I-or skrev:Fyrkantvågor är hyggligt ovanligt förekommande t.o.m. i dagens popmusik.
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Fyrkantvågor är hyggligt ovanligt förekommande t.o.m. i dagens popmusik.
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra?![]()
Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.
Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.
Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.
Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra???
Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.
Varför gör du ens en liknelse med elektronisk musik, den typen av musik har ju i de flesta fall inte ens ett akustiskt förlopp, så det är ju knappast den typen av musik jag kritiserar.
Det jag ställer mig frågande till här är rock/pop-produktioner där man som på denna låt/skiva med Toto skalat bort i princip all förankring från ett annars naturlig akustiskt ursprung, instrumenteringen som används här låter helt enkelt aldrig så här rent, denna överdrivna polering gör det hela extremt onaturligt och verklighetsfrånvänt från sitt ursprung. Det blir lite som att komma till någon på middag men där maten visar sig bestå av plast-attrapper.
Den verklighetsflykt från en annars naturlig akustisk ursprungshändelse är det absolut största orsaken till att "popmusik" låter så trist, vilket trådens ämne är. Det som gör att exempelvis jazz-produktioner i de flesta fall låter mycket mer verklighetsnära och mer naturliga än denna typ av popmusik är för att de oftast spelat in även rumsljudet från rummet/lokalen vid ursprungshändelsen.
Produktionen av Toto är en enda kladdig soppa gjord av någon som helt saknar musikalisk förståelse, den är gjord för att vara så radiovänlig som det bara går där ingenting får sticka ut och få någon att byta kanal, inte ens farmor Agda, 89 år.
Strmbrg skrev:Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
Blir det inte lite tjatigt?
![]()
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
Blir det inte lite tjatigt?
![]()
Njaee, inte bara. Vi lyssnar på fyrkantsvåg också. I jämförelse är toto och ruff inte riktigt lika tjatigt.
Strmbrg skrev:Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
Blir det inte lite tjatigt?
![]()
I-or skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.
Varför gör du ens en liknelse med elektronisk musik, den typen av musik har ju i de flesta fall inte ens ett akustiskt förlopp, så det är ju knappast den typen av musik jag kritiserar.
Det jag ställer mig frågande till här är rock/pop-produktioner där man som på denna låt/skiva med Toto skalat bort i princip all förankring från ett annars naturlig akustiskt ursprung, instrumenteringen som används här låter helt enkelt aldrig så här rent, denna överdrivna polering gör det hela extremt onaturligt och verklighetsfrånvänt från sitt ursprung. Det blir lite som att komma till någon på middag men där maten visar sig bestå av plast-attrapper.
Den verklighetsflykt från en annars naturlig akustisk ursprungshändelse är det absolut största orsaken till att "popmusik" låter så trist, vilket trådens ämne är. Det som gör att exempelvis jazz-produktioner i de flesta fall låter mycket mer verklighetsnära och mer naturliga än denna typ av popmusik är för att de oftast spelat in även rumsljudet från rummet/lokalen vid ursprungshändelsen.
Produktionen av Toto är en enda kladdig soppa gjord av någon som helt saknar musikalisk förståelse, den är gjord för att vara så radiovänlig som det bara går där ingenting får sticka ut och få någon att byta kanal, inte ens farmor Agda, 89 år.
Din kritik är missriktad. Jämfört med i stort sett alla ljud- och produktionsmässigt stendöda populärproduktioner av idag är även den överpolerade produktionen på Totos The Seventh One bra. Dessutom är toppfaktorn skyhög, men det kanske du inte lade märke till? För att erhålla en bättre förståelse av dina preferenser när det gäller ljudkvalitet för populärmusik, har du lyssnat på Michael Ruffs Wishing Well som jag länkade till ovan?
Strmbrg skrev:Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
Blir det inte lite tjatigt?
![]()
I-or skrev:Strmbrg skrev:Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
Blir det inte lite tjatigt?
![]()
Jag kollade just och Toto+Ruff utgör drygt 200 av 20 000 låtar på SSD:n, så någon enstaka gång lyssnar jag antagligen på något annat.
goat76 skrev:
Missriktad? Dåligt är dåligt och blir inte bra bara för att det finns produktioner som är ÄNNU sämre, topfaktorn kan man göra nästan hur hög som helst, det blir inte per automatik bra bara för det.![]()
Ska ta och lyssna på Michael Ruffs Wishing Well, återkommer...
Strmbrg skrev:I-or skrev:Strmbrg skrev:Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
Blir det inte lite tjatigt?
![]()
Jag kollade just och Toto+Ruff utgör drygt 200 av 20 000 låtar på SSD:n, så någon enstaka gång lyssnar jag antagligen på något annat.
Det är väl inte så säkert.
Jag har massor av skivor men brukar bara spela den som har fastnat i CD-spelaren.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
Blir det inte lite tjatigt?
![]()
Njaee, inte bara. Vi lyssnar på fyrkantsvåg också. I jämförelse är toto och ruff inte riktigt lika tjatigt.
Var kan jag hitta en riktigt fin inspelning av fyrkantvåg?
Gärna något i stil med "Konsert för Cembalo, Fyrkantvåg och Orkester". Helst av Mozart eller Haydn.
Jag söker på Tidal, men hittar inget där.
Johan_Lindroos skrev:Klart bättre än Toto eller Ruff eller vad det nu hette, enligt min smak.I min musiksamling finns vare sig Toto eller Ruff vilket jag känner mig nöjd med.
I-or skrev:Johan_Lindroos skrev:Klart bättre än Toto eller Ruff eller vad det nu hette, enligt min smak.I min musiksamling finns vare sig Toto eller Ruff vilket jag känner mig nöjd med.
Släng gärna ett öra på Michael Ruffs Wishing Well på Spotify och kommentera ljudkvaliteten så blir jag nöjd också.
I-or skrev:goat76 skrev:
Missriktad? Dåligt är dåligt och blir inte bra bara för att det finns produktioner som är ÄNNU sämre, topfaktorn kan man göra nästan hur hög som helst, det blir inte per automatik bra bara för det.![]()
Ska ta och lyssna på Michael Ruffs Wishing Well, återkommer...
En hyggligt hög toppfaktor (långt högre än i dagens populärmusikproduktioner) är i mitt tycke en förutsättning för välljud, men naturligtvis tillkommer många andra faktorer.
Morello skrev:Tyvärr är Toto av senare datum saboterade. Tambu är det senaste albumet jag står ut med.
goat76 skrev:Tell skrev:Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.
Varför gör du ens en liknelse med elektronisk musik, den typen av musik har ju i de flesta fall inte ens ett akustiskt förlopp, så det är ju knappast den typen av musik jag kritiserar.
Det jag ställer mig frågande till här är rock/pop-produktioner där man som på denna låt/skiva med Toto skalat bort i princip all förankring från ett annars naturlig akustiskt ursprung, instrumenteringen som används här låter helt enkelt aldrig så här rent, denna överdrivna polering gör det hela extremt onaturligt och verklighetsfrånvänt från sitt ursprung. Det blir lite som att komma till någon på middag men där maten visar sig bestå av plast-attrapper.
Den verklighetsflykt från en annars naturlig akustisk ursprungshändelse är det absolut största orsaken till att "popmusik" låter så trist, vilket trådens ämne är. Det som gör att exempelvis jazz-produktioner i de flesta fall låter mycket mer verklighetsnära och mer naturliga än denna typ av popmusik är för att de oftast spelat in även rumsljudet från rummet/lokalen vid ursprungshändelsen.
Produktionen av Toto är en enda kladdig soppa gjord av någon som helt saknar musikalisk förståelse, den är gjord för att vara så radiovänlig som det bara går där ingenting får sticka ut och få någon att byta kanal, inte ens farmor Agda, 89 år.
goat76 skrev:Jag får väl ta och bidra med musik med liknande produktionskvalitet:
Magnolia Electric Co. - Josephine - "KnoXVIlle Girl"
https://tidal.com/browse/track/28201055
Lyssna även på resten av skivan, den låter bra och äkta rakt igenom.
Morello skrev:Tyvärr är Toto av senare datum saboterade. Tambu är det senaste albumet jag står ut med.
Morello skrev:Tyvärr lider många av stockfish-produktionerna av betydande kompression.
mp3flac skrev:Morello skrev:Tyvärr lider många av stockfish-produktionerna av betydande kompression.
Det låter helt otroligt om så är fallet. Har 31 skivor av dom och alla låter magiskt bra. Kan du ge något exempel på någon skiva?
mp3flac skrev:Morello skrev:Tyvärr lider många av stockfish-produktionerna av betydande kompression.
Det låter helt otroligt om så är fallet. Har 31 skivor av dom och alla låter magiskt bra. Kan du ge något exempel på någon skiva?
hifikg skrev:mp3flac skrev:Morello skrev:Tyvärr lider många av stockfish-produktionerna av betydande kompression.
Det låter helt otroligt om så är fallet. Har 31 skivor av dom och alla låter magiskt bra. Kan du ge något exempel på någon skiva?
Någon du särskilt rekommenderar? Jazz, sing & songwriter, blues t ex
Morello skrev:mp3flac skrev:Morello skrev:Tyvärr lider många av stockfish-produktionerna av betydande kompression.
Det låter helt otroligt om så är fallet. Har 31 skivor av dom och alla låter magiskt bra. Kan du ge något exempel på någon skiva?
Jag har några med Allan Taylor. Tex "Old Friends - New Roads" och "Colour to the moon"- ordentligt stympade.
I-or skrev:goat76 skrev:Jag får väl ta och bidra med musik med liknande produktionskvalitet:
Magnolia Electric Co. - Josephine - "KnoXVIlle Girl"
https://tidal.com/browse/track/28201055
Lyssna även på resten av skivan, den låter bra och äkta rakt igenom.
Tack för rekommendationen.
Även om Magnolia Electric Co. - Josephine - "KnoXVIlle Girl" har vissa kvaliteter (som t.ex. en bra sångupptagning och någorlunda oprocessade instrument) tycker jag att det är mer av typisk skivbolagsproduktion över den (och resten av plattan) med en hel del kompression och en lite svajig klangbalans.
Michael Ruffs album Speaking in Melodies är en s.k. live studio recording med minimal processning i kedjan och går därför egentligen inte att tävla med för normala produktioner. Det är kul att veta hur bra ljudkvaliteten kan bli för modern musik och som Faktiskt-medlem bör man nog se till att ha hört åtminstone låten Wishing Well även om man inte älskar musikstilen. Plattan är från 1993 och jag har fortfarande inte hört något bättre inom genren, inte ens bland Sheffield Labs övriga alster som också oftast är mycket bra. Den som vet bättre får gärna upplysa mig, men jag vill vara tydlig med att det nog är ett måste att inspelningen kommer från ett audiofilbolag (om det ens finns några inom genren aktiva sådana nuförtiden) för att kunna övertyga mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster