Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-29 18:01

I-or skrev:Fyrkantvågor är hyggligt ovanligt förekommande t.o.m. i dagens popmusik. :mrgreen:

:mrgreen: Förvisso, men ack så utslagsgivande!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 18:01

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra? :)

Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.

Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.

Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.

Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra??? :D

Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.

Varför gör du ens en liknelse med elektronisk musik, den typen av musik har ju i de flesta fall inte ens ett akustiskt förlopp, så det är ju knappast den typen av musik jag kritiserar.

Det jag ställer mig frågande till här är rock/pop-produktioner där man som på denna låt/skiva med Toto skalat bort i princip all förankring från ett annars naturlig akustiskt ursprung, instrumenteringen som används här låter helt enkelt aldrig så här rent, denna överdrivna polering gör det hela extremt onaturligt och verklighetsfrånvänt från sitt ursprung. Det blir lite som att komma till någon på middag men där maten visar sig bestå av plast-attrapper.

Den verklighetsflykt från en annars naturlig akustisk ursprungshändelse är det absolut största orsaken till att "popmusik" låter så trist, vilket trådens ämne är. Det som gör att exempelvis jazz-produktioner i de flesta fall låter mycket mer verklighetsnära och mer naturliga än denna typ av popmusik är för att de oftast spelat in även rumsljudet från rummet/lokalen vid ursprungshändelsen.

Produktionen av Toto är en enda kladdig soppa gjord av någon som helt saknar musikalisk förståelse, den är gjord för att vara så radiovänlig som det bara går där ingenting får sticka ut och få någon att byta kanal, inte ens farmor Agda, 89 år. :)

Din kritik är missriktad. Jämfört med i stort sett alla ljud- och produktionsmässigt stendöda populärproduktioner av idag är även den överpolerade produktionen på Totos The Seventh One bra. Dessutom är toppfaktorn skyhög, men det kanske du inte lade märke till? För att erhålla en bättre förståelse av dina preferenser när det gäller ljudkvalitet för populärmusik, har du lyssnat på Michael Ruffs Wishing Well som jag länkade till ovan?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 18:08

Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
Blir det inte lite tjatigt?
8O
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-29 18:19

Strmbrg skrev:Hm, lyssnar ni bara på Toto och Ruff?
8O

Njaee, inte bara. Vi lyssnar på fyrkantsvåg också. I jämförelse är toto och ruff inte riktigt lika tjatigt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 18:22

petersteindl skrev:
8O

Njaee, inte bara. Vi lyssnar på fyrkantsvåg också. I jämförelse är toto och ruff inte riktigt lika tjatigt.

Var kan jag hitta en riktigt fin inspelning av fyrkantvåg?
Gärna något i stil med "Konsert för Cembalo, Fyrkantvåg och Orkester". Helst av Mozart eller Haydn.
Jag söker på Tidal, men hittar inget där.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 18:24

8O

Några tossiga bonnfinnar kanske ?

https://open.spotify.com/track/23SrDgGL ... 0a2pv1vvhg

Bra fart på den banjon

https://youtu.be/e4Ao-iNPPUc

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-29 18:28

I-or skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.

Varför gör du ens en liknelse med elektronisk musik, den typen av musik har ju i de flesta fall inte ens ett akustiskt förlopp, så det är ju knappast den typen av musik jag kritiserar.

Det jag ställer mig frågande till här är rock/pop-produktioner där man som på denna låt/skiva med Toto skalat bort i princip all förankring från ett annars naturlig akustiskt ursprung, instrumenteringen som används här låter helt enkelt aldrig så här rent, denna överdrivna polering gör det hela extremt onaturligt och verklighetsfrånvänt från sitt ursprung. Det blir lite som att komma till någon på middag men där maten visar sig bestå av plast-attrapper.

Den verklighetsflykt från en annars naturlig akustisk ursprungshändelse är det absolut största orsaken till att "popmusik" låter så trist, vilket trådens ämne är. Det som gör att exempelvis jazz-produktioner i de flesta fall låter mycket mer verklighetsnära och mer naturliga än denna typ av popmusik är för att de oftast spelat in även rumsljudet från rummet/lokalen vid ursprungshändelsen.

Produktionen av Toto är en enda kladdig soppa gjord av någon som helt saknar musikalisk förståelse, den är gjord för att vara så radiovänlig som det bara går där ingenting får sticka ut och få någon att byta kanal, inte ens farmor Agda, 89 år. :)

Din kritik är missriktad. Jämfört med i stort sett alla ljud- och produktionsmässigt stendöda populärproduktioner av idag är även den överpolerade produktionen på Totos The Seventh One bra. Dessutom är toppfaktorn skyhög, men det kanske du inte lade märke till? För att erhålla en bättre förståelse av dina preferenser när det gäller ljudkvalitet för populärmusik, har du lyssnat på Michael Ruffs Wishing Well som jag länkade till ovan?

Missriktad? Dåligt är dåligt och blir inte bra bara för att det finns produktioner som är ÄNNU sämre, topfaktorn kan man göra nästan hur hög som helst, det blir inte per automatik bra bara för det. :)

Ska ta och lyssna på Michael Ruffs Wishing Well, återkommer...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 18:33

8O

Jag kollade just och Toto+Ruff utgör drygt 200 av 20 000 låtar på SSD:n, så någon enstaka gång lyssnar jag antagligen på något annat. 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 18:38

I-or skrev:
8O

Jag kollade just och Toto+Ruff utgör drygt 200 av 20 000 låtar på SSD:n, så någon enstaka gång lyssnar jag antagligen på något annat. 8)

Det är väl inte så säkert.
Jag har massor av skivor men brukar bara spela den som har fastnat i CD-spelaren.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 18:40

goat76 skrev:
Missriktad? Dåligt är dåligt och blir inte bra bara för att det finns produktioner som är ÄNNU sämre, topfaktorn kan man göra nästan hur hög som helst, det blir inte per automatik bra bara för det. :)

En hyggligt hög toppfaktor (långt högre än i dagens populärmusikproduktioner) är i mitt tycke en förutsättning för välljud, men naturligtvis tillkommer många andra faktorer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 18:41

Strmbrg skrev:
I-or skrev:
8O

Det är väl inte så säkert.
Jag har massor av skivor men brukar bara spela den som har fastnat i CD-spelaren.

Mina album brukar sällan fastna i mediaspelaren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-29 18:44

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:
8O

Var kan jag hitta en riktigt fin inspelning av fyrkantvåg?
Gärna något i stil med "Konsert för Cembalo, Fyrkantvåg och Orkester". Helst av Mozart eller Haydn.
Jag söker på Tidal, men hittar inget där.

Du kan prova lite olika alster av finländska "Pan Sonic" (hette ett tag Panasonic, men det fick de inte heta sedan). De använder sig ganska ofta av analoga fyrkantvåggeneratorer. Klart bättre än Toto eller Ruff eller vad det nu hette, enligt min smak. :mrgreen: I min musiksamling finns vare sig Toto eller Ruff vilket jag känner mig nöjd med. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 18:47

Har de gjort något trevligt med trekanstvåg också?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 18:51

Johan_Lindroos skrev:Klart bättre än Toto eller Ruff eller vad det nu hette, enligt min smak. :mrgreen: I min musiksamling finns vare sig Toto eller Ruff vilket jag känner mig nöjd med. :wink:

Släng gärna ett öra på Michael Ruffs Wishing Well på Spotify och kommentera ljudkvaliteten så blir jag nöjd också. :mrgreen:

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 19:11

I-or skrev:
Johan_Lindroos skrev:Klart bättre än Toto eller Ruff eller vad det nu hette, enligt min smak. :mrgreen: I min musiksamling finns vare sig Toto eller Ruff vilket jag känner mig nöjd med. :wink:

Släng gärna ett öra på Michael Ruffs Wishing Well på Spotify och kommentera ljudkvaliteten så blir jag nöjd också. :mrgreen:

Jag kan hoppa in och ge ett intryck. Har låten på en test-cd. The Sheffield Lab / A2TB Test Disc.
Exemplarisk inspelning. Att sen låten är bra gör ju inte saken sämre. :D
Senast redigerad av mp3flac 2020-10-29 19:15, redigerad totalt 2 gånger.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 19:13

Tyvärr är Toto av senare datum saboterade. Tambu är det senaste albumet jag står ut med.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-29 19:17

I-or skrev:
goat76 skrev:

En hyggligt hög toppfaktor (långt högre än i dagens populärmusikproduktioner) är i mitt tycke en förutsättning för välljud, men naturligtvis tillkommer många andra faktorer.

Michael Ruffs Wishing Well är en naturligt låtande produktion, trummorna låter naturliga, äkta med det mänskliga anslaget intakt. Allt i mixen har en naturlig klang, och törs jag säga det organiskt naturligt ljud där verklighetens smuts har fått tillåtelse att finnas kvar vilket är en naturlig del från verkligheten. Produktionen är lagomt finputsad av någon med bra musikalisk känsla, musiken lever!

Har absolut inga invändningar mot det här och personligen tycker jag det rent musikmässigt är hästlängder bättre än Toto-skräpet... :)

Jag får väl ta och bidra med musik med liknande produktionskvalitet:

Magnolia Electric Co. - Josephine - "KnoXVIlle Girl"
https://tidal.com/browse/track/28201055

Lyssna även på resten av skivan, den låter bra och äkta rakt igenom. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-29 19:26

Morello skrev:Tyvärr är Toto av senare datum saboterade. Tambu är det senaste albumet jag står ut med.

Bra info.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Tell

Inläggav Tell » 2020-10-29 19:54

goat76 skrev:
Tell skrev:Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.

Varför kan man inte jämföra med elektronisk musik? Det är ju det som 99% av dagens pop faktiskt är. Men kan väl iofs jämföra med elektronisk samplad musik där dom flesta ljuden är från riktiga instrument, t ex triphop som har varit som nämnts i tråden. Också rent o fint, men då enligt dig trist musik o en kladdig soppa gjord av någon som helt saknar musikalisk förståelse.
.. fast det antar jag att du inte tycker. Men jag tycker din kritik är extremt överdriven bara för du inte gillar "polerad" musik. Allt som spelas med riktiga instrument _måste_ inte låta som man sitter i samma rum som dom som spelar ;)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 19:57

goat76 skrev:Jag får väl ta och bidra med musik med liknande produktionskvalitet:

Tack för rekommendationen.

Även om Magnolia Electric Co. - Josephine - "KnoXVIlle Girl" har vissa kvaliteter (som t.ex. en bra sångupptagning och någorlunda oprocessade instrument) tycker jag att det är mer av typisk skivbolagsproduktion över den (och resten av plattan) med en hel del kompression och en lite svajig klangbalans.

Michael Ruffs album Speaking in Melodies är en s.k. live studio recording med minimal processning i kedjan och går därför egentligen inte att tävla med för normala produktioner. Det är kul att veta hur bra ljudkvaliteten kan bli för modern musik och som Faktiskt-medlem bör man nog se till att ha hört åtminstone låten Wishing Well även om man inte älskar musikstilen. Plattan är från 1993 och jag har fortfarande inte hört något bättre inom genren, inte ens bland Sheffield Labs övriga alster som också oftast är mycket bra. Den som vet bättre får gärna upplysa mig, men jag vill vara tydlig med att det nog är ett måste att inspelningen kommer från ett audiofilbolag (om det ens finns några inom genren aktiva sådana nuförtiden) för att kunna övertyga mig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 20:02

Morello skrev:Tyvärr är Toto av senare datum saboterade. Tambu är det senaste albumet jag står ut med.

Ja, usch vad de låter illa och dessutom är musiken sämre också.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 20:15

Stockfisch-Records kan jag verkligen rekommendera.
https://www.stockfisch-records.de/sf12_start_e.html

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 20:20

Tyvärr lider många av stockfish-produktionerna av betydande kompression.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 20:23

Morello skrev:Tyvärr lider många av stockfish-produktionerna av betydande kompression.

Det låter helt otroligt om så är fallet. Har 31 skivor av dom och alla låter magiskt bra. Kan du ge något exempel på någon skiva?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-29 20:31

mp3flac skrev:
Morello skrev:Tyvärr lider många av stockfish-produktionerna av betydande kompression.

Det låter helt otroligt om så är fallet. Har 31 skivor av dom och alla låter magiskt bra. Kan du ge något exempel på någon skiva?

Någon du särskilt rekommenderar? Jazz, sing & songwriter, blues t ex
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 20:36

mp3flac skrev:

Jag har några med Allan Taylor. Tex "Old Friends - New Roads" och "Colour to the moon"- ordentligt stympade.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 20:39

hifikg skrev:
mp3flac skrev:

Någon du särskilt rekommenderar? Jazz, sing & songwriter, blues t ex

Closer to the Music. Med blandade artister är rätt så trevlig. Där har jag vol. 1,2,3,4 och 5. Alla är bra.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 20:45

Morello skrev:
mp3flac skrev:

Jag har några med Allan Taylor. Tex "Old Friends - New Roads" och "Colour to the moon"- ordentligt stympade.

Lyssnar nu på Allan Taylor - Colour To The Moon. Att den är stympad det hör jag tyvärr inte.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-29 20:56

PÅ åtskilliga Hifi mässor jag varit på både i Sverige och andra länder. Vid flertalet demos är det många som använder Stockfish skivor. Man lär så länge man lever, och ju äldre man blir. Det mer förstår man hur lite man vet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-29 21:32

I-or skrev:
goat76 skrev:Jag får väl ta och bidra med musik med liknande produktionskvalitet:

Tack för rekommendationen.

Även om Magnolia Electric Co. - Josephine - "KnoXVIlle Girl" har vissa kvaliteter (som t.ex. en bra sångupptagning och någorlunda oprocessade instrument) tycker jag att det är mer av typisk skivbolagsproduktion över den (och resten av plattan) med en hel del kompression och en lite svajig klangbalans.

Michael Ruffs album Speaking in Melodies är en s.k. live studio recording med minimal processning i kedjan och går därför egentligen inte att tävla med för normala produktioner. Det är kul att veta hur bra ljudkvaliteten kan bli för modern musik och som Faktiskt-medlem bör man nog se till att ha hört åtminstone låten Wishing Well även om man inte älskar musikstilen. Plattan är från 1993 och jag har fortfarande inte hört något bättre inom genren, inte ens bland Sheffield Labs övriga alster som också oftast är mycket bra. Den som vet bättre får gärna upplysa mig, men jag vill vara tydlig med att det nog är ett måste att inspelningen kommer från ett audiofilbolag (om det ens finns några inom genren aktiva sådana nuförtiden) för att kunna övertyga mig.

Inspelningen med Magnolia Electric Co. är just en live studio recording, Steve Albini spelar inte in musik på något annat sätt än just live i studio och med rakt igenom analog inspelningsteknik. Han är även känd för sin minimalistiska läggning till processing där val av rätt mikrofoner och rätt placering av dessa görs för att fånga bandets sound, s.k dokumenterande inspelning där absolut inget sound skapas i studion.

Steve Albini är Mr.Anti-skivbolog så det rör sig knappast om någon typisk skivbolagsinspelning. Bandet har själva bestämt var, med vem och hur inspelningen ska göras, man går inte till Electrical Audio om man inte tänkt sig en live-inspelning. :)

Här kan du se en dokumentär om just den inspelningen:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi