Tpa3251 Aiyima A04 vs Hypex nc400 och Rotel ra1592

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mp3flac

Re: Tpa3251 Aiyima A04 vs Hypex nc400 och Rotel ra1592

Inläggav mp3flac » 2020-10-28 22:26

Morello skrev:Ett konventionellt linjärslutsteg har en utgångsimpedans som definieras av den intrinsikala utgångsimpedansen samt graden av regulativ återkoppling. Kraftaggregatets impedans (som för övrigt domineras av glättningskondensatorns storlek vid alla frekvenser förutom de allra lägsta) påverkar ej utgångsimpedansen.

Vilken otroligt vacker formulering. Låter som teknisk poesi. :D
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-28 23:06

mp3flac skrev:Tänkte prova Allos Capacitance multiplier men den var slut på allo.com. Tror du kör den optimala konfigurationen för Aiyima A04. Fin inkapslad switchad nätdel + Allos Capacitance multiplier och byte till LM4562NA.

När vi ändå är inne på kraftaggregat kan det vara värt att notera att om man implementerar en kapacitansmultiplikator så ser slutsteget en signalmässig impedans som är ekvivalent med kondensatorns reaktans dividerat med strömförstärkningsfaktorn (hfe) plus inversen av transistorns transkonduktans, som i sin tur står i proportion till strömmen genom sagda transistor. Impedansen blir alltså låg för höga strömmar och hög för små strömmar - relativt sett.

(I ovanstående räkneövning har jag försummat rbe, men den avspeglas med en faktor 1/hfe på emittersidan och blir liten)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-28 23:15

Morello skrev:
mp3flac skrev:Tänkte prova Allos Capacitance multiplier men den var slut på allo.com. Tror du kör den optimala konfigurationen för Aiyima A04. Fin inkapslad switchad nätdel + Allos Capacitance multiplier och byte till LM4562NA.

När vi ändå är inne på kraftaggregat kan det vara värt att notera att om man implementerar en kapacitansmultiplikator så ser slutsteget en signalmässig impedans som är ekvivalent med kondensatorns reaktans dividerat med strömförstärkningsfaktorn (hfe) plus inversen av transistorns transkonduktans, som i sin tur står i proportion till strömmen genom sagda transistor. Impedansen blir alltså låg för höga strömmar och hög för små strömmar - relativt sett.

(I ovanstående räkneövning har jag försummat rbe, men den avspeglas med en faktor 1/hfe på emittersidan och blir liten)

Det låter ju logiskt. Men denna var fin ”plus inversen av transistorns transkonduktans” :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-28 23:48

Morello skrev:

Nu är jag ute på hal is. Men är inte inversen av transkonduktansen helt enkelt transresistansen? Är förstnämnda ett vanligare begrepp varför du nämnde inversen av transkonduktansen?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 00:00

Nej, om förhållandet mellan utsignal och insignal får enheten A/V=S är det fråga om transkonduktans (eller transadmitans i det komplexa fallet). (en förstärkare som känner en spänning och levererar en ström från en högohmig utgång)

Transimpedans (eller transresistans i det strikt reella fallet) anger det omvända förhållandet, dvs V/A=ohm. (en förstärkare som känner en ström och levererar en spänning från en lågohmig utgång)
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 00:23

Morello skrev:

Imponerande kunnande, men grekiska att förstå för mig. Innebär det du skriver att vid låga effektuttag matas förstärkaren med en högre impedans och vid högre effektuttag med en lägre impedans , med en kapacitansmultiplikator ?
Hur påverkar detta ljudet ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 08:17

radelius skrev:Nu lägger jag mig i: om du kör en nätdel med 4A kapacitet som ska delas på trä kanaler är 2A per kanal.
Effektlagen ger då P=I*I*R vilket ger 2*2*4= 16W max i 4ohm eller 2*2*8=32W i 8ohm. Sedan speler det ingen roll hur mycket spänning den kan ge. Tar du ett 8A agg så blir den 4A per kanal alltså 64W i 4ohm eller 128W i 8 ohm. Summa summarum måste det viktigaste vara ayy du har vettig strömkapacitet och rimlig spänning säg runt 30V till A04:an.
Det är förmodligen en av orsakerna till att mitt steg låter bättre med 400W linjär oreglerad nätdel.

Har för mig att du sa att du ångrade dig att du inte köpte en nätdel med mer pulver. Är detta den du använder på 400W som är den nya kraftfullare? Försöker lista ut lämplig nivå på W till den nätdel jag ska köpa. Jag har förvisso lättdrivna högtalare men det är som om någon grabbgen i mig trycker på och säger mer pulver och kraft måste du ju för tusan ha. På samma sätt som jag vill ha en kraftfull bil eftersom att tja det är väl coolt. Har inget behov av en sådan bil dock.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 08:20

Kapacitansmultiplikatorplupp eller inte , that's the question.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 08:34

Baffel skrev:Kapacitansmultiplikatorplupp eller inte , that's the question.

Den kan köpas på audiophonics för 200 :- . Den klarar bara 30 volt in. Den kräver byte av kontakten på den sida av kortet där strömmen/spänningen ska vidare in i Aiyima förstärkaren. Det är den röda pilen på bilden. Originalkontakten passar inte i Aiyima förstärkarna.

En voltmeter rekommenderas för justering av spänningen ut ( kan justeras 0 till -3 volt ). Jag har mina ställda på -1 volt. Fabriksinställningen var -0,5 volt.

Pga den lägre spänningståligheten på 30 V så passar den kanske bättre till Aiyima a04 tpa3251 ?

Läs mer om Allo-kortet här :
https://www.audiophonics.fr/en/single-b ... 11436.html
Senast redigerad av Tangband 2020-10-29 08:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 08:47

Aha . Tackar Tangband.

Jag blev inte klok på om det Morello skrev innebär en avrådan ifrån att montera dit en kapacitansmultiplikatoreller i just Aiyima tpa3251. Eller om det bara var ett allmänt teoretiskt resonemang .

Inte prio 1 i dagsläget. Avvaktar lite tills någon med mer erfarenhet monterar en kapacitansmultiplikatoreller i en 3255a . Får vi se vad denne tycker om resultatet. :)
Senast redigerad av Baffel 2020-10-29 08:57, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 08:55

Baffel skrev:Aha . Jag blev inte klok på om det Morello skrev innebär en avrådan ifrån att montera dit en kapacitansmultiplikatoreller inte. Eller om det var ett allmänt teoretiskt resonemang .

Om du läser testen av Allos tpa 3116 förstärkare i audiosciencereview med inbyggd kapacitans multiplikator så verkar just den kretsen prestera ett SINAD på ungefär 20 dB bättre än tpa3116 utan en sådan krets.

Lite långsökt kanske, men den testen fick mig att vilja testa Allo-kortet på Aiyima a04 tpa3251.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 08:59

Helt rätt Tangband. Klart man ska testa. Där är jag helt på din sida. Ges det tips om förbättringar så självklart. Har för mig du sa att du hörde en skillnad i ljud. En liten skillnad men en skillnad?

Sen har ju Morello helt rätt i att objektiva testdata är viktigt. Det kan ju vara svårt att veta vari den upplevda skillnaden i ljud beror på. Jag gillar ljudet som min rörförstärkare producerar . Om man dock mätte ljudet med div parametrar så skulle det säkert visa sig , rent objektivt , vara undermåligt. Men jag upplever att det låter bra. Speciellt när rören lyser i höstmörkret. Jag vet att jag därmed lurar mig själv att tro att det låter bättre, men jag lurar å andra sidan mig gärna i det fallet. :D

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 09:24

Tangband skrev:
Baffel skrev:
Lite långsökt kanske, men den testen fick mig att vilja testa Allo-kortet på Aiyima a04 tpa3251.

Håller helt med att testa, lyssna och prova när det gäller mindre investeringar. Det tillhör liksom hobbyn DIY. Vid större investeringar bör man lyssna och ta efter forumets auktoriteter och deras råd. Som dom så generöst delar med sig av.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 11:51

Tangband skrev:
Baffel skrev:Kapacitansmultiplikatorplupp eller inte , that's the question.

Den kan köpas på audiophonics för 200 :- . Den klarar bara 30 volt in. Den kräver byte av kontakten på den sida av kortet där strömmen/spänningen ska vidare in i Aiyima förstärkaren. Det är den röda pilen på bilden. Originalkontakten passar inte i Aiyima förstärkarna.

En voltmeter rekommenderas för justering av spänningen ut ( kan justeras 0 till -3 volt ). Jag har mina ställda på -1 volt. Fabriksinställningen var -0,5 volt.

Pga den lägre spänningståligheten på 30 V så passar den kanske bättre till Aiyima a04 tpa3251 ?

Läs mer om Allo-kortet här :
https://www.audiophonics.fr/en/single-b ... 11436.html

Passar även på att tacka dig. Det är tack vare ditt driv, engagemang och hjälp som fick mig och min polare att köpa varsin 3255 :D

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-10-29 13:14

Igår kväll satt jag återigen och testade med mina två nätdelar, dvs switchad kontra linjär. De låter helt klart olika. När jag spelar med linjära aggregatet börjar jag efter ett tag uppleva att basgångar inte är så lätta att följa. Switchat agg låter i mina öron mer medryckande, engagerande, vilket så klart påverkar helheten.
Jag går nog vidare på det spåret.
Jag söker vidare efter ett aggregat som kan leverera minst 10A vid 30V dvs min 300W. Meanwell har många kandidater men dessvärre kommer de starkare som är kapslade med inbyggd fläkt vilket jag inte vill ha.
En kapacitansmultiplikator á la Allo kan säkert fungera bra som filter men ger ingen energireserv. Jag har använt sådana med gott resultat på tex riaa-steg. Men aldrig på effektsteg. Kruxet med dessa steg är att stigtiden till full spänning är för lång i vissa fall varför efterföljande steg den ska mata inte startar. Allo måste ha gjort något meck för att speeda upp den initiala starten, skulle vilja veta hur. Någon som har ett par närgångna foton så jag kan lista ut det?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 13:14

Baffel: Tack , men det finns ju inga garantier att just NI gillar förstärkaren . Vill inte stå ansvarig för eventuellt missnöje .
Man får väl läsa allas intryck ( det hoppas jag du gjort ) för att sedan ta ställning om denna grej är någonting bra . :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 13:27

radelius skrev:Jag söker vidare efter ett aggregat som kan leverera minst 10A vid 30V dvs min 300W. Meanwell har många kandidater men dessvärre kommer de starkare som är kapslade med inbyggd fläkt vilket jag inte vill ha.

Jag vill heller inte ha en med fläkt. Men de jag sett runt de specarna och effekten har alla haft fläkt. Går det ens att få tag i så pass kraftfull kapslad utan fläkt? Jag ska surfa runt sen ikväll och kolla i alla fall. :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 13:29

Tangband skrev:Baffel: Tack , men det finns ju inga garantier att just NI gillar förstärkaren . Vill inte stå ansvarig för eventuellt missnöje .
Man får väl läsa allas intryck ( det hoppas jag du gjort ) för att sedan ta ställning om denna grej är någonting bra . :)

Det är lugnt . Klart du inte ska stå som ansvarig eller lämna garantier . Säg bara vad du tycker. Det är i alla fall det jag vill höra och är intresserad av. :)

Själv är jag som ett barn på julafton. Snart dags för lucköppning. :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 13:46

radelius skrev:Igår kväll satt jag återigen och testade med mina två nätdelar, dvs switchad kontra linjär. De låter helt klart olika. När jag spelar med linjära aggregatet börjar jag efter ett tag uppleva att basgångar inte är så lätta att följa. Switchat agg låter i mina öron mer medryckande, engagerande, vilket så klart påverkar helheten.
Jag söker vidare efter ett aggregat som kan leverera minst 10A vid 30V dvs min 300W. Meanwell har många kandidater men dessvärre kommer de starkare som är kapslade med inbyggd fläkt vilket jag inte vill ha.
En kapacitansmultiplikator á la Allo kan säkert fungera bra som filter men ger ingen energireserv. Jag har använt sådana med gott resultat på tex riaa-steg. Men aldrig på effektsteg. Kruxet med dessa steg är att stigtiden till full spänning är för lång i vissa fall varför efterföljande steg den ska mata inte startar. Allo måste ha gjort något meck för att speeda upp den initiala starten, skulle vilja veta hur. Någon som har ett par närgångna foton så jag kan lista ut det?

Intressant - det finns en tillverkare i scottland som tycker samma sak som du, att basgångarna blir lättare att följa med switchade nätdelar . Själv har jag ingen aning, utan tänker att det möjligen går att optimera båda teknikerna på olika sätt. Är det fördelarna av en reglerad nätdel du hör ( den switchade ) ? Linjära nätdelar kan ju också göras reglerade men det är väl dyrare och kostar en massa värme och förluster ?

Angående Allo-kortet: Som man kan se finns det några fler transistorer, inte bara den stora :)
Senast redigerad av Tangband 2020-10-29 14:13, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 13:54

radelius skrev:Igår kväll satt jag återigen och testade med mina två nätdelar, dvs switchad kontra linjär. De låter helt klart olika. När jag spelar med linjära aggregatet börjar jag efter ett tag uppleva att basgångar inte är så lätta att följa. Switchat agg låter i mina öron mer medryckande, engagerande, vilket så klart påverkar helheten.

Behöver du verkligen 10A? jag provar nu en som lämnar 8,5A 24V men som man kan skruva upp till 30V. Spelar jag riktigt högt så drar den 2A.
https://www.aliexpress.com/item/32712758818.html

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 13:59

mp3flac skrev:

Behöver du verkligen 10A? jag provar nu en som lämnar 8,5A 24V men som man kan skruva upp till 30V. Spelar jag riktigt högt så drar den 2A.

Intressant !
Denna kanske ...
https://se.farnell.com/mean-well/hlg-24 ... dp/2944074
Senast redigerad av Tangband 2020-10-29 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 14:05

Tangband skrev:
mp3flac skrev:

Intressant !
Denna kanske ...
https://se.farnell.com/mean-well/hlg-24 ... dp/2944074

Enligt mig räcker det med 8A . Kan vi inte höra med Morello om han vill räkna på det.
Dom du länkade till är säkra kort på alla plan.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 14:19

Här har ni en 24-26V/200W. Pris 397 kr och gratis frakt.
https://www.amazon.se/kingled-fuente-rs ... 838&sr=8-1

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-10-29 17:17

Håller med om att medelströmuttaget är lågt men vid en transient så är det många gånger mer än så, se Morellos inlägg. Jag vill inte att strömbegränsningen i nätaggregatet ska gå igång i onödan. Det kanske är overkill men jag vill ha mer, kanske Mean wells EPP-500 serie kan vara något. 27V modellen kan ge mellan 11,5 och 18,5 A beroende på om man fläktar den eller inte.
Strömbegränsningen för chipet är programmerbar men är förmodligen satt till 14A perl kanal så varför sätta en onödig begränsning i nätdelen ;)

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 17:36

radelius skrev:Håller med om att medelströmuttaget är lågt men vid en transient så är det många gånger mer än så, se Morellos inlägg. Jag vill inte att strömbegränsningen i nätaggregatet ska gå igång i onödan. Det kanske är overkill men jag vill ha mer, kanske Mean wells EPP-500 serie kan vara något. 27V modellen kan ge mellan 11,5 och 18,5 A beroende på om man fläktar den eller inte.
Strömbegränsningen för chipet är programmerbar men är förmodligen satt till 14A perl kanal så varför sätta en onödig begränsning i nätdelen ;)

Den ser klart biffig ut. :D
https://www.meanwell-web.com/en-gb/mean ... epp-500-27

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-10-29 18:30

Jag använder Mean Well LRS-350-24 som jag tycker fungerar bra till min TPA3251.
Har skruvat upp den till 28v max rekommenderade är 30v på min.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-10-29 18:34

Spelade ett par timmar med LM4562 i förstärkaren. Jag tyckte det var en riktig nedgradering, s-ljud som blir överaccentuerade och en allmänt för ljus klang i mina öron och på min anläggning oberoende av källa. Med 1642:an blir klangen mycket lik mina Hypex nc400 block och dom gillar jag.
Be mig inte förklara varför 4562:an ger den effekten, för det kan jag inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 19:32

Jag gissar på goda grunder att s-ljuden låter lika om testet sker blindt. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-10-29 20:52

Ja detvkan du ge dig på Morello:)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 21:13

radelius skrev:Spelade ett par timmar med LM4562 i förstärkaren. Jag tyckte det var en riktig nedgradering, s-ljud som blir överaccentuerade och en allmänt för ljus klang i mina öron och på min anläggning oberoende av källa. Med 1642:an blir klangen mycket lik mina Hypex nc400 block och dom gillar jag.
Be mig inte förklara varför 4562:an ger den effekten, för det kan jag inte.

Intressanta iaktagelser :)

Är 1642 en slags efterföljare till opa 2604 ? Dvs låter de rätt lika ? Jag är subjektivt intresserad vad du tycker. Opa 2604 har jag hobby-moddat med på 90-talets slut . Bara för att få en slags referens till hur du upplever det...

Mina egna HYBRIDDIST som är aktivt driva har ett ganska ”snällt ” toppregister pga elementvalet så för mig blev lm4562 en subjektiv förbättring .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi