitala system är förvisso att just denna egenskap upprätthålls, men verkligheten tenderar att ställa till med att vara lite mindre ideal än man kanske skulle önska.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-26 08:48

Undviker man en del bekymmer vid rippning och EAC som korrelerar mot databaser?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-26 09:21

hcl skrev:
petersteindl skrev:Hej Hcl, läs mitt svar till Michael. Jag nämner även isolation där med tanke på ditt inlägg.

Mvh
Peter

Hmm. Konsekvensen av detta är att det enda som spelar roll i en digital buffertkrets (minne) är hur utläsningsdelen realiseras, så länge som data kan levereras utan bitfel. Det rör sig således om två steg (inläsning till bufferten och utläsning från bufferten) där prestanda på den första delen är nära nog noll medan det andra steget är idealt i den mening att oberoende av hur data lagras så ger det andra steget (utläsningssteget) en ideal signal. Poängen med digitala system är förvisso att just denna egenskap upprätthålls, men verkligheten tenderar att ställa till med att vara lite mindre ideal än man kanske skulle önska.

Om du ser på tiden som är tillgänglig efter att bit:arna har "radats upp" för avläsning i D/A omvandlaren tills klockpulsen konstaterar "nu är det dax" är det ganska okritiskt.
Några bit:s kan gå på lunch och ändå hinna tillbaka för att visa upp korrekt statusläge när avläsning sker ( om man ska skoja till det lite) och några hinner bläddra igenom kvällstidningen innan det är dax att visa upp sig.....
Det är liksom ingen stress.....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 13:12

sprudel skrev:Undviker man en del bekymmer vid rippning och EAC som korrelerar mot databaser?

Vad är rippning?
Vad är EAC?
Vad är ”korrelerar mot databaser”?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 16:36

hcl skrev:

Mvh
Peter

I princip kan man rada upp olika parametrar som kan påverka signalkoden och/eller D/A-omvandlingen och /eller efterföljande analogelektronik i apparaten.
Sedan gör man en checklista. Där finns mätpunkter och önskvärda mätresultat så kallade bör-värden. Nedan beskrivs Bremen DAC med systemtänk gällande att handskas med kod.

DIGITAL DOMÄN :arrow: TOTAL ISOLATION OF GROUND AND SIGNAL :arrow: DIGITAL/ANALOG GRÄNSSTATION :arrow: ANALOG DOMÄN

1 DIGITAL DOMÄN
1a. Se till att koden inte får bitfel.
1b. Välj oscillator med noll jitter och lägsta möjliga fasbrus. OBS! Oscillatorn sitter på fysisk plats strax intill DIGITAL/ANALOG GRÄNSSTATION i den analoga domänen! Klockfrekvensen tillbakaförs till den digitala domänen via isolator.
1c. Minimera samtliga eventuella störningar.
1d. Minimera överhörningar åt alla håll och kanter.
1d1. Det inkluderar kapacitiv överhörning vad det än vara må.
1d2. och induktiv överhörning vad det än vara må.
1d3. och överhörning i power supply åt alla håll och kanter.
1e. se till att jordsystemet är så rent som möjligt. Uppnås bäst genom att ha all signalöverföring och signalhantering balanserat där ingen signalström passerar jord.
1f. Vid gränsstationen - klocka den digitala koden på nytt där det är oscillatorns frekvens, som skall vara helt ren, som styr tiden för omslagen i signalkoden mellan 0 och 1 och mellan 1 och 0.
1g. Gränsövergång via balanserade isolatorer.
1g1. Digital signalkod går balanserat via isolatorer från digital domän till Analog Domän.
1g2. klockfrekvens kommer balanserat via isolatorer från Analog domän till digital Domän.

ANALOG DOMÄN
2. Digital kod i balanserad mode klockas nu på nytt via den intilliggande oscillatorn och D/A-omvandlas balanserat och signalen bibehålls balanserat genom hela den analoga domänen. Inga signalströmmar via det analoga jordsystemet.

Detta upprätthålls i 12 kanaler i DACen.
Dessutom finns det allehanda möjligheter till tidsfördröjning fasförskjutning, filtrering på otaliga sätt samt Bremens 3D-algoritm och allt sker i den digitala domänen.

Sedan håller man på så här och ut kommer rena oförvanskade perfekta toner :) under förutsättning att inspelningssnubbarna gjort sitt jobb bra.

Så småningom finns en Bremen A/D-omvandlare.
Samplingsfrekvens = 50 MHz. Mycket enkelt antialiasing filter med mindre än 0,1 grads fasfel vid 20 kHz.
PCM med 40 bitars upplösning.
Bitrate = 2 Gbit/s per kanal

För 3 timmar musik krävs 3*3600*2G = 22 TB per kanal. Med 8 kanaler behövs 173 TB. (med reservation för omräkning mellan bit och byte). Sedan kan man själv välja i vilken upplösning och samplingsfrekvens man vill spara den digitala datakoden. Jag räknar med att inspelningstekniker har 1 miljon TB i hårddiskutrymme i sina datorer. De skulle kunna ha mer, men jag vill ju inte överdriva. Det måste vara hanterbart och lagom.
Funderar på att ha A/D och D/A kylt med flytande helium för att minska termiskt brus. Jag menar, hur skall man annars kunna lyssna på Stan Getz och Mahler?

Vad gör man inte för musiken. :D

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-26 16:45

40 bitar motsvarar ett dynamiskt omfång 240 dB - det finns ingen rimlig chans att implementera något sådant och därtill finns ingen praktisk nytta av det.

Det termiska bruset relativt några volt från en rumstempererad kopparspik är ungefär i rätt storleksordning.

Varför inte 60 eller 80 bitar? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-26 16:59

Overkill av n:te graden, som att bomba en irriterande myrkoloni under stenläggningen på uppfarten med Tsar Bomba. :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba

Dessutom ungefär lika realistiskt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-26 17:08

40 bitar!?!!??? Når vi ett signal-brus avstånd om 130 dB i analogkretsarna (på lågnivå) är det sensationellt bra, vad ska vi med de resterande 110 dB till kvantiseringsbruset? Alltså avståndet mellan kvantiseringsbruset och Johnsonbruset i en sådan implementation kommer att vara större än upplösningen i CD-systemet!

Overkill är kanske kul men inte bra ingenjörskonst, tycker åtminstone undertecknad.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-26 17:14

Nej, optimering innebär förstås precis tillräckligt bra. Naturligtvis kan man inte få ut 40 bitars upplösning i den analoga domänen och även om man kunde, vad skulle man ha dem till?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-26 17:14

Det är snarast termiskt brus som dränker 20 av 40 bitar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 18:05

Morello skrev:Det är snarast termiskt brus som dränker 20 av 40 bitar.

:D

Vill påpeka att i den Bremen DAC jag har hemma och spelar på så är det 50 MHz och 36 bitar. Med den nya FPGA som Lilltroll nu jobbar på så får vi lätt in 50 MHz och 40 bitar per kanal samt 12 separata kanaler.

Sedan skrev jag följande i mitt förra inlägg:
Äggmannen skrev:Funderar på att ha A/D och D/A kylt med flytande helium för att minska termiskt brus. Jag menar, hur skall man annars kunna lyssna på Stan Getz och Mahler?

:twisted: 8) :D

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 18:08

jonasp skrev:40 bitar!?!!??? Når vi ett signal-brus avstånd om 130 dB i analogkretsarna (på lågnivå) är det sensationellt bra, vad ska vi med de resterande 110 dB till kvantiseringsbruset? Alltså avståndet mellan kvantiseringsbruset och Johnsonbruset i en sådan implementation kommer att vara större än upplösningen i CD-systemet!

Overkill är kanske kul men inte bra ingenjörskonst, tycker åtminstone undertecknad.

Ingenjörskonst? Ingen jör sån här konst. Det handlar om entertainment. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 18:09

I-or skrev:Nej, optimering innebär förstås precis tillräckligt bra. Naturligtvis kan man inte få ut 40 bitars upplösning i den analoga domänen och även om man kunde, vad skulle man ha dem till?

Just for the sake of it. :D

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 18:12

Morello skrev:40 bitar motsvarar ett dynamiskt omfång 240 dB - det finns ingen rimlig chans att implementera något sådant och därtill finns ingen praktisk nytta av det.

Det termiska bruset relativt några volt från en rumstempererad kopparspik är ungefär i rätt storleksordning.

Som jag skrev i mitt förra inlägg, ". . . jag vill ju inte överdriva. Det måste vara hanterbart och lagom." :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-26 18:28

För att återgå till trådens ämne:

Det är intressant att jitter diskuteras utan slut, men att en annan form av FM-distorsion, doppler-distorsion för högtalare, nästan ignoreras helt. Eller varför inte ta upp svaj vid vinylavspelning? Detta är ett annat uppenbart exempel på FM-distorsion. Som vanligt silar audiofilvärlden mygg och sväljer kameler.

Hörbarheten för jitter är inte skyhög direkt och tröskeln anses i Benjamin/Gannons AES-rapport med musiksignaler ligga vid 20 nsrms. Gränsen faller till 10 nsrms med en sinus vid 17 kHz. Jämför vi detta med uppmätt jitter från nästan vilken produkt som helst idag ser vi att vi är minst en eller ett par tiopotenser därifrån.

1998 försökte Dolby Labs hitta produkter med hörbart jitter på marknaden, men misslyckades. Jag vill även minnas att Svante genererade svårt jitterbelastade exempelfiler för lyssning för ett antal år sedan och att ingen på Faktiskt kunde höra någon skillnad förrän vid extrema värden. Nu tror jag ändå att det säkert finns någon som lyckats producera någon så genomusel produkt att jittret faktiskt är hörbart (tidiga HDMI-bestyckade apparater lär ha haft extremt högt jitter t.ex.), men att det går att misslyckas om man försöker tillräckligt länge är inget nytt.

Det finns återgivningsfel som spelar stor roll, fel som spelar en mindre roll och fel som är försumbara. Jitter tillhör i praktiken den sista kategorin oavsett allt hifispinn för att sälja produkter.

*Observera att den teoretiska gränsen för att uppnå 16 bitars upplösning vid 20 kHz ligger omkring 120 psrms för brusartat jitter, vilket därför ibland dyker upp som tröskelvärde, men detta har ingenting med den faktiska hörbarhetströskeln att göra. Det är även skillnad mellan hörbarheten för olika jittervärden beroende på hur frekvensspektrum ser ut, många signalkorrelerade spikar är värre än ett jämnt brusspektrum med samma RMS-värde. I slutänden är dock allt detta mest av akademiskt intresse.

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2020-10-28 09:33

Min Cd-spelare gör det automatiskt :lol:

Bild

Saxat från https://www.hifinews.com/content/marantz-cd-73-cd-player

"Green Machine
The clamping arm for the disc was operated automatically by the same mechanism, so loading was especially straightforward, while a series of interlock devices prevented the player from being used unless the 'drawer' was shut. Also common between the two brand offerings was the set of six LEDs that bathed the disc being played in green light as it spun.

Despite being almost certainly a styling gimmick, these LEDs did predict the brief craze for marking the edges of CDs with green ink (in the pursuit of improved performance) about ten years later."
Mvh Joakim

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-28 11:41

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:
Strmbrg skrev:Blev ljudet bättre efter tvätt? Den roterande massan torde om inte annat ha reducerats, vilket möjligen kan inverka på hastighetskorrektionen.

Väger alla kompaktskivor exakt lika mycket annars? Finns det en sådan standard? Gissar att svaret är nej och att cd-spelaren kan hantera skillnaden.

Möjligen finns det ett intervall inom vilket skivans vikt måste befinna sig. Adderar man en skivtallrik så kanske viktvariationer mellan skivor blir mindre avgörande. Alltså jag smådummar mig lite nu. Tekniska, fysikaliska skillnader behöver såklart inte ha en analogi i musikupplevelseskillnader.

Lite sen kommentar — men jag håller på med att "migrera" från en dator till en nyare.

Det där är ju ett trivialt reglerproblem — säger jag, som under större delen av mitt yrkesliv har sysslat med sådant inom industrin. Om skivans massa inte avviker betydligt från det "normala", skall det inte vara några problem.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-28 11:44

petersteindl skrev:
Morello skrev:40 bitar motsvarar ett dynamiskt omfång 240 dB - det finns ingen rimlig chans att implementera något sådant och därtill finns ingen praktisk nytta av det.

Som jag skrev i mitt förra inlägg, ". . . jag vill ju inte överdriva. Det måste vara hanterbart och lagom." :)

Mvh
Peter

Vilket torde innebära cirka 24 bitar och 96 kHz. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-28 12:44

Fast lagom, d.v.s. tillräckligt för att systemet ska vara transparent under alla rimliga förhållanden, är 20 bitar / 44,1 kHz.

För 99,9 % av all tillgänglig musik är även 16 bitar / 44,1 kHz extrem overkill.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-28 14:08

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Vilket torde innebära cirka 24 bitar och 96 kHz. :)

Dan Lavry och du är överens! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-28 14:08

I-or skrev:Fast lagom, d.v.s. tillräckligt för att systemet ska vara transparent under alla rimliga förhållanden, är 20 bitar / 44,1 kHz.

För 99,9 % av all tillgänglig musik är även 16 bitar / 44,1 kHz extrem overkill.

Helt riktigt!

Men jag tycker nog att man kan nyttja 48 kHz då studioutrustning ofta arbetar med jämna multiplar av just 48 k.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-10-28 23:03

Peter: Vi kommer nog inte längre (ursäkta, för det beror nog på mig, att inte orka skriva så mycket). Måste bara säga att du missar något viktigt och att jag är förvånad över detta. Jitter finns framförallt i digitala sidan (vissa skulle nog säga bara). På analoga sidan heter det fasbrus... eller igentligen är det ju samma sak, men ena mäts (tittas på) i tidsdomänen och den andra i frekvens&nivå. Jitter är i alla fall extremt viktigt i många digitala överföringar, för mycket och det fallerar.

//Michael

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-29 00:01

Tillägg till Morello och I-ors inlägg: 24 bitars upplösning har fördelen att man kan koda materialet i absolut nivå. Teoretiskt sett. Vilket sannolikt inte kommer att fungera med tanke på hur läget är med remasters osv. Men ett medium där man faktiskt definierar en nivå absolut kanske skulle hjälpa att stävja oväsnet och dynamikkompressionen? Kanske mer en filosofisk fråga än praktiskt.

Sedan är jag skeptisk till alltför hög bandredd. Känns vanskligt att spela in en massa ultraljudstjafs som irriterar katter och får klass-D-steg att bli instabila, och i värsta fall, leder till hörbara blandprodukter.

(Med tillräckligt hög blandbredd kan man blanda vad som helst? Jag ska gå och lägga mig nu!!!)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi