radelius skrev:Igår kväll satt jag återigen och testade med mina två nätdelar, dvs switchad kontra linjär. De låter helt klart olika. När jag spelar med linjära aggregatet börjar jag efter ett tag uppleva att basgångar inte är så lätta att följa. Switchat agg låter i mina öron mer medryckande, engagerande, vilket så klart påverkar helheten.
Jag går nog vidare på det spåret.
Jag söker vidare efter ett aggregat som kan leverera minst 10A vid 30V dvs min 300W. Meanwell har många kandidater men dessvärre kommer de starkare som är kapslade med inbyggd fläkt vilket jag inte vill ha.
En kapacitansmultiplikator á la Allo kan säkert fungera bra som filter men ger ingen energireserv. Jag har använt sådana med gott resultat på tex riaa-steg. Men aldrig på effektsteg. Kruxet med dessa steg är att stigtiden till full spänning är för lång i vissa fall varför efterföljande steg den ska mata inte startar. Allo måste ha gjort något meck för att speeda upp den initiala starten, skulle vilja veta hur. Någon som har ett par närgångna foton så jag kan lista ut det?
Intressant - det finns en tillverkare i scottland som tycker samma sak som du, att basgångarna blir lättare att följa med switchade nätdelar . Själv har jag ingen aning, utan tänker att det möjligen går att optimera båda teknikerna på olika sätt. Är det fördelarna av en reglerad nätdel du hör ( den switchade ) ? Linjära nätdelar kan ju också göras reglerade men det är väl dyrare och kostar en massa värme och förluster ?
Angående Allo-kortet: Som man kan se finns det några fler transistorer, inte bara den stora