Undrar om alternativ 2:are verkligen för en så tynande tillvaro, eller om det är så att de som tillhör den gruppen (enligt sig själv) nedvärderar värdet (eller tror att andra gör det) av ett sådant sätt att tycka?
Trist isåfall.
Hoppas definitivt att ingen känner det så. Som jag ser det kan man se en motorcykelbyggarparallell

:
1. Det finns dom som har kvar sin amotorcyklar länge, men som bygger om motorcyklarna för att det skall bli roligare att köra med dem. Detta utan att vara nämnvärt intresserade av varken själva motorcykeln, eller av att hålla på att bygga om den. De kan i själva verket tycka att det är skittrist att meka.

Men älskar att köra med den efteråt!
2. Det finns också många som antingen köper ny motorcykel jämt och ständigt (för att bara köra några hundra mil med dem - bara för att få lära känna dem), eller som bygger sina motorcyklar nästan som rena konstverk, och som inte gör det alls på grund av drivkraften att få köra dem sedan. Jag känner till och med flera exempel på motorcykelbyggare som säljer sina projekt så snart de är klara med dem!
3. Sen finns det förstås en grupp mittemellan också, som gillar att köra, men som även gillar att köpa nytt ofta, och att bygga om och hålla på och dona, och som tycker att det är svårt att avgöra om de gillar det där donandet på
grund av det man får uppleva på vägen efteråt, eller om det beror på att
det helt enkelt är kul att dona.
Samma sak gäller där.
Det är inte finare att tillhöra den ena gruppen än den andra!
Allt som gör någon lycklig är bra!
Jag, som tillhör även i motorcykelfallet grupp 1
(trots att min motorcykel genom åren har blivit väldigt ombyggd, fast nu är det många år sedan jag ändrade något), har rätt svårt att förstå att någon kan tycka att det är kul att meka och att bygga om. Men det betyder verkligen inte att jag inte respekterar dem som gillar att meka - jag nästan avundas dem, eftersom jag har så svårt att själv ta tag i den ombyggnader som jag vill helst "ska vara gjorda redan"...
Så jag förvånas lite när jag ser att det knappt finns några som "röstat in sig själva i grupp två" här på faktiskt.
Är det så få som tillhör grupp två i hifi-världen?
(Set tror jag knappast.)
Vill de som gör det, inte se det så?
Vill de som gör det och som ser det så, ändå inte berätta det?

Kanske på grund av att man lever i tron att det inte är ett respekterat synsätt.
(Trots att röstningen sker anonymt.)
Eller har grupp-två folket lämnat faktiskt, på grund av att inriktningen på diskussionerna så ofta sker med återgivning som huvudmål?
Vh, iö
- - - - -
Förtydligande av parallell:
Skaffa ständigt ny/bygga om motorcykel - skaffa ny/ändra på sin hifi-apparatur.
Köra motorcykel - lyssna på musik.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).